Mijn gear/setup - wat veranderen?

Origineel geplaatst door Bass
[algemene mode] Ik vind het gewoon een beetje vreemd dat je een bepaalde soort electronische muziek per se moet koppelen aan bepaalde apparatuur/synths... Als je een beetje creatief bent kun je hardcore maken met een Juno 106 of een zoetsappige ballad met een Virus... Ik maak trance DUS heb ik een JP8000

Je kunt mensen natuurlijk wel om advies vragen, maar uiteindelijk is het de smaak van het individu waar het om gaat...
Als iemand zegt doe je Sherman weg en koop een Juno WANT je maakt techno dus MOET je die hebben is dat toch suf ??? Ik zou dit ik zou zus ik zou zo...muziek maken zou creatief moeten zijn met een eigen stijl en niet meelopen met de massa want als je acid maakt MOET je een 303 hebben...enz...


Origineel geplaatst door Acidfever
Ik ben het hier wel mee eens moet ik zeggen. Bepaalde gear wordt veel te veel gekoppeld aan muziek genres.
Al ben ik bij sommige genres toch wel weer terughoudend. Een TB303 en acid, tja......het is bijna wel zo.
En een MPC en hiphop zijn ook best wel met elkaar te koppelen. Maar daarna houdt het voor mij toch wel op moet ik zeggen.

Die trend is denk ik ook alleen maar negatief. Mensen die een bepaald muziek genre willen maken gaan dus gewoon allemaal in ieder geval die apparaten kopen.

Met een beetje creativiteit kan je je soep ook eten met een lepel. Maar soms is het gewoon veel makkelijker/sneller
om je doel te bereiken door vertrouwde/beproefde wegen in te slaan. Luisteraars willen ook vaak herkenning.
Moeilijkere muziek, die meermaals beluisterd moet worden eer hij doorgrond wordt slaat ook minder snel aan.

Niet dat ik zelf aanhanger ben van hapklare muziek maar voor velen is snel bekend worden belangrijker dan
zalig een paar uurtjes pingelen aan wat knopjes en schuifjes of nieuwe combinaties uit te proberen.
In dat opzicht is een TB303/TR808/TR909/Virus/JP8000/MPC een gemakkelijkheids oplossing
maar daarom dus niet per definitie beter.

Zelf heb ik aardig wat instrumentenkennis dus heb ik wel al een "masterplan" van hoe mijn studiootje
de volgende jaren verder kan groeien dus daar heb ik je mening niet echt voor nodig.

Het leek me gewoon leuk en interessant om te weten wat jullie in mijn geval zouden doen.
Om te zien of jullie bvb andere prioriteiten zouden leggen of ik iets over het hoofd zou gezien hebben
of als jullie misschien een leuk ideetje hadden. Ik verwacht dan ook niet dat jullie me gaan zeggen dat
ik persé een compressor van merk X of merk Y moet kopen, maar gewoon dat bvb een multibandscompressor
toch echt wel mijn volgende aankoop zou moeten zijn.

Het viel me bvb op dat vooral het belang van monitors en geluidskaart wordt onderstreept en
ev. een MPC wordt aangeraden. Zelf had ik ook al die geluidskaart & die MPC geplanned maar
monitoring had ik voor me uitgeschoven. Misschien dat ik daar dan toch nog eens over na ga denken.

Waarom bepaalde instrumenten voor specifieke muziekgenres gebruikt worden? Ja dat is altijd al zo geweest en
dat zal waarschijnlijk altijd wel zo blijven. Niet alleen wordt hiphop met een MPC gelinked en een 303 met Acid maar
zelfs violen aan klassiek, Marshal versterkers aan rock of accordeons aan Tiroller muziek. Dat is ook vaak historisch
zo gegroeid en er speelt ook weer die factor van herkenning mee. Zodra er iemand gitaarrifjes door house begon te spelen noemen ze het inneens Goa. Dat is één van de nadelen van die hokjes mentaliteit en daarom benoem ik ook niet graag mijn muziek met genres... :geslaagd:
 
Origineel geplaatst door enlil
Mijn setup: rs7000, mc 505, mg16/6 fx, brakke versterker, hifi speakers.

