De Grote Newbie Aanrader/afrader Thread!

oeh :) Dit topic bestond "al" voordat ik mn eerste echte synth kocht, dus bij deze zal ik ff mn ervaringen en ideeen delen hoe ik dat aangepakt heb.

Mensen zijn doorgaans lui en lezen zo weinig mogelijk. Daarnaast zien ze het liefs een zo vet mogelijk resultaat met zo min mogelijk werk. Als dat je instelling is, is muziek misschien niet het juiste hobby voor je ;) Ik zag zo een keer een topic ergens over een tekening van een gebouw, een beetje hip / aquarel-style geschaduwd. De vraag was welke filter je in photoshop gebruiken moest om dat met een foto van een gebouw te doen. De TS in kwestie was hoogst verontwaardigd dat je daarvoor gewoon ouderwets moest tekenen... Het besef en de behoefte aan vakinhoudelijke kennis ontbraken totaal. Nou wil ik zeker niet beweren dat ik alles weet :P maar ik wil het tenminste nog weten!

Lees en luister
Lijkt me voor zich spreken. Niemand kan voor jou bepalen wat je kopen moet, 't is juist de kunst om daar zelf achter te komen. Op dit moment heb ik 1 workstation waar ik alles mee doe. Hiervoor had ik jarenlang een arranger, en pas toen ik aan het dak van dat ding zat ben ik me af gaan vragen wat ik nou eigenlijk verder wou. Het kiezen daarvan heeft meer dan een jaar geduurd, en da's maar goed ook want ik had geen idee wat een synthesizer nou eigenlijk was (laat staan de verschillende soorten), en ik had al bijna weer een arranger gekocht :bekdicht: Informeer je of laat je informeren, en ga spelen & luisteren!

Hardware of software?
Afgezien van wat er beter is; wat wil je nou eigenlijk? Ik heb zelf zat andere hobbies waar ik een PC bij nodig heb, en werk er ook nog eens achter. Verder heb ik wat jaartjes les gehad dus ik kon al een aardig handje pingelen. conclusie; doe mij maar hardware.

Je "studio"
IPV een workstation had ik natuurlijk ook een master/controller keyboard kunnen kopen, en berg modules (sounds & synth), effecten, sequencer, sampler, mixer etc (ik gebruik dan ook echt alles wat dat ding kan). Maar eerlijk gezegd ben ik godseblij dat ik dat nog niet gedaan heb. Met een berg gear kost het je namelijk ook een berg tijd om erachter te komen:

a) hoe het ueberhaupt allemaal werkt, en als je dat niet weet kan je ook niet eruit halen wat er in zit. Al heb je nog zoveel hippe gear, als je er nix mee kan ben je gewoon overequipped en underskilled :P

b) wat je nog mist! Lijkt me een open deur dat als je teveel hebt waarvan je niet goed weet hoe het werkt, dat je ook niet weet wat je er nog goed bij zou kunnen gebruiken. Dan ga je de verkeerde dingen aanschaffen, en daarmee is het cirkeltje weer rond :)
 
Ik heb trouwens vroeger als 1e een mc-303 gekocht alleen omdat die er zo cool uitzag ...
daarna heb ik een mc-505 gekocht omdat die er nog eens 10 x cooler uitzag ....

toen ik jaren later eens verdiept raakte in synths en dan vooral het geluid ...
drong pas tot me door wat ik al die jaren gemist had ..

mja al was dit wel allemaal in een periode dat ik geen internet had en verder ook geen reet van instrumenten afwist
enige waar ik me mee bezig hield was fasttracker ....

Dus tja .. Roland had weer es een simpele ziel gewonnen 8o)

Niet dat ik beweer dat Roland crap is .... alleen had ik toendertijd iets veel mooiers kunnen kopen voor die 2500 gulden die ik voor die mc-505 betaald heb :stupid

Ben er nog steeds niet helemaal overheen =(

----
Edit:

De mc-505 is trouwens een heel leuk bakkie hoor, daar niet van .... tis maar net waar je naar opzoek bent .....

Maar achteraf gezien was de mc-505 dat dus voor mij niet .....

Ohja .. Het motto van dit verhaal was:

Ga niet op de looks af ..

Als je een mooi uitziend instrument heb waar je in je muziek weinig mee uit de voeten kan wordt dat instrument al snel erg lelijk, tenzij je het erg goedkoop op de kop kan tikken en voor dezelfde prijs weer kan verkopen of inruilen
Dan is t natuurlijk altijd ff leuk speelgoed :verkoght:
 
Origineel geplaatst door justin
Hoezo? met een sampler & een VAtje kun je al een vette track maken,zelfs met reason. Is maar hoe gek je het zelf wilt maken.

