De Grote Newbie Aanrader/afrader Thread!

Resonance

Turn up the reso!
Lid sinds
30 september 2002
Berichten
4.738
Misschien is dit een leerzame thread voor mensen die op het punt staan hun 1e hardware te gaan kopen.
Ik ben zelf nog niet zo heel lang bezig maar toch lang genoeg om een newbie aardig op weg te helpen.
En als andere mensen met wat kennis en ervaring hier nou ook wat aan toevoegen zal het vele threads van: Newbie heeft hulp nodig bij aanschaffen van synth! verminderen :) Natuurlijk heeft iedereen weer een andere ervaring of mening. Maar als een newbie deze thread zal doorlezen zal het hem toch een heel eind op weg helpen. Dat is mijn bedoeling bij het starten van deze thread.

Aanraders:

1. Bezoek eerst eens 1 of meerdere grote muziek winkels die een hoop verschillende instrumenten hebben staan en neem daar rustig de tijd om alles te bekijken en probeer vooral op zoveel mogelijk instrumenten wat te spelen. En kijk vooral goed naar de prijzen zodat je je prijsbewust maakt. Omdat er in sommige winkels een groot prijsverschil kan zitten.

2. Vraag jezelf af: Wat voor muziek wil ik precies gaan maken in de toekomst? Wil je muziek maken zoals ferry corsten of 4strings dan zul je met een groovebox niet gelukkig worden. Wil je drum n bass maken of hiphop dan kan een groovebox wel weer leuk zijn. natuurlijk kun je met een groovebox veel meer! dit ff om boze reacties te voorkomen. Maar het is ff een klein voorbeeldje :) . Veel mensen kopen een willekeurig instrument met de gedachte: Dan kan ik strax lekker mn eigen muziek gaan maken! En komen er naar een paar dagen of weken achter dat het geluid wat uit hun nieuwe instrument komt totaal niet past bij hun smaak. Maar als je punt 1 goed heb uitgevoerd zal dit jou minder snel gebeuren.
Als je geen muziek winkel in de buurt heb en dan bedoel ik een grote muziek winkel. Niet een winkel waar ze 10 instrumenten hebben staan want dan zul nog niet veel wijzer worden. Of als het er gewoon niet van komt raad ik punt 3 aan ook als het er wel van komt zou ik punt 3 niet overslaan :)

3. Surf naar www.feedback.nl of www.thomann.de en kijk op de site eens naar wat er allemaal te koop is. En dan zeg ik er gelijk even bij dat feedback en thomann tot de goedkoopste en grootste zaken horen. Dus mocht je iets willen kopen vergeet dan absoluut niet bij deze 2 de prijzen te vergelijken als je van plan bent ergens anders te kopen. Maar hier kom ik later nog wel op terug. Zie je een leuk instrument? Zoek dan eerst de site eens op van de maker van het instrument.
Meestal zijn er op hun sites audio demos te vinden. Ik zeg er gelijk bij: bijna alle audio demos van instrumenten zuigen en doen in 9 van de 10 gevallen hun instrument geen eer aan. Maar het is toch beter als niks, zodat je toch een klein beetje een idee krijgt. Gebruik www.google.nl om meer info en reviews te zoeken. Aanraders: www.sonicstate.com Vele user reviews te vinden. www.sospubs.co.uk Voor reviews van de profi's (in mijn mening) www.harmony-central.com voor nog meer user reviews alleen minder populair als sonicstate maar toch erg usefull.
En natuurlijk de posts op dit forum goed doorzoeken :)

4. Welk instrument past bij jou? Zoals ik al eerder gezegd heb, niet elk instrument is gemaakt voor elk type muziek.
Zo zijn in trance, dance en hardstyle de Novation synths, Roland Jp8000/JP8080 en de Access Virus Synths erg populair. Natuurlijk zijn deze synths ook voor andere genres erg gewild, Vooral de Virus is erg flexibel. En natuurlijk zijn er nog een tal van andere synths erg geschikt voor trance. Misschien dat andere mensen eens en lijstje willen maken van veel gebruikte synths in een bepaald genre. Ga absoluut niet aan andere mensen vragen welke hun het mooist vinden. Want dit is heel erg persoonlijk. Zo kan iemand die van trance houdt jou een JP8000 aanraden terwijl je zelf misschien naar iets op zoek was om drum n bass op te maken. En uiteindelijk zit je strax thuis met een miskoop. Threads zoals: Supernova vs Virus kunnen leerzaam zijn maar laat dit geen invloed hebben op je keuze.

