Wat voor sampler? (lange samples)

Burp

[..]
Lid sinds
22 december 2003
Berichten
982
Locatie
Tussen Utrecht & Nijmegen
Hoi,

Ik ben een dombo :confused: op gebied van samplers en heb al wat rond zitten struinen in verschillende threads hiero en ik kom er toch niet echt uit. Wat ik wil is iig samples (enkele tientallen van enkele seconden tot minuten lang) live (live in de zin van direct kunnen reageren op andere muzikanten) kunnen aansturen (met midi-keyboard) zonder veel tijd en handelingen kwijt te zijn om van een program oid te wisselen.

Ik heb een laptop met USB Audiophile en bijbehorden Ableton versie waar het misschien al mee kan. Maar als het niet meer dan enkele honderden euro's hoeft te kosten ga ik liever voor hardware (heeft mijn voorkeur om diverse redenen). Kan wat ik wil wel met hardware gezien de lengte van de samples? Is er bv hardware wat gewoon samples van een HD speelt?
 
Akai S5000/ 6000 is een goede keuze, hij kan al wat je vraagt.. Mits een IDE update!
 
Origineel geplaatst door ikke
Akai S5000/ 6000 is een goede keuze, hij kan al wat je vraagt.. Mits een IDE update!


Dit is een 1ste klasse suggestie. En dat er nou alsjeblieft niemand over softsampling begint.
Ikzelf en ook Akai raad interne IDE af omwille van het gebrek aan voldoende koeling met als gevolg dat je schijf er meestal vroeger dan laat door stuk gaat. je moet het eerst meemaken voor je het zal geloven... Zelf werk ik dus voortaan met externe SCSI harddisk hetgeen me reuze bevalt wegens snelheid en het gebruiksgemak.
Leuk is dan dat je ipv "samples" met "audiostreams" kan gaan werken die direkt van disk worden afgelezen of
opgenomen.

Nu kan dat in principe ook al met jouw audiophile voor zoveer dat je harddisk snel genoeg en zo voldoende sporen toelaat,
maar het is niet gezond om op je systeemdisk audio te streamen. Ik weet wel niet of je met Ableton diezelfde audiostreams kan triggeren via midi.
Dit kan dus wel met de Akai. (ziehier een voordeel van hardware sampling...)
Kijk eens of je geen scsi of firewire kaartje vind voor je laptop, want dan heb je in het beste geval enkel een
externe HD nodig.

Het voordeel van een S5000/6000 is dan weer dat je bere-goede convertors hebt die de kwaliteit van de meeste audio
-kaarten tssn de 500 en 1000 euro ver overstijgen. Bovendien heeft een flinke sampler als de 5000/6000 16 outputs.
Anderzijds moet je toch rekenen op 1000 euro en meer voor een flink uitgeruste 2dehands S6000 met voldoende geheugen, HD,...
 
Origineel geplaatst door ikke
Akai S5000/ 6000 is een goede keuze, hij kan al wat je vraagt.. Mits een IDE update!


Dit is een 1ste klasse suggestie. En dat er nou alsjeblieft niemand over softsampling begint.
Ikzelf en ook Akai raad interne IDE af. Zelf werk ik ook met externe SCSI hetgeen me reuze bevalt wegens snelheid
en het gebruiksgemak.
Leuk is dan dat je ipv "samples" met "audiostreams" kan gaan werken die direkt to disk worden afgelezen of
opgenomen.

Nu kan dat in principe ook al met jouw audiophile voor zoveer dat je harddisk voldoende sporen toelaat.
maar het is niet gezond om op je systeemdisk audio te streamen.
Kijk eens of je geen scsi of firewire kaartje vind voor je laptop, want dan heb je in het beste geval enkel een
externe HD nodig.

Het voordeel van een S5000 is dan weer dat je bere-goede convertors hebt die de kwaliteit van de meeste audio
-kaarten tssn de 500 en 1000 euro ver overstijgen. Bovendien heeft een flinke sampler als de 5000/6000 16 outputs
Anderzijds moet je toch rekenen op 1000 euro en meer voor een flink uitgeruste S6000 met voldoende geheugen, HD,...
 
Voor samplers moet je bij Akai, E-mu of Yamaha zijn.
Als het maar een paar honderd euros mag kosten,
blijven er dan nog de volgende modellen over:

Akai S3000 XL (of S2000)
E-mu ESI-2000 (of ESI-4000 Turbo)
Yamaha A3000 V2

Bovenstaande modellen zou je wel, afhankelijk van de opties,
tussen de 200 en de 300 € moeten kunnen scoren.

