Is dit mogelijk met een sampler?

Steve303

aka WOLF
Lid sinds
13 oktober 2002
Berichten
1.686
Locatie
Gent - België
Hoy,

Heb al een tijdje besloten om mijn mc303 groovebox te verkopen en mij in de plaats daarvan een sampler (akai ofzow) aan te kopen. De reden hiervoor is: In die groovebox zitten allemaal vaste geluiden, je kan geen extra geluiden in het geheugen steken (is nu eenmaal eigen aan de groovebox). Nu had ik gedacht dat een sampler mij veel meer vrijheid zou geven.

Als ik bijvoorbeeld een drumcomputer nodig heb zou ik even wat leuke kick, hihats, claps, snares, toms, fx & andere in de sampler laden en deze dan via midi aansturen. Wanneer ik een synthmodule wil kan ik gewoon leuke synth samples van mijn pc naar de sampler laden en deze dan weer aansturen via midi.

Is dit een van de mogelijkheden met een sampler?

PS; is een Akai S1000PB (50€) hiervoor een goeie aankoop. Weet dat er geen inputs aan zijn maar het is toch mogelijk om er geluiden via midi of de scsi interface in te steken hé. Hoeveel outs heeft deze sampler en zijn er ingebouwde fx?

De reden waarom ik deze vragen stel is omdat ik mijn software wil gaan combineren met hardware om een beetje meer feeling in mijn muziek te kunnen steken en om een groter gebruiksgemak te hebben (en omdat ik ook eens wil leren werken met een sampler).

Vriendelijke groet,

Dj Steve303
 
voor 50 euro kun je je natuurlijk geen buil vallen.
Mijn aanradertje: Een yamaha A3000 of beter een A4000 of A5000 (afhankelijk van je budget).
De yamaha's hebben veel filters en veel effecten. Ze zijn te upgraden naar 10 outs.

-C-
 
Met een sampler kan je inderdaad datgene doen wat je beschrijft; van op de staart getrapte katten tot landende 747's, complete drumsets, synths, fragmenten van je favoriete film. Stop het erin en je kan het weer afspelen... Sterker nog, de meeste akai-samplers (ik ben niet exact op de hoogte van emu en yamaha, maar dit zal niet wezenlijk anders zijn) hebben een interne opbouw die te vergelijken is met een royaal uitgeruste analoge synth (meerdere envelope stages voor pitch, amplifier, filter etc. lfo's, allerlei modulatie- en routingmogelijkheden). Belangrijk verschil is dat je natuurlijk geen oscillators gebruikt, maar een sample. In combinatie met wat samples van basisgeluidsgolven haal je met de gemiddelde sampler dus ook nog eens een best wel aardige synthesizer in huis!
Een belangrijke bepreking is natuurlijk de hoeveelheid ram-geheugen, dus ik zou kijken dat je in ieder geval begint met zeg 16 mb of meer. Koop er een scsi-cdrom bij en je hebt de mogelijkheid om over letterlijk duizenden sample-cd's te beschikken.
 
ik kan me haast niet voorstellen dat iemand géén spijt krijgt wanneer zijn eerste sampler geen inputs heeft...
 
Ik zou zeggen: neem een Emu ESI-sampler met FX board of een AKAI S3000XL met de hele mikmak.
Moet je wel wat geld bijleggen, want een sampler voor de prijs van een MC303 heeft niet alles wat je wilt.

Zorg wel dat je minstens 8MB hebt als je alleen drumgeluiden gebruikt. Maar ik weet zeker dat je de smaak te pakken krijgt en meer wilt. Dan is minstens 32MB wel lekker.

Samplers met die capacitetien kosten tussen de 300 en 400 euro.
 
Re: Is dit mogelijk met een sampler?

Origineel geplaatst door Steve303
In die groovebox zitten allemaal vaste geluiden, je kan geen extra geluiden in het geheugen steken (is nu eenmaal eigen aan de groovebox).


niet helemaal...
check de korg electribe sampler eens. is een groovebox waar je je eigen samples in kan steken.
 
Een AKAI S3200 heb je al voor 400 euro en die heeft echt al het nodige!
 
Back
Top