5. Hoe wil je het instrument gaan gebruiken? Is het vooral voor live spelen gebruik dan zal multi timbraal (meer dan 1 channel tegelijk op een instrument gebruiken) voor jou niet echt een grote rol spelen. Wil je een instrument alleen om lead sounds op te spelen zal een 4 stemmig instrument net voldoende zijn. Wil je leads en basslijtnes, akkoorden etc. tegelijk spelen dan zal je al gauw moeten kijken naar een minimaal 8 of 10 stemmig instrument.
Wil je een synth vooral voor studio use en er complete tracks mee maken. Dan kun je ook natuurlijk ook met synth die niet multi timbraal is alleen zal dit echt geen pretje worden omdat je dan eigenlijk alles per 1 track zou moeten maken.
Dus dan raad ik aan een instrument die meerdere channels (multi timbraal) tegelijk toelaat. Veel synths en modules ondersteunen dit. Alleen zijn er nog wel wat dingen waar je op moet letten. Zo kan een virus 16 parts tegelijk hebben alleen de effecten zoals reverb/delay werken globaal. Dus over alle 16 parts tegelijk. Maar zo zijn er weer andere synths die effecten toe laten op meerdere parts tegelijk. Dus ook hier moet je jezelf afvragen wat voor jou belangrijk is.
Natuurlijk zul je later ook nog moeten beslissen op welke manier je wilt sequencen. Via je pc of een hardware midi sequencer zoals een MPC of liever een work station heb met interne sequencer met alles erop en eraan. Kies je voor 1 van de eerste 2 dan moet je in iedergeval goed nagaan of de midi implementatie van het instrument goed is, wat met de meeste nieuwe hardware geen probleem is.
Meer info over sequencen is er op t forum zat te vinden.

6.Waar je ook nog aan kan denken zijn de presets op een instrument en dit geld natuurlijk niet alleen voor newbies maar voor meer mensen die van presets houden. Als je van trance houdt heb je voor de virus echt te gekke presets die je gewoon van de access site kan halen. En patches voor andere synths kan kopen op www.vengeance-sound.de die dus echt heel erg goed zijn. Luister daar maar es naar wat audio demos. Het is ook erg leuk om naar de andere demos daar te luisteren dan hoor je gelijk eens wat andere synths in huis hebben. En sites als http://www.robpapen.com/ Dus als je veel gebruik wil gaan maken van presets is het ook aan te raden eerst eens op het net te zoeken wat er allemaal te vinden is voor je nieuwe synth die je in gedachte heb. En of veel van de presets die er standaard bij komen usefull zijn al is dit ook weer een kwestie van smaak. Al denk ik wel dat de meeste mensen het me eens zouden zijn als ik zou zeggen dat in de meeste gevallen de presets erg lame zijn. Als je punt 1 heb uitgevoerd zul je hier zelf je mening wel over hebben :) Let trouwens ook goed op het aantal patches dat aanwezig is op de synth en hoeveel user patches je kwijt kan. En of de presets overschrijfbaar zijn. Bijv. Op de oude nordrack 2 kon je maar 40 patches van jezelf opslaan. En de presets zijn niet overschrijfbaar. En wordt je toch al snel gedwongen een pcmcia kaartje te kopen die erg prijzig kunnen zijn. Wat ook leuk is om uit te zoeken zijn de newsgroepen en andere forums waar gebruikers met dezelfde synth als jij op het oog heb tips, hulp, patches etc. uitwisselen. Een populaire newsgroup is http://Groups.yahoo.com Zoek daar voor grap maar eens naar Roland / Korg / Access etc. En je ziet dat er grote community groups zijn waar ook regelmatig de makers van het product te vinden zijn. Die daar vragen beantwoorden en/of het gewoon leuk vinden om met hun klanten/fans van hun producten te chatten (al moet je dit van korg en roland niet verwachten :() Maak je liever je eigen sounds zul je je op de meeste synths niet snel gaan vervelen.


