Tascam US 2400: ervaringen + advies ?

Ik heb zelf een 01x en ben er heel erg tevreden mee. Hiervoor had ik een 01v en ook dat was een leuke bak, echter overtreft de 01x hem natuurlijk op alle fronten. Voor de 01v had ik een Behringer MX8000. Tja... dan was de 01v met zijn automation en wat cleanere sound een verademing. Dus tja... er is gewoon veel en helaas ook veel leuk spul op de markt. Heb je meer te besteden dan kun je ook beter spul kopen. Maar ja... dan ga je in eerste instantie ook niet naar een 01x kijken lijkt me.

De 01x biedt naast analoge inputs en uitbreidingsmogelijkheden ook nog eens controllermogelijkheden MET display, zodat je tenminste ook ziet welke knop aan welke parameter gekoppeld is. Nee, is niet handig ;)

Als je later dan een i88x kunt gebruiken voor extra analoge i/o's en ADAT... tja... dan is voor het kleinere budget en studio de keuze snel gemaakt denk ik. Zeker als je vervolgens nog een relatief goedkope ADA8000 via ADAT aan kunt sluiten. Ben je helemaal dan man! Nog meer inputs voor een mooie prijs. En om dat praatje over kabeltjes even af te ronden... ook de 01x heeft maar één kabeltje van de 01x naar de PC... en één kabeltje van de 01x naar de i88x... die hangt in je rek. Dus niets bergen kabels van en naar je 01x. Alleen als je de interne AD/DA's wilt gebruiken... die de Tascam nu eenmaal niet heeft... tja... das makkelijk lullen dan.

Iedereen recht op zijn eigen keuze. Ik verdien er niets aan dus interesseert het me niets wat iemand wil kiezen. Als mooiere en groetere oplossingen binnen je budget passen, dan moet je daar natuurlijk voor gaan. Zou ik ook doen. Leuke Tascam (hoewel ik dan wel een controller met schermpje wil, dat ik eerst ZIE wat ik ga bedienen), paar leuke high-end AD/DA converters erbij. Vette effectbakken! Liefst alles in een werd er helemaal bovenaan zelfs geroepen.

Ik krijg dus een beetje de indruk dat hier iemand zijn keuze al had gemaakt maar nog even een schouderklopje wilde hebben... "goede keuze joh".

En @Septic:

Prima bijdrage... ook al ben ik het niet eens met een aantal van je argumenten. Zeker niet als je over hogere sample-rates gaat praten. Tuurlijk komt er in de toekomst nog veel mooier spul uit, maar vast en zeker ook veeeeeeele mooiere controllers. Maar goed... daavoor voer je discussies... jammer dat je bij de eerste alleen op uiterlijk afging en iets riep over mixen in Logic :doei:
 
@D-Mike-E:

Goed punt, helemaal mee eens wat je zei, maar ik laat me dan ook te snel verleiden door grote machines :)
Functioneel gezien biedt de 01x veel meer waar voor z'n geld en zou er absoluut mee vooruit kunnen, alleen een tijdje voor de 01x zat ik in een fase waarin ik ook al een setup had uitgekozen met losse controllers e.d. en daarvoor zelfs die SI24 van roland :D zie de thread Mackie control vs SI24.

De pest is ook dat een 01x gewoon absoluut niet slecht is, ofwel, de beslissing die ik maak heeft alleen te maken met de toekomst en ook daar is zoals je al goed aangeeft in je vorige punt weinig negatiefs over te zeggen met een 01x. Echter ben ik wel blij dat ik toen die roland si24 niet heb gekocht wat misschien wel wat zegt over hoe ik misschien over de 01x kan gaan denken wat dan ook m'n angst zou zijn als ik die kant op zou gaan.

Eigenlijk is het meer een gevoelskwestie geworden bijna van "groot" versus "compact en geintegreerd" (duur versus minder duur). In ieder geval ook dank voor je tegenkritiek, anders wordt de thread idd alleen maar het schouderklopje waar ik niet op zit te wachten :okdan: Overigens geeft septic wel het best weer hoe ik op de andere manier er tegen aan kijk: modulair en ieder ding in de setup doet waar ie goed in is, en die integratie van dsp met ad/da was alleen om de kosten nog enigzins in de hand te houden omdat ik ook nog tft schermen en alles wil kopen voor die setup :).
 
Je reactie m.b.t. de 01x vs. de SI24 kan ik volledig begrijpen. Dat is dan ook de enige twijfel die ik had bij de aanschaf van de 01x of een losse Tascam (die met ingebouwde AD/DA... ben even typenummer kwijt, ligt in de prijsklasse van de 01x) met een UAD1. Echter was ik dan meteen een derde duurder uit en miste ik dat hele handige schermpje op de controller. Tevens had ik dan ook maar af moeten wachten of het UAD platform verder ontwikkeld blijft worden en was ik afhankelijk geweest van het PCI platform... zo blijf je altijd wat houden.

