De Grote Newbie Aanrader/afrader Thread!

Origineel geplaatst door justin
Ach Resonance hou toch op met je gebrabbel! Dus al heb je geen theoretische of muzikale kennis,dan kan je met een studio van duizenden eurookes toch een profi sound inelkaar draaien? Quote: Een dure hobby mits je er een hoop uit wil halen :confused: ,je bedoelt zeker een dure hobby voor de mensen die juist te weinig uit hun spullen halen,en overbodig aankopen doen.

Hele thread zuigt meermalig aan diverse kanten.By the way,ik zou als newbie niet eens het lef hebben om deze thread op te starten.:eureka:

Cheers Mate.

Hey nu snap ik iets niet.
Een paar posts terug zeg je
Vooral steeds meer in gear investeren zou ik zeggen en dan maar eens hopen dan je in de buurt komt van een profi sound.

Succes mensen

En nu spreek je dit weer tegen?
Waarom zie je in studios of setups van profi's zoveel instrumenten en andere dingen?
Ik ben zelf ook van plan een synth te gaan kopen en dan inderdaad langzaam uitbouwen is dit verkeerd?
Hoe moet ik als newbie dit gaan aanpakken?
 
Origineel geplaatst door SynthFreex
Waarom zie je in studios of setups van profi's zoveel instrumenten en andere dingen?
Ik ben zelf ook van plan een synth te gaan kopen en dan inderdaad langzaam uitbouwen is dit verkeerd?
Hoe moet ik als newbie dit gaan aanpakken?

Tsja, deze thread begon zo mooi, maar het is nu een halve flaming war, zwaar off-topic en na pagina 2 zal geen newbie er meer iets aan hebben, blijkens bovenstaande quote. Misschien handig om deze thread wat te moderaten en dan in de FAQ te zetten? Of openzetten voor suggesties en alle pogingen tot ruzie maken meteen wissen?

Maar wat deze vragen betreft: uitbouwen kan geen kwaad natuurlijk. Maar de kwaliteit van je producties hangt maar ten dele af van je spul. Als je weet wat je synth kan en er het maximale uit kunt halen en gevoel hebt voor productie, dan heb je helemaal geen duur synthpark nodig. Da's meer een soort verzamelwoede. Gewoon klein beginnen dus, uitzoeken wat je wilt, wat er is en wat je al kunt, en daarna besluiten of uitbreiding nog wel nodig is (met een K2600 bijvoorbeeld kun je wel een tijdje vooruit zonder extra's) en zo ja, wat het handigste is.
 
Laatst gewijzigd:
Ja inderdaad.
Ik moet zeggen dat ik een hoop punten heb gezien in resonance's eerste post waar ik zelf nog niet aan gedacht had.
Toppie hoor resonance ik vindt deze thread helemaal niet nutteloos en heb al een hoop geleerd. En ik heb ook in andere delen erg behulpzame en nuttige posts gezien van resonance, dus laat die justin maar mooi in zijn sop gaar koken. Volgens mij weet hij zelf niet echt wat hij nu wil.

BIERTJUH!?

:biertje:
 
Bedankt :)
En deze thread moderaten lijkt me niet nodig. er waren wat menings verschillen.
Maar als de mensen die deze thread nutteloos vinden nu gewoon weg blijven ipv elke keer te posten hoe nutteloos het allemaal wel niet is. En gewoon de mensen die deze thread niet nutteloos vinden hun gangetje laten gaan. kan het nog steeds een leuke en interessante thread worden :)
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Tsja, deze thread begon zo mooi, maar het is nu een halve flaming war, zaar off-topic en na pagina 2 zal geen newbie er meer iets aan hebben, blijkens bovenstaande quote.

Alvast hartelijk bedankt Cheimoon...
dus dat lijstje met threads over grooveboxen, iets wat vaak toch relateerd met beginnenden, is volgens jou ook totaal zinloos dan? Ik dacht van niet... maar wie ben ik om dat te denken blijkbaar...

maar goed. anderzijds moeten we dit niet te scherp opnemen en is deze thread, zoals vele andere, nu eenmaal gevoellig aan off-topic discussies.

een beginners setup die een kennis (Rvooh) van me ooit aanraadde:

tr 626, (midi en trigger)
sampler (emu turbo bijvoorbeeld, zo'n basis doch verdomd uitgebreid ding)
synth (dx7 of va? bvb he)
behringer mixertje
stuk of wat effecten.

en daarmee kun je alvast een eindje geraken, beneden de 1000€ aan materiaal dacht ik.

