Patchbays configuratie

sowieso als je een balanced koopt kun je er ook unbalanced instoppen.. andersom niet lijkt me ..

verder dacht ik (heb niet veel rond gekeken) dat bijna alle patchbays hierom al standaard balanced zijn?
 
ja volgens mij staan er helemaal geen unbalanced patchbays , correct me if i,m wrong



ik wil er dus ook aan beginnen, maar ik zit een beetje met een dilemma

wat is het nut van alle instrumenten outputs op een patch bay gooien als je je mixer ook als patch bay kan gebruiken?

ik kan de normale kanalen volgooien + dan heb ik nog het zelfe aantal monitor kanalen over en deze kan ik met een knopje omschakelen

wat wel handig is, is een instrumenten output pakken uit de patch bay en doorvoeren

maar: dit kan toch ook weer met de direct outs op de mixer ?


het lijkt me wel heel makkelijk voor fx, lekker alles aan alles knopen zonder er achter te moeten,
 
Origineel geplaatst door anoniempje
ja volgens mij staan er helemaal geen unbalanced patchbays , correct me if i,m wrong

De Behringer PX1000 en PX2000 zijn gewoon unbalanced. De PX3000 is de balanced versie van de PX2000 zover ik weet.
 
ik heb een aantal inserts van mijn mixer via mn patchbay aangesloten, stop je er aan de voorkant niks in dan is de insert kortgesloten, stop je er wel wat in dan kun je het signaal overal en nergens heensturen via een kabel die je er gewoon tussen prikt
 
Origineel geplaatst door anoniempje
ja volgens mij staan er helemaal geen unbalanced patchbays , correct me if i,m wrong



ik wil er dus ook aan beginnen, maar ik zit een beetje met een dilemma

wat is het nut van alle instrumenten outputs op een patch bay gooien als je je mixer ook als patch bay kan gebruiken?

ik kan de normale kanalen volgooien + dan heb ik nog het zelfe aantal monitor kanalen over en deze kan ik met een knopje omschakelen

wat wel handig is, is een instrumenten output pakken uit de patch bay en doorvoeren

maar: dit kan toch ook weer met de direct outs op de mixer ?


het lijkt me wel heel makkelijk voor fx, lekker alles aan alles knopen zonder er achter te moeten,

Als je genoeg kanalen hebt voor al je spullen is een patchbay niet echt nodig...een patchbay is juist handig als je meer apparaten (uitgangen en ingangen) hebt dan er op je mixer passen (of je geluidskaart).....of als je creatief met routings bezig wilt zijn...

Of als je vaak dingen verwisseld op je mixer,zo spaar je de connectors van je mixer...
 
Origineel geplaatst door dione
Of als je vaak dingen verwisseld op je mixer,zo spaar je de connectors van je mixer...


Dit is echt een veel zinnigere opmerking dan mensen beseffen. Zo'n patchbay kost 50 euro.....de inputs van je geliefde mengtafel vervangen een veelvoud + je bent je tafel kwijt.

Bij je patchbay kun je zelfs per kanaal de units vervangen........
 
Psies...en de connectors van je mixer zijn niet gebouwd om duizenden keer kabels in en uit te halen...een patchbay wel...
 
Patchbay vervangen is goeiekoper. En slijt toch wel net zo hard denk ik hoor.
 
hier staat info over van unbalanced naar balanced en omgekeerd gaan, voltage verschillen, etc. (is voltageverschil trouwens rechtstreeks gelinkt aan volumeverschil?): http://www.dplay.com/dv/balance/balance.html#cross

als ik mijn situatie bekijk ga ik toch voor unbalanced gaan want zowat het enigste in m'n setup met balanced connectoren is m'n motu interface, en die doet ook unbalanced. dus niet moeilijk doen met converten enzo en alles unbalanced, met 'n unbalanced patchbay.
 
Origineel geplaatst door divi
...
is voltageverschil trouwens rechtstreeks gelinkt aan volumeverschil?
...

Ja dat is zo. Voor het gemak praten we over decibellen waarbij 0 dBu gelijk staat aan 0,775 Vrms en om het nog moeilijker te maken, door een gebalanceerde jackplug gaat een signaal van +4 dBu.

