Jacobi custom monitors,. de reviews

mario010

kijk diep in mijn ogen
Lid sinds
14 mei 2004
Berichten
3.111
Locatie
nee!
Niet zo lang geleden raakte ik met medeforumlid mischa aan de praat over monitoring,..
Al gauw bleek dat hij er oneindig meer verstand van heeft dan ik (wordt aan gewerkt!!).
Maar goed,..Hij bouwt dus monitors,..en daar is hij trots op,..
Nou heb ik zelf een setje absolute two en in de studio staat een setje tannoys,.. ik ben met beide
setjes aardig tevreden.
Verder ben ik in verschillende studio's als producer aan de slag geweest
en heb zo best wel een breed spectrum mogen beluisteren.
Mischa liet voorzichtig doorschemeren dat t allemaal best wel goed spul is
maar dat er toch wel veel aan mist.
En hoe speakerfabrikanten hun prijzen onnodig hoog houden
en de prijs/kwaliteitsverhoudingen erg scheef liggen in deze business.
En,...dat hij zonder blikken of blozen de strijd met iedere grote naam in
de monitoring industrie aan durft te gaan.

Nou word ik altijd vrij fanatiek als t om dit soort onrecht gaat,..en een uitdaging ga ik ook niet snel
uit de weg,..dus ik op pad met mn favoriete ceedeetjes,..
(natuurlijk helpt een aanbieding om lekker te blijven eten ook).

Na een lange reis,.. Mischa woont in Groningen,..
zat ik dan in een studioruimte waar je normaal gesproken op 10 uur en 2 uur een setje nearfields
zou verwachten maar t tegendeel was waar.Er stonden twee flinke knapen links en rechts,..elk
van een formaat dat je in een kleine bardancing kunt tegenkomen.
Het feit dat ze driehoekig zijn maakte echter dat ze perfect in de hoeken passen en daarom toch relatief
weinig plek innemen.

Maar goed,.. dit terzijde,..

De luistertest,..

Bobby mc ferrin,..don't worry be happy,... Licht luchtig,..mooi stereo,..
1 van mn favoriete plaatjes,...

De muziek begint,..mooi verdeelt over rechts en links,..ik geniet,..maar dan,..als bobby de lead inzet,..
op dat moment gebeurt er iets wonderlijks.
ik kijk naar t tft scherm recht voor me,..bobby zingt uit dat scherm,..of uit de muur
erachter,..maar niet uit de monitors,..ik kijk links rechts,..niks,..recht voor me,..bobby komt echt
recht voor me uit de muur.
Nog nooit,..en dit meen ik echt,.. heb ik zo mooi stereo ervaren als daar in groningen.

Hmm,...okee,..dat was een erg leuke ervaring.

Nu zapt Mischa ff door een compilatie cd die hij waarschijnlijk als referentie gebruikt om
z'n eigen set te testen.
We praten wat over de produkties die de revue passeren,..en t gaat ergens over. T is
duidelijk,..deze man had wel wat meer hoog kunnen hebben,..hier is de muziek wat propperig,..
headroom loopt over,..dit klinkt goed.
enfin,..zo'n 20 nummers die we zonder problemen productietechnisch konden beoordelen.Ik hoor
werkelijk alles,..Deze set is goudeerlijk.
Ik heb r niks op aan te merken,...in alle frequentiegebieden mooi in balans.

Nu ik weer,..
Madonna,..ray of light,.. ik ben niet echt een madonnafan maar die producer,..die ook bjork
en nog wat bekende mensen in zn cv heeft staan vind ik te gek. k heb t heel vaak geluisterd en
daarom heb ik m meegenomen.
Wat blijkt ineens,. er is een heel gat in t hoog,..dat is me nooit eerder opgevallen,..tjonge,..dat
hoor ik nu pas,.bijna heel de cd door,..op een paar nummers na,..niet te geloven,..

Zo gaat t nog ff door,..en ik laat t over me heen komen.
T valt me op dat ik steeds ga verzitten om beter te luisteren maar dat dat niet nodig is.
In mijn eigen studio probeer ik altijd dichter bij t geluid te gaan zitten om t beter te kunnen horen.
Hier is t automatisme want t heeft totaal geen effect op t geluid,.lekker relaxed achteruit zakken
dan maar weer. Langzaam begint t tot mij door te dringen.

