Patchbays configuratie

Origineel geplaatst door matrixxx
ik zit dit verhaal eens te lezen en mij valt iets op en ik vraag me af wat jullie er van vinden

ik heb aangeloten aan de achterkant de aansluiting van een input van mijn mengtafel en daar onder een geluidsbron die dus doorgelust word (halfgenormaliseerd)
nu wil ik elders vandaan aan de voorkant een geluidsbron naar de input van de tafel patchen (grijze aansluiting blijft leeg) en wat gebeurd er nu het signaal halveerd en word in db naar beneden gebracht omdat er nu 2 signaal inputs aangeloten zijn maar ik gebruik er maar 1 .

hoe kan dit ???

volgens mij moet ie dan de connectie die aan de achterkant zit verbreken en alleen de voorkant met de achterkant met de kabel naar je tafel routen .. kijk nog eens goed naar de plaatsjes van half normalised enzo .. en zou kunnen dat er maar 1 onderbroken kan worden .. wat inhoud dat je aan de achterkant de input van je tafel en de normale geluidsborn moet omwisselen ..

maar nogmaals check de plaatjes .. daar staat het best uitgelegt en is heel simpel !

welke patchbay heb je trouwens ?

succes matrix !
 
Origineel geplaatst door MadR
volgens mij moet ie dan de connectie die aan de achterkant zit verbreken en alleen de voorkant met de achterkant met de kabel naar je tafel routen .. kijk nog eens goed naar de plaatsjes van half normalised enzo .. en zou kunnen dat er maar 1 onderbroken kan worden .. wat inhoud dat je aan de achterkant de input van je tafel en de normale geluidsborn moet omwisselen ..

maar nogmaals check de plaatjes .. daar staat het best uitgelegt en is heel simpel !

welke patchbay heb je trouwens ?

succes matrix !

ik zal eens kijken van de week maar het kwartje valt al ik denk dat ik de kabels even anders moet aansluiten waardoor ik geen signaal verlies heb dus de input van mijn tafel moet tegen over de grijze staan en een geluids bron er boven en wanneer ik een ander signaal wil doe ik die weer in de grijze

lekker verwarrend maar hij klopt wel hahahaha
 
Origineel geplaatst door AxiMaxi
Dione kan dat ook heel goed, zoals je ziet ;)
Zoals Dione het omschrijft, heb ik het dus zitten.

edit

Wat is daar anders aan?

tis een insert blok das heel wat anders .. ;)
niks half normalised .. tis alleen een verloopje

gewoon van 2* mono jack ( bijv van je compressor) naar stereo insert jack .. normaal doet je dat met met 2 mono jacks naar 1 stereo kabel .. en nu gebruik je een stereo jack kabel vanaf de insert van je tafel naar je patchbay waar je vervolgens dus een compressor aansluit op het insert blockje ( 2 keer monojacks ) en kan je dmv een stereo kabel de voorkant van de insert blok naar je insert op je patchbay routen ! best handig !

En omdat de normale blokjes van neutrik allemaal gebalanceerd zijn .. wat het zelfde is als stereo kan je dat dus makkelijk aan lekaar verbinden ..

En mooi matrix ! :biertje:
 
nog iets anders : hoeveel verlies zou elke schakeling via een patchbay hebben ?
praat je dan over enkele db's of zijn het kleine verliezen ?
 
Origineel geplaatst door dione
nog iets anders : hoeveel verlies zou elke schakeling via een patchbay hebben ?
praat je dan over enkele db's of zijn het kleine verliezen ?

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar :)
 
Dat maakt dan 3 geinteresseerden... :D

Nog ff iets: ik heb op dit forum ooit eens iets gelezen van printbare patchbay labels die Neutrik beschikbaar had, maar waar ik ook zoek ik kan ze niet vinden.. Heeft iemand dit documentje? Kan dat dan evt. geupload worden?
 
maak een opname via de patchbay en een direct en dan zie je het verschil........ of kijk op de meterbrug van je mixer.........
 
Origineel geplaatst door PzHKL


Nog ff iets: ik heb op dit forum ooit eens iets gelezen van printbare patchbay labels die Neutrik beschikbaar had, maar waar ik ook zoek ik kan ze niet vinden.. Heeft iemand dit documentje? Kan dat dan evt. geupload worden?

http://www.neutrik.com/start.asp

en dan patchlabel program ff downen...dat bedoel je denk ik...
 
hoe zit het met het kwaliteits verschil/verliezen ? ik wil een deel op patchbays gooien maar die dubbelop kabel verbindingen zit me een beetje tegen
 
Origineel geplaatst door anoniempje
hoe zit het met het kwaliteits verschil/verliezen ? ik wil een deel op patchbays gooien maar die dubbelop kabel verbindingen zit me een beetje tegen

tot hoever het verlies is ligt ook een aan de kwaliteit patchbay en kabels die je gebruikt, ik zelf heb neutrik patchbays en neutrik pluggen en goed kabel er bij en ik merk niets aan het geluids of wel kwaliteits verlies. als je met een patchbay werkt ben je altijd dubbel op kabels kwijt plus nog de patchkabels en waar het vaak op verzaakt word is de kwaliteit van de kabels en pluggen. en als je het een beetje goed wil doen.....begin maar te sparen........, de verborgen kosten post die veel mensen over het hoofd zien kabels kabels kabels kabels kabels kabels..........................................................

wat ik heb gedaan in de loop van de jaren is elke maand een paar kabels maken en nog steeds ben ik daar mee bezig want het lijkt wel dat je altijd te kort hebt,

maak een paar opnames met en zonder een patchbay en dan merk je het verschil snel genoeg en dan kan je voor je zelf de keuze maken wat voor jou wel en niet goed is.
 
