kabels!!!

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
weer eens een onderwerpje waar de gemiddelde synthmaniak mee te maken krijgt, en wat misschien de moeite waard is om op een rijtje te zetten.

in mijn geval, ik heb hartstikke goede kabels, maar als ik ze naast een goedkope adapter leg, geven de kabels toch nog een brom door naar mijn mixer.

het lijkt me dus een goed punt om audio- en voedingskabels gescheiden te houden.

hoe zit dit met audio- en midikabels?

en hoe heeft de gemiddelde synthliefhebber hier zijn kabels georganiseerd??

en wat is de maximale kabellengte die je ongeveer aan moet houden? als je balanced, of non-balanced kabels gebruikt...
 
Ik soldeer ze zelf. Is nauwelijks goedkoper, maar dan weet ik tenminste wat ik in huis haal. Gebruik goede kabel met 'n gewoven afscherming. Degelijke pluggen; geen plastic, maar ook weer geen Neutriks want da's niet te betalen.

Audio en 220v kabels altijd gescheiden houden. Als ze moeten kruisen dan zo haaks mogelijk. Adapters zeker zover mogelijk uit de buurt houden. Ik heb 'n aantal stekkerdozen in 'n houten wijnkist met deksel gemonteerd, daar zitten al mijn adapters in. Houdt de boel netjes en je hebt gelijk 'n verwarmde voetensteun onder je bureau ;).

Lengtes zo kort mogelijk houden, en overal waar het kan gebalanceerde verbindingen gebruiken. Voor verbinding tussen balanced en unbalanced speciale kabels maken (google zelf maar ff, ben lui vandaag).
 
:) heey das cool...
ik soldeer mijn kabels ook zelf!

(tasker 6mm kabel en neutrik pluggen)

anyway. nog iets wat ik me bedenk...

daar waar de kruising of samenloop van audio- en voedingskabels plaatsvindt...
zijn er manieren om de kabels elektrisch/magnetisch/bla te scheiden zodat ze EN geen last hebben van interferentie EN gewoon naast elkaar kunnen lopen?
 
Laatst gewijzigd:

zijn er manieren om de kabels elektrisch/magnetisch/bla te scheiden zodat ze EN geen last hebben van interferentie EN gewoon naast elkaar kunnen lopen?

Je kan hier hele lastige problemen mee krijgen, zeker met "goedkopere" adapters o.i.d. het beste blijft toch het scheiden van audio en spanningskabels.
Heb zelf vanwege m'n werk veel te maken met computerkabels (VGA) en ondervind daar vaak problemen mee, leg maar eens zo'n kabel langs een tl-bak =(

Wat nog wel eens een goedkope oplossing kan zijn, zijn van die klemmagneetjes deze zijn +/- 4 cm lang en kan je om je kabel klikken. Dit is altijd het proberen waard maar zoals ik al zei blijft het scheiden van de hele zooi toch het beste.

Greetinx DJ R2, RSI Records
 
Volgens mij als je die adapters in een wijnkist gooit er alu folie omheen en zo dicht mogelijk houden zou ook een hoop moeten schelen. En die magneetjes zouden ook een boel hoog frequente zooi moeten verminderen.

Wat kabels betreft heb ik een instellingen van kwaliteit mag wat kosten en ik betaal liever 2x zoveel voor die paar kabels dan dat ik een dure synth kut laat klinken door brakke kutkabels. Solderen heb ik een hekel aan. (ook al ben ik elektrotechnisch ingenieur)

Zelf heb ik monitoren waarin de electronica in een alu kooi zit. Dat bevalt me wel, maar ben te lui om m'n computer kasten dicht te bouwen want dat gaan ze spontaan weer tegenwerken en moet je hardware gaan vervangen. ;)

En volgens mij met een 01v en andere digitale mixers heb je veel minder last van dat soort dingen dan bij analoge mixers. Dat is zeker een luxe waar je makkelijk aan gewend raakt. Zeker als je SN/R zo rond de -70dB ligt.
Enne, glasvezel kabel is voor audio dan ook wel makkelijk. Wat dat betreft roeleert Adat grote tijd. ;)
 
midi, audio en stroom los van elkaar bundelen.....adapters zo ver mogelijk bij alles vandaan houden....en als je kabels moet kruizen dan in een hoek van 90graden

Olaf
 
Ik heb eigenlijk nooit ergens last van. 1 keer een brom gehad maar dat was een aardlus. Mn kabels liggen in een grote prop achter mn bureau.

Misschien dat ik zoveel storing heb dat het elkaar allemaal opheft...
 
Back
Top