De SI24 is inderdaad geflopt. Ik denk dat dit ook meer te maken heeft met het gesloten platform. Eigen PCI kaart, waar de 01x gewoon via Firewire werkt. Maakt dan wel gebruik van mLan drivers maar die werken gewoon en worden nog volop doorontwikkeld. Komende maand (juni 2004) komt er weer een update. Dat ze daar zo lang over gedaan hebben terwijl ze de 01x al wel gewoon verkochten vind ik ronduit hufterig... maar goed. Inmiddels werkt het gewoon. Daarintegen hoor ik ook slechte berichten over de Tascam drivers... maar ja... dat blijf je houden in computerland.

Tot slot wordt het mLan verhaal al door veel meer producenten ondersteund. Dat ding van Roland werd speciaal voor Logic gebracht (gebundeld) ook al werkt ie ongetwijfeld ook ergens anders in. De 01x is Mackie Control compatible en werkt op die basis in zowel Cubase SX als Logic, Nuendo en Sonar, op zowel Mac als PC. Daarnaast is ie compatible met de VST standaard en kan ie dus de controller namen + waarde op het schermpje tonen.

Maar ja... een goede controller met goede AD/DA converters en goede externe efeecten of een Powercore is natuurlijk ook te gek! Maar is dan ook, net als de 01x, totaal wat anders dan een SI24...
 
De twijfel 01x vs. SI24 is er nooit geweest want dan was de 01x altijd als winnaar uit de bus gekomen wat mij betreft. Maar wel de twijfel controller+rack gear versus alles in 1 mixer :)
 
Dat zeg ik ook niet... maar je noemde de twee concepten in één adem. Vandaar.

Ik denk dat je (voor je eigen portomennee) moet kijken wat je NU nodig hebt en wat je binnen nu en twee a drie jaar aan uitbreiding op de planning hebt staan.

Kijk de 01x kan maar 8 analoge inputs aan. Punt. Daarnaast kun je nog een digitale input gebruiken die je rechtstreeks naar de eindmix stuurt (bv. fx return signaal) of anders moet je er faders voor opofferen. Daarna moet je al uit gaan breiden als je meer inputs wilt. Maar heb je die nu al nodig?

Als je niet meer dan 24 controller kanalen nodig hebt is de 01x wederom je ding. Heeft ie namelijk. Punt.

Als je CPU wilt sparen door een deel van je EQ en Dynamics (24 keer) in de 01x te doen, dan is de 01x wederom je ding. Punt. Als je meer wilt zul je een extra kaart (UAD, Powercore) of hardware doos moeten kopen en heb je dus weer meer ins en outs op je mixer nodig. Maar datzelfde geldt dan ook voor je 19" AD/DA converters.

Nogmaals... wat heb je NU nodig en wat ga je uitbreiden binnen twee a drie jaar? Discussie 192KHz heeft echt geen zin. Tegen de tijd dat dit betaalbaar wordt en ook daadwerkelijk zin heeft (uiteindelijk gaat het allemaal terug naar 16bits 44.1KHz en zijn de DA converters van je hardware vaak ook niet krachtiger) wil je waarschijnlijk al weer een andere controller. Want dan zijn ze er al vast weer met fullcolour LCD scherm per fader. Of wat dacht je van touch-screen?

Nee, dat gelul van "over 5 of 10 jaar" daar houd ik me maar niet meer mee bezig... heeft geen enkele zin. Een vintage synth is (in sommige gevallen) wat anders... ik geloof namelijk niet dat die fastfood-producten die men tegenwoordig produceert ooit het predikaat "vintage" zullen dragen. Eerder antieke rotzooi of zo...
 
Mooi samengevat, ik denk dat ik wel weet wat ik ga doen, en ik denk dat ik voor de losse controller+externe racks ga, eigenlijk ook wat m'n allereerste ingeving was tig jaren terug, ik blijf hier steeds op terug komen en ben van plan veel externe hardware aan te gaan schaffen en heb ook al 1 en ander staan waar de 01x nu eigenlijk als ik het goed wil doen al te krap voor is. Ik moet nog meer uitzoeken bijv. of die uad1 wat is om erbij te doen enzo (heeft ook channelstrip vst erbij zitten).

Het ontbreken van lcd op die controller is wel een gemis maar van de andere kant, de mega tafels die ik gezien heb hebben ook allemaal lcd en touchscreens voor het overzicht, dus een naampje boven de channelstrip zou geen verplichting hoeven te zijn om het overzicht te bewaren, maar ik geef toe, de 01x en mackie univ. control hebben dat mooier opgepakt. 8)
 
Wellicht erg offtopic maar wel leuk om even te vermelden hoe het afgelopen is:

Ik mag me vanaf vandaag de gelukkige eigenaar noemen van een 01X (I'm weak and stupid ... but happy :))


:mega:
 
Om my god!

Nog zo'n mafkees die www.01xray.com onveilig gaat maken. ;)
 
Back
Top