Origineel geplaatst door anoniempje
hoe zit het met het kwaliteits verschil/verliezen ? ik wil een deel op patchbays gooien maar die dubbelop kabel verbindingen zit me een beetje tegen

dat verschil is verwaarloosbaar....

en wat matrixxx ook al zegt : goeie patchbays en goeie kabels gebruiken is altijd nuttig...goeie kabels is zowiezo geen overbodige luxe,of je nou met patchbays werkt of niet...
 
aangezien ik altijd alles kwijt raak, en voor t geval dat de bovenstaande link ooit niet meer werkt...

hier nogmaals het bestand als bijlage :)
 

Attachments

  • patchlabel.zip
    348,7 KB · Bekeken: 123
Heb voor de gein ook een patchbay (behringer ultrapatch px3000) gekocht om te zien of t voor mij iets kan toevoegen..

Eigenlijk wou ik die dingen vermijden omdat ik bij t lezen van de threads betreft patchbays al doorhad dat deze simpele dingen vrij ingewikkeld als je eigenlijk geen benul heb hoe die dingen inelkaar steken. en simpel weg kabels inpluggen en maar wat aan kloten schiet ook niet op.. Dus ik ben op t punt beland (na t lezen van de handleiding) waar ik al bang voor was. Heb een hoop plannen waarvan ik niet weet of t mogelijk is, maar goed eerst maar eens iets simpels om mee te starten:

Hoe sluit ik nu bijv 2 synths (met elk 2 x mono jack) op 1 (2x mono jack) Stereo kanaal aan op mn mengert?
in welke mode moet ik zitten (through, normalized, half normalized) in welke groepen op de patchbay sluit ik alles aan en hoe regel ik t van de voorkant? of nog beter hoef ik niks te regelen en kunnen beide synths tegelijk hoorbaar zijn op 1 kanaal?
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Heb voor de gein ook een patchbay (behringer ultrapatch px3000) gekocht om te zien of t voor mij iets kan toevoegen..

Eigenlijk wou ik die dingen vermijden omdat ik bij t lezen van de threads betreft patchbays al doorhad dat deze simpele dingen vrij ingewikkeld als je eigenlijk geen benul heb hoe die dingen inelkaar steken. en simpel weg kabels inpluggen en maar wat aan kloten schiet ook niet op.. Dus ik ben op t punt beland (na t lezen van de handleiding) waar ik al bang voor was. Heb een hoop plannen waarvan ik niet weet of t mogelijk is, maar goed eerst maar eens iets simpels om mee te starten:

Hoe sluit ik nu bijv 2 synths (met elk 2 x mono jack) op 1 (2x mono jack) Stereo kanaal aan op mn mengert?
in welke mode moet ik zitten (through, normalized, half normalized) in welke groepen op de patchbay sluit ik alles aan en hoe regel ik t van de voorkant? of nog beter hoef ik niks te regelen en kunnen beide synths tegelijk hoorbaar zijn op 1 kanaal?

Beide synths hoorbaar op 1 kanaal ? Dat is niet de bedoeling van een patchbay...:)
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE


Hoe sluit ik nu bijv 2 synths (met elk 2 x mono jack) op 1 (2x mono jack) Stereo kanaal aan op mn mengert?
in welke mode moet ik zitten (through, normalized, half normalized) in welke groepen op de patchbay sluit ik alles aan en hoe regel ik t van de voorkant? of nog beter hoef ik niks te regelen en kunnen beide synths tegelijk hoorbaar zijn op 1 kanaal?

je kunt geen stereokabel in je patchbay stoppen dus daar houdt je verhaal al op.
wel kun je van 2 kanalen 1 maken met je patchbay. ik weet dan weer niet hoe die mode heet dus dat is eventjes zelf uitzoeken.
ik heb een neutrik en daar werkt het wat simpeler dus kan het voor jouw type niet precies uitleggen... begin iig maar met aan de voorkant die 2 synths boven elkaar in te prikken op 1 kanaal. aan de achterkant komt er dan met wat experimenteren een samengevoegd signaal uit 1 van de (of beide) uitgangen van hetzelfde kanaal.

succes!
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Heb voor de gein ook een patchbay (behringer ultrapatch px3000) gekocht om te zien of t voor mij iets kan toevoegen..

Eigenlijk wou ik die dingen vermijden omdat ik bij t lezen van de threads betreft patchbays al doorhad dat deze simpele dingen vrij ingewikkeld als je eigenlijk geen benul heb hoe die dingen inelkaar steken. en simpel weg kabels inpluggen en maar wat aan kloten schiet ook niet op.. Dus ik ben op t punt beland (na t lezen van de handleiding) waar ik al bang voor was. Heb een hoop plannen waarvan ik niet weet of t mogelijk is, maar goed eerst maar eens iets simpels om mee te starten:

Hoe sluit ik nu bijv 2 synths (met elk 2 x mono jack) op 1 (2x mono jack) Stereo kanaal aan op mn mengert?
in welke mode moet ik zitten (through, normalized, half normalized) in welke groepen op de patchbay sluit ik alles aan en hoe regel ik t van de voorkant? of nog beter hoef ik niks te regelen en kunnen beide synths tegelijk hoorbaar zijn op 1 kanaal?
in dit SOS artikel staat alles klaar en duidelijk uitgelegd: http://www.soundonsound.com/pdfs/Patchbays-SOS-Mar1998.pdf
 
vraagje over balanced vs unbalanced:
ik wil n patchbay in mn rack hangen die aan de achterkant verbonden is met de I/O's van mn motu interface (in non-normalised mode). de motu heeft balanced jacks.
aan de voorkant ga ik mn synths en fx pluggen. sommigen zijn balanced andere niet.
kan ik dan beter een balanced of unbalanced patchbay nemen?
 
Back
Top