't gaat erom dat er veel freeware software is. dus dat het je dan niks kost.
mocht dat goed gaan en je kunt er leuke dingen mee, dan kun je alsnog overstappen op een commercieel software product of hardware.
 
Hmm, dit is misschien niet de meest on-topic post hier, maar aangezien ik op harware-vlak een newbie ben en raad nodig heb gebruik ik liever dit topic dan er een nieuw te maken:)

Ik zit nogal beperkt qua budget. Momenteel probeer ik zo goed mogelijk gebruik te maken van gratis software, zoals Madtracker en nu ook Rebirth. Maar hoe hard ik ook mijn best doe, echt ver raak ik er niet mee.
Ik heb nu wat geld (zo rond de 200 euro) ter beschikking en ik zou het nuttig willen besteden.
Een tweedehands Reason 2.5 kopen is een optie, maar dan zit ik nog altijd met het probleem dat mijn soundcard ongelooflijk crappy is.
Daarom had ik het plan opgevat om misschien eens wat hardware te kopen. Na wat zoeken kwam ik uit op de yamaha rm1x, maar ik heb nog een paar vragen:

-Ik heb gehoord dat de ingebouwde sounds van de rm1x niet altijd even fantastisch zijn. Dit hangt natuurlijk vaak af van je doel. Ik zou graag gewoon simpele maar leuke electro maken, met leuke leadsynths en graag ook een paar korte bassen, met hier en daar misschien een padje ertussen. Is de rm1x hier geschikt voor? (het zal even duren voor ik weer geld heb voor een externe synth)

-Vrij belangrijk: blijven je zelfgemaakte patterns en songs op de rm1x opgeslagen na het uit -en weer aanzetten?

-Misschien een extraatje dat wel iets kan uitmaken: is de rm1x op zich bruikbaar om live je songs te brengen en daarbij te improviseren?


Alvast bedankt aan degenen die me willen helpen:)
 
Origineel geplaatst door no_disc
-Vrij belangrijk: blijven je zelfgemaakte patterns en songs op de rm1x opgeslagen na het uit -en weer aanzetten?

-Misschien een extraatje dat wel iets kan uitmaken: is de rm1x op zich bruikbaar om live je songs te brengen en daarbij te improviseren?

1: ja dat kan, je kan ze eventueel via diskette back uppen op je pc

2: Het is mogelijk maar, houd er rekening mee dat de rm1x een hapering heeft tussen 2 songs in dus dan moet je iets hebben om dit op te vangen. Het is ook mogelijk om de bug te omzeilen. Door de automatische patch changes uit te zetten. Maar dat heeft ook weer zo zijn nadelen.

Ik kan je adviseren om even te zoeken op het forum naar de rm1x aangezien er meer dan genoeg topics over deze bak zijn. Er is laatst nog een topic geweest over een andere gast die twijvelde over de rm1x. die staat hier: link

Ps: dit soort vragen kan je beter niet in een topic zetten met de title (De (of Het) grote * topic)
 
Ik heb nu een poosje met software geknutseld en ben erachter gekomen dat het helemaal niet makkelijk editten is. Met hardware heb je gewoon veel sneller resultaat. Ook vind ik 10% van de plug-ins mooi klinken, de rest is brak.
Ik was lang anti-sofware, maar nu heb ik wel de ervaring.
Een combi van hardware en software(10% plug-in) en harddisk recorder PC of stand-alone is de ultieme set-up.

Mijn idee van de gemiddelde software plug-in is: Je zoekt te lang naar hoe het mooi klinkt. Bij hardware klinkt het al mooi, alleen je past iets aan.
 
Origineel geplaatst door Blinx
Ik kan je adviseren om even te zoeken op het forum naar de rm1x aangezien er meer dan genoeg topics over deze bak zijn. Er is laatst nog een topic geweest over een andere gast die twijvelde over de rm1x. die staat hier: link

Ps: dit soort vragen kan je beter niet in een topic zetten met de title (De (of Het) grote * topic)
oké, ik zal het onthouden:)

btw, ik had daadwerkelijk gezocht, maar zowat alle andere topics waar de rm1x in voorkwam waren wat te specifiek voor deze vraag, dacht ik
 
Origineel geplaatst door no_disc
oké, ik zal het onthouden:)

btw, ik had daadwerkelijk gezocht, maar zowat alle andere topics waar de rm1x in voorkwam waren wat te specifiek voor deze vraag, dacht ik

De vragen die ik beantwoord heb zijn idd niet zo makkelijk te vinden op het forum. Er is wel al heel erg veel geschreven over de sound van de rm1x (zie link die ik in bovenstaande post heb gezet)
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Ik heb nu een poosje met software geknutseld en ben erachter gekomen dat het helemaal niet makkelijk editten is. Met hardware heb je gewoon veel sneller resultaat. Ook vind ik 10% van de plug-ins mooi klinken, de rest is brak.
Ik was lang anti-sofware, maar nu heb ik wel de ervaring.
Een combi van hardware en software(10% plug-in) en harddisk recorder PC of stand-alone is de ultieme set-up.