Phatt's 'n small hebben trouwens in een supergoedkoop studiotje hun eerste discomutant hit "turn around"
gemaakt. een sampler, een atari st 1040 met cubase, paar effecten, synthje, mixertje... dat zal het wel geweest zijn.
Hun grote tip: gooi nooit een sample weg eer je hem achterstevoren speelde :D

maar goed, ik dweil af. dit om te zeggen: ook met een kleine setup kan het, en met zo'n setup kan je beginnen.

greetz

cloudy

:geslaagd:
 
Origineel geplaatst door SynthFreex
Hey nu snap ik iets niet.
Een paar posts terug zeg je
Vooral steeds meer in gear investeren zou ik zeggen en dan maar eens hopen dan je in de buurt komt van een profi sound.

Succes mensen

En nu spreek je dit weer tegen?
Waarom zie je in studios of setups van profi's zoveel instrumenten en andere dingen?
Ik ben zelf ook van plan een synth te gaan kopen en dan inderdaad langzaam uitbouwen is dit verkeerd?
Hoe moet ik als newbie dit gaan aanpakken?

Ja vooral steeds meer investeren!,je hebt helemaal gelijk. Denk je nou echt dat wanneer je een vette studio hebt je dan opeens een vette sound kunt neerzetten,hou toch op. Als jij langzaam je studio wilt uitbouwen moet je dat natuurlijk zelf weten. Maar het probleem is dat de meesten teveel met de synths bezig zijn dan met de muziek. En dan maar denken dat je met meer spullen een betere sound kunt neerzetten.

Onzin.

Maar goed... iedereen zoekt dat zelf maar lekker uit,als jij het gevoel hebt dat je met meerdere spullen een vettere sound kunt neerzetten,beter toch.

Tip: Zou eens wat minder kijken wat een ander heeft,kijk eerst eens of je met je huidige spullen je sound kunt neerzetten. etc.....
 
Origineel geplaatst door 6 trak
pcies, onder het motto: Jongelui, je ziet maar!

Natuurlijk niet,maar vind het een beetje overdreven om een newbie te laten denken,dat ie eerst een vette studio moet hebben om een vette of profi sound te kunnen neerzetten. Onzin natuurlijk...helaas komt het hier niet helemaal naar voren in mijn ogen.

Ik hou me bek wel dicht,iedereen zoekt het maar uit.:okdan:
 
Origineel geplaatst door cloudman
Alvast hartelijk bedankt Cheimoon...
dus dat lijstje met threads over grooveboxen, iets wat vaak toch relateerd met beginnenden, is volgens jou ook totaal zinloos dan? Ik dacht van niet... maar wie ben ik om dat te denken blijkbaar...

:erm: Oh, sorry, dat soort posts bedoelde ik niet... Wat ik bedoelde te zeggen: de thread begon goed, daarna nog wat zinvolle discussie, maar er werd steeds meer gescholden en gepraat over details waar een newbie niks aan heeft. Dat generaliseerde ik tot 'na de 2e pagina', maar ik heb het niet nagelezen, en dat is dus dom ja, want inderdaad, jouw post (en vast ook nog wel wat andere, ik ga het niet alsnog nalezen) is hartstikke handig. :biertje:

Maar nog steeds: ik vind dit een nuttige thread, die toch wel een beetje ontspoort is, gedacht vanuit een newbie.

Denk ik. :geslaagd:
 
@Cheimoon:
Ik kon wel een beetje vermoeden dat je het zo "scherp" niet bedoelde...
In ieder geval bedankt om dat nog eens duidelijk te stellen :biertje:

Ik vrees dat beginners soms ietjse te veel de vraag stellen: "wat voor apparatuur moet ik allemaal in huis
halen om de sound van die of dat idool te krijgen?"
en zich ietsje minder "HOE kan ik 'een' vette sound uit mijn eigen maken?"

En wat men zich misschien veeeel te weinig afvraagt is: "hoe kan ik het meeste plezier beleven hieraan?"
Dat is een beetje de idee die ik soms krijg.
Muziek zou misschien wel moeten gaan om het phreaken, de groove, de ambiance, het door het lint gaan
op je gear en geluiden. En muziek zou niet moeten gaan om "hoe klink ik zo snel mogelijk als mr X"
hoewel dat voor iedereen zeer verleidelijk is natuurlijk.

Maar goed eigenlijk is dit offtopic gezwets.

