Aanschaf Mengpaneel

maxdox

rode peper en knoflook
Lid sinds
12 juli 2001
Berichten
1.143
Locatie
Maastricht
Mijn set is snel gegroeid, en het meest butse aan alles zijn de kabels en mijn mengpaneel, een ouwe akai-pro MPX820. (die overigens midi !! heeft, al sla je me dood wat je ermee kan)Verder gebruik ik een md-walkman als opname apparatuur.

Nu ben ik nog helemaal niet zolang bezig met deze hobby, en alhoewel ik het gewoon nog steeds vet vind, ben ik niet echt resultaat gericht bezig.

Mijn synth-park is wel redelijk, zeker qua outputs. Vooral aux bussen en sends enzo mis ik. Een stuk controlle gaat zo verloren. Alle outputs opgeteld heb ik er ook ongeveer 19. Dat is wel 10x van mijn sampler enzo, dus een 24 kanaals mengpaneel leek me soieso overbodig.

Nou wil ik mijn hobby nog hobby houden, en niet zo heeel veel geld in echte HIFI shit steken.
Nou zie je heel vaak 16kanaals mengpanelen voor rond de 500-800 gulden. Ik denk dat je dan met een beetje geluk wel iets redelijks te pakken kan krijgen.

Nou ben ik dus aan het twijfelen of ik niet gewoon nu al een mackie 1402 vlz pro moet kopen. Die heb ik te koop gezien voor ~1000,- (ik, vuilak die ik ben, probeerde al 800,- te bieden, maar ik denk dat dat niet helemaal realistisch is :)

Is zoiets nou echt de moeite waard, of betaal je voor dingen die ik eigelijk helemaal niet nodig heb, zoals de mooie mic-pre-versterkers. Die zijn erg goed, maar ik heb helemaal geen mics.
Dus, zou ik net zo tevreden zijn met een goedkoper alternatief, of is zo'n mackie gewoon een hele goede investering??

Let erop dat 1000,- eigelijk alweer ver boven mijn budget ligt, maar dat is het verhaal met alle synths die ik uiteindelijk koop...
 
Ikzelf heb een VLZ 1402.

Het is een prima tafel en, inderdaad, die pre mic dingen heb ik ook nog nooit gebruikt. Helaas zitten die op ongeveer elk mengpaneel! Ik heb er weinig gezien zonder.

De 1402 heeft wel maar 2 auxen. Verder heeft hij op de eerste 6 kanalen inserts, dus daar moet je het in theorie mee kunnen redden.

Verder heeft hij gebalanceerde uitgangen en een uitstekende headphone output. Mackie gaat tenminste goed hard! Dat heb ik nogal als voordeel gezien.

Al met al vind ik het een prima tafel. Het is wel een dure voor maar 14 kanaaltjes, maar ik vond hem het geld waard.

Wel moet je eerst goed nadenken hoe je je apparaten gaat aansluiten. Er zitten 6 mono channels op en de andere zijn stereo kanalen. Red je het daar mee?

Zo ja, kopen die hap! Een extra voordeel is dat die tafel makkelijk zijn (tweedehands) aanschafprijs waard blijft, dus mocht ie niet bevallen dan doen je hem weer weg en kost hij je weinig.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Als je niet al te hoge eisen stelt is een Behringer wel een redelijke keus. Meer waar voor je geld krijg je nergens! De zwakke punten zitten voornamelijk in het mic-pre-amp gedeelte en de, volgens sommigen, niet zo mooie eq's.
Ik ben zelf niet zo'n B fan, maar ik stel ook wat hogere eisen 8o)
 
Mag ik ook even 'n goed woordje doen voor mijn spirit folio SX? De mackie is natuurlijk topkwaliteit, en waarschijnlijk net iets cleaner, maar dat zit 'm vooral ook in de preamps die je toch niet gebruikt. Verder vinden veel mensen de EQ van spirit wat warmer en prettiger dan de vrij clinische EQ van mackie.

Het fijne aan m'n SX vind ik dat ie naast genoeg ingangen (12xmono, 4xstereo), ook genoeg uitgangen heeft; een stereo subgroep is altijd handig, als ook 3 aux sends, 8 directe outputs en 10 (of waren het er 12?) inserts.

Een vriend van mij heeft net een 24 kanaals eurorack gekocht, dus daar kan ik binnenkort misschien ook over meelullen.
 
behringer

ja , je moet ze nieuw kopen en voorzichtig mee zijn
tweedehands zijn ze altijd stuk
bovendien zuigt de headroom verschrikkelijk
en af en toe kan er een kanaaltje kapot zijn dus dan heb je opeens een 23 kanaals mixer (wel speciaal toch)
duss, zeker wel te doen (ik heb me liveset ook gedaan op een behringer) maar geen aanrader, ik ben em liever kwijt dan rijk, maar heb er (nog) geen vervanger voor om live mee te nemen


een 16 kanaals folio is wel een goede relatief betaalbare aanrader , wel opletten dat je genoeg auxen hebt
te weinig auxen gaat later pijn doen !

http://www.spirit-by-soundcraft.co.uk/prods/folio/
 
Back
Top