Mijn gear/setup - wat veranderen?

Ik heb me niet alleen op hardcore gericht, probeer zo breed mogelijk bezig houden met produceren.

De soundmodule die je noemt heb ik eens bekeken maar past niet in me werkwijze omdat ik meer hybride hardware wil.

Ik zou graag een rack synth module willen en ben daarom opzoek naar een Moog Slim Phatty
Vooral voor de Moog sound en ik dan naast me Virus Ti1 rack 2 synth modules in me meubel heb en in handbereik.

Ik heb inmiddels een T.C Electronics Powercore X5 (rack) gekocht voor de fx plugins
product_392_1.png


Die plaats ik in het bijstaande rack tafel met de overige 19'' racks
- TC Powercore
- Motu MK3
- Motu Midi Express 128
- DBX 266 XL
- Lexicon MX200

En zou plaats van een extra outboard mixer een Mackie XT extender willen voor de 16 kanalen i.c.m met de Motu MK3.
Het advies van de sub ga ik iets mee doen, de RP8 blijven voor de pioneer set en komt een KRK 10S voor in de plaats.

Voor de rest ga ik me vooral richten hierop mee te werken en alles via midi aan te sturen met de midi-controllers.

Heb alleen zo me twijfels over de Roland MC-909 of een andere soort betaalbare drum/groove machine..
 
Ik zou graag een rack synth module willen en ben daarom opzoek naar een Moog Slim Phatty
Vooral voor de Moog sound en ik dan naast me Virus Ti1 rack 2 synth modules in me meubel heb en in handbereik.
...
Die plaats ik in het bijstaande rack tafel met de overige 19'' racks
- TC Powercore
- Motu MK3
- Motu Midi Express 128
- DBX 266 XL
- Lexicon MX200

En zou plaats van een extra outboard mixer een Mackie XT extender willen voor de 16 kanalen i.c.m met de Motu MK3.
Het advies van de sub ga ik iets mee doen, de RP8 blijven voor de pioneer set en komt een KRK 10S voor in de plaats.

Voor de rest ga ik me vooral richten hierop mee te werken en alles via midi aan te sturen met de midi-controllers.

Heb alleen zo me twijfels over de Roland MC-909 of een andere soort betaalbare drum/groove machine..
Zou niet te veel tergelijk vervangen. Neem de tijd om ieder instrument te leren kennen... Als je niet zeker bent van de MC909, moet je het nog niet doen. (Persoonlijk hebben die Roland MC's
Me nooit veel gedaan).

In plaats van de Moog Slims, al naar de Studio Electronics gekeken?
 
Bedankt voor de reactie Ralf

Ik wil me ook vooral gaan richten op de Virus Ti1 & Slim Phatty om vooral daar me sounds uit te halen.

De MC-909 laat ik ook nog zitten, mensen zijn er niet zo enthousiast over maar kunnen niet vertellen waarom ¿

De Studio Electronics SE-1 eens bekeken en staan nu toevallig ook te koop hierop synthforum

Maar volgens mij is de module op Moog gebaseerd maar wel duurder dan de Slim phatty tweedehands...
 
De SE-1 is idd wat duurder maar je krijgt er veel voor terug!
 
De SE-1 is idd wat duurder maar je krijgt er veel voor terug!

Klopt, is vetter dan de Slim Phatty.:okdan:
 
De Studio Electronics SE-1 eens bekeken en staan nu toevallig ook te koop hierop synthforum

Er is blijkbaar wel een verschil tussen een SE-1 en een SE-1x...
 
Er is blijkbaar wel een verschil tussen een SE-1 en een SE-1x...

Snellere envelopes, 4 Rom/Ram banken, en een audio-input.

Mooi apparaat, maar is niet de hybrid hardware wat ik zoek waarbij je vst integratie heb..
 
Muziekgenres
Ambient, EDM (de sound van 1990 t/m 2002 zoiets) en videogame-achtige muziek (80's en 90's stijl)

Huidige gear
Allen & Heath ZED-10
Korg TR61
Korg Volca Beats
Nintendo 3DS met Korg DS-10 en Korg M01D
Roland GAIA SH-01
Sony MDR-7510
Zoom H2n

Budget
Buiten een nog aan te schaffen Yamaha FB-01 FM module (voor videogames-achtige muziek): €0

Het grote vraagstuk in mijn setup is momenteel de Roland GAIA SH-01. Deze gebruik ik voornamelijk vanwege de simpele lay-out, de snelle werkwijze en de hands-on controls. Qua muziekgenres gebruik ik hem meestal voor ambient-achtige zaken en sound effects. Alhoewel deze VA synth natuurlijk heel breed inzetbaar is. Een aantal presets op de Korg TR61 klinken zeker krachtiger, maar over het algemeen ben ik redelijk tevreden over de sound en kan ik met enig programmeerwerk groots klinkende resultaten bereiken.