Momenteel staat er op ebay.be zelfs een ESI-2000 aan 70€,
maar dan zal je wel je vakantietaaltje moeten bovenhalen :D
 
Thanx so far! :okdan:

De S5000/6000 lijkt me perfect, maar wel behoorlijk aan de prijs (voor mijn budget).

Kunnen de modellen die r.5 noemt (Akai S3000 XL (of S2000) E-mu ESI-2000 (of ESI-4000 Turbo) Yamaha A3000 V2) ook audio streamen vanaf een (interne) HD? Want als ik kijk naar de hoeveelheid geheugen en de lengte van de samples die ik wil gaan gebruiken lijkt dat toch wel nodig.
 
Waarom zou je trouwens audiostreamen van een HD? Dan kan je toch net zo goed gewoon een CD opzetten.
Ik dacht dat het de bedoeling was om live met andere muziekanten te kunnen spelen.

Met 128MB is het nog altijd mogelijk om (mono) 25 minuten te samplen aan CD kwaliteit.
Let wel: om bvb een beatje te maken sample je een bassdrum, een snare en enkele cymbalen die je herhaaldelijk 'triggert'.
Je bent dan nauwelijks enkele seconden 'sample-tijd' kwijt. Ook is het mogelijk om een bvb arpegiootje of een string te 'loopen'.
DJ Shadow kon bvb met een MPC met 32 MB bvb een heel album (Endtroducing) maken. Samplen is een vak op zich!

Nu ik er aan denk; misschien is een Akai MPC2000XL of de nieuwe MPC1000 wel iets voor je?
 
Origineel geplaatst door Burp
Thanx so far! :okdan:

De S5000/6000 lijkt me perfect, maar wel behoorlijk aan de prijs (voor mijn budget).

Kunnen de modellen die r.5 noemt (Akai S3000 XL (of S2000) E-mu ESI-2000 (of ESI-4000 Turbo) Yamaha A3000 V2) ook audio streamen vanaf een (interne) HD? Want als ik kijk naar de hoeveelheid geheugen en de lengte van de samples die ik wil gaan gebruiken lijkt dat toch wel nodig.

Die prijzen vallen best mee.. Je moet goed zoeken! Ik heb net een S5000 gekocht voor 450 euro ;)
 
Origineel geplaatst door r.5
DJ Shadow kon bvb met een MPC met 32 MB bvb een heel album (Endtroducing) maken.
waarom ook niet? 32 MB is, als je het wijs gebruikt, gigantisch veel...

met 32 MB zou je ong. 6 minuten aan 1 stuk stereo kunnen samplen (en dat is dus niet wijs gebruik maken van memory)

T = ( ( 32 * 1024 ) / 88.2 ) / 60
 
Re: Wat voor sampler? (lange samples)

Origineel geplaatst door Burp
Hoi,

Ik ben een dombo :confused: op gebied van samplers en heb al wat rond zitten struinen in verschillende threads hiero en ik kom er toch niet echt uit. Wat ik wil is iig samples (enkele tientallen van enkele seconden tot minuten lang) live (live in de zin van direct kunnen reageren op andere muzikanten) kunnen aansturen (met midi-keyboard) zonder veel tijd en handelingen kwijt te zijn om van een program oid te wisselen.

Ik heb een laptop met USB Audiophile en bijbehorden Ableton versie waar het misschien al mee kan. Maar als het niet meer dan enkele honderden euro's hoeft te kosten ga ik liever voor hardware (heeft mijn voorkeur om diverse redenen). Kan wat ik wil wel met hardware gezien de lengte van de samples? Is er bv hardware wat gewoon samples van een HD speelt?

Voor lange samples zou ik toch echt geen sampler gebruiken, dat werkt in een sequencer behoorlijk klote.
Lange samples neem ik wel op in mn sampler(akai z4), maar als ik ze in cubase gebruik zet ik ze gewoon op een audio spoor. Een sampler vindt ik juist weer ideaal voor de wat kortere vocals en drum samples...
 
Wil je echt improviseren tijdens een live optreden dan is een sampler
natuurlijk prima , je kunt over het keyboard layers maken of onder elke
toets een andere sample plaatsen, via een midi controller of midi trig-pad kun
je leuke dingen doen.


