Eerste Cubase brouwsel - dreamstate

Auxillary

Ouwe rot
Lid sinds
16 januari 2002
Berichten
608
Ik heb het al in andere threads al eens ter sprake gebracht, maar ik ben sinds kort bezig met hardware én cubase. In feite heb ik dus kennis gemaakt met het fenomeen MIDI! Hehehe.
Dankzij enkele goede lessen van een goede vriend, begin ik er een beetje in thuis te geraken. Vandaar dat ik hier mijn allereerste Cubase ´ding´ presenteer.

Genre? Geen idee, iets electronica met wat ambient invloeden. Niet mijn beste nummer ooit.
In totaal slechts 8 tracks vanuit de Triton.
Maar nogmaals het is een nummer waarmee ik heb geprobeerd Cubeest te temmen. Niet alles is nog zoals ik het wil. Ik moet bijvoorbeeld nog eens goed naar de volumelevels kijken, geloof ik.

Please be kind!

´dreamstate´

Eric
 
Zeer mooi. Ik vind dit helemaal niet slecht... er kan misschien nog wel een beetje bijgestuurd worden... misschien beetje meer variaties in die drums... die clap/snare die zich toevoegt naar het einde toe mag wel een beetje zachter... De beat mag ook een beetje dieper, etc. (IMO)

Het mooie aan de song is dat hij op het eerste zicht (gehoor) een beetje oppervlakkig lijkt maar hoe langer hoe meer ik er naar luister hoe meer "levels" ik er in ontdek... misschien niet bewust gedaan... maar zeer lekker...

Ja ja, laat meer van dat komen zou ik zeggen, eigenlijk ben ik verzot op deze stijl... na mijn examens ga ik ook een poging doen tot chilly/ambient trance met een lekkere breakbeat...

P.S.: Vanwaar heb je die mooie aaaaahh-strings?


Greetz
 
Vet geluid! Ja die pads/strings komen ckers uit de Triton.

Maar wat voor genre zal het zijn. Ja ambient, maar ik vind het echt muziek voor op de achtergrond van zo'n foute erotische RTL5 film 8P. Nee dat is geen belediging maar een complimentje. :peukie:
 
Grappig, eerste cubeest track. (da's voor mij al een heeele poos geleden)

Maar eh, geinig nummer. Misschien wat stijf, maar da's wellicht vanwege de manier van quantize gebruiken of zo? Misschien wel tegen je principes, maar als je er een losse drumloop bij gaat 'lagen' dan valt dat gedeeltelijk weg als het een beetje relaxete loop is. Kunnen ook alleen hihats zijn of zo.

Qua mixing kunnen de vocals en strings wel een tikkie galm gebruiken zodat ze iets losser van die beat komen te staan.
En de kick en bas passen niet en dus lijkt het los van elkaar te staan terwijl als het elkaar aanvult op het laag nou juist je zo'n 'stuwend' geheel krijgt wat wel goed past bij deze muziek.

Misschien dat dit je een beetje helpt :)
Want 't klinkt wel lekker.
 
Zo, dus jij bent nu ook geen Cubase-maagd meer :)

Lekker nummertje, Eric! Inderdaad een beetje de ambient kant op... Ik vind de mix vrij aan de hoge kant, maar dat komt misschien omdat ik het hier op m'n werk luister met van die waardeloze computerspeakers :( De strings en pads klinken wel lekker helder en clean (ik wil ook een Triton). Het arrangement is goed, maar ik vind het einde vrij abrupt voor een ambient track. Een lekker dromerige afbouw zou de track niet misstaan. Het is in ieder geval een lekkere track om bij weg te dromen... Goed gedaan :okdan:
 
Persoonlijk zou ik een andere snare gebruiken.

De 909 snare is wel een te veel gebruikt.
Gelukkig veranderd de snare verderop.

Ik vind de track wat een-tonig. Niet alleen de drumtrack, maar ook de gebruikte akoorden.

De gebruikte geluiden zijn goed, maar dat kan ook niet anders.

Eerste start mat cubase is goed, alleen gebruik inderdaad niet te veel quantize. Daardoor wordt het een te strakke track.

Maar je kunt die vriend bedanken voor je eerste start met Cubase...;)
 
Het meeste is al wel zo'n beetje gezegd; mooier synthpads, snaredrum (drums in het algemeen) kan beter, meer accoorden variatie (bijvoorbeeld een break van X-maten met alleen het eerste accoord ofzo).

Neemt niet weg dat dit voor een eerste Cubase nummer gewoon goed klinkt!!
Het zijn de punten op de ï moet je maar denken...

Ox
 
Damn wat klinken tritons toch lekker als je ze goed gebruikt hè :)

Heerlijk nummer voor op m'n werk zo. Relaxte pads om niet teveel aandacht te trekken en toch een lekker snel beatje om wakker gehouden te worden! Vindt het door het beatje zelf geen ambient meer. Dan zou je ongeveer de helft van het aantal BPM's moeten hebben. Beetje alla enigma maar toch anders.

