Patchbays configuratie

Origineel geplaatst door Roel
iik ben wel benieuwd naar meer kennis voor gevorderden, dus ook op andere gebieden dan patchbays. is hier zinvolle digitale literatuur over? ik doel op zinvolle tips om het produceren en opnemen in de studio ondanks een uitgekristalliseerde werkwijze nóg makkelijker te maken.

Er zijn bijvoorbeeld interessante discussies over het maken van een goede mix:

MIX tips!

De onthullende Productie-geheimen thread!

ALLE afmix(vocaltips) HIER !

Live in de zaal: tips om het goed te laten klinken?

Welke fx-gear mag volgens jou niet ontbreken in de setup

Om er maar een paar te noemen. Verder zijn er diverse websites van tijdschriften waaronder Sound On Sound die altijd interessant zijn.
 
met dank voor de links, denk dat die bij iedereen zo ongeveer wel bekend zijn, er zijn goede tips bij!
ik vraag me juist af of er werkwijze verbeteringstips zijn, kortom niet van invloed op de klank, maar op de techniek of werkwijze om iets tot stand te brengen. zoals deze tips over patchbays. niet over mixage en klank, waar kom ik dan uit?
 
Patchbays

Patchbays

ik snap ook nog steeds niet hoe zo patchbay werkt

maar wil het graag weten , heeft iemand een duidelijke tekening ofzo

dat is voor mij wat makkelijker
 
ja van hoe zoiets in elkaar zit dat patchen !
Pas had iemand hier een mooie voorbeeldtekening gemaakt, van zijn situatie. Ik weet niet meer in welke draad hij stond, niet in deze iig (kan hem niet vinden). Ik zal hem eens zoeken, heb hem volgens mij zelfs opgeslagen op mijn pc.
 

Attachments

  • newmidisetup.gif
    newmidisetup.gif
    69,7 KB · Bekeken: 197
zal wel aan mij liggen maar ik vind m niet duidelijk
Huh.. :erm: ik vind het een heel duidelijke tekening... duidelijker kan toch niet, gewoon pijltjes volgen. Synth uit-patchbay in.. etc. Idem voor midi.
 
voor de desbetreffende opstelling ja

Het gaat om het principe natuurlijk. Dat kun je op je eigen situatie toepassen. Misschien wil napole0n (tegen vergoeding) een tekening maken voor jouw situatie... ;)

Ik heb mijn eigen patchbay ook nog steeds niet juist en logisch geconfigureerd hoor. Maar die tekening van Napoleon zou ik zo op mijn situatie kunnen aanpassen/toepassen.
 
Inmiddels ziet het er bij mij zo uit na aanschaf van wat nieuwe meuk en een extra patchbay:

newmidisetup2.gif


Het is wel heel handig om van tevoren een tekening te maken om jezelf te dwingen goed na te denken. Ik denk dat ik wel 5 verschillende setups heb uitgewerkt voordat ik uiteindelijk deze variant heb aangelegd. En je weet meteen hoeveel kabels je in moet slaan.

Al mijn patchbay kanalen staan op 'normal', dus het is aan de achterkant boven inprikken voor audio IN en beneden inprikken voor audio UIT. En aan de voorkant precies andersom als je een signaal wilt 'aftappen' of 'instoppen'.
 
:okdan: Thanks Napole0n !!
Zal de afbeelding eens goed bestuderen en kijken of ik patchbay's nu eindelijk eens wat beter ga begrijpen :D
 
Patchbays zijn echt ultiem eenvoudig. Ik ga even uit van een patchbay in 'normale' stand.

Je hebt aan de achterkant van de patchbay 48 jack gaatjes. Deze zijn verdeeld over 2 rijen van 24: rij A (boven) en rij B (beneden).

Het signaal uit je synth komt aan de achterkant binnen op rij A. Dit signaal komt op hetzelfde kanaal naar buiten op rij B. Dus als je een synth aansluit op kanalen 1A en 2A van je patchbay, en je sluit 1B en 2B aan op je mengtafel, dan is het net alsof je je synth direct op je mengtafel hebt aangesloten. Je gebruikt alleen 4 kabels in plaats van 2!

Het mooie zit hem nu in de voorkant. Want ook daar heb je diezelfde 2 rijen A en B van 1 t/m 24. Het signaal dat bij 1A naar binnen komt uit de achterkant, gaat bij 1B weer naar buiten. MAAR! 1A in de voorkant is OOK een uitgang als je hier een kabel inprikt. En tegelijkertijd is 1B aan de voorkant een ingang voor mijn mixer!

Dit houdt in dat ik een kabel in de rij A kan steken aan de voorkant, en ieder signaal dat hier uit komt kan leiden naar enig apparaat dat aan rij B zit aangesloten door de andere kant hierin te pluggen. Dus stel dat ik de ingang van mijn Sherman Filterbank aan de achterkant heb aangesloten op 3B, dan kan ik door aan de voorkant een kabel in 1A te steken en de andere kant in 3B te steken het signaal uit mijn synth naar de filterbank sturen. En als ik de Sherman output heb aangesloten op 4A aan de achterkant kan ik het geluid van de Sherman op het eerste kanaal van mijn mixer laten horen door een kabel aan de voorkant van 4A naar 1B te laten lopen.

Het klinkt ingewikkeld misschien, maar teken het maar eens op papier. Het is echt heel makkelijk.
 
Back
Top