Akai S5000
Emu E5000
 
Bedankt voor alle reacties en tips, het wordt me allemaal een stuk duidelijker=dat het waarschijnlijk simplere kan dan ik dacht. Idd kun je met weinig sampletijd al heel veel doen, heb zelf wel wat ervaring daarmee met mijn electribe ES-1 (1.5 minuut sampletijd die ik niet eens helemaal gebruik).
Voor het nieuwe project met de lange samples voldoet dat niet, maar waarschijnlijk is 32 tot 128 Mb best genoeg! Heb op dit moment nog niet volledig overzicht over hoeveelheid samples die ik ga gebruiken en hoe daar slim mee om te gaan. Zit te denken om de samples (geluidsfragmenten uit de stad van enkele minuten per stuk) op te knippen in afgebakende te loopen stukjes, scheelt geheugen en dan kan ik er ook veel flexibeler mee omgaan in live situaties. Welke sampler het word moet ik nog bekijken. Lijkt me slim om eerst wat met mijn laptop te kloten om te kijken waar de beperkingen liggen en daardoor duidelijker krijg wat voor hardware bij me past. Nu denk ik dat een groot deel van de genoemde samplers hier kan voldoen!

Thanks :okdan:
 
Niet om iemand van de hardware af te houden (deels soft en hard hier), maar wat jij wil; live gaan met "grote samples", daar is Ableton perfect voor, alles is MIDI aanstuurbaar in te stellen.
Imo kom je je eerste beperking tegen bij een te kleine sampler. Mocht je aan 32 mb echt genoeg hebben dan kan je al een S2000 voor 100 euro te pakken krijgen.
 
Yep, ik ga eerst met Ableton aan de slag idd en daar zal ik wat mogelijkheden betreft vast weinig beperkingen tegenkomen maar wel duidelijk krijgen wat ik minimaal nodig heb als ik toch hardware wil. Heb op zich geen probleem met sofware, maar als ik het podium op ga laat ik liever toch mijn laptop (waar meer dan alleen muziekspul op zit) thuis en wil ik 0% risico wat stabiliteit betreft (hoewel mijn laptoppie best stabiel is en ableton ook).
 
Origineel geplaatst door 6 trak
met 32 MB zou je ong. 6 minuten aan 1 stuk stereo kunnen samplen
T = ( ( 32 * 1024 ) / 88.2 ) / 60

T = 32MB / (16bit*44.1khz/s)
T = 33554432 bytes / (2*44100 bytes/s)
T = 380,44 s of 6,24 min

Stereo is dit dus 3,12 minuten :geslaagd:
 
Origineel geplaatst door r.5
T = 32MB / (16bit*44.1khz/s)
T = 33554432 bytes / (2*44100 bytes/s)
T = 380,44 s of 6,24 min

Stereo is dit dus 3,12 minuten :geslaagd:
kijk eens wat 6 al reeds had verwerkt in den formule.... ---> 88.2 ;)

ff omgekeerd dan... tijd naar MB's:

3.12 * 60 = 187.2

187.2 * 88.2 = 16511.04

16511 / 1024 = 16.2

:D
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Burp
Voor het nieuwe project met de lange samples voldoet dat niet, maar waarschijnlijk is 32 tot 128 Mb best genoeg! Heb op dit moment nog niet volledig overzicht over hoeveelheid samples die ik ga gebruiken en hoe daar slim mee om te gaan. Zit te denken om de samples (geluidsfragmenten uit de stad van enkele minuten per stuk) op te knippen in afgebakende te loopen stukjes, scheelt geheugen en dan kan ik er ook veel flexibeler mee omgaan in live situaties

Als je er 2 koopt (bvb 2 ESIs van 250€) kan je met de ene
samples inladen terwijl de andere speelt en dan afwisselen.
Zo val je nooit zonder en kan je dus continu lange samples afspelen.
 
Origineel geplaatst door

Dit is een 1ste klasse suggestie. En dat er nou alsjeblieft niemand over softsampling begint.
Ikzelf en ook Akai raad interne IDE af omwille van het gebrek aan voldoende koeling met als gevolg dat je schijf er meestal vroeger dan laat door stuk gaat.

Volgens mij geldt dit alleen voor de 5000 (6000 heeft koeling).
Ik heb een S6000 met interne hd, en dit werkt perfect.
Ik heb er €750,- voor betaald.


Ik ben het met sKeLeTvM eens wat betreft de converters: sound staat als een huis!
Ik vind ze ook van een ongekende kwaliteit!
 
Origineel geplaatst door r.5
T = 32MB / (16bit*44.1khz/s)
T = 33554432 bytes / (2*44100 bytes/s)
T = 380,44 s of 6,24 min

Stereo is dit dus 3,12 minuten :geslaagd:

Pas je op dat je je bits en je bytes niet door elkaar haalt? ;)
 
Origineel geplaatst door Ionide
Pas je op dat je je bits en je bytes niet door elkaar haalt? ;)
En hoeveel bytes geraken er dan volgens jou in 16 bits?
 
Back
Top