Het Grote Multitracking Topic

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
- ik heb al een en ander gezocht in de geplaatste posts, maar kon niet precies vinden wat ik wilde weten over multitracking. -

De situatie zit als volgt in elkaar:
ik heb niet genoeg mogelijkheden om in één keer alles voor een hele compositie op te nemen, ik gebruik een instrumentje dus wel eens 'dubbel'. Het gaat er dus op neer komen dat ik spoor voor spoor moet opnemen. Sequencen doe ik voor alle tracks met midi via de computer.

Met andere woorden; ik wil bijvoorbeeld een compositie van 4 sporen opnemen. De procedure zou als volgt moeten gaan, ik neem track 1 op als audio, daarna speel ik opgenomen track 1 af, en neem daarbij de audio van track 2 op, daarna speel ik 1 en 2 af, en neem 3 op... .etc

voor zover het nuttig is, ik heb een computer (p350/udma-ide harddisk7200rpm/w2k/midi sequencer/terratec dmx geluidskaart)
Alles wat ik met audio op de pc doe, heeft een grote latency, wat onacceptabel is om mee te werken.
(Ook de geluidskwaliteit van de line-in van mn geluidkaart vind ik niet lekker. kortom, mijn pc en audio is -nog- niet wat ik wil.)
Latency is hier het grootste probleem.

Daarom weet ik nu niet wat te doen, een software multitrack oplossing zoals cubase aanschaffen en daarbij een goede geluidskaart die 4 of 8 sporen -a-na-loog- gelijktijdig kan opnemen... of een hardware multitracker nemen.

Vraagjes die ik in ieder geval heb,
- wat is een betere oplossing, hardware multitracking of mbv software/computer?
- hoe kom ik aan een latency van enkele ms op de pc (welke geluidskaart) die Wel acceptabel is?
- hoe kan ik het opnemen synchroniseren met het midi afspelen?
- hoe kan ik twee of meer opgenomen audiotracks aan elkaar synchroniseren?
- wat gaat het grapje dat ik nu wil bereiken ongeveer kosten?

overige suggesties zijn ook welkom. maak maar aanpassingen op mijn verhaal als er iets niet klopt.
 
als je wil multitracken op de pc heb je een snellere pc nodig. een geluidskaart met asio drivers is al genoeg.
ik weet niet welke sequenser je gebruikt maar ik geloof dat alle pakketen van tegenwoordig (logic, cubase) wel goed met audio over meerdere sporen overweg kan. midi en audio lopen hierbij ook goed gelijk. wat bedoel je trouwens met het synchroniseren van twee tracks. in principe loopt midi en audio over de zelfde klok. (software matig) hardwarematige multitrackers moeten soms wel extern aan de klok gehangen worden via een aparte kabel. maar dat is ook weer niet overal zo.

maar over hardware moet je eigenlijk niet bij mij zijn meot iemand anders maar ff vertellen hoe dat zit
 
het synchen is me duidelijk, software kan dat helemaal zelf, hardware moet je synchen door het apparaat zelf ook aan je midiclock te hangen.

"als je wil multitracken op de pc heb je een snellere pc nodig. een geluidskaart met asio drivers is al genoeg."

> ik begrijp nu 2 verschillende dingen.

ofwel.
1. multitracken kan niet op mijn systeen want dat is niet snel genoeg.

2. een geluidskaart met asio drivers is al genoeg... ik begrijp hier uit dat multitracken wel zou kunnen met een andere kaart en asio drivers? (en dezelfde pc dus)

___
voetnoot:
ik hoef in principe niet meerdere sporen tegelijk op te nemen, in ieder geval niet meer dan 2, eventueel slechts 1 tegelijk, als het maar mogelijk is om ijvoorbeeld 8 tracks audio af te spelen en 1 op te nemen met WEINIG latency..
 
