Wat was je beste (eerlijke) deal ooit? (nieuw, 2ehands)

Vandaag een oud vrouwtje in de studio die vroeg of ik haar oude tapes op cd wou zetten.
Geen nood, ze had nog de recorder waarmee de opnames gemaakt waren: een Revox B77 MKII High speed model.
Aangezet en meteen rook...
Geen paniek zegt ze, ik heb er nog een. Inderdaad, een identieke!
Deze deed echter niks meer. Ze had beide recorders 20 jaar geleden werkend weggezet.
Ik maak nu de kopies op m'n A80 en ze vroeg me: "Wil jij die twee voor me in de Kliko gooien?"
:D.

100_5811_zpszak1fj8k.jpg


Cheers,
Exo. :mega:
 
Ze had beide recorders 20 jaar geleden werkend weggezet.

Is het 1 of 2 dagen geleden dat ik letterlijk zei dat "werkend weggezet" een garantie voor niks is. Wat blijkt. Elektronica houdt niet van lang stilstaan. Veel plezier met de revoxxxxen, herstellen zal wel meevallen.

Maak er een Jarre echorekje mee. :)

JMJ_pics_03.jpg
 
Ingegaan op een advertentie "Roland Aira MX-1 en TR-8 voor 700 €"
Was eigelijk niet van plan om een mx-1 te kopen maar 700 voor de 2 leek me een prima deal.
Eenmaal aangekomen bleek alles nog in de doos, nauwelijks aangeraakt en een factuur van 2 maand oud !
De beste man kwam nog met een zak aandraven; "Neem ook maar mee, zitten nog van die Korg-bakjes in"
Dus had ik ineens een Volca Bass, Keys en Sampler er gratis bij !
 
Netjes hoor:okdan:
 
Is het 1 of 2 dagen geleden dat ik letterlijk zei dat "werkend weggezet" een garantie voor niks is. Wat blijkt. Elektronica houdt niet van lang stilstaan. Veel plezier met de revoxxxxen, herstellen zal wel meevallen.

Maak er een Jarre echorekje mee. :)

JMJ_pics_03.jpg

Jammie!!! Hoe valt zoiets in elkaar te boksen?
Interesseert me zeer 8~!

Cheers,
Exo. :mega:
 
Ik heb geen idee (buiten dat het natuurlijk een 19 rack op wieltjes is). Ik dacht vroeger dat hij tape loopte van de ene Revox naar de andere om een lange echo te krijgen, maar nu begrijp ik het zo dat hij toch gewoon per Revox een feedbackloop opzette. Met stereo per Revox krijg je zo dus vierkanaals tape echo. Geen idee wat die 4 bakjes in het midden doen, per kanaal wet/dry settings ofzo? Misschien eens op een Jarre forum kijken oid. Dit rek is voor de heropname van Oxygene gebruikt.
 
Dat kan nog iets verder:
Als je op kanaal 1 instuurt en dan de leeskop output op 2 instuurt en die weer naar 3 om te eindigen op 4, dan heb je 4 punten waarop het echo signaal staat. Per kanaal kan je ook feedback toepassen. Die vier signalen samen met het directe signaal mixen levert zeer vevarieerde echo's op.
 
Ik dacht vroeger dat hij tape loopte van de ene Revox naar de andere om een lange echo te krijgen

was dat niet wat Brian Eno (oa) deed? lijkt me sowieso een iets interessantere inspiratiebron dan JM Jarre, maar dat terzijde.
 
Ik dweep niet bepaald met Jarre, het viel me gewoon op dat Exo exact de recorders had die je nodig had voor een replica van dat delayrack. Maar omdat te maken moet je natuurlijk wel info hebben over de exacte setup van dat rack.

In de tijd van zijn Musique Concrete fase zal Jarre vast ook wel tapeloops van 20 meter doorheen de kamer gemaakt hebben, dat was zo hip toen. :) Eno stond daar niet bepaald alleen in. Dat werd zelfs hiero in de lage landen wel eens gedemonstreerd.

@Marcmarc: het zou best kunnen dat hij met die bakken in het midden dat soort schakelingen toeliet. Veel omschrijving vind je er niet van, een algemeen statement dat de recorders "gesynchroniseerd zijn". De tape zelf liep niet fysiek van de ene recorder naar de andere (zie je ook op de foto) maar met in- en outputs valt allerlei geinigheid tussen de recorders uit te halen. Op de Oxygene heropname gebruikte hij deze delays in ieder geval zo'n 50 procent wet, dus die komen er aardig doorheen in de mix. :)
 
Geweldige echo-machine

Geweldige echo-machine

@Nicolas 2000:
Volgens mij ligt dat inderdaad voor de hand. Als IK het kan bedenken, dan kan een ander het ook ;)
Ik heb overigens ook daadwerkelijk gedaan. Een 2x2 stereo AKAI tape recorder omgebouwd naar een 4-sporen recorder. Op ieder kanaal een feedback pot en een schakelaar om de 4 sporen wiskop afzonderlijk per spoor om een 'sound on sound' effect te maken met daarbij een variabele HF wis-stroomsterke. Je hebt daarmee een geweldige echomachine. Helaas kon ik de aandrijfmotor niet variable in snelheid maken omdat het een synchroonmotor was. Desaltnietemin waren de twee snelheden die de Akai had muziekaal in het echo tempo en de 1,2,3,4 afstanden van de tijden (d.m.v. het doorlussen en aftappen).
 
Eerlijke vinder.

Eerlijke vinder.

Las vandaag dit bericht op Synthesizer Freaks, Tja wat nu?

So we got a package wrongly delivered at work yesterday. I opened it and was gobsmacked to find the Teenage Engineering OP1 synthesizer.. 16 of them!! It was a long time ago I felt like stealing something this strongly. What would you guys've done?
 

Attachments

  • op2.jpg
    op2.jpg
    37,1 KB · Bekeken: 103
  • op1.jpg
    op1.jpg
    41,8 KB · Bekeken: 101
Back
Top