Wat doet dit apparaatje, behalve splitsen?

edhal

Ouwe rot
Lid sinds
26 januari 2007
Berichten
1.718
Locatie
nulvierachtacht
Om oa wat audio-effecten te splitsen gebruik ik deze vintage Sony DA-200E, audio-video-distributor.
Doet gewoon wat ie moet doen; geluid splitsen en naar meerdere outputs sturen, verder niets bijzonders. Maar nu heb ik m eens opengemaakt en het ding zit vol prints en electronica voor zowel de video- als audio- connecties.
Just out of interest: waarvoor zijn al die componenten nodig? Een audiosignaal kun je toch ook met een gesoldeerd draadje splitsen? Wat voegt deze device toe aan de signalen?
 

Attachments

  • 5fde04279db0a3cc5e8bee857f1478ec-sony-video-amp-audio-distributor-da-200e-antik-darab-regi-ele...jpg
    5fde04279db0a3cc5e8bee857f1478ec-sony-video-amp-audio-distributor-da-200e-antik-darab-regi-ele...jpg
    71,7 KB · Bekeken: 112
  • be03d7c5286d4369b85033adb7b63115-sony-video-amp-audio-distributor-da-200e-antik-darab-regi-ele...jpg
    be03d7c5286d4369b85033adb7b63115-sony-video-amp-audio-distributor-da-200e-antik-darab-regi-ele...jpg
    39,5 KB · Bekeken: 104
hoezo splitsen? hij trekt t signaal toch niet uit elkaar? ik neem aan dat hetzelfde signaal nu naar 3 outputs gaat, of niet? misschien is het ook een leugendetector, of een geheime zender.
 
Nee, klopt, hij splitst niet, maar verdeelt, maar waarom zijn daarvoor zoveel componenten voor nodig?
Leugendetector was idd ook al bij mij opgekomen, of toch niet, of...
 
nou, ik heb afgerond naar beneden precies 0 verstand van elektronica, maar zou het een soort versterker van het signaal kunnen zijn. ik kan me herinneren dat mijn broer en ik vroeger thuis een zwart wit tv boven kregen op onze kamer, maar als de tweede aanging was het beeld van de eerste meteen ruk. totdat achter het signaal (van de antenne) een 'versterkertje' werd gezet.
 
Waarschijnlijk buffert hij het signaal. Dat is niet helemaal hetzelfde als versterken (1 volt erin zal 1 volt eruit zijn, een versterker zou het signaal verhogen) maar zorgt er wel voor dat het signaal niet verzwakt als je het over meerdere aparaten verdeelt.
 
nou, ik heb afgerond naar beneden precies 0 verstand van elektronica, maar zou het een soort versterker van het signaal kunnen zijn. ik kan me herinneren dat mijn broer en ik vroeger thuis een zwart wit tv boven kregen op onze kamer, maar als de tweede aanging was het beeld van de eerste meteen ruk. totdat achter het signaal (van de antenne) een 'versterkertje' werd gezet.

Zo zie ik het ook. Splitten van 1 ingang naar meer dan 2 uitgangen is zover ik weet altijd versterkt, dus aktief. Anders heb je (veel) teveel signaalverlies. Splitters van 1 in naar meer dan 2 uit zijn zover mij bekend nooit passief.

Edit: Als hij passief was had hij ook geen aan/uit knop nodig. Die zit er niet voor niets op.
 
Laatst gewijzigd:
aan de taal te zien, eerste oogopslag, is het misschien hongaars. hadden die niet een Forint of zo?
 
Zo zie ik het ook. Splitten van 1 ingang naar meer dan 2 uitgangen is zover ik weet altijd versterkt, dus aktief. Anders heb je (veel) teveel signaalverlies. Splitters van 1 in naar meer dan 2 uit zijn zover mij bekend nooit passief.

Disclaimer, ik heb ook geen verstand van electronica, maar dit statement lijkt me niet correct.

Een passieve DI bijvoorbeeld, daar heb je een thru en een xlr uit. Het signaal wordt gesplitst zonder significant signaalverlies.
 
Disclaimer, ik heb ook geen verstand van electronica, maar dit statement lijkt me niet correct.

Een passieve DI bijvoorbeeld, daar heb je een thru en een xlr uit. Het signaal wordt gesplitst zonder significant signaalverlies.

Van 1 naar 2 dus. Dat kan, heb ik altijd zo geleerd. Probleem van signaalverlies begint bij van 1 naar MEER DAN 2 (zie mijn oorspronkelijke post, waar k schrijf over splitters van 1 in naar meer dan 2 uit). Dan moet je versterken om geen hinder te ondervinden van signaalverlies. Passieve splitters van 1 naar 2 kun je ook gewoon kopen, maar passief van 1 naar 3 of meer heb ik in ieder geval nog nooit gezien.
 
Zo zie ik het ook. Splitten van 1 ingang naar meer dan 2 uitgangen is zover ik weet altijd versterkt, dus aktief. Anders heb je (veel) teveel signaalverlies. Splitters van 1 in naar meer dan 2 uit zijn zover mij bekend nooit passief.