De vraag is echter of ik niet beter af ben met bijvoorbeeld een Roland module als de JV-2080 met een paar uitbreidingen, of een vergelijkbaar model. Af en toe heb ik het idee dat ik het wiel opnieuw aan het uitvinden ben en zo'n module al alle sounds aan boord heeft die ik zoek. Tevens kan ik met Korg DS-10 ook mijn eigen sounds creëren (is ook een VA synth) en deze later eventueel als sjabloon gebruiken om na te maken op de TR61 of bijvoorbeeld een Roland module.

Een JV-2080 met SR-JV80-04 Vintage Synth expansion kan in principe alle taken van de GAIA overnemen. De module is wel minder hands-on, maar ik heb ook nog vier potmeters op de TR61 ter beschikking. En één setje toetsen is eigenlijk genoeg.
 
Met de Roland MVS1 en de Casio XW-P1 zit ik voorlopig wel weer goed.:halleluja
 
Een JV-2080 met SR-JV80-04 Vintage Synth expansion kan in principe alle taken van de GAIA overnemen. De module is wel minder hands-on, maar ik heb ook nog vier potmeters op de TR61 ter beschikking. En één setje toetsen is eigenlijk genoeg.

De JV-2080 kan vrijwel alles wat de TR61 kan plus meer. Het is wel een ander geluid dan de Korg, maar mi. wat breder bruikbaar. Bijvoorbeeld de piano's en de akoestische gitaren zijn realistischer.
Wat betreft de vergelijking met de Gaia: het lijkt wat vreemd om een rompler te vergelijken met een VA-synthesizer. Maar in feite is de Gaia ook een rompler, maar dan met synthesizer-golfvormen. In de JV-2080 zitten ook wel zaagtandjes en blokgolven, plus nog veel meer dingen als ringmodulatie. Dus wat dat betreft kun je er prima een VA mee imiteren (haha, een imitatie van een imitatie). Alleen PWM gaat niet lukken, maar misschien is daar wel een sample voor.
Met het Vintage-bord heb je zo'n beetje alle standaard synth-klanken aan boord, dus hoef je daarmee inderdaad niet het wiel opnieuw uit te vinden. Ik zeg: doen! Met een editor op je pc heb je alsnog schuifjes tot je beschikking.
 
Snellere envelopes, 4 Rom/Ram banken, en een audio-input.

Mooi apparaat, maar is niet de hybrid hardware wat ik zoek waarbij je vst integratie heb..

Wat wil je bereiken? Hybride qua workflow of hybride instrumenten?
 
Casio XW-p1, die had je toch weer naar de winkel terug gebracht omdat het niet je ding was?

Ik heb inmiddels bij een kennis het hele apparaat gehoord en ben behoorlijk onder de indruk.:okdan:
 
Muziekgenres
Ambient, EDM (de sound van 1990 t/m 2002 zoiets) en videogame-achtige muziek (80's en 90's stijl)

Huidige gear
Allen & Heath ZED-10, Korg TR61, Korg Volca Beats, Nintendo 3DS met Korg DS-10 en Korg M01D, Roland GAIA SH-01, Sony MDR-7510, Zoom H2n

Budget
Buiten een nog aan te schaffen Yamaha FB-01 FM module (voor videogames-achtige muziek): €0

Het grote vraagstuk in mijn setup is momenteel de Roland GAIA SH-01... Een JV-2080 met SR-JV80-04 Vintage Synth expansion kan in principe alle taken van de GAIA overnemen... En één setje toetsen is eigenlijk genoeg.

Ben zelf geen fan wat Roland de laatste jaren uitbrengt maar je SH-01 vervangen door een JV-2080 zou ik persoonlijk niet doen...
a) dan heb je 2 romplers in je "relatief beperkte" setup en ik vind de Korg TR sound beter passen voor het beoogde genre dan de JV-serie (wat ik persoonlijk meer geschikt vind voor bread & butter sounds voor pop muziek -niets mis mee uiteraard-)
b) (virtueel) analoog met handson control is toch nog altijd veel sneller en leuker dan een extra rompler in een rackje. Je kan hier nog veel van leren ivm synthese technieken.
c) de SH-01 krijgt veel goede reviews en je bent er al bij al heel tevreden van. Later kan je hem nog altijd inwisselen voor een volbloed analoog maar lijkt me niet het meest dringend...

Persoonlijk zou ik die Nintendo uitfaseren... Dan zou ik eerder voor een iPad met extra I/O gaan... Veel betere softsynths, sequencers & controllers beschikbaar hiervoor...