7. Eindelijk een keuze gemaakt? Neem alsnog alle reviews en specs nog eens door want waarschijnlijk heb je de afgelopen dagen/weken/maanden zoveel reviews doorgenomen dat je iets belangrijks misschien over het hoofd ziet.
En als je toch nog een beetje twijfeld een winkel opzoeken waar dit instrument staat en nog eens de tijd nemen om er mee te spelen. En misschien hier en daar nog eens rondvragen naar meningen en ervaringen van gebruikers. Vooral als het om een instrument gaat wat niet meer in de winkels verkocht wordt. En check verschillende winkels naar prijzen want op een synth kan het zijn dat je zomaar tussen de 100 en 400 euro meer betaald dan ergens anders! Vraag ook of het laatste OS is geinstalleerd en zoniet of ze dit kostenloos voor je willen doen. Goede plaatsen om 2e hands te kopen zijn ook pandjes winkels en andere 2e hands zaken, deze geven je meestal nog garantie voor 2 tot 4 maanden ongeveer.
Ook aktieve mensen op dit forum kun je doorgaans wel vertrouwen omdat er vaak mensen zijn die deze personen kennen. Als je van een totaal onbekende gaat kopen zonder er eerst bij langs te gaan check dan zn gegevens. Om er zeker van te zijn dat ie geen valse informatie weg geeft over zijn woonplaats. Natuurlijk is dit niet altijd te checken maar het geeft toch meer zekerheid. Kopen van totaal vreemden is altijd een gok als je er niet bij langs gaat. Het komt regelmatig voor dat mensen kapotte instrumenten thuis gestuurd krijgen of in het ergste geval helemaal nix terug zien van hun geld. Op sonicstate kun je ook nog zien wat instrumenten 2e hands kosten, maar houd er rekening mee dat dit een Amerikaanse site is. De 2e hands prijzen zijn in dollars. Ook zijn instrumenten in de States net iets goedkoper als hier dus gaan ze ook 2e hands goedkoper weg. Is de prijs die jij moet betalen ongeveer gelijk op die site. Dan zit je in de meeste gevallen wel goed.

8. Je Instrument Kopen. Speelt geld geen rol kun je makkelijk betalen wat je graag wilt en word dit instrument nog nieuw verkocht, dan raadt ik je aan het ook nieuw te kopen. Vooral omdat het je 1e aankoop zal zijn. Lekker je gang gaan zonder je zorgen te maken of je instrument wel in orde is en zal blijven de komende maanden. Daarnaast kun je altijd de winkel nog eens opbellen als je met vragen of problemen komt. Stel dat het toch niet is wat je had gehoopt. Kun je hem misschien in het begin nog terug brengen en iets anders kopen. Als je later nog eens iets nieuws wilt en het instrument wil inruilen zal je bij die winkel waar je hem heb gekocht ook meer geld terug krijgen in de meeste gevallen als bij andere. En daarnaast natuurlijk een jaar garantie. Heb je niet zoveel geld maar wil je toch iets wat normaal te duur voor je is. Is 2e hands natuurlijk een optie of ergens kopen waar je een jaar later mag betalen. Kies je voor het eerste en heb je iets leuks op het oog. Ga dan eerst goed rondkijken en vragen of de prijs niet te hoog is. En als het kan ga bij die persoon langs om het instrument eerst goed te bekijken en te testen op deffecten. Let op losse pot meters, Knopjes die niet werken. Of de uitgangen allemaal werken. En op beschadigingen aan de buitenkant. Maar let er vooral op of alles klinkt zoals het hoort. Ga wat patches af en luister goed. En als het mogelijk is vraag om de aankoop bonnen. Mocht je later toch nog problemen krijgen zal de winkel waar het instrument gekocht is een stuk flexibeler zijn in de meeste gevallen.