Muziekstijl: techno, detroit, minimal, ambient

Budget: 1500€

Mijn tracks zijn erg kaal, wat raden jullie me aan?

MC-505 verkopen voor 400€ aangezien de RS7000 een betere sequencer heeft. (Budget: 1900€)
Een paar goede aktieve nearfield monitors (gem. 400€) zou toch je eerste aankoop moeten zijn.
en vervolgens zou ik een Virtual analog synth (met keys) kopen (Virus/Nord/Ion) van gemiddeld zo'n 750€

Daarna zou ik een FX module kopen en ev. nog een 19" romplertje. En meer heb je echt niet nodig...
 
Origineel geplaatst door Roel
mijn setup bestaat uit underground hardware, en mijn budget is 0 euro, kan ik nu wel muziek maken?
oja ik heb geen mengpaneel.
DJ Stan heeft ook geen platen. Kan je nog altijd beatboxen!
Of zoals de meesten hier doen: Reason jatten! :W
 
Origineel geplaatst door r.5
Als ijsbreker zal ik zelf maar van start gaan:

Genre: Minimal Techno / Electro Dub / Post Post Rock

Huidige gear: Elektron Machinedrum, Nord Modular, E-mu E5000 Ultra, Korg X3,
Yamaha RM1x, Emagic AMT8, TC Electronic M-One XL, TC Electronic Triple-C, Sony DPS-V55M,
Yamaha 01V96, Soundblaster Live, Emagic Logic, PC (AMD-1400/Mem:512MB/HD:200GB)

Budget: 1000€/jaar

Wat zou jij hieraan veranderen?

Ik mis nog wel een paar lekkere synths in je lijst,,een microwave ofzo??
 
Mischien kan iemand mij wat advies geven,,, ik mis ook nog wat in mn lijstje


hier mn kitlist:
MPC4000
Kurzweil k2000
VIrus a
Fb01
Alesis mk monitors
alesis versterker
Soundtracs topaz 8

Muzikale stijl:

Carl Craig Broken beats met een techno flavour

Ik mis nog goeie fx,, en ik mis nog wat kwa sounds. Ik kan toch nog wel een goeie synth erbij gebruiken. Een synth die de k2000 en de virus goed aanvullen.
Ik zit zelf te twijfelen tussen de k5000r, FS1r en de Korg Wavestation.


advies is meer dan welkom

peace
 
Origineel geplaatst door enlil
Mijn setup: rs7000, mc 505, mg16/6 fx, brakke versterker, hifi speakers.

Muziekstijl: techno, detroit, minimal, ambient

Budget: 1500€

Mijn tracks zijn erg kaal, wat raden jullie me aan?

MC505 eruit inderdaad.

Kwa synths raad ik je aan om:
Waldorf Pulse voor de bassen.
DX7 voor masterkeys, en leuke fm sounds
k2000

Your ready to role, en je houdt zeker nog 500 euro over om nog een paar monitors te scoren
:okdan:
 
Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Mischien kan iemand mij wat advies geven,,, ik mis ook nog wat in mn lijstje


hier mn kitlist:
MPC4000
Kurzweil k2000
VIrus a
Fb01
Alesis mk monitors
alesis versterker
Soundtracs topaz 8

Een mooi extern effect?
- De MPX550 zowel 1x stereo als 2x mono te gebruiken. met een fijne kwaliteit.
- DP/4 4x mono 2x stereo 2xmono+1xstereo? U kiest maar. Effecten zijn wel behoorlijk bruut. Voor het subtiele spul kan je beter de MPX550 pakken.
 
Origineel geplaatst door KeesVerkerk

hier mn kitlist:
MPC4000
Kurzweil k2000
VIrus a
Fb01
Alesis mk monitors
alesis versterker
Soundtracs topaz 8

Ik mis nog goeie fx

Koop de FX kaart voor in je MPC4000. Of misschien toch een externe effector, your choice.


en ik mis nog wat kwa sounds.