Waarom zou je de Yamaha FB-01 overwegen? Klinkt niet goed en is niet makkelijk te bedienen... Voor je "videogames"-sound zou ik eerder een DSI evolver, een SID kloon of een wavetablesynth (Waldorf) overwegen...
 
Ben zelf geen fan wat Roland de laatste jaren uitbrengt maar je SH-01 vervangen door een JV-2080 zou ik persoonlijk niet doen...
a) dan heb je 2 romplers in je "relatief beperkte" setup en ik vind de Korg TR sound beter passen voor het beoogde genre dan de JV-serie (wat ik persoonlijk meer geschikt vind voor bread & butter sounds voor pop muziek -niets mis mee uiteraard-)
b) (virtueel) analoog met handson control is toch nog altijd veel sneller en leuker dan een extra rompler in een rackje. Je kan hier nog veel van leren ivm synthese technieken.
c) de SH-01 krijgt veel goede reviews en je bent er al bij al heel tevreden van. Later kan je hem nog altijd inwisselen voor een volbloed analoog maar lijkt me niet het meest dringend...

Persoonlijk zou ik die Nintendo uitfaseren... Dan zou ik eerder voor een iPad met extra I/O gaan... Veel betere softsynths, sequencers & controllers beschikbaar hiervoor...

Waarom zou je de Yamaha FB-01 overwegen? Klinkt niet goed en is niet makkelijk te bedienen... Voor je "videogames"-sound zou ik eerder een DSI evolver, een SID kloon of een wavetablesynth (Waldorf) overwegen...

A) In het verleden heb ik een JV-1010 gehad, wat toch enigszins vergelijkbaar is qua sound met een JV-1080 en JV-2080. Die had redelijk wat leuke synth sounds, maar ook hele partijen bread and butter sounds waar ik vrijwel niets mee doe. Behalve een paar minuten solo pingelen met een gitaartje of zo. En of er een realistische piano op zit boeit me niet veel, want voor mij heeft de Korg M1 dé piano sound. In combinatie met een Vintage Synth expansion lijkt een JV-module echter wel weer goed inzetbaar voor zowel ambient stuff als EDM. Maar het maken van eigen sounds vanaf scratch gaat zo wel op een heel laag pitje. En dat is wel de hoofdactiviteit met de SH-01.

B) In iets meer dan een jaartje ben ik dankzij de SH-01 in ieder geval tien keer wijzer geworden uit synthese dan met enkel de TR61 in de vier jaren daarvoor. De interface heeft hier enorm bij geholpen en dat is wel iets wat ik weer zou missen op een ROMpler module. Graven in menu's heb ik echt een ontzettende hekel aan.

C) Met de reviews valt het op zich wel mee. Op diverse synth sites lijken mensen er nogal een olifantenprobleem van te maken dat het hoogstwaarschijnlijk om een geüpgradede SH-32 engine gaat met gesamplede waveforms, en dat hij niet zo dik klinkt als een analoge Jupiter 8 van €4000. Voor mij is dat echter geen probleem want ik heb geen analoog-fetisj en ik krijg zeker betere resultaten dan de simpele presets. Het is eerder een probleem dat ik met pijn en moeite iemand vind die €300+ wilt geven voor een SH-01 omdat het ding zo'n slechte naam heeft gekregen door voornamelijk fabeltjes. Heb hem zelf nieuw gekocht, dus het is best wel zonde van de pieken om hem weg te doen voor ongeveer de helft.

Apple is niet zo mijn ding, dus een iPad zal er niet komen ook al word de ultieme synth app gratis uitgebracht. De Nintendo 3DS met DS-10 en M01D vind ik dankzij de simpele interfaces zeer bruikbaar en de 8-track MIDI-data van M01D kan ik tevens importeren in de TR61 sequencer.

De FB-01 sound komt zeer dicht bij de SEGA Mega Drive videogamesconsole in de buurt, en bijvoorbeeld de Streets of Rage soundtrack klinkt mij uitzonderlijk goed in de oren. Maar ik ben dan ook een liefhebber van de FM sound. Het gaat hoofdzakelijk om de presets van het ding en niet om er zelf patches mee te maken. Daarvoor is de FB-01 inderdaad niet makkelijk te gebruiken en een cursus FM synthese heb ik voorlopig geen tijd voor. De bedoeling is om hem voornamelijk te gebruiken als 8-part multitimbral module i.c.m. de Volca Beats.