Wanneer je van gebalanceerd naar ongebalanceerd gaat dan mis je de negatieve ader en dus de helft van het voltage, dit is 6dB die er dan van af gaat, op dat moment zit je dus op -2 dBu. Dit moet je met de gain dan weer goedmaken. Maar dan hebben we nog de servo-balanced drivers in verschillende apparaten, die zorgen er voor dat een ongebalanceerde verbinding als zodanig wordt herkend en het voltage automatisch wordt gecorrigeerd. In veel gevallen werkt dit prima.
 
Origineel geplaatst door FrankH
Ja dat is zo. Voor het gemak praten we over decibellen waarbij 0 dBu gelijk staat aan 0,775 Vrms en om het nog moeilijker te maken, door een gebalanceerde jackplug gaat een signaal van +4 dBu.

Wanneer je van gebalanceerd naar ongebalanceerd gaat dan mis je de negatieve ader en dus de helft van het voltage, dit is 6dB die er dan van af gaat, op dat moment zit je dus op -2 dBu. Dit moet je met de gain dan weer goedmaken. Maar dan hebben we nog de servo-balanced drivers in verschillende apparaten, die zorgen er voor dat een ongebalanceerde verbinding als zodanig wordt herkend en het voltage automatisch wordt gecorrigeerd. In veel gevallen werkt dit prima.
duidelijk, tanx!
 
Origineel geplaatst door divi
hé maar wat zie ik nu? de dbx pb48 patchbay slikt zowel balanced als unbalanced. weet iemand van andere patchbays die de 2 doen?

alle gebalanceerde patchbays....;)

het maakt toch geen zak uit verder ? als je ergens een gebalanceerde jack in kunt gooien kun je er ook een ongebalanceerde ingooien...
 
Origineel geplaatst door dione
alle gebalanceerde patchbays....;)

het maakt toch geen zak uit verder ? als je ergens een gebalanceerde jack in kunt gooien kun je er ook een ongebalanceerde ingooien...
nee nee :geslaagd:

een patchbay die expliciet balanced én unbalanced support heeft waarschijnlijk die servo-balanced drivers waar FrankH het over had en passen automatisch het voltage niveau aan, en dus geen 6dB verlies als je unbalanced in balanced prikt.
 
Origineel geplaatst door divi
nee nee :geslaagd:

een patchbay die expliciet balanced én unbalanced support heeft waarschijnlijk die servo-balanced drivers waar FrankH het over had en passen automatisch het voltage niveau aan, en dus geen 6dB verlies als je unbalanced in balanced prikt.

Die servo-balanced eigenschap zit in diverse (moderne) apparatuur waaronder de betere computer audio-interfaces, effect processors, etc.

Een patchbay heeft geen actieve componenten, geen voeding en versterkers dus ook geen servo-balanced eigenschappen.
 
Origineel geplaatst door FrankH
Die servo-balanced eigenschap zit in diverse (moderne) apparatuur waaronder de betere computer audio-interfaces, effect processors, etc.

Een patchbay heeft geen actieve componenten, geen voeding en versterkers dus ook geen servo-balanced eigenschappen.
ah ok! had k zelf kunnen bedenken... wou t graag geloven hé
 
Ach, dit mag wellicht voor menigeen ouwe poep zijn, 'k vond het toch een zeer interessant stukje! Ik ben iig wat wijzer geworden, Thx!
 
Origineel geplaatst door Tox
Ach, dit mag wellicht voor menigeen ouwe poep zijn, 'k vond het toch een zeer interessant stukje! Ik ben iig wat wijzer geworden, Thx!

Dat is goed om te horen. Het is basiskennis voor de meer geavanceerde gebruiker, op het moment dat je de stap maakt naar dat niveau dan komen er een hoop nieuwe dingen op je af. Wat dat aangaat is de zoekfunctie op het forum af en toe goud waard!
 
iik ben wel benieuwd naar meer kennis voor gevorderden, dus ook op andere gebieden dan patchbays. is hier zinvolle digitale literatuur over? ik doel op zinvolle tips om het produceren en opnemen in de studio ondanks een uitgekristalliseerde werkwijze nóg makkelijker te maken.
 
Back
Top