Loops bouwen EN live gebruik: Welke sampler?

Tubal Cain

Nieuwkomer
Lid sinds
15 april 2002
Berichten
20
Ok, voor mij is het allemaal vrij nieuw maar ik weet nu wel ongeveer wat ik wil denk ik. In de eerste plaats zelf samples maken (dus meerdere samples over elkaar leggen, op elkaar afstemmen, evt ook zelf inspelen, moet ik daarvoor toch naar software??). Deze ook live gebruiken, en liefst vrij flexibel van loops veranderen, dus als ik een aantal loops gemaakt heb die in een track afgewisseld kunnen worden zelf vrijelijk live daartussen kunnen afwisselen (is dit duidelijk).
Heb ik dan een zo'n sequencer/sampler combinatie nodig (en is roland SP808 verouderd ivm bv mpc2000 of nog zeer uptodate?) of een a5000, emu, of moet ik sowieso naar software als ik zelf die ontzettende ingenieuze loops wil maken?

bvd,
TC.
 
Dit is precies wat wij live ook doen met de Micro Modular, SIDstation en SE ATC-1. Wij spelen in de studio via een U-20 loopjes in op de MPC. Elke loopje zetten we op een aparte track. Live laten we de U-20 thuis en muten en unmuten we de sequences op de MPC. Zo hebben we ook sample loopjes uit de S3000xl. Die worden door de MPC getriggerd. Bijvoorbeeld een loopje uit een Neptune (die we live dus niet meenemen) of zo... 1 sample met de cutoff op 9 uur en eentje met de cutoff op 3 uur. Met twee verschillende tracks op de MPC kun je dan varieren tussen die samples. De MPC heeft 64 tracks onder de pads zitten dus daar ben je wel eventjes zoet mee.. ( alhoewel... vaak hebben we er 16 nodig voor alleen de 909 ) De MPC heeft het voordeel dat je die ook nog als sampler kunt gebruiken, alhoewel ik daar geen voorstander van ben. Wij gebruiken de MPC puur als sequencer en de S3000xl als sampler, maar in theorie zou je ook alles op de MPC kunnen doen.
Of een SP808 volstaat weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring mee.
 
ik gooi al mijn zelf gemaakte voor-opgenomen loops in mijn Yamaha SU700
werkt best goed live
er zijn zelfs 4 x 2 sampleplaatsen die met het tempo mee-stretchen
 
hmmm.. live en software gaat volgens mij niet zo goed samen. Alhoewel sommigen er aardig in geslaagd zijn een stabiel systeem te maken.
 
Als je naar software kijkt zou ik zeker Ableton live aanbevelen.

Anders is een MPCx000 of een RS7000 of iets dergelijks ook interessant dunkt me.
 
Ik heb sterk het idee dat de SP-808 in tegenstelling tot de MPC2000XL absoluut NIET verouderd is. Ik heb zelf een MPC (in de verkoop, welteverstaan) en een SP-808. Met de SP-808 kan ik vooral op audio-vlak meer dan met de MPC; die verschrikkelijk lomp is met het inladen van bijv. wav-files.
Op het gebied van MIDI schijnt de MPC weer beter te werken dan de SP-808; alhoewel ikzelf dat niet zo kan beoordelen, omdat ik met beide problemen heb om externe apparaten MIDI-aan te sturen (wellicht is er iemand, die dit leest, die mij hiermee weer kan helpen.....?).
 
Voor live is Logic ook zeer goed geschikt

Voor live is Logic ook zeer goed geschikt

Mede dankzij de ingenieuze Touchtracks, waarmee je tracks aan noten op een heel klavier kan toewijzen... bijzonder fijn lijkt me..
 
Back
Top