Deze snap ik niet... Je hebt al een K2000, én een Virus... Leer ze programmeren zou ik zeggen. En bovendien heb je een (super) sampler >>> ga naar de rommelmarkt en koop een hoop vinyl. Of koop een sample cd.

Als je kant en klare geluiden wilt is een Motif Rack of Fantom Rack zeer goed naar het schijnt, maar je kunt net zo goed een paar sample cd's gebruiken me dunkt.
 
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd:

Gear:

yamaha Rs7000
yamaha An1x
Akai AX73
Nord Micro Modular
Ensoniq ESQ-M
Korg Electribe ER-1
Midibox SID

Recording

Spirit folio F16/1
Audiowerk2

Monitoring

Redelijke HIFI installatie :)

Stijl:

Electro, Italo en de laatste tijd ook en beetje Big Beat

Eigenlijk mis ik 3 dingen: Monitoren, kanalen op mijn mixer (kan nu niet alles aansluiten) en effecten/processing. Wat raden jullie mij aan? Is een digitale mixer (zoals een 01v) handig omdat daar al effecten en compressoren/limiters in zitten? Ik zou graag een mixer willen hebben met minstens 4 en liefst 6 aux returns. Acieve Monitoren of passief? (heb nog een Bryston eindversterker staan). Wat is een goede allround effectenback die niet al te duur is? Vooral een beetje leuke delay/reverb is voor mij belangrijk.

Budget is niet al te veel op dit moment, iets van 1000 euro ofzo
 
Origineel geplaatst door Putzi
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd:

Gear:

yamaha Rs7000
yamaha An1x
Akai AX73
Nord Micro Modular
Ensoniq ESQ-M
Korg Electribe ER-1
Midibox SID

Recording

Spirit folio F16/1
Audiowerk2

Monitoring

Redelijke HIFI installatie :)

Stijl:

Electro, Italo en de laatste tijd ook en beetje Big Beat

Eigenlijk mis ik 3 dingen: Monitoren, kanalen op mijn mixer (kan nu niet alles aansluiten) en effecten/processing. Wat raden jullie mij aan? Is een digitale mixer (zoals een 01v) handig omdat daar al effecten en compressoren/limiters in zitten? Ik zou graag een mixer willen hebben met minstens 4 en liefst 6 aux returns. Acieve Monitoren of passief? (heb nog een Bryston eindversterker staan). Wat is een goede allround effectenback die niet al te duur is? Vooral een beetje leuke delay/reverb is voor mij belangrijk.

Budget is niet al te veel op dit moment, iets van 1000 euro ofzo

Ik heb (had) ook dat probleem dat ik niet genoeg kanalen vrij heb op m'n mengtafel. Ik heb dit heel eenvoudig opgelost door een pathbay te kopen. Echt goedkoop tegenwoordig. Vergeet er ook geen patchkabels bij te kopen.
 
Putzi, met jouw gear kun je echt wel vette electro maken man!!

Thnx :) Ik ben ook echt teverden over mijn gear. Het enige 'probleem' wat ik ondervind is dat veel van mijn synths (AX73, SID, Modular, ESQ-M) geen echte effecten of reverb on board hebben. Daardoor komen ze vaak veel te 'hard' in mijn mix, het lukt me gewoon niet om een mooie mix te maken. Ik moet daarbij zeggen dat mijn stijl niet de rauwe Haagse/Nederlandse electro is, denk meer aan bijvoorbeeld het Elektrolux label.

Ik probeer dit een beetje op de lossen d.m.v. een aux send naar mijn RS700 inputs, maar ook daarmee ben ik erg beperkt.
 
Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Ik mis nog wel een paar lekkere synths in je lijst,,een microwave ofzo??
Ik zou idd nog wel een analoge of een wavetable synth willen (liefst zelfs europees)
maar heb spijtig genoeg eerst nog andere prio's (mLAN kaartje/MPC/monitors).