9. Vergeet geen midi kabels te kopen :p
En wil je toch wat serieuzer aan de slag koop dan ook een midi interface. midi aansluitingen via je com poorten of gameporten is echt een nood oplossing. Houdt er ook rekening mee dat wanneer je een rack of een module koopt je een masterkeyboard gaat nodig hebben. Laatst was er nog iemand in de chat die t nogal raar vond dat ie geen melodietjes op zn rack kon spelen, en het gevoel had dat er iets niet helemaal in orde was :D (ik zal geen namen noemen :p) En als je muziek naar je pc wilt opnemen vanaf je synth is een kabels zoals 2 mono jacks naar 1 stereo headphone plug ook erg handig.


Meer kan ik op het moment ff niet bedenken. Maar ik denk dat dit voor newbies toch wel leerzaam moet zijn!
 
Laatst gewijzigd:
Nobel streven, maar idd is er zoveel smaak-afhankelijk dat het moeilijk is een standaard-advies te geven.

midi-interfaces via de com-poort werken trouwens best hoor !
 
Ik denk toch dat ReSoNaNcE hier een hoop algemene vragen beantwoordt waar veel newbies mee zitten (zie ook recente threads). Natuurlijk staat elk geval op zich maar ik denk dat deze adviezen degelijk zijn en voor velen gelden. Voor specifiekere problemen zijn ook specifieke oplossingen, maar dit lijk me een mooi begin. Nu maar hopen dat eenieder die deze informatie zoekt ook handig genoeg is om de zoekfunctie te hanteren.......:mega:
 
We zijn niet allemaal zo uniek als jij 6. ;)

Maar je kunt natuurlijk ook een draadje beginnen met 'welke synth moet ik kopen om <vul naam in> geluid te krijgen?' :W

Maar leuke post. Past erg goed bij de FAQ die we al hadden. ;)
 
Leuk stukje tikwerk. Alleen is bij onze beste n00bs de belangrijkste kwestie dat je ze leert hoe ze de vraag juist moeten stellen :). Spul zoals "welk merk heeft het beste geluid" is volledig onzinnig - nouja, van een synthfreak perspectief uitgezien :). Aan de andere kant, de dooddoeners van "waar is dit geluid mee gemaakt" zoals we in Klank, Geluid en Theorie maar al te vaak hebben gehoord is misschien ook 't aanleggen van een FAQ waard.

Nog belangrijker is het om iemand die net begint 't aan het verstand te brengen dat 't lang gaat duren, veel gaat kosten en een hoop inspanning nodig heeft. Dat is vaak de grootste barrière - eentje die niet met geld op te lossen is :).

Wat er misschien ook bij kan is wat je allemaal nodig hebt voor welk budget - wat je met 500 euro kunt, met 1000, met 1500 of met 2000 :).
 
Niog een kleine suggestie cq. open deur;

Vraag jezelf ook af hoeveel je denkt aan geluiden te willen gaan sleutelen (of wil je alleen de presets gebruiken ?)
De meest gave bak uit de winkel kan ook echt gaan frusteren/vervelen nadat je alle presets 10 keer gehoord hebt.

Vraag je vervolgens af hoe makkelijk een instrument te bedienen is ? alhoewel bedieningsgemak ook subjectief is, is een instrument met 25 draaiknoppen i.h.a. iets overzichtelijker dan een instrument met 4 menutoesten en een 3-cijferig display. 1001 mogelijkheden zijn mooi, maar als je 5 min door menu's moet switchen voordat je bij de VCF cutoff bent, kan dat erg remmend werken op je creativiteit

"De weg naar de wijsheid is geplaveid met uitersten" ook in de muziek
 
Origineel geplaatst door Cisco
Wat een tekst?! ;)

Ja heeft me wel een uurtje gekost ofzo :D

Maar wat inderdaad ook erg belangrijk is bij newbies zijn de presets en dit geld natuurlijk niet alleen voor newbies maar voor meer mensen die van presets houden. Als je van trance houdt heb je voor de virus echt te gekke presets die je gewoon van de access site kan halen. Of van www.vengeance-sound.de goedkoop kan kopen die dus echt heel erg goed zijn. Luister daar maar es naar wat audio demos. Het is ook erg leuk om naar de andere demos daar te luisteren dan hoor je gelijk eens wat andere synths in huis hebben. Dus als je veel gebruik wil gaan maken van presets is het ook aan te raden eerst eens op het net te zoeken wat er allemaal te vinden is voor je nieuwe synth die je in gedachte heb.
 