Mijn idee van de gemiddelde software plug-in is: Je zoekt te lang naar hoe het mooi klinkt. Bij hardware klinkt het al mooi, alleen je past iets aan.

Ik vindt met software ook geen pleziertje ...

al ben ik er wel van overtuigd dat goede software net zo goed als hardware kan klinken als je weet hoe (equalizen, fx, door je mixer routen etc.)

In veel commerciele muziek tegenwoordig wordt software gebruikt of alleen maar software....

Software inspireerd me ook weinig ..... maar dat is ook vooral omdat ik gewoon met liefde mn apparatuur terug hoor in mn eigen muziek, en geen gedownloade of andere goedkope softsynths (meeste softsynths kosten weinig).
Het is maar net wat je gewend bent .... genoeg mensen die software boven hardware kiezen, voordeel is vooral omdat je gewoon lekker bezig kan zijn met muziek zonder dat t je iets of amper wat kost vergeleken hardware .....
 
okee stel.

Je hebt alle punten behandeld hier. Je koopt een synth gaat ermee aan de slag. Geweldig toch??

Maarrrr.

Ik ben lekker bezig met een trackie in elkaar aan het zetten pleur het op een CD en ga naar de buurman en stop het daar in de cd-speler. Iedereen voelt hem al???


Misschien is het ook heel belangrijk een paar goede monitoren te kopen? Zonde om een Novation te halen als je er standaard Hi-Fi of PC speakers op aansluit?

En ik geloof dat we hier bergen discussie hebben lopen over welke monitoren je moet gebruiken :D

dus misschien extra puntje? Denk eraan dat de sound in de winkel compleet anders kan klinken dan thuis omdat je andere monitoren of koptelefoon gebruikt. En wellicht moet denken aan een goede set monitoren.
(andere rand-apparatuur als mixers e.d. kunnen in later stadium gekocht worden d8 ik zo?)

dit keer neem ik es een :koffie: ipv :biertje:

:peukie:
 
toen ik nog n00b was (mwah ik ken nu eindelijk de meeste begrippen hier over geluid wel 8o) ) leerde ik met synths omgaan via software: (werk er nog steeds mee)

dus mijn tip is:
leer eerst eens met software je gewenste geluid te benaderen (wat heel goed mogelijk is), lukt het niet, dan ligt dat niet aan de software maar aan jouw, als je een n00b bent heb je waarschijnlijk niet echt een heel getrained gehoor vergeleken met over een paar jaar, weet je niet hoe je moet moduleren om iets naar wens aan te passen, en weet je waarschijnlijk ook niets over het begrip mixen. Na een aantal jaren (of sneller) pielen en klooien, en met goede hulp (zonder goede hulp ben je nergens!) heb je een beter beeld over alles en kan je aan hardware gaan denken.
Ik denk dat je die 200 euro beter eerst ff aan een sequence proggie kan besteden en een midicontrollertje... de synths zijn gratis (ik werk zelf met voornamelijk free-ware).

het belangrijkste is je gehoor trainen vind ik, en dat doe je door te DOEN, op je bek te gaan, weer opstaan... en je vooral niet laten tegenhouden door de beperkte middelen waarmee je werkt.



zet ook als je met koptelefoon werkt deze juist niet hard maar zacht... ik zette hem zelf altijd erg hard en nu ik hem zachter zet lijkt het net alsof je uitzoomed op je geluid... je hebt een beter overzicht in je oren lijkt wel.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Je zoekt te lang naar hoe het mooi klinkt. Bij hardware klinkt het al mooi, alleen je past iets aan.
Dit vind ik een mooie zin/stelling...
er zit ook nog iets van waarheid aan...
 
tis vooral mn bank rekening die ik maar blijf aanpassen dat heb ik dan met software weer niet :D
 
dikke aanradert voor iedereen trouwens









































































































koop een empeeceee en een juno60 8o)
 
Tsja.......lekker bezig hiero:D

Maar als iemand zou vragen of ik hem het synthesizen willen leren, zou ik hem een goedkope hardware-synth laten kopen, de manual afpakken en de beste kerel/dame naar muziekles sturen...

