dr sampler vs akai sXXX

ZERO1985

Stamgast
Lid sinds
22 februari 2003
Berichten
202
Locatie
Hazerswoude Rijndijk
oi,

Ik kan toch gewoon stellen dat een s2000 'beter' is dan een boss dr sampler (202/303)?
Ik zie tegenwoordig veel s2000 die goedkoper zijn dan de dr sampler.

ff een bevestiging graag ;-)

daan
 
De sp202 en 303 zijn phrasesamplers. Dat wil zeggen ze kunnen een phrase, een loop samplen en daar wat dingen mee doen zoals loopen timestretchen e.d. Multisampling is niet mogelijk en het spelen van een sample over een het hehe klavier kan al helemaal niet. Een Ik heb zelf een sp202 en een S2000 gehad en de S2000 is een prima sampler voor weinig geld. Zeer goede kwaliteit. Wat je erin stopt komt er ook precies of zelf nog beter weer uit. Zorg er wel voor dat je 10 outputs hebt, eventueel met een EB-16 effect board maar dat is niet beslist nodig. Ik vond het beter externe effecten te gebruiken. En een externe SCSI Hardisk en/of een CD-ROM speler er bij kopen is ook verstandig. Dat werkt een stuk makkelijker, en kun je je samples makkelijk en snel opslaan en teruglezen. Voor iets meer geld heb je een S3200 die een stuk uitgebreider is dan een standaard S2000, en heeft een meer comfortable display.

Dus voor live even tussendoor een sampletje er bij prikken is een sp303 of 202 wel ok...maar inm de studio zijn die dingen ECHT NIET te gebruiken.

Suc6!
 
Ik heb een tijdje geleden de Boss Sp-303 gekocht en hij bevalt me prima.
Hij is heel makkelijk te bedienen. IK heb het zelfs zonder de gebruiksaanwijzing gedaan. Hij heeft een 32 aantal effecten waarmee je hele mooi dingen mee kunt doen. Enige wat ik nog moeilijk vind is van een groffe sample, precies het begin punt en en het eind punt te positioneren. Maar als je de handleiding goed leest(wat ik dus helaas nog niet gedaan heb!), zal dat best goed komen. De drukknoppen zijn lekker soepel, en duidelijk en vooral groot, waar ik vooral naar opzoek was. Kortom een kleine, heerlijk sampler waarmee je makkelijk samples kunt opnemen(d.m.v microfoon aansluiting en deze ook makkelijk kan beinvloeden met effecten.

Ik ken die andere sampler niet, dus weet niet hoe goed die is! Daar zulen de andere hopelijk meer over weten!

Trouwens de opvolger van de 303 is de 505, misscien moet daar eens naar kijke, heeft volgens mij meer mogelijkheden!

Groeten

P@ulu$
 
Die Akai's zijn waarschijnlijk goedkoper geworden omdat je er niet zoals met de dr. Samples gelijk mee aan de gang kunt. Echter op de lange duur heb je meer aan de Akais, vanwege de uitbreidingsmogelijkheden en de wat professionelere interface (maar dat zullen anderen anders zien)> Daarbij vind ik het werken met floppy disks nog steeds prettiger dan met smartmedia. gewoon een floppy (van 30 cent) per nummer, desnoods 2 of 3 in plaats van een SM-kaart van tientallen euro's voor 16/ 32 samples of zo. Afgelopen week heb ik om die reden de Akai-tegenhanger van de Dr. Sample, de S20 angeschaft. En ik ben er harstikke blij mee ja...:dubbel:
 