Origineel geplaatst door ELectronic SKIL
Hier nog een tip: ben tevreden met wat je koopt, ben je niet tevreden, maak je eigen tevreden.
Of wees tevreden met wat je hebt...
 
Origineel geplaatst door r.5
Of wees tevreden met wat je hebt...
...tenminste totdat je nieuwe synth is aangekomen. :D
 
Er zullen vast dingen aan de tekst ontbreken of verkeerd zijn, maar er staat in ieder geval ontzettend veel wel. En als het een newbie niet richting synth leidt dan kan hij hierna in ieder geval de goede vragen stellen op het forum om zijn antwoord alsnog te krijgen. :okdan:

Is er eigenlijk een FAQ voor dit soort dingen? Het zou bijvoorbeeld handig zijn als newbies bij aanmelding een link krijgen naar een FAQ met dit soort posts, zodat ze dat even lezen voordat hun eerste thread "Ik wil een synth want ik houd van electronische muziek" is.
 
Origineel geplaatst door Christov
ehm dat van grooveboxen over hiphop klopt niet...omdat zegmaar bijna alle hiphop met samplers gemaakt word...of met samples...

voor de rest goed stuk tekst...zal het zeker dorlezen voordat ik wat ga kopen :okdan:

De meeste grooveboxen zijn ook op samples gebasseerd :)
Een groovebox is in veel gevallen bijna het zelfde als een sampler alleen kun je de geluiden niet veranderen :D
Bij de nieuwere grooveboxen kan dit soms wel :) Denk aan de MC-909 en RS7000 etc. Grooveboxen + ingebouwde samplers. En voor de rest zitten er op een groovebox vele extra's zoals in veel gevallen complete sequencers
En knoppies om de geluiden te bespelen etc. etc.

Edit-

Hier wat preset patterns uit mn 505 om je te overtuigen dat een groovebox wel degelijk geschikt is voor hip-hop :)

http://home.worldfora.com/~resonance/HipHopPresets.mp3
 
Laatst gewijzigd:
Vreemd dat deze link er niet bij stond:

http://www.soundonsound.com

Eerst was de Synthsite ( http://www.synthsite.com of http://www.sonicstate.com ) mijn favoriet, nu de Sound On Sound.

Zeer goed geschreven reviews hier, die mannen wikken het ene echt af tegen het ander zodat je een vrij betrouwbare review krijgt, die bovendien nog leuk te lezen is ook! Op de Synthsite (en andere sites met user-reviews) heb je altijd van die kinders die een product afkraken op basis van het uiterlijk, de presets en ja zelfs het gewicht... En dit meestal zonder het instrument / stuk gear ook maar één keer aangeraakt te hebben laat staan in het echt gezien te hebben. Vlug er nog even bijzeggen dat er ook een hoop goeie user-reviews te lezen zijn waar je wél wat wijzer uit kunt raken.

Dus lezers u zijt gewaarschuwd: dergelijke reviews met een korreltje zout nemen en uw instrument eens zelf gaan bekijken ende testen -> eigen oordeel beste oordeel; je moet er tenslotte zelf mee gaan werken.

[EDIT]
Ik zie net dat http://www.sospubs.co.uk naar dezelfde site verwijst als http://www.soundonsound.com

Waarvoor mijn oprechte excuses.

Maar dat neemt niet weg natuurlijk dat de goede reviews daar te vinden zijn.
[/EDIT]
 
leerzaam indeedy

toppy resonance!!

:okdan:

hmm, wat groefboxen betreft, voor diegenen die het interesseert,

bekijk eens rm1x site is voornamelijk op rm1x
gericht, maar je vind er toch relevante informatie.

voor zeer typische sites over synths, ga ook eens langs op
vintagesynth
en op
gearjunkies
daar kun je ook uitgebreide info terugvinden over redelijk wat synths.
kan altijd van pas komen

;)

greetz

cloudy
 
Back
Top