Mijn muziek zweeft tussen twee extremen. Aan de ene kant geïmproviseerde ambient dingetjes en aan de andere kant tracks met een gestructureerde opbouw. Dit maakt de keuze om de SH-01 de deur uit te doen moeilijk omdat ik hiermee ook de live hands-on improvisatie stuff overboord smijt en dus alleen doorga met composities op basis van patterns. Nu ik dit zo geschreven heb en teruglees lijkt het eerder te gaan om de keuze of ik nu meer gestructureerde muziek wil gaan maken, of juist niet.
 
Ik snap de problemen niet dat je niet een Roland JV met een Korg TR zou moeten combineren. Ze vullen elkaar qua klankkarakter perfect aan. Mensen verzamelen tientallen analoge synthesizers die elkaar qua karakter veel minder onderscheiden. Een zaagtand is een zaagtand toch? Niet? Nee?, een Korg sample is ook heel anders dan een Roland sample.

Een Roland JV heet op dit forum een 'Rompler', maar het is gewoon een enorm uitgebreide synthesizer, die niet onder doet voor een Gaia. Sterker nog: de Gaia is in feite een uitgeklede JV met wat schuifjes en wat toegewijde synth-golfvormen. Dus de JV is de meerdere in dit geval. Alleen moet je de schuifjes dan via software bedienen.

Qua klank en mogelijkheden ga je er met een JV-2080 alleen maar op vooruit, al is het maar vanwege de vele extra klanken die een JV-2080 tov. een Gaia biedt. En wat synthese betreft: laat sommige Synthforummers zich eerst maar eens verdiepen in de mogelijkheden die een JV biedt: het is heus geen kale bread-and-butter sample-afspeler, maar een zeer uitgebreide synthesizer, waarbij de samples van akoestische instrumenten mooi meegenomen zijn, maar de synth-golfvormen, filters en dergelijke zijn niet vergeten. En met het Vintage-bord heb je helemaal mooi bronmateriaal in handen. Kun je hele Oberheims, Mellotrons en dergelijke als basis-golfvorm inzetten voor verdere bewerking in de filters, envelopes en modulatie. Kom daar maar eens om bij een VA...
 
Laatst gewijzigd:
Wat Mark-T zegt klopt natuurlijk zeker: een JV-2080 heeft meer waveforms dan een SH-01 en hij vult de TR61 qua klank aan in vele opzichten. Het gaat me puur om de kant-en-klare patches en waveforms van synth sounds. Alleen moet ik eerst even de handleiding van de JV-2080 doorspitten om te zien of de werkwijze binnen de menu's logisch in elkaar steekt. Ik heb absoluut geen zin om weer zoals bij de TR61 vaker de handleidingen erbij te nemen omdat zaken verscholen zitten op de meest onlogische plaatsen. Dat is met de SH-01 toch wel heel anders omdat de interface echt super logisch in elkaar steekt en zeer snel en prettig werkt.
 
Dat moet wel goedkomen met de JV2080 heeft een groot leesbaar LCD scherm veel aparte knoppjes om zeer snel door het scherm te navigeren en een push dail knop, ik heb de handleiding nooit hoeven te lezen in ieder geval :eureka:
 
Wat Mark-T zegt klopt natuurlijk zeker: een JV-2080 heeft meer waveforms dan een SH-01 en hij vult de TR61 qua klank aan in vele opzichten. Het gaat me puur om de kant-en-klare patches en waveforms van synth sounds. Alleen moet ik eerst even de handleiding van de JV-2080 doorspitten om te zien of de werkwijze binnen de menu's logisch in elkaar steekt. Ik heb absoluut geen zin om weer zoals bij de TR61 vaker de handleidingen erbij te nemen omdat zaken verscholen zitten op de meest onlogische plaatsen. Dat is met de SH-01 toch wel heel anders omdat de interface echt super logisch in elkaar steekt en zeer snel en prettig werkt.

Zeg helemaal niet dat Roland JV's slechte romplers maakt of dat alle romplers hetzelfde klinken... Maar als je een relatief beperkte setup zou ik eerder synths met verschillende synthese vormen kiezen om een ruimer klankenpallet ter beschikking te hebben...

Anyhow, als de TR niet intuitief werkt en je die Nintendo houdt zou ik deze inruilen voor een JV-2080 als je die beter vind. De JD-800 al bekeken? Heeft ook veel handson sliders... Anders een goed masterkeyboardje kopen. Dan kan de SH-01 er ook uit... Nieuwe synths verliezen altijd hun waarde. Bij tweedehands is dat risico natuurlijk veel kleiner.

Als je zo gek bent van FM, heb je dan al de TX81z al bekeken ipv FB-01?

Ik zou persoonlijk ook een sequencer (RM1x/RS7000/MPC) en een budget multiFX overwegen...
 
Back
Top