Je moet volgens mij namelijk eerst weten wat het een en ander betekent, aan de ene kant in de muziektheorie, en aan de andere kant in de synthwereld. Laatst kwam ik iemand tegen die synthleads van Dreamtheater wou naspelen. De arme man had een Roland Juno-6 waar hij de ballen van snapte, en wist ook het verschil niet tussen een 4/4 maat en een 7/8 maatsoort.......
Veel mensen die ik tegenkom kopen inderdaad bijv. een Acces Virus, gooien letterlijk de handleiding weg en worden daarna boos als ik niet in 5 minuten kan uitleggen hoe het ding werkt en hoe hij die 'vette' leadsound krijgt.....

Ik heb vandaag mijn 1e patch 'gebouwd' die bestond uit meer dan 4 parts, en dat vind ik toch best een prestatie voor iemand die nog maar 3 maanden zo'n ding thuis heeft staan.. (Yamaha S-90)

even off-topic: je staat op het podium, de lampen gaan aan, de band komt op, en jouw f****-klotewindhoospc loopt vast bij het opstarten van NI-B4......:( Nee, ik ga voor 100% hardware on stage, en 20/80 software/hardware thuis......
 
ehm ik wil toevoegen dat een keyboard per definitie niet ongeschikt is om muziek mee te maken.

waarom zou je met een Yamaha PSR/Roland EM/EXR/Korg PA/technics Kn enz enz geen toffe muziek kunnen maken??

misschien zoek je wel goede presets met een knappe drummer er bij?
ik heb voordat ik mijn arranger (PSR-3000) kocht ook uitgebreid gezocht en gekeken,naar software, soundmodules. synths en keyboards.

ik kwam tot de keuze om een keyboard te kopen omdat een synthworkstation gewoon een stap te duur was plus dat ik een hoop dingen nooit zou gebruiken...sampler, spdif dat soort dingen

gelukkig door te lezen heb ik nu een een Keyboard in combinatie met mijn p90 Digitale piano en ik vind het een ijzersterke combi.

en voor de mensen die niet weten wat voor keyboard ik heb,
zal ik heel kort uitleggen wat ik heb:

ik heb een Yamaha PSR-3000
http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA...tail/0,,CNTID%3D28337%26CTID%3D206600,00.html

het heeft de zelfde sound engine van het top model Tyros 1 en die heeft een uitgeklede Motif classic engine.....
ohja ook nog een vocal harmony processor...( en die is erg mooi)

ik bedoel dus eigenlijk te zeggen dat soms als je verder kijkt en ook andere alternatieven bestudeerd dat je soms nog meer voor minder hebt.....


:)

Gr JD
 
Ook al zit ik hier al even op het forum, ik ben nog steeds een newbie.

Ik heb hier heel veel geleerd maar vind dat er veel threads zijn die al na het 3de antwoord op chinees beginnen klinken.

Er gaapt nog steeds een groot gat tussen newbieland en de meesten hier op het forum.

Als men bijvoorbeeld begint met "men neme een zaagtand" dan weet ik per definitie wel dat ik niet naar de kelder hoef te lopen. Maar waar ik een zaagtand vind in mijn synth of pc heb ik nog steeds het raden naar...

Het is maar een voorbeeld zoals zovele anderen.

Ik begin nu wel aardig mijn plan te trekken in MIDI land, al zeg ik het zelf, maar op vlak van Audio totaal niet. En hierover wordt weinig gesproken in newbie threads. Ik heb me ooit suf gezocht op google om gratis samples te vinden en heb er wel honderden of meer gevonden.

Die staan daar nu maar op mijn harde schijf van beats tot hihats tot "oh yeahs" enz. Helaas vind ik dat ik hier niets mee kan aanvangen in Cubase. Nochtans zijn er top producers die geen MIDI meer aanraken en alles met samples maken. Het lijkt me soms dat er weinig mensen zijn die hier mee bezig zijn want ik ben nog geen thread tegengekomen.

Hoe dan ook, nu dat ik pas eindelijk een maand of twee actief kan bezig zijn heb ik vooral geleerd dat je het meeste kan leren door het zelf te proberen. En zoals eerder gezegd hierboven: NIET TE VEEL OP DIT FORUM BLIJVEN HANGEN!!!

;)
 
Origineel geplaatst door Ro9
Idd zelf leren is proberen,proberen en proberen.
In het begin kwam dat bij mij neer op balen,balen en balen.

Nur die ruhe.


Aha ik dacht al dat ik de enige was!!! Iedere keer is het minder vloeken, maar wat was het grote begin toch erg :stupid
 
helemaal niet.. nou lijkt t een soort straf

het begin was leuk en t wordt steeds leuker en leuker!
 
Back
Top