Wat misschien meer ontopic is, is dat de producer van "ATB" ook begonnen is met een mc303
(info komt van vintagesynth )

wat is belangrijk om te weten als beginneling?
budget?
genre?
(soft/hardware)
misschien resonance zijn eerste post nog eens herlezen :D
doel en realiseerbaarheid van doel (leuke hobby/vette cd's uitbrengen. Dit laatste is niet onmogelijk
maar ABSOLUUT niet evident, laat ons wel wezen)
live/studio gebeuren?
analoog/digitaal?

En nu maar hopen dat deze vragen iets nuttigs opleveren :D

anyways, ik zit een beetje aan het eind van mijn latijn op dit vlak.
Ik heb er zelf lang over gedaan om te weten wat ik als eerste apparaat wil kopen.
Nu ga ik eindelijk een rm1x van yammie aanschaffen, eens zien wat me dat bijbrengt.

Ik denk dat het zowiezo interessant is zoveel mogelijk info op te snuiven en dan een voorzichtige eerste
stap te wagen.

greetz

cloudy
 
Origineel geplaatst door cloudman
[BIk vrees dat beginners soms ietjse te veel de vraag stellen: "wat voor apparatuur moet ik allemaal in huis
halen om de sound van die of dat idool te krijgen?"
en zich ietsje minder "HOE kan ik 'een' vette sound uit mijn eigen maken?"

En wat men zich misschien veeeel te weinig afvraagt is: "hoe kan ik het meeste plezier beleven hieraan?"
Dat is een beetje de idee die ik soms krijg.
Muziek zou misschien wel moeten gaan om het phreaken, de groove, de ambiance, het door het lint gaan
op je gear en geluiden. En muziek zou niet moeten gaan om "hoe klink ik zo snel mogelijk als mr X"
hoewel dat voor iedereen zeer verleidelijk is natuurlijk.

Maar goed eigenlijk is dit offtopic gezwets. [/B]

Nee dit vindt ik nou juist niet offtopic :)
Mensen die als hobby met muziek bezig zijn en vooral beginners daar speelt de fun factor toch eigenlijk een grote rol.
Ik bedoel zo zijn we allemaal begonnen... En voor sommige is het weg gelegd van hun hobby hun werk te maken.
Beroemd willen we allemaal wel worden. Maar de fun factor staat bij mezelf en de meeste mensen toch wel het hoogst.
Muziek maken tegen je zin in en alleen maar proberen iemand na te doen, dan kan de fun al snel ver te zoeken zijn.
Koop iets leuks en doe lekker je ding en je ontdekt zelf langzaam wel wat je allemaal wel en niet kan.
En al spelend leer je een hoop :)
 
Laatst gewijzigd:
AANRADER: Veel muziek maken!
AFRADER: Veel op het forum zitten!
dus doe ik toch iets fout.....
 
En dan te bedenken dat als je ergens in 1980 begon, je enkel in de winkel terecht kon met vragen ... kreeg je natuurlijk wel minder geruzie ;).

Nobel initiatief en heel interessant Resonance en collega's :okdan: ... en laat de ezels maar balken. Die dingen die de kern raken van deze thread kunnen heel veel beginners al een heel end op weg helpen.

:doei:
 
Origineel geplaatst door justin
Ja vooral steeds meer investeren!,je hebt helemaal gelijk. Denk je nou echt dat wanneer je een vette studio hebt je dan opeens een vette sound kunt neerzetten,hou toch op. Als jij langzaam je studio wilt uitbouwen moet je dat natuurlijk zelf weten. Maar het probleem is dat de meesten teveel met de synths bezig zijn dan met de muziek. En dan maar denken dat je met meer spullen een betere sound kunt neerzetten.

Onzin.

Maar goed... iedereen zoekt dat zelf maar lekker uit,als jij het gevoel hebt dat je met meerdere spullen een vettere sound kunt neerzetten,beter toch.

Tip: Zou eens wat minder kijken wat een ander heeft,kijk eerst eens of je met je huidige spullen je sound kunt neerzetten. etc.....

Maar JIJ zei juist dat je steeds meer moet gaan kopen. En als je de vaardigheden heb kun je met meer spullen toch betere sounds neer zetten? Als newbie kan ik dit natuurlijk niet maar dit weet iedereen wel. Maar als je gewoon lekker bezig bent met je hobby en je weet na een tijd waar je mee bezig bent. En ik koop langzaam steeds meer dan kan ik toch ook meer? Of zit ik er nu helemaal naast?
 