Monitoring is zoooo belangrijk

Daarna lekker bbq in de tuin waar mijn dochter in Mischa's zoontje een mooie levende pop heeft
gevonden,..waar zijn gekke lesbische hond de kat probeert te verkrachten en waar t eten lekker is
en de mensen allervriendelijkst.

Enfin,..

Hier zit ik dan,..weer thuis,..Na een lange rit in t donker
ik kijk naar mn miezerige monitortjes,...
en ik mis iets.

Beste medeforummers,.. Als je ff tijd hebt,..
Pak je Tannoys,..Mackies,..Genelecs,..of waar je ook naar luistert. Sleep ze mee naar Groningen
en zet ze naast die Custombakken van Mischa.
Ik weet zeker dat je op z'n minst een andere kijk krijgt op t afluisteren van je producties,..
en goed te eten bovendien.

Oh ja,..en schrijf in deze thread ff een review,..misschien schrijf je wel geschiedenis. ;)
 
op dj expo 2004 zal ik staan met een setje
 
Dit is een nieuw custom modulair set voor een klant
 

Attachments

  • benno 1.jpg
    benno 1.jpg
    19,7 KB · Bekeken: 124
en nog 1
 

Attachments

  • benno 4.jpg
    benno 4.jpg
    17 KB · Bekeken: 122
hangt van veel dingen af . active passive . kleur keuze units etc
 
Kun toch wel een beetje een indicatie geven. Basic actief/passief, mooie kleurtjes, weet ik veel. Ben benieuwd hoe je in de markt past, zeker aangezien deze gast zo positief is.
 
hy

er is toch een pink noise testsignaal om luidsprekers te testen ?

of vergis ik me daar in


greetz turtel
 
Jammer dat ik deze thread nu pas lees! Woon zelf 'in stad' en ben ook op de Expo geweest. Helaas je monitoren sectie gemist (en heb na de Expo Yorkville's gekocht).



( :D mag ik gelijk misbruiken maken en even vragen of wat jij denkt van het monitor probleem uit deze thread? Thanx!)
 
Origineel geplaatst door RedTitan
Jammer dat ik deze thread nu pas lees! Woon zelf 'in stad' en ben ook op de Expo geweest. Helaas je monitoren sectie gemist (en heb na de Expo Yorkville's gekocht).



( :D mag ik gelijk misbruiken maken en even vragen of wat jij denkt van het monitor probleem uit deze thread? Thanx!)


aah een stadjer :) kom gerust een keer langs om te luisteren :)


dj expo ging niet door helaas
 
Origineel geplaatst door turtel
hy

er is toch een pink noise testsignaal om luidsprekers te testen ?

of vergis ik me daar in


greetz turtel

ik heb meerdere tools en mics om speakers te meten . pink noice multi tones sinusen etc ook 3 grafieken etc .
 
Origineel geplaatst door search64
Kun toch wel een beetje een indicatie geven. Basic actief/passief, mooie kleurtjes, weet ik veel. Ben benieuwd hoe je in de markt past, zeker aangezien deze gast zo positief is.


het modulair systeem op de fotoos bestaat uit een sub en 3 weg per kant . dit kan ook in 1 behuizing als je dat wil . zoals ze hier op de foto staan active met poten kabels etc is het een 6500 euro exl . Uit 1 stuk passive is het een 2000 stuk exl


de 3 weg los active komt op een 1500 stuk subs 1750
 
dit is het nieuwste model nog geen tweater gemonteerd komen volgende week pas binnen .

het gaat hier om een 2 keer 25 cm woover met maximale uitslag van 4 cm 1 woover werkt als passive membraam voor de freq onder de 35 hz .

2 kevlar phaze plug midden toners

ringradiator hoog ( moet nog )

53 breed 55 hoog 30 cm diep 60 kilo stuk

freq berijk 20 toto 40 000 op de 0 db lijn

afgewerkt in staal harde 2 componenten lak mat zwart met glimmende druppels .


