Hoe sluit je dat nest nou aan?

CreOn

Alles naar de knoppen....
Lid sinds
6 februari 2002
Berichten
1.150
Locatie
Terneuzen
Ok, ik ben nogal een leek op het aansluiten van effectapparatuur.
Ik heb een Virtualizer, en wil binnenkort een Compressor, en later een Equalizer aanschaffen.
Ik vraag me nu af, hoe sluit je die dingen aan?
Klopt het dat de Virtualizer en Compressor op aux send aangesloten wordt, vervolgens terug gaat naar je mengpaneel en met het originele geluid gemixed wordt?
En de Equalizer, tussen de uitgang van je mengpaneel en je versterker, of gelden daar andere regels voor?
 
er is geen regel
je mag zelf weten hoe je je spullen aansluit
misschien creeer je een nieuwe sound door het helemaal anders aan te sluiten dan de rest van de wereld doet :)

maar goed
een virtualizer is een effectapparaat die je via de aux aansluit en terug laat komen op een ingang op je mengpaneel, dat kan een return of een apart stereao kanaal zijn met equalizing enzo

een compressor is meer een insert effect (zoek maar op aansluiten insert effecten in de zoekmachine op dit forum)

een equalizer kun je op je eindmix toepassen via de main-insert
of op een subgroep of een specifiek instrument ( ook via insert)
 
Ok, bedankt alvast.
Wist niet eens dat er een zoekfunctie was op dit forum....
:o
 
Als je niet weet hoe je hem moet aansluiten weet je ook niet hoe hij echt werkt. En dan lijkt het me ook niet verstandig om zo'n ding aan te schaffen.

Maw. young grashopper first learn about wings, and then learn how to fly
 
compressor moet je gewoon achter (of voor :) ) je signaal zetten ..

de FX kun je inderdaad met de send/return op de aux van je mengtafel gooien

patchbay is overigens geen overbodige luxe hier lijkt me :)
 
Origineel geplaatst door fuse
Als je niet weet hoe je hem moet aansluiten weet je ook niet hoe hij echt werkt. En dan lijkt het me ook niet verstandig om zo'n ding aan te schaffen.

Maw. young grashopper first learn about wings, and then learn how to fly

Dit vind ik dus onzin. Al doende leert men. Dus van alles wat jij kocht wist je wat je ermee kon en hoe alles werkte? En een forum is toch om vragen te stellen, info op te doen, dingen te leren om daarna iets aan te schaffen en/of uit te proberen? Hij weet wel wat het doet, alleen niet hoe aan te sluiten.

Je doet je naam qua vervelend kind zo af en toe wel eer aan. Niet iedereen is zo slim al jij fuse. :Z
 
Laatst gewijzigd:
ruzie, hup hup hup!
Ik geef eerlijk toe dat ik ook spullen koop, omdat ik denk dat ik die moet hebben... Niet altijd, maar wel vaak!
 
toen ik mijn compressor kocht wist ik ook niet zeker hoe ik hem moest aansluiten..
en ik vind een forum als dit inderdaad de juiste plek dan om zoiets te vragen :)
 
Ik koop alleen maar spullen waarvan ik niet weet hoe ze werken. Anders is er geen lol aan en moet ik er muziek mee gaan maken. :p heh .. bah... muziek maken
 
Als je niet weet hoe je hem moet aansluiten weet je ook niet hoe hij echt werkt. En dan lijkt het me ook niet verstandig om zo'n ding aan te schaffen.
Belachelijk vooroordeel :( :( :(
Ik heb al heel veel gelezen hoe zo'n ding werkt en hoe je hem instelt.
Daar is genoeg over te vinden op het net.
Vaak vindt je echter niet hoe je hem in je setup opneemt...
Problemen met aansluiten zelf zal ik heus niet hebben.
Het strookt bij mij alleen niet dat je een signaal eerst comressed, om het vervolgens weer terug in het droge signaal te mengen. Naar mijn gevoel wordt het dan allemaal een beetje té. Vindt het ook vreemd dat het droge signaal, gewoon onder het "wet" signaal ligt...
Maar als het zo hoort, dan sluit ik dat gewoon zo aan.
 
nee..dat hoort dus ook niet zo..
zoals ik al zei.. je schakelt die compressor in serie zeg maar :P..
stel je hebt een bas lijn die je wil compressen.. dan laat je hem via de compressor naar de mengtafel gaan.. dus het hele signaal wordt gewoon bewerkt..
 