Edit: Als hij passief was had hij ook geen aan/uit knop nodig. Die zit er niet voor niets op.
Sorry, maar als je advies geeft mag je bij herhaling, toch ook wel zorgen dat je de juiste terminologie gebruikt.
1) Bij splitten wordt een ingangssignaal onderverdeeld in diverse 'deel-signalen' die elks op hun eigen uitgang weergegeven worden.
Bvb. midi kanalen 1 t.e.m. 5 op uitgang 1 en kanalen 6 t.e.m. 16 op uitgang 2.
2) Bij verdelen wordt het signaal over diverse uitgangen verdeeld, welke elks op zich eenzelfde signaal-vorm weergeven. Door het verdelen ontstaat wel een verzwakking per deling, die kan eventueel voorkomen worden door extra verterking te voorzien.
Bvb. 1 midi in naar drie midi thru.
3) De schakelaar zou ook kunnen dienen om enkel 'mechanisch' een verdeling uit te zetten zodat er bvb. maar tweemaal i.p.v. driemaal verdeeld wordt. Deze hoeft dus helemaal geen actieve elektronica aan te sturen.

[EDIT]arnomusicman, blijkbaar heb jij nu juist je handtekening weggehaald ?[/EDIT]
 
Laatst gewijzigd:
Disclaimer, ik heb ook geen verstand van electronica, maar dit statement lijkt me niet correct.

Een passieve DI bijvoorbeeld, daar heb je een thru en een xlr uit. Het signaal wordt gesplitst zonder significant signaalverlies.

'Impedantie' zal er in deze thread aan te pas moeten komen voor een vollediger verhaal.

Of er 'redelijk' passief gesplitst kan worden (zonder teveel signaalverlies, of andere nadelen)
heeft alles te maken met de belasting die elk van de bestemmingen presenteert aan de bron.
En de interne impedantie van de bron is van belang.

( Verhaal pas echt compleet als we over de verschillende vormen van signaaloverdracht praten, maar gaat veel te ver voor nu.
Voor hier nu niks over impedantie-aanpassing etc, gewoon alleen verder over het 'modernere' voltage transfer.
Daar is het uitgangspunt van: gebruik lage bronimpedantie, en hogere belastingsimpedantie, zeg factor 5 a 10 hoger. )

Bronimpedantie en belastingsweerstand vormen samen een spanningsdeler, en daarbij kunnen de getallen gunstig of ongunstig liggen.

Stel de bronimpedantie (voor gemak vereenvoudig ik naar bronweerstand) is 1 kOhm.
Als er 1 bestemming (load) van 3 kOhm wordt aangesloten (zeg een of andere microfooningang, op de XLR van je DI),
dan is het signaalverlies 2.5 dB.

Als je er nOg zo eentje van 3 kOhm meteen direct aanplakt daalt de totale load naar 1.5 kOhm en ontvangen beide belastingen elk nog maar een signaal dat 4.4 dB verzwakt is.

Waar ik naartoe wil: die 'thru' op je DI, da's de tweede load
als je daar een load van zeg 1 MOhm aanhangt (ipv die 3 kOhm), dan is de verzwakking volledig te verwaarlozen:
elk ontvangen ze dat signaal met 2.5 dB verzwakking.


Terug naar die tweede load van 3 kOhm: met bufferen kan die 4.4 dB verzwakking voorkomen worden.

Qua veel stuff in die Sony, is ouderwets apparaat hé, toen men nog de extra moeite nam om ook de voeding intern te stoppen, al dan niet op een veilige manier.
En ook het video moet gebufferd, en daar zal sowieso wél karakteristieke afsluiting worden gebruikt ( 75 Ohm ? ).
Maar daar gingen we het hier niet over hebben ;-)
 
Laatst gewijzigd:
Van 1 naar 2 dus. Dat kan, heb ik altijd zo geleerd. Probleem van signaalverlies begint bij van 1 naar MEER DAN 2 (zie mijn oorspronkelijke post, waar k schrijf over splitters van 1 in naar meer dan 2 uit). Dan moet je versterken om geen hinder te ondervinden van signaalverlies. Passieve splitters van 1 naar 2 kun je ook gewoon kopen, maar passief van 1 naar 3 of meer heb ik in ieder geval nog nooit gezien.

Ah, lezen is ook een vak:) Sorry
 
Sorry, maar als je advies geeft mag je bij herhaling, toch ook wel zorgen dat je de juiste terminologie gebruikt.
1) Bij splitten wordt een ingangssignaal onderverdeeld in diverse 'deel-signalen' die elks op hun eigen uitgang weergegeven worden.
Bvb. midi kanalen 1 t.e.m. 5 op uitgang 1 en kanalen 6 t.e.m. 16 op uitgang 2.
2) Bij verdelen wordt het signaal over diverse uitgangen verdeeld, welke elks op zich eenzelfde signaal-vorm weergeven. Door het verdelen ontstaat wel een verzwakking per deling, die kan eventueel voorkomen worden door extra verterking te voorzien.
Bvb. 1 midi in naar drie midi thru.
3) De schakelaar zou ook kunnen dienen om enkel 'mechanisch' een verdeling uit te zetten zodat er bvb. maar tweemaal i.p.v. driemaal verdeeld wordt. Deze hoeft dus helemaal geen actieve elektronica aan te sturen.

[EDIT]arnomusicman, blijkbaar heb jij nu juist je handtekening weggehaald ?[/EDIT]

Het is denk ik maar net hoe je de terminologie geleerd hebt audiocollage.
Als ik bijvoorbeeld op de website van Thomann het woord splitter intyp, krijg ik heel veel resultaten bovenaan van apparaten die exact doen wat ik beschreef. Een audiosignaal verdelen over meerdere uitgangen die exact datzelfde signaal weer uitsturen. Ook de diverse audio periferie merken gebruiken de term splitten daarvoor. Het opsplitsen van 1 ingang naar meerdere uitgangen met exact hetzelfde signaal.

Het zal dus vooral te maken hebben met welke terminologie je het geleerd hebt, of misschien een verschil tussen NL en BE?

Edit: Maar we raken een beetje van het padje af. Back ontopic.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top