Aan de slag met mijn spul.

mie

Nieuwkomer
Lid sinds
19 mei 2003
Berichten
16
Na muziek met de pc gemaakt te hebben, heb ik de laatste tijd wat 'harde' dingetjes aangeschaft. Eerst een Roland mc 303 en een half jaartje later een Microkorg. Hoewel ik al heel veel plezier heb beleefd met het met uitzoeken van de aparaten en er gewoon simpel mee wat te frutten wil ik nu eigenlijk wel eens ff echt aan de slag.

Alleen ik zit dus met een probleempje. Ik heb het idee dat ik 'het principe' niet te pakken krijg. Hoewel ik niet echt een handleiding type ben heb ik m er bij deze aparaten toch wel regelmatig bijgehad maar hoe ik nu echt aan de slag kan snap ik nog steeds niet.

Ik zou graag willen weten hoe ik deze twee aparaten het beste in combinatie zou kunnen gebruiken. De beats uit de roland en de melodietjes uit de korg.

Als ik bv een ritme op heb staan en ik speel er een bassloop bij, hoe kan ik deze dan het makkelijkste snel opslaan zodat ik er bv een string bij kan spelen? Moet ik zoiets doen met programma's als cubase? Hoe krijg ik de gespeelde toetsen in een soort pianoroll ofzo? Kan ik dit met externe aparaten doen? Of is dit het makkelijkst met een pc? Is dit een kwestie van alle melodieen appart inspelen en later onder elkaar zetten of kan dit ook snel dat je bv met verschillende instrumenten verschillende bassloopjes kunt inspelen, deze gelijk oplaat en om de beurt afspeeld? En hoe kan ik bv tijdens het spelen van een geluid ook mijn vocoder gebruiken?

Ik wil graag een keertje voor een paar vrienden proberen een live showtje te maken maar zonder deze kennis gaat dat dus echt niet. Zijn er misschien sites te vinden waar deze info in huis tuin en keuken taal duidelijk gemaakt wordt, of is dit typisch een gevalletje van: dat wordt de hele manual doorspitten?

Ik hoop dat er mensen mij een beetje kunnen helpen met wat informatie want ik ken nl verder helemaal niemand aan wie ik zoiets zou kunnen vragen.

Alvast enorm bedankt.
 
ik zag net dat de microkorg 2-parts multitimbraal is; dwz, je kan twee verschillende synthlijntjes van je korg tegelijkertijd laten spelen. Desgewenst met een verschillend geluid. (bijv. bas en pads). Ik neem aan dat je al veel ervaring hebt met de sequencer van je mc303 en dat het makkelijk is om die werkwijze te handhaven. Je kan in zo'n geval bijvoorbeeld voor bas en pads de parts 6 en 7 van je mc303 op 'EXT' zetten (extern dus; je neemt de noten in je 303 op maar die stuurt op zijn beurt weer je korg aan). EXT instellen doe je met shift 15 geloof ik. Moet je dan maar even opzoeken. In dit geval sluit je de mc303 via de mid OUT aan op de midi IN. (misschien moet je daar nog een midi kabel voor kopen?)
Of pc, midi out>mc303 via out op IN van je korg?
Noten in cubase dan inspelen via een midikeyboard op de IN van de pc?

alles via een mixer aansluiten/de mc303 (waarschijnlijk mono, anders stereo) op je korg aansliuten om er effecten overheen te halen?

Ik ben waarschijnlijk heel onvolledig maar gelukkig zijn er ook nog andere forumleden..
groet,

daan
 
Om live iets leuks te kunnen doen zou ik eerst de basisprincipen van midi en multitembraal gebruik van je synths even een beetje onder de knie proberen te krijgen.

Misschien is het het beste om eerst met een sequencerprogramma inzicht te krijgen op hoe je bepaalde dingen aanstuurt enzovoort. Als ik jou was zou ik daarvoor cubase gebruken, logic is iets ingewikkelder voor een beginner alhoewel ik dat wel lekkerder vind werken. Je kan dan aan je nummers gaan werken zonder dat je alleen maar een seqeunce opzet met je mc303, je kan in combinatie met je computer en cubase namelijk wat inzichterlijker omspringen met je materiaal als compistie in de tijd.

Live gaan is iets wat ik na jaren componeren en produceren ook nog steeds niet veel doe, gewoon omdat ik er te weinig tijd voor heb om het 'goed' voor te bereiden. Dus ga eerst lekker stoeien met een sequencer programma en sluit met een midi interface je korg en je mc303 aan op je computer. Misschien nog een paar leuke virtuele synths mee laten draaien en je hebt al veel meer mogelijkheden. Audiosporen opnemen en editten, plugins eroverheen, er is gewoon heel veel mogelijk, het kost alleen tijd om het te leren,. daar doe je niks aan, maar het is prachtig .
Ableton live zou ook een optie zijn om meer te kunnen op live gebied, maar daar zou ik nu nog even niet aan beginnen.