100% wet dus

maar het kan ook lollig zijn om droog signaal erbij in te mixen hoor ( via je auxen dus).

Maar goed, die virtualizer, die wordt volgens mij toch wel vrij gangbaar over de auxen gezet ;)
 
Toch wel grappig als je een zwart/wit stelling inneemt dat het toch wel opvalt. Maar ik zou zeggen pas even op met het dingen kopen want het zou zonde zijn als het fout ging.
En idd is het handig als het op internet kan vinden want ik heb het meeste uit UK FM's gehaald en daar heb ik best wel lang over gedaan. (zo slim ben ik dus ook weer niet)

Er zijn al heel wat zinninge antwoorden gegeven. Maar eh, zoek hier maar eens extra na over hoe je het zou kunnen aanpakken.

http://www.studiocovers.com/articles.htm
 
Och, ik ben niet bang om zo'n ding aan te schaffen. Ik weet wat het kan, en wat het doet. Dus ik zie het niet echt fout gaan........
Alleen zie je soms effe door het bos de bomen niet meer...
Alleen nu kom ik inderdaad het probleem met een te klein mengpaneel tegen. Zal ook eens moeten kijken voor een patchbay dan.
 
Enneh...bedankt voor de reacties. Het is allemaal al een stuk helderder nu. Dankzij het synthforum en mensen die de kennis met me willen delen...thanks
 
Origineel geplaatst door fuse
Toch wel grappig als je een zwart/wit stelling inneemt dat het toch wel opvalt.

Klopt, want het leven is niet zwart wit. Als dat zo zou zijn zou alles wat makkelijker zijn. Een zwart/wit instelling is voor iemand met oogkleppen op en volgens mij ben jij niet iemand die met oogkleppen loopt.
 
Laatst gewijzigd:
Nu we t er toch over hebben.

Ik heb mijn ultraflex geoon op de masterout aangesloten. Dit is dus niet goed?

Waarom over aux ik snap er eigenlijk geen hout van.
Ik heb mij quadraverb op aux zodat ik niet t effect op alles heb maar appart kan regelen..

Sorry hoor maar ik ben ook nog steeds erg groen.
 
wat doet een ultrafex?
 
Send effecten zijn meestal reverbs, chorus,delay etc. en die voegen geluid aan de mix toe. Je kunt hier ook effecten gebruiken die bedoeld zijn als insert, maar meestal klinkt het niet.

Insert effecten zijn meestal dingen zoals compressie,exciting,distortion,EQ ed. Je kunt hier ook effecten gebruiken die bedoeld zijn als send maar die verneuken gewoon het geluid tenzij je (bijv een hall effect hebt) ook je orginele geluid erbij kan mixen. (wet/dry)

Je hebt inserts/sends over aparte kanalen,submixen en master mix. (send over een mastermix is onzin dus laat je die meestal weg)

Een stelregels zouden kunnen zijn:

-Globale sends voor delays, chorus, halls. Per kanaal of submix.
-EQ, compressie, distortion, ringmod per kanaal mbv een insert.
-EQ, Exciting per submix mbv een insert.
-EQ,(tube)Multibandcompressie,Limiter voor de mastermix

-Compressie voor EQ en exciting
-Geen compressie op submixen,master (verneukt je hoog)
-Filterbanken kunnen overal, grootste kans dattie als insert per kanaal gebruikt word
 
-Geen compressie op submixen,master (verneukt je hoog)

Niet helemaal mee eens. Dit kan je met eq compenseren. En compressie op submixen van bijv je drums kan je tracks een stuk natuurlijker laten klinken doordat je verschillende geluiden op elkaar laat reageren.

Voor multibandcompressors is het helemaal geen probleem. Die zijn hier zo'n beetje voor gemaakt
 
Back
Top