De Grote Newbie Aanrader/afrader Thread!

ik kan opzich aardig uit de voeten nu .... heb een hoop geleerd via dit forum ..
t enige wat me nu nog te wachten staat waar ik echt gigantisch tegen aan zit te hikken is : Keyboard les!
heb maanden of misschien zelfs al wel een jaar geleden zo'n cursus in huis gehaald ... en ben blijven steken bij les 3 of 4
kan echt de motivatie niet vinden ...zo deprimerend soms :stupid

dus nog een hint: mocht je alles goed voor elkaar hebben ....en je krijgt nog niet t gewenste resultaat ... t hoeft niet aan je spulletjes te liggen .... zoek het ook in andere hoeken ... leuke melodietjes maken is voor mij nog steeds een tijdrovende sessie van uren achter elkaar een loopje afspelen terwijl ik er omstebeurt nieuwe noten etc. in zit te tekenen.. omdat er live gewoon niks uit mn handen komt .. ook leuke melodietjes die in mn kop zitten is eerst voor mij nog een puzzle om ze te realiseren ... omdat ik niet weet welke noot etc. en als ik mn melodietje probeer te tekenen kom ik snel weer ergens anders uit ... En is de lol er alweer snel af ...

tis eigenlijk gewoon een schande dat ik nog niet eens normaal op mn synths kan spelen live via t keyboard ....
hierdoor voel ik me gewoon nog steeds een grote noob!
 
maar soms kan juist les demotiverend zijn in mijn geval...

ik klooi maar wat aan en het klinkt wel goed...

noten lezen kan ik niet, techniek heb ik niet en sja ehm houd niet van piano leraren/essen


dussss

soms is les en techniek niet per definitie een weg voor mooie muziek te maken...

ik zal je een voorbeeld geven... een tante van me is piano technisch heel goed....

kan uitstekend noten lezen maar met gevoel en bepaalde emotie spelen dat kan ze niet evenals zich inleven in muziek....

nou hoeft het niet zo te zijn dat niemand die noten kan lezen geen gevoel kan leggen in het piano spel maar het valt me op dat soms te technisch ook een rem kan zijn op inspiratie.....


(zegt het figuur die er geen ruk van snapt qua noten schrift :D )

Gr JD
 
Origineel geplaatst door Jedee
maar soms kan juist les demotiverend zijn in mijn geval...

Mee eens!

Ik heb lang geleden (voor mij dan, een jaar of 9 ofzo) 3,5 jaar pianoles gehad.. Daarom kwam er eerst een keyboard met sustainpedaal en daarna een echte piano in huis.. Maar omdat ik de lerares niet kon uitstaan, en ik helemaal geen zin had in oefenen, ben ik gestopt met les en heb jarenlang niet meer gespeeld. Dus de piano en het pedaal het huis uit (keyboard heb ik nog).

Nu dat ik er een tijdje geleden weer mee begonnen ben heb ik er veel spijt van dat ik toegelaten heb dat mijn ouders die dingen wegdeden. Ik merk nu trouwens ook dat die helse lessen van weleer (toonladders, vingeroefeningen etc) toch wel van pas komen.


Mijn tips voor de beginner:
Neem les als je dat leuk vind;
Lees dit mooie forum goed door;
Koop als je genoeg gelezen heb een synthesizer en/of softwarepakket;
Probeer niet te veel te vragen, zoek het zelf uit, dat is veel leuker;

En dan zie je wel weer verder :)
 
hehe mja ik haat les .... saaie les dan .. zoals die duffe oefeningen ... maar toch denk ik van mezelf dat ik t nodig heb ..
ook zodat ik een beter idee heb hoe melodietjes en de daarbij horende akkoorden en string werk etc. etc. in elkaar valt..

het kan idd ook zonder .... heb vaak genoeg leuke tunes voorbij horen komen van mensen die geen ruk van t noten lezen en dat soort stuff weten ... en tegenwoordig hoeft dat ook niet ... je kan bij wijze van spreken je muziek tekenen..
en elke keer van alles aanpassen ... maar ik denk wel dat t allemaal een stuk makkelijker gaat als je precies weet waar je mee bezig bent .... en weet welke noten bij elkaar klinken en welke niet ..... scheelt een hoop gesleep en gepuzzel...
 