Als je vragen hebt over software, aansluiten, componeren etc. mail me maar...

Datisookzo@hotmail.com

Groeten

EJ
 
de oplossing voor het gelijktijdig afspelen van verschillende dingen door verschillende midi apparaten, of het opnemen en layeren van audiotracks is de SEQUENCER.

sequencers zijn er in vele soorten en maten en het ligt er maar aan wat je fijn vindt werken.

als software om mee te beginnen kan ik aanbevelen:
Cubase SL (zoek forumlid slipperman op voor meer info want die heeft die versie;)); hier kun je zowel audio mee opnemen en afspelen als midi mee sequencen

als hardware kan ik aanbevelen:
Yamaha RM1x (er staat er 1tje op het forum voor 325 euro); hier kun je enkel midi mee sequencen.

google.com biedt genoeg info over beide sequencers en als je er niet uitkomt kun je dat natuurlijk altijd vragen :)
 
Origineel geplaatst door datisookzo
datisookzo@hotmail.com (kleine letters)

Hoofdletters en kleine letters maken niks uit bij e-mail-adressen; probeer maar eens voor de grap.

Je aanbod is ongetwijfeld goed bedoeld, maar het is wel jammer dat als andere mensen gaan zoeken op iets soortgelijks (en ze komen op deze thread terecht) ze dan niks meer vinden omdat alle communicatie via jullie mail is gegaan.

Origineel geplaatst door mie
Als ik bv een ritme op heb staan en ik speel er een bassloop bij, hoe kan ik deze dan het makkelijkste snel opslaan zodat ik er bv een string bij kan spelen?
Samplen is het snelste, maar wijzigingen aanbrengen wordt zo lastig. Je moet als je de beats op de MC-303 afspeelt (aangenomen dat je een midi-interface hebt) die maten gelijk naar je sequencer zetten; gewoon "Play" op de MC drukken terwijl Cubase of Logic of wat dan ook aan 't opnemen is. Dan de stukjes die er niet thuishoren afknippen, en de blokjes op de goede plaats zetten. Als je net zoals op de MC wil werken zou je dus zo part voor part kunnen exporteren (houd wel rekening met de kanalen!) en 2 of 4 maten gewoon door kunnen laten loopen.

Waar jij mee zit is arrangement en compositie. Je hebt wel een ideetje voor een loop, maar weet misschien niet hoe het verder moet, of welke instrumenten je moet gebruiken in bepaalde situaties.

Natuurlijk moet je de manual doorspitten; de manuals van een hoop VA's zijn stukken duidelijker dan die van hun sample-based broertjes. De MicroKorg heeft 2 parts waar je mee aan de slag kunt; als je meer eruit wil halen (en als het goed is pikt de vocoder 1 part al in) moet je dus multitracken; in meerdere stappen opnemen wat je wil. Het helpt dus als je voor jezelf een soort notitieblok bijhoudt waarop je je arrangement schrijft; zo kun je snel schetsmatig aangeven wat je wilt gaan doen; en het verdwijnt of crasht nooit :).

Dit is in een heel aantal gevallen prettiger als het gebruiken van een computer-sequencer; daar kun je met 1 blokje bezig zijn terwijl je er nog 3 moet, en wat je dan in gedachten had over die 3 vergeet je omdat dat enkele blokje zoveel werk is.

Ik heb zelf ook zo'n blok; ik schrijf er snel ideetjes voor akkoorden, drumloops e.d. in, interessante presets, teksten/namen en experimentjes die ik moet uitvoeren. Uiteindelijk bouw je dan een heel rijk archief van tips & tricks voor jezelf op.

Focus nog niet te veel op de live show. Zelfs al maak je 1 enkele 'stap' vooruit per dag; het is er eentje, je wordt er wijzer van, de volgende keer doe je het beter/sneller/efficiënter. Werk niet wanhopig naar een bepaalde datum toe terwijl je je in je hoofd steeds afvraagt of het wel uberhaupt allemaal gaat lukken. Dat werkt alleen maar averechts. Tenzij je 't je vrienden beloofd hebt (dat was ook niet zo slim).

De MC303 is helaas niet zo ideaal als je 'm laat samenwerken met een sequencer; maar daar is al genoeg over geschreven. De MicroKorg is wel een aardige keuze. Heb je al een ASIO-compatible geluidskaart? Zo kun je misschien extra delen van je track opvullen met software synths.
 
Back
Top