Het staat je altijd vrij om me al te doen :{ en een paar suggesties te doen...
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Mischien kan iemand mij wat advies geven,,, ik mis ook nog wat in mn lijstje


hier mn kitlist:
MPC4000
Kurzweil k2000
VIrus a
Fb01
Alesis mk monitors
alesis versterker
Soundtracs topaz 8

Muzikale stijl:

Carl Craig Broken beats met een techno flavour

Ik mis nog goeie fx,, en ik mis nog wat kwa sounds. Ik kan toch nog wel een goeie synth erbij gebruiken. Een synth die de k2000 en de virus goed aanvullen.
Ik zit zelf te twijfelen tussen de k5000r, FS1r en de Korg Wavestation.


advies is meer dan welkom

peace

Qua sounds zou ik je eerder de DX200 (FM + stepsequencer) of een Waldorf MicroQ aanraden.
Een stepsequencer is toch wel essentieel voor techno volgens mij.
Als je nog leuke FX zoekt, kijk dan idd eens naar de DP/4, een FireworX of mijn DPS-V55M :D
 
Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Mischien kan iemand mij wat advies geven,,, ik mis ook nog wat in mn lijstje


hier mn kitlist:
MPC4000
Kurzweil k2000
VIrus a
Fb01
Alesis mk monitors
alesis versterker
Soundtracs topaz 8

Muzikale stijl:

Carl Craig Broken beats met een techno flavour

Ik mis nog goeie fx,, en ik mis nog wat kwa sounds. Ik kan toch nog wel een goeie synth erbij gebruiken. Een synth die de k2000 en de virus goed aanvullen.
Ik zit zelf te twijfelen tussen de k5000r, FS1r en de Korg Wavestation.


advies is meer dan welkom

peace

Ik zou niet voor die wavestation gaan. Die heeft toch iets teveel overlap met de k2000 denk ik. Een FS1r lijkt me een goeie.
 
Origineel geplaatst door Putzi
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd:
Gear[/br: yamaha Rs7000, yamaha An1x, Akai AX73, Nord Micro Modular, Ensoniq ESQ-M, Korg Electribe ER-1, Midibox SID, Spirit folio F16/1, Audiowerk2, Redelijke HIFI installatie :)
Stijl: Electro, Italo en de laatste tijd ook en beetje Big Beat

Eigenlijk mis ik 3 dingen: Monitoren, kanalen op mijn mixer (kan nu niet alles aansluiten) en effecten/processing. Wat raden jullie mij aan? Is een digitale mixer (zoals een 01v) handig omdat daar al effecten en compressoren/limiters in zitten? Ik zou graag een mixer willen hebben met minstens 4 en liefst 6 aux returns. Acieve Monitoren of passief? (heb nog een Bryston eindversterker staan). Wat is een goede allround effectenback die niet al te duur is? Vooral een beetje leuke delay/reverb is voor mij belangrijk.

Budget is niet al te veel op dit moment, iets van 1000 euro ofzo


1>Als je redelijk tevreden bent van je monitors en je houdt bewust rekening met
de zwakke plekken van je Hifi kan je best nog aanvaardbare resultaten behalen.

2>Mixer: als je digitaal wil mixen zou ik toch alleen maar de nieuwere 24-bit generatie aanraden hoor.
Dat maakt echt een wereld van verschil. De eerste generatie klinkt toch nog wat ieltjes..
Voorbeelden van de betere kleintjes: Behringer DDX, Tascam DM24, Yamaha 01v96 & 01x.
Maar dan zitten we al iets boven je budget... Dus voorlopig analoog blijven!

En hierin zie ik dan drie scenarioos.
-Ofwel koop je een grotere mixer maar dan zit je voor een degelijke modelletje ook al weer snel over je budget.
Kijk anders eens naar de budget-vriendelijkere Spirit SX of M12 ofzo...
-Je kan je, zoals hierboven reeds vermeld werd, ook met patchbays aardig uit de slag helpen als je te weinig I/Os hebt.
Heb ik zelf ook jaren gedaan met mijn 10-kanaals mixertje.
Een aanrader is zeker de multifunctionele Shure Auxpander. Deze kost 2 keer nix en
kan je zowel als submixer, als aux-expansie gebruiken en als complexe patching/routing matrix gebruiken.
-De laatste optie is de meest drastische: het verminderen van het aantal benodigde inputs!
Onder het motto: Beter 1 goede synth dan 3 matige! Dit is wat ik zou doen...