Deze kunnen zowel wel passive als active ( extern ) passive gaan ze 1500 stuk kosten active 1400 ( goedkoper omdat er GEEN filter inzit je moet dan een versterker hebben voor elke speaker met een active x-over module , van af een 1200 euro heb je een stapel versterkers en x-overs .

grote voor deel van x-overs is dat alles in te stellen is .
 

Attachments

  • termin 1.jpg
    termin 1.jpg
    22,4 KB · Bekeken: 113
luisterafstand , versterker , kabels , positie, ruimte isolatie ,

zomaar even een paar dingen die belangrijk zijn voor het totaal plaatje . Gebruik zelf een modulair set maar dan in 3 hoek behuizing met cheapo behringer en normale kabeltjes. Als ik een dure kabel gebruik en mn mono denon amps erop zet word het een stuk beter maar kwa prijs is het mischien niet beter genoeg. Passive kun je niet aanpassen , elk component tussen speaker en amp geeft verlies en is dus Minder maar hoeveel minder is moeilijk te bepalen. Wat ook mogelijk is is b.v. een active set met externe passive x-over . Dan kun je altijd nog overstappen op active :)


De set hierboven is voor rank 1 zn nieuwe studio
 
Zijn dit je enige modellen of heb je ook kleinere (voordeligere) ontwerpen??

ik zoek iets wat qua prijs en kwaliteit/vermogen te vergelijken is met Dynaudio BM15..
 
Op dit moment heb ik alleen de hierboven genoemde modelen . ALs je een DIY oplossing zoekt wat te vergelijken is met de bm15 ( passive ) zou je naar speaker&co of speakerland kunnen gaan . Daar staan meer dan genoeg modellen die zondermeer prima dienst kunnen doen als nearfield . Wat ik aanbied zijn de grotere mid/mains voor een fractie van soortgelijke monitors . Mijn top voor nearfield is een Scan-speak Reference monitor . Deze diy speakers kosten een 1400 euro per set en als je handig ben kun je hier echt iets heel moois aanschaffen . Nearfields van deze kaliber vind je niet in de winkel . Als kant en klaar product kosten soortgelijke speakers minstens 3 keer zoveel . Wil je het geheel active maken heb je 3 keuzes . Hypex 2 weg inbouw modules ( eigelijk niet zwaar genoeg voor b.v. een scan speak reference ) Zelf een active module maken met b.v. velleman modules incl een active x-over . Of voor elke speaker een speakon aansluiting maken zonder filter in de behuizing . ALs filter gebruik je dan een pro 19 inch module en een stereo versterker voor beide laag en 1 stereo versterker voor het hoog . Dit is zondermeer de beste keuze maar vergt ook het nodige instel werk. Je moet een gedegen kennis hebben van zaken en met de nodige meet software de juiste keuzes maken over b.v. x-over freq phase etc .

Zou ik zelf een scan speak reference willen aanbieden word dit een duur grapje ca. 3500 euro . Voor dat geld heb je ook het hierboven geplaatste 3 weg model zonder versterkers .

Persoonlijk zou ik voor een nette dikke 2e hands eindtrap gaan met een scanspeak reference monitor

Passive is weliswaar minder goed dan active maar helaas is een goed active systeem vele malen duurder en presteerd pas aanzienlijk beter als je een geschikte ruimte heb en op een hoog volume moet spelen .
 
deze zijn dus 1500 stuk exl versterkers
 

Attachments

  • xls 1.jpg
    xls 1.jpg
    14 KB · Bekeken: 118
Vetjes hoor mischa, mijn petje er voor af! ::mexico:
Deze zou ik zo bij je willen ophalen bij je maar helaas geen dinero's!
Ben me aan het verdiepen in speakerbouw, nog meer dan ik al wist :).
Erg leuke bezigheid kan ik wel zeggen ja. Ben vandaag bezig geweest met Winisd pro. Funny proggie.

Wat ik mij afvroeg is hoe jij je kasten meet, of je daar software voor gebruikt of je ze laat testen ergens.
En wat voor drivers je gebruikt, merk. en ofdat de actieve versie gewoon XLR in heeft.

toedeloe
:doei:
 
Back
Top