maarre... om keyboard te leren spelen HOEF je helemaal niet op les! ik speel zelf vooral MIDI files na. ik raad aan om met wat makkelijke dingen te beginnen. Axel F bijvoorbeeld (niet heel makkelijk maar is wel te doen voor een beginner) of gewoon iets wat veel lijkt op de muziek die jij maakt, daar zijn vast ook wel midi-files van.

handig linkje: een handig midi-afspeel progje dat gewoon de toetsen laat zien die je moet spelen, dus geen moeilijk notenschrift e.d:

http://www.vanbasco.com

er zit ook een super goede MIDI zoekmachine bij op die site.

veel suc6
 
had ik maar 10 jaar pianoles gehad...

als je alles in je vingers hebt heb je ook veel meer mogelijke zijstraten die je in kan slaan
een maat speelt retegoed.. en als je kijkt waar die mee op de proppen komt als ie een beetje aan het kutten is..
daar haal ik nog geen halve procent van

als je overzicht hebt over wat je allemaal aan het doen bent... tering, dan kan je vette shit maken..

klotige voor mij is dat ik gewoon geen tijd maak voor die ogenschijnlijke domme oefeningen.. als ik vrij ben zit ik beats te maken en probeer ik dikke lijnen in te spelen.. je leert r wel van, maar niet structureel genoeg of zow. zou ik toch eens wat gedisciplineerder mee om moeten gaan

wie weet dat ik dan ook ns vette tracks maak :D
 
Waarom gebruiken jullie dan niet de soft Teach Me Piano Deluxe?

Kan je op je eigen ritme piano leren.

Ik ben ermee begonnen in ieder geval :)
 
Tip:
Kijk voor je eerste hardware (ik zou zeggen 2e hands) rond tot je iets vindt waarvan je denkt: waaaa! Die wil ik!
Dat heb ik ook gedaan (na uiteraard eerst met software te zijn begonnen).
Na verloop van tijd valt je oog op iets anders en daarna op het volgende en hoe meer je met je spulletjes bezig bent, des te beter leer je ze kennen. En even belangrijk: des te beter ga je weten wat je wilt.
Het zit er dik in dat het apparaat dat je als eerste kocht op een gegeven moment niet meer aan je wensen voldoet en dat is helemaal niet erg.
Ikzelf heb eigenlijk alles 2e hands bij elkaar geschraapt en gaandeweg ook een hoop dingen weer weggedaan.

Waarschuwing:
Tof om mee bezig te zijn, maar snel tijdrovend, behoorlijk verslavend en vaak is het vechten met jezelf.
 
Origineel geplaatst door fjoesz
had ik maar 10 jaar pianoles gehad...

als je alles in je vingers hebt heb je ook veel meer mogelijke zijstraten die je in kan slaan
een maat speelt retegoed.. en als je kijkt waar die mee op de proppen komt als ie een beetje aan het kutten is..
daar haal ik nog geen halve procent van

als je overzicht hebt over wat je allemaal aan het doen bent... tering, dan kan je vette shit maken..

klotige voor mij is dat ik gewoon geen tijd maak voor die ogenschijnlijke domme oefeningen.. als ik vrij ben zit ik beats te maken en probeer ik dikke lijnen in te spelen.. je leert r wel van, maar niet structureel genoeg of zow. zou ik toch eens wat gedisciplineerder mee om moeten gaan

wie weet dat ik dan ook ns vette tracks maak :D

Herkenning. Niet haten: ik les nu zo'n paar maandjes PiAnO :D. Ik waarschiw je als je aan les o.i.d. begint, dat kost erg veel tijd en discipline. Daarnaast vind ik het leuker (momenteel) om een stukje te spelen dan aan de knopjes te draaien en iets frotten in Cubase.

Ik kan alleen nog niet zeggen of het iets beter kunnen spelen mijn creaties ten goede komt. Het is allemaal nog even niet-levensvatbaar. Maar ooit...! :)
 
Back
Top