Wat voor sampler? (lange samples)

Origineel geplaatst door 6 trak
kijk eens wat 6 al reeds had verwerkt in den formule.... ---> 88.2 ;)
Voor stereo moest je nog eens delen door 2
en 1 KB = 1024 bytes, 1 kHz = 1000 Hz 8o)
 
foutje bedankt... idd jullie hebben gelijk :o:

niet byte maar word...

zo ziet u maar weer... de beste melk komt van melk unie koeien...

ff opnieuw dan:

BITS:
1 ----> 8 bit
1.5 -> 12bit
2 ----> 16bit

T = ( ( ( ( MB*1024 ) / RATE ) / BITS ) / CHAN ) / 60
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door r.5
Voor samplers moet je bij Akai, E-mu of Yamaha zijn.
Als het maar een paar honderd euros mag kosten,
blijven er dan nog de volgende modellen over:

Akai S3000 XL (of S2000)
E-mu ESI-2000 (of ESI-4000 Turbo)
Yamaha A3000 V2

Alhoewel die A-3000 een interessante sampler is, denk ik niet dat deze geschikt is om audio te streamen vanaf de harde schijf. De A-x000 samplers zijn nou niet bepaald de snelste samplers wat het laden betreft ( daar is wel verbetering gekomen met een OS update en enkele instellingen na te zien en zonodig aan te passen).
 
Het woord 'byte' komt van 'by-eight'. 1 byte is dus 8 bits. Gemakkelijk te onthouden zo.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
niet byte maar word...

OK, nu gaan we even eng doen.

Word betekend niet automatisch 16 bit.
Da's afhankelijk van de processor. Want word is de aanduiding van een instructie/data hoeveelheid die een processor in een keer kan lezen. Hierop ben ik destijds door een collega van me op terrecht gewezen. Nu is m'n leven een stuk completer moet ik zeggen. ;)

En de vroegere samplers met 16 bits RISC processor waren idd wel 16 bits dus word was 16 bit in dit geval maar dit is blijven hangen en de term ook terwijl dit met de 32 bits processors van tegenwoordig die in samplers zitten
Beter is om de term double te gebruiken wat staat voor double byte.

En als je helemaal op safe wilt spelen pak je gewoon sample als kleinste eenheid. Dan maakt het niet uit wat voor hardware je hebt. En ook makkelijker om mee te rekenen. En die ontwikkelaars met hun bitcomplex moeten daar ook maar eens aan. Scheelt een boel gedoe.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
T = ( ( ( ( MB*1024 ) / RATE ) / BITS ) / CHAN ) / 60
Bijna juist, maar laat maar zitten hoor ;)
 
Origineel geplaatst door 6 trak
...als je idd niet kunt vertellen waarom het bijna is...
T = ( ( ( ( MB*1024*1024 ) / ( RATE*1000 ) ) / ( BITS/8 ) ) / CHAN ) / 60
 
Ik vindt de Emu samplers toch nog steeds het mooiste klinken! Mooie filters! ;)
 
Origineel geplaatst door r.5
Waarom zou je trouwens audiostreamen van een HD? Dan kan je toch net zo goed gewoon een CD opzetten.

Een CD opzetten of audiostreamen zijn wel 2 totaaaal verschillende zaken. Graag zinnige dingen schrijven.
CD blijft stereo terwijl audiostreamen over verschillende sporen loopt en je kan met de S5000 diverse streams (8x2) triggeren via midi. (of aanslagen o/h klavier dus)

Verder zie ik hier allerlei inggewikkelde formules verschijnen voor het berekenen van sampletijd / geheugen
Niks is makkelijker dan dit :

1 min audio 44.1 khz mono = 5 meg.

Als je dus een S5000 hebt met een 4.3 Gig scsi hd kan je 430 minuten stereo "sampelen" of streamen.