Origineel geplaatst door Roel


2. een geluidskaart met asio drivers is al genoeg... ik begrijp hier uit dat multitracken wel zou kunnen met een andere kaart en asio drivers? (en dezelfde pc dus)


nou ik weet niet of het gaat werken. je pc klinkt vrij langzaam.(is het een P2 of P3?)
misschien gaat het wel werken om een stereo spoor optenemen maar om er meerdere te gelijk aftespelen gaat waarschijnlijk niet lukken. en al helemaal niet met plug ins.

ik zou bijvoorbeeld een andere geluidskaart kopen. en dan is kijken naar een tweedehands pentium 3 met een 800 of 900 mhz processor erin. dan zijn jouw problemen volgens mij wel verholpen.
 
meer sporen tegelijk afspelen lukt, maar MET vette latency dus.. dingen als reason en plugins ga ik niet doen want dat trekt ie inderdaad niet
 
Origineel geplaatst door Roel
meer sporen tegelijk afspelen lukt, maar MET vette latency dus.. dingen als reason en plugins ga ik niet doen want dat trekt ie inderdaad niet

probeer dan eerst is idd een andere kaart. met goede drivers.
als het dan goed werkt ben je ook klaar. maar wat voor kaart heb je nu dan??
 
ik heb nu een terratec dmx, niet een xfire of 1024 ... gewoon the plaiin old dmx... ZONDER w2k support en ZONDER ASIO.

___
maar een bijkomstigheid,.. hoe probeer ik een andere kaart... kan m nooit even installeren en vervolgens terugbrengen naar de winkel...
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Roel
ik heb nu een terratec dmx, niet een xfire of 1024 ... gewoon the plaiin old dmx... ZONDER w2k support en ZONDER ASIO.

___
maar een bijkomstigheid,.. hoe probeer ik een andere kaart... kan m nooit even installeren en vervolgens terugbrengen naar de winkel...

nee, maar als je echt weet wat je wilt is dat niet zo erg.
als echt een sneller systeem wilt en er geld voor over hebt. dan. kan je volgens mij toch het beste een nieuwe kaart kopen. mocht je dan nog problemen hebben dan je pc upgraden. dan weet je iig zeker dat je problemen opgelost zijn.
 
ik ga mijn pc liever niet upgraden omdat mijn midi setup in zoverre niet compleet is dat ik al mijn geld daar in steek.
een geluidkaart vervangen is het probleem niet, maar de rest ook upgraden.. hmm minder zin in
 
35O mHz en veel audio tegelijk + dan nog een sequencer? Probeer de gratis protools versie eens. Is beter qua audio dan cubase. Kweenie hoe het met logic zit. Als dat draait met een stuk of 4 gevulde audiosporen en wat midi, kan je zien of je systeem het haalt of niet zonder eerst de kaart te veranderen. Een kaart zal de latency wel kunnen veranderen, maar niet de performance van je pc.

Wat ik effe heb gedaan was: cubase voor de midi syncen via hubis loopback met cooledit (echt goed voor audio), maar dan mot je compjoeter wel wat aankunnen...............


Succes ermee.
 
_windows 2000 error : this version of protools required win 98 se or higher

_hubi midi's loopback zegt dit:
cannot load driver the driver file may be missing.

__ en ik kan niet terug naar win98 :( windows 2000 is zoooo lekker stabiel
 
Protools heeft 98 of hoger nodig. Dussss.... zal het wel werken, nee?

En hubis: probeer midiyoke te downloaden werkt ook als je niet teveel programma's tegelijk runt.
 
Heren, ik denk dat jullie deze arme jongen van de wal in de sloot helpen.

Wat heeft hij aan ASIO als je niet eens weet wat voor sequencer/multitracker hij gebruikt.

Jouw probleem is latency zeg je zelf. En dan zou ik als eerste naar je geluidskaart kijken. En daar hoort dan direct je sequencer bij. Als het inderdaad cubase/logic/cakewal is dan is het makkelijk. Koop een geluidskaart die ASIO2/WDM drivers heeft. En dan is wellicht de Teringtec 2496 de meest interessante kaart voor jouw.