Ik zou dus de Akai AX73, Ensoniq ESQ-M, Korg Electribe ER-1 & Midibox SID verkopen (+/-500€)
Het zijn immers synths waar je toch al niet tevreden over was (zie je eigen post hierboven) en
die alleen maar nodelioos kanalen verslinden en je creativiteit remmen.
Met het vrijgekomen geld (1500€) zou ik dan een vette Elektron Monomachine mee kopen.

Ik vond deze tot nu toe 1 van de moeilijkste post maar wat vind je van de suggestie?
 
Oke, wat kan ik veranderen?

Heb nu een jv1080,micro modular,an1x,akai s3000xl en een tx81z en een novation bass stadion. Oja.. heb al monitors,mixer en geluidskaart en daarnaast een nette pc met een uad.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door justin
Oke, wat kan ik veranderen?

Heb nu een jv1080,micro modular,an1x,akai s3000xl en een tx81z en een novation bass stadion. Oja.. heb al monitors,mixer en geluidskaart en daarnaast een nette pc.

ik zou zeggen dat je al een heel gevarieerde setup hebt!

een masterkeyboard annex synth (een heele gave trouwens, de an1x!), tx81z erbij, jv1080 erbij, en basstation erbij voor de analoge bassen, echt leuk! mjammie!.
voor de zelfbouwsynthese heb je een micromodular, waarmee je echt alles kan, alleen (zwaar) beperkt bent qua polyfonie (vooral als je complexe patches gaat bouwen)
een sampler voor de drumgeluiden en alles wat je verder niet uit je synths krijgt...

tja wat kun je veranderen? je zou een effectbak erbij kunnen nemen (al hou ik zelf niet zo van effectdoosjes) of een drumcomputer/drumsequencer, als je tenminste niet al denkt dat je eigenlijk met je sampler alles kunt... een hele dikke synthesizer zou je ook kunnen noemen, maar een an1x doet daar eigenlijk niet voor onder.

hmm nu heb ik eigenlijk gezegd dat je best wel gewoon goede muziek kan maken met dit setupje :) want compleet is het wel!
 
En hierin zie ik dan drie scenarioos.
-Ofwel koop je een grotere mixer maar dan zit je voor een degelijke modelletje ook al weer snel over je budget.
Kijk anders eens naar de budget-vriendelijkere Spirit SX of M12 ofzo...
-Je kan je, zoals hierboven reeds vermeld werd, ook met patchbays aardig uit de slag helpen als je te weinig I/Os hebt.
Heb ik zelf ook jaren gedaan met mijn 10-kanaals mixertje.
Een aanrader is zeker de multifunctionele Shure Auxpander. Deze kost 2 keer nix en
kan je zowel als submixer, als aux-expansie gebruiken en als complexe patching/routing matrix gebruiken.
-De laatste optie is de meest drastische: het verminderen van het aantal benodigde inputs!
Onder het motto: Beter 1 goede synth dan 3 matige! Dit is wat ik zou doen...

Ik zou dus de Akai AX73, Ensoniq ESQ-M, Korg Electribe ER-1 & Midibox SID verkopen (+/-500€)
Het zijn immers synths waar je toch al niet tevreden over was (zie je eigen post hierboven) en
die alleen maar nodelioos kanalen verslinden en je creativiteit remmen.
Met het vrijgekomen geld (1500€) zou ik dan een vette Elektron Monomachine mee kopen.

Ik vond deze tot nu toe 1 van de moeilijkste post maar wat vind je van de suggestie?

Die laatste optie is voor mij zeker radicaal. Ik vind het mooie geluidsbronnen, alleen ze missen dus de effecten en reverbs. En waarom een Elektron Monomachine? Zou dit niet een beetje overkill zijn icm met een RS7000? Ik vind de tip van een patchbay een heel goeie, zo kan ik voorlopig aan de slag en later nog altijd overstappen op digitaal.
 
Back
Top