Origineel geplaatst door ikke
Die prijzen vallen best mee.. Je moet goed zoeken! Ik heb net een S5000 gekocht voor 450 euro ;)

En je verkoopt hem nu aan 650 ? (zie te koop afdeling)
Zonder USB-poort, zonder Aksys, zonder extra outputboard, geen SCSI CDrom, geen SCSI HD, geen SCSI zipdrive + schijfjes, geen niks 0,0 Library ???
Ik denk dat mijn vraagprijs in tegendeel tot wat je beweerde in een PM aan mij, niet overdreven was !
Sorry ikke, maar als ik jouw redenering moet volgen is 650 one big ripp off !
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Een CD opzetten of audiostreamen zijn wel 2 totaaaal verschillende zaken. Graag zinnige dingen schrijven.
Audiostreamen scheelt voor mij niet veel van een CD opzetten. Het is gewoon lineair een geluidsbestandje afspelen.
Of je dat nu triggert met een toets van een klavier of met een play knopje zal me eerlijk gezegd worst wezen.

Niks is makkelijker dan dit : 1 min audio 44.1 khz mono = 5 meg.
Niks is makkelijker dan dit : :kont: En bij 24-bit/96kHz is dit dan nog even makkelijk ???

Als je dus een S5000 hebt met een 4.3 Gig scsi hd kan je 430 minuten stereo "sampelen" of streamen.
Je sampletijd wordt wel beperkt door je RAM geheugen. Graag zinnige dingen schrijven.
 
Origineel geplaatst door r.5
Audiostreamen scheelt voor mij niet veel van een CD opzetten. Het is gewoon lineair een geluidsbestandje afspelen.
Of je dat nu triggert met een toets van een klavier of met een play knopje zal me eerlijk gezegd worst wezen.

Ik zal het nog eens herhalen, en denk dan nog eens na over het GROTE VERSCHIL :

CD = Stereo
Streamen met de S5000 = 8x stereo of 16x mono
En hoe dacht je dat live te doen ? Hoe wou je graag 16 mono tracks syncroon laten spelen, 16 CD players misschien ? Jongen toch, zielig hoor. Weet jij eigenlijk waarover ik het heb ?


Niks is makkelijker dan dit : :kont: En bij 24-bit/96kHz is dit dan nog even makkelijk ???

Ik gaf de basis formule. Leren rekenen misschien ?:kont:


Je sampletijd wordt wel beperkt door je RAM geheugen. Graag zinnige dingen schrijven.

Opnieuw onzin dus. Je kent er niks van.
Dat is dus helemaal niet zo bij de S5000/6000. Ik lach me een deuk ! Lees eerst de handleiding waar duidelijk in staat dat je kan kiezen voor de HD als geheugen. Maw, mijn S5000 heeft 9.1 Gig en op dat moment kan je honderden minuten samples afspelen, ja zelfs via midi alsof het samples uit het ramgeheugen betreft. De enige beperking is dan de grootte van je harddisk.
Kom gerust langs voor een demootje.
 
Idd: ik ga met sKeLeTvM mee: omdat ik een S6000 heb, en ook vertrouwd ben met
de mogelijkheden van deze geweldige samplers! (ik heb een 5000 gehad, t principe is het zelfde!).

@ R.5:

Graag iets verdraagzamer svp, oordeel niet als je niet bekend bent met de 5/6000.
Dit bevestig je door je ongenuanceerde uitspraken...

Man je weet niet half wat de 5/6000 kan!:kont:

Nu kan je zelf wel een EMU hebben, en als verdediging zijn "sound" in de strijd gooien,
maar volgens mij was dit van de topic starter niet de issue!

Kijk voor de gein eens wat de specs zijn van de 5/6000.
Tel (ook!)de goede sound van de 5/6000 hierbij op, en je zult moeten toegeven dat je
wel erg veel sampler voor het geld krijgt! (lees: ondergewaardeerd, maar dat ga ik niet vertellen, is slecht voor de prijs...:bekdicht: ).

Ik wil geen EMU versus AKAI discussie ontwaken, alleen de mogelijkheden opnoemen voor de topic-starter wbt 5/6000,
die de EMU moet ontberen.

Ik heb een 20 gieg schijf in mijn 6000 zitten, echt:dj: 8)
 
Ik ga geen Emu vs Akai discussie beginnen want ik vind beide top samplers.