Je systeem is snel genoeg voor wat je er mee wilt. En ook al moet je dubbelen of bouncen (whatever applies) lijkt me wel werkbaar. Waarschijnlijk dat je in de knoop komt bij een groter aantal sporen maar eerder met het gebruik van effecten. Dan zou ik zeggen gebruik geen inserts maar sends en als je toch die compressie of whatever nodig hebt kun je altijd nog bouncen.
 
kort samengevat:

hardware:
- amd k6-2@350mhz
- 192mb sdram@100mhz
- ibm deskstar@7200rpm
- terratec dmx

software voor sequencen:
- cubase
software voor opnemen/afspelen audiotracks:
- dezelfde cubase

effecten en compressie:
- doe ik met hardware tijdens het opnemen
- doe ik not-real-time na het opnemen met een wave editor

wat ga ik doen in principe:
- ongeveer 6 tracks afspelen en 1 track daarbij stereo opnemen.

wat is nu het probleem:
- mijn geluidskaart heeft volgens mij een beetje problemen met full duplex

wat wil ik weten:
- of het niet ontzettend zonde is om in deze pc een relatief dure geluidskaart te steken, en erachter te komen dat het probleem ergens anders ligt dan bij de geluidskaart.
 
Laatst gewijzigd:
Koop dan een gebruikte geluidskaart.

Kun je hem voor dezelfde prijs doorverkopen.
Dan maar het risico van een aantal verloren uurtjes.

Een SB Live of iets dergelijks is dan ook nog niet zo duur. Maar als je toch aan't zoeken bent is wellicht een Delta 44 ook wel interessant als je toch meerdere sporen tegelijkertijd wilt opnemen.
 
daar zit wat in.

hmm ik ben even wat aan het prutsen. vrij vertaald, aan het multitracken...

als ik 3 sporen stereo afspeel, en daaroverheen 1 redelijk uitgebreide midisequence plaats (op maar 1 kanaal dus) dan gaat het midi gedeelte een beetje hakkelen en stotteren cq uit de maat lopen.

is dit de schuld van mijn geluidskaart dat die niet zoveel sporen audio tegelijk kan draaien? of waaraan ligt het hakkelen?processorbelasting is iets van 35-40%, geheugen is geen issue, kortom ik kan het niet echt plaatsen. cubase opnieuw opstarten helpt EVEN, daarna is het weer waardeloos.
 
Origineel geplaatst door Roel
daar zit wat in.

als ik 3 sporen stereo afspeel, en daaroverheen 1 redelijk uitgebreide midisequence plaats (op maar 1 kanaal dus) dan gaat het midi gedeelte een beetje hakkelen en stotteren cq uit de maat lopen.

is dit de schuld van mijn geluidskaart dat die niet zoveel sporen audio tegelijk kan draaien? of waaraan ligt het hakkelen?processorbelasting is iets van 35-40%, geheugen is geen issue, kortom ik kan het niet echt plaatsen.

Dat intern geheugen en de processor lijkt inderdaad het probleem niet te zijn. Het eerste waar ik aan denk is je Hard Disk. Je geeft aan dat het een 7200 is, dit moet voldoende zijn voor 6 audo tracks..

Gebruikt je UDMA (33/66/100)?

Wanneer heb je voor het laatst je HD gedefragmenteerd?
 
laatst gedefragmenteerd... uhh... laatst compleet low level gewist en daarna alles netjes geinstalleerd ongeveer 1 week geleden. niet defragmented yet zegmaar.

het is een udma-33 aansluiting op mijn mainboard geloof ik (asus p5a) ; harddisk, harddisk, cd speler en cd writer worden alle herkend als udma 2 zegt het lijstje van de bios. dus zal allemaal wel op udma-33 draaien
 
Back
Top