Origineel geplaatst door SynthFreex
Maar JIJ zei juist dat je steeds meer moet gaan kopen. En als je de vaardigheden heb kun je met meer spullen toch betere sounds neer zetten? Als newbie kan ik dit natuurlijk niet maar dit weet iedereen wel. Maar als je gewoon lekker bezig bent met je hobby en je weet na een tijd waar je mee bezig bent. En ik koop langzaam steeds meer dan kan ik toch ook meer? Of zit ik er nu helemaal naast?

Je hebt voor een deel wel gelijk natuurlijk... maar ik trap een open deur in als ik stel dat té veel hardware of materiaal voor handen ook niet ideaal is. dat werkt soms tegen de creativiteit in. Maar ja, dat is iets wat je ook wel weet allicht. Sommige threads staan er hier zelfs vol van: mensen die vinden dat ze creatiever waren met minder gear dan met meer.

het zal wel weer zoiets zijn als "kritische massa", net voldoende hebben, niet te veel, niet te weinig :)
 
hoidie
ik heb nog een thread gevonden met een beetje dezelfde idee als deze, waarmee moet een beginner beginnen?
het is een thread uit 2002 dacht ik.
Sommigen raden meteen het grote geweld aan (triton, tr 909)
anderen gaan voor groovedingetjes (rm1x ondermeer)

klik hier voor de thread

greetz

cloudy
:biertje:
 
mijn idee

mijn idee

effe terug naar toen....
ik moest het doen met
juno en mks100
dat was toen een hoop geld
ik had toen wel het idee van als ik...dan
nou heb ik dus meer en ga steeds minder
gebruiken.word zelfs allergies voor nieuwe dingen.
bottomline man makes the music...
wannabees zullen er altijd zijn,
en daar worden muziekshops wijzer van.
mijn raad:begin eens met rebirth ,fruity
je een comp hep.
geen onoverkomelijke learning curve
en je hoort gelijk wat:peukie:
 
Bump :Z

edit ---

En als je muziek naar je pc wilt opnemen vanaf je synth is een kabels zoals 2 mono jacks naar 1 stereo headphone plug ook erg handig.

Dit geld alleen voor mensen met standaard geluid kaartjes trouwens :)
 
Laatst gewijzigd:
Oké, dit topic had ik nodig.

Ik ben de laatste tijd aardig bezig met het (proberen te) maken van wat elektronische muziek. Ik loop alleen eigenlijk vast op de basis; beats. Fruity Loops heb ik inmiddels redelijk onder de knie, maar daar kan ik mijn ei toch niet echt in kwijt. Ik vind het jammer dat ik niet wat meer kleine variatie in maten kan aanbrengen, maar gebonden ben aan patterns. Reason wil ik graag nog eens beter leren, maar daar kom ik voorlopig niet echt verder mee, wegens gebrek aan kennis over het programma eigenlijk. Maar dat ter zijde.

Waar het me om gaat is dat ik me afvroeg, wat is nou de meest 'persoonlijke' manier van het maken van ritme's? Wanneer ik een willekeurige documantaire of whatever over 'de groten' zie, ontbreekt bijna nooit een hardwarematige sampler, maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik me bij zo'n apparaat moet voorstellen.. :P ('Sampler', of hoe noem je zo'n ding eigenlijk? 'Groovebox'?)

De gebondenheid aan patterns lijkt me uiteraard ook in hardwarematige toepassingen aanwezig, maar ik had het idee dat er wat mee 'hangmatig' werk in zit? Of heb ik het helemaal aan het verkeerde eind? Wat doet een dergelijk apparaat precies?

Zoals je ziet ben ik een totale newb op het gebied van hardware, dus spaar me een klein beetje! :P

Alvast bedankt,
Gijs

ps. Het genre waar ik naar neig is club/house/grove (ben niet zo'n hokjespropper, maarja).. De Hed Kandi cd's zijn even het voornaamste voorbeeld dat ik kan bedenken.
 
een groove box is (meestal) een soort van sampler alleen kun je de samples niet vervangen (rompler)
behalve op sommige grooveboxes waar je dan wel weer eigen samples kan inladen of samplen.
Denk aan de mc-909 of het idee van de MPC serie al gaan de mpc's een stuk verder dan dat ..

maar wat versta je precies onder persoonlijke manier van ritmes? de klank of echt het ritme zelf? want dat lijkt me erg lastig.. als je het geluid zelf bedoeld zijn er iig allemaal truukjes om je eigen geluid te creeren met beats en andere percussion.
layeren van verschillende samples (samples opelkaar stapelen zeg maar) of een drumsynth (machinedrum ideaal voor jou style: Eletronic) gebruiken waarmee je je eigen unieke sound kan maken..
 
Back
Top