Ik heb idd de manual van een S5000 nog niet doorgenomen maar...

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik zal het nog eens herhalen, en denk dan nog eens na over het GROTE VERSCHIL :
CD = Stereo
Streamen met de S5000 = 8x stereo of 16x mono
En hoe dacht je dat live te doen ? Hoe wou je graag 16 mono tracks syncroon laten spelen, 16 CD players misschien ? Jongen toch, zielig hoor. Weet jij eigenlijk waarover ik het heb ?

Audiostreamen is voor mij zoals multitracken en is live even boeiend als playbacken.
Er worden gewoon lineair en natuurlijk syncroon een aantal audiosporen afgespeeld.

Wat doe je bvb als de andere muzikanten op het laatste moment beslissen
om het refrein nog eens extra te spelen kan je dan een bepaalde regio loopen?

Dan kan je volgens mij net zo goed een CD'tje opzetten en
doen alsof je live aan het spelen bent! :duivels:


Ik gaf de basis formule. Leren rekenen misschien ?:kont:

Ik gaf de volledige formule en IK had er geen probleem mee om ermee te rekenen.
Zelf gebruik ik ook wel eens de 5MB/min regel om snel een schatting te maken.


Opnieuw onzin dus. Je kent er niks van.
Dat is dus helemaal niet zo bij de S5000/6000. Ik lach me een deuk ! Lees eerst de handleiding waar duidelijk in staat dat je kan kiezen voor de HD als geheugen. Maw, mijn S5000 heeft 9.1 Gig en op dat moment kan je honderden minuten samples afspelen, ja zelfs via midi alsof het samples uit het ramgeheugen betreft. De enige beperking is dan de grootte van je harddisk. Kom gerust langs voor een demootje.

Zoals al eerder gezegd heb ik de manual van de S5000 nog niet doorgenomen.

Kan je die samples/programs/multis van de HD dus niet alleen 'auditionen' maar
ook realtime triggeren van een MIDI keyboard (en dus transponeren) en realtime
filteren/moduleren/FX-en (met de nodige envelopes/LFO) alsof ze in RAM geladen zijn?
Net zoals Gigasampler, maar dan in hardware?
 
Origineel geplaatst door r.5
Audiostreamen is voor mij zoals multitracken en is live even boeiend als playbacken.
Er worden gewoon lineair en natuurlijk syncroon een aantal audiosporen afgespeeld.
Wat doe je bvb als de andere muzikanten op het laatste moment beslissen
om het refrein nog eens extra te spelen kan je dan een bepaalde regio loopen?
Dan kan je volgens mij net zo goed een CD'tje opzetten en
doen alsof je live aan het spelen bent! :duivels:

Volgens mij is het antwoord op deze vraag éénvoudig :
Het hangt er helemaal van af hoe je alles hebt geprogrammeert. Dat zal bepalen in hoeverre je kan anticiperen
op het hetgeen de groep zal hernemen tijdens een optreden. Op voorhand af spreken dus wat kan en niet kan.
Ik denk dat elke zichzelf respecterende groep dit doet voor elk optreden en dat het niet zo is dat elke muzikant maar naar eigen goedunken kan gaan freewheelen, toch ?

Origineel geplaatst door r.5
Kan je die samples/programs/multis van de HD dus niet alleen 'auditionen' maar
ook realtime triggeren van een MIDI keyboard (en dus transponeren) en realtime
filteren/moduleren/FX-en (met de nodige envelopes/LFO) alsof ze in RAM geladen zijn?
Net zoals Gigasampler, maar dan in hardware?

Dat heeft u goed begrepen. De sampels die je rechtstreeks van harddisk triggert verschillen in geen enkel opzicht van de sampels die je via RAM speelt. Ze zitten dus evengoed in een prog/multi en zijn bewerkbaar als andere gewone sampels die uit het ram geheugen komen.Sterk hé !
 
Kies samplers met 128 Mb geheugen, dan zijn hele lange samples niet snel een beperking. Geloof me, 32 Mb is zo op.....
 
Back
Top