Dat dolfijn flippersoundje hoorde ik laatst ook ergens in de KARMA. Is dat geluidje misschien niet te herkenbaar voor veel mensen? Ja boeit ook eigenlijk geen fluit want hij werkt goed nu.
Vind de snare aan het eind er wel erg te hard inzitten. Opzich een goed moment om de aandacht vast te blijven houden maar mag van mij wel wat subtieler nog.

Welke Cubase werk je eigenlijk? Heb laatst SX gezien... Okay ik ben een cakewalk liefhebber...maar Steinberg heeft het nu eindlijk geleerd wat mij betreft! Ik ga overstag zodra ik de kans heb *D
 
WOW!

WOW!

Jeetje bedankt jongens! Ik sta er een beetje van te kijken. Dit nummer was dus meer een training om Cubase te oefenen dan werkelijk een creatieve oefening. Zaken als mixen, indiviudele tracks instellen (EQ, reverb, etc), volume levels, filtering, etc. Daar ging het hier om. En dat het niet perfect klinkt nog, yep dat kan ikzelf alleen maar beamen.
En overigens komt inderdaad alles uit de Triton LE. Voor de Triton kenners alle sounds komen via de COMBI mode binnen. Dus alleen nog maar 8 kanalen. Ik moet nog eens goed checken hoe ik de volle 16 kanalen uit de Triton kan trekken.

Gegroet,

Eric
 
Re: WOW!

Re: WOW!

Origineel geplaatst door Auxillary
. Ik moet nog eens goed checken hoe ik de volle 16 kanalen uit de Triton kan trekken.

Sequencer mode? Of heeft de 'Le' die niet. Okay je moet wel ff moeite doen om je FX mooi in te stellen verder... en dan ff een data dump doen...
 
Re: Re: WOW!

Re: Re: WOW!

Origineel geplaatst door Almeros


Sequencer mode? Of heeft de 'Le' die niet. Okay je moet wel ff moeite doen om je FX mooi in te stellen verder... en dan ff een data dump doen...

Ja ok! Klopt! Maar dan heb je dus het probleem dat die geluiden zo ´dun´ klinken. Zover ben ik nog niet om dat met die FX te werken. Oh ja en dan even een data dump doen! WAAAAAAAAAAAAHTTTT? Data dump? Kijk zie je wel dat ik nog heel veel moet leren!

Eric
 
Re: Re: Re: WOW!

Re: Re: Re: WOW!

Origineel geplaatst door Auxillary


Ja ok! Klopt! Maar dan heb je dus het probleem dat die geluiden zo ´dun´ klinken. Zover ben ik nog niet om dat met die FX te werken. Oh ja en dan even een data dump doen! WAAAAAAAAAAAAHTTTT? Data dump? Kijk zie je wel dat ik nog heel veel moet leren!

Eric

Ja ben het direct met je eens... klinkt dunner zonder FX ja...en dan merk je bij de KARMA ook direct dat er best veel geluiden worden opgebouwd mbv. de FX ook. Toch is dit wat je nodig hebt zodra je met 16 MIDI channels wilt gaan werken. Weet niet hoe het bij de Le zit, maar bij de KARMA zit geloof ik vanaf OS 2.0 een optie dat je de FX settings van een program direct in sequencer mode kan plakken. Probleem dan is dat je met al je 16 channels wel van dezelfde FX gebruik zal moeten maken.
Als je dus net een sound gebruikt die is opgebouwd met een distortion, kan je bij de Le voor de andere sounds enkel nog de master FX plus diezelfde distortion gebruiken... maar ik hoe ff op je te overladen met sooi.. Als je meer vragen hebt hoor ik het wel :)

Origineel geplaatst door bambamstudio

waarom?

Nou het is wel handig om je FX settings op te slaan zodat je ze niet telkens opnieuw handmatig in hoeft te stellen ;) Of heb jij al handige softwaretools voor de KARMA? Of andere mogelijkheden...vertel vertelll... ik wil weten!!


Ohw...nu maar weer ontopic gaan... :)
 
Re: Re: Re: Re: WOW!

Re: Re: Re: Re: WOW!

Origineel geplaatst door Almeros
Nou het is wel handig om je FX settings op te slaan zodat je ze niet telkens opnieuw handmatig in hoeft te stellen ;) Of heb jij al handige softwaretools voor de KARMA? Of andere mogelijkheden...vertel vertelll... ik wil weten!!

ik gebruik zelden de fx uit een synth, das mijn tool......
 
Hee klinkt goed. Goede beat en leuke string section. Die cristallen en rain klinken heel interresant. Hoor ik een soort mellotron er in??? Klinkt heel goed.

Kan een ding zeggen: Ga zo door. Je gaat goed zo.
 
Back
Top