Van die boss dingetetjes weet ik niets, maar als het netzoiets is als een Akai S20 zou ik er m'n geld niet aan uitgeven (tenzij je 'm voor DJ doeleinden wilt gebruiken misschien)...
Ik heb zelf een S2000 en kan deze zeker aanraden, ondanks tekortkomingen als een klein display, optionele outputs en een soms wat onoverzichtelijke interface. Na een weekje samplen met het ding zul je hem zeker goed leren kennen en blijkt de interface eigenlijk niet eens zo omslachtig.
Mocht je geen S2000 kunnen vinden met output expansion kan ik je aanraden om op zoek te gaan naar een EMU Esi-32. De interface van de EMU is net iets makkelijker (zeker als je bijvoorbeeld veel drum-kits wilt samplen), het display wat duidelijker èn hij heeft standaard 4 outputs. Mocht mijn S2000 het ooit begeven (wat ik niet snel verwacht, die dingen zijn werkelijk onverwoestbaar kan ik je uit ervaring vertellen) en mocht mijn budget niet al te groot zijn dan zou ikzelf op zoek gaan naar een uitgebreide Esi32.

Hoe dan ook, koop beide samplers het liefst met geheugen uitbreiding (32mb maximaal voor beide) en het liefst ook met een zipdrive erbij want die zul je hard nodig hebben. Ik geloof dat je bij de Emu een floppydrive door een zipdrive kunt vervangen, bij de S2000 gaat dat niet, omdat deze een floppy nodig heeft om het systeem op te starten (en er is ook niet echt ruimte binnenin om een zipdrive te plaatsen) dus die moet (helaas) extern aangesloten worden. Een externe SCSI harddisk voor de S2000 is mogelijk, maar koop geen al te uitgebreide: meer dan 512MB kan de S2000 niet herkennen, geloof ik. Bij de Esi weet ik niet of dat ook zo is.
Daarnaast zou ik een S2000 niet kopen als 'ie geen output expander heeft (of als je er niet op een andere manier aan kunt komen). 2 outputs is echt te weinig voor een sampler die 32mb aan samples in het geheugen kan dragen en 32 stemmig polyfoon is. Zoals ik al zei heeft de Esi standaard 4 outputs, dat is al een stuk werkbaarder.
Als je een S2000 met 32mb RAM uitbreiding koopt, let dan bij het opstarten op dat 'ie alle MWords weergeeft bij het opstarten. Bij 32 mb moet het apparaat 16 mwords aangeven.
 
ik heb een tijdje een boss 202 dr sample gehad. Deze smiley heb ik nog nooit gebruikt maar hij is hier op zijn plek :r Uit de buurt blijven van dat ding. Heb nog nooit zo snel een apparaat weer verkocht.
 
Zoals al eerder gezegd:

Voor welk doeleinde heb je hem nodig?

Voor live/DJ gebruik: Boss Dr. Sampler(303, 505, 808 )
Voor studio: Akai S2000, of een andere uit de serie
 
het is voor thuis. Ik zit inmiddels te denken aan een akai s2000/s3000; ik heb binnenkort een hw sequencer en wil een soort 'klassieke' midi setup gaan opzetten. Dus ik denk dat ik, omdat ik een sequencer heb dan, de interne sequencer van een mpc niet meer nodig zou hebben. Drumpads kan ik altijd later nog aanschaffen. Ook vind ik het wel relaxt dan een tweedehands akai sXXX geen bepertje phrase sampler is. Als je hetzelde bedrag aan een nieuwe sampler uitgeeft is dat waarschijnlijk een beperktere (phrase) sampler dan een akai toch?

Ik kom er wel uit denk ik. Bedankt tot nu toe. aanvullingen zijn altijd nog welkom natuurlijk.

groet,

daan
 
ik vraag me nog steeds af wat je met een sampler als een s2000 kan doen
 
Origineel geplaatst door Javascript
ik vraag me nog steeds af wat je met een sampler als een s2000 kan doen

Opzich niet echt heel erg veel, het is een beperkte sampler qua functies. Je kunt wat timestratchen en pitchen enzo, maar ikzelf gebruik 'm met name om gewoon drumkits, vocalen en synths te samplen, zonder die verder met de sampler zelf echt te bewerken.
 
Back
Top