Sampler van max 400 euro

florisbogaert

Ingeburgerd
Lid sinds
29 juni 2004
Berichten
52
Locatie
Gent / Sint-Goriks
Heb al een tijdje geld gespaard voor een sampler te kopen (ongeveer 400 euro), en nu ben ik van plan er 1 te kopen, maar aangezien ik niet heel veel van van samplers ken, en winkelverkopers niet altijd de juiste dingen zeggen, zou ik graag jullie hulp inroepen.
Het zou een sampler moeten zijn die minstens 10 uitgangen heeft, en zoveel mogelijk kwaliteit en seconden voor zijn prijs.

Kunnen jullie mij een goede aanraden?

(is AKAI CD3000XL goed? en zijn alle samplers van de akai s-serie goed?)
 
Aan die Akais (S-2000, S-3000) kan je je geen buil vallen... waren / zijn professionele apparaten.
(E-mu en nieuwere Yamaha's zijn ook best hoor.)
Over de geluidskwaliteit, mogelijkheden en bouwkwaliteit van Akai zal je me niet horen klagen.
En... de prijs is right voor die dingen de laatste tijd...

Wel even goed nadenken waarvoor je 'm wilt gebruiken. Je hebt namelijk al een setup nodig met masterkeyboard, sequencer etc. en het vereist een bepaalde manier van werken.
Persoonlijk vond ik ook nogal een steile leercurve aan zo'n apparaat, niet bepaald intuitief dus, en het ging mij erg storen dat ik iedere keer moeilijk en langdurig samples moest inladen om aan de slag te kunnen (want: geen flashrom).

De andere optie, namelijk een sampling groefboxje à la de Electribe S werkt wel een stuk intuitiever.
Al heb je dan weer stukken minder mogelijkheden.
En nog een optie: softsampler. Heeft mij persoonlijk nooit zo getrokken. Maar ja, ik sample helemaal niet meer... :)

400 Euro is ruim voldoende voor een leuke bak.
Voor minder moet kunnen (geduld is een schone zaak), méér zou ik niet betalen (en krijg je er nooit meer voor terug).
Let op de aanwezigheid van output expansions (8 extra outs + SPDIF), effect boards / filter boards, flashrom en geheugen, en met wat geluk: harde schijven, zipdrives of cdrom spelers.
Houd er rekening mee dat de wat oudere SCSI apparatuur die je nodig hebt nog maar moeilijk te vinden is.
Erbij kopen is dus zoekwerk besparen.
Evt. sample cd's die je erbij krijgt zijn leuk, maar ik zou er weinig voor over hebben.

Succes!
 
Qua filters en interne FX moet je (mijns inziens, als yamaha's getuige ;)) een A3000, A4000 of A5000 scoren!
Een nadeel is 4 outputs tegenover 8 outputs van een S3000xl en aanverwanten.
Ik heb zelf een S3000xl gehad en was er eigenlijk snel op uitgekeken omdat er amper wat aan te tweaken viel via midi controllers. hij accepteerde 1 extern controller nummer, bijvoorbeeld #1, je modulatiewiel, en daar kon je dan de filter cutoff aan koppelen. Bij een yamaha kun je per program 6 parameters koppelen aan controllers.
Denk hierbij aan resonantie en cutoff TEGELIJK te tweaken en attack / decay tijden.
Maar ook als je een percussieloop in je sampler hebt zitten kun je met controller nummers het startpunt in de loop veranderen waardoor je de loop kunt verschuiven als het ware.

Over samplers van Emu en ensoniq weet ik verder niets maar ik hoor er wel goeie dingen over.

-C-
 
als je een emu ultra kan vinden voor dat bedrag is dat zeker een optie ook. Vooral de convertors en de filters en de snelheid (laden via scsi en harde schijven) is zeer goed. Leuk om te weten is dat de ultra ook ensonique samples lezen, en akai sneller dan akai .. persoonlijk was de emu ultra (dus geen gewone E 6400 of 4) altijd mijn favoriete hardware sampler. Hij klonk in mijn oren gewoon het beste en leest de meeste formaten goed en snel. Hou het in de gaten zou ik zeggen als het in je budget valt:

E 5000 ultra
E 6400 ultra
E 4 ultra
 
AKAI is het beste voor slammin' beats
alleen uit ervaring kan ik zeggen dat de S2000 een waardeloos apparaat is.
makkelijk te bedienen, goedkoop... maar klinkt voor geen meter... skip it.
De best klinkende AKAI is de S1100.
of de S950 als je van rauwe hiphop beats houdt
maar het zijn ouwe bakkies, nauwlijks filtermogelijkheden en geen modulaire bediening.

Wil je warm geluid en dikke filters... dan is de E-mu de beste keus.
Ik gebruik zowel AKAI (voor de beats) als E-mu (voor bassen ed.)
 
Bericht door een moderator:
Marktplaats aanbiedingen graag in het daarvoor bestemde forum, SVP.
Of per PB, natuurlijk.
 
Back
Top