Wat is nou weer mLan?

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik vrees dat heel dat MLan gedoe een doodgeboren kind is als je ziet dat andere fabrikanten de MLan-licentie kunnen kopen en daar massaal NIET op ingaan... no-one picks up the tap. Waarom zouden ze ook ?
FYI mLan ontwikkel licentie is GRATIS. Net zoals de VST SDK onwikkel library ook GRATIS is.

En qua ontwikkeling begint het nu een beetje te lopen. Alleen is Yamaha zo kortzichtig om er niet 100% vol in te gaan en alles er aan te doen om het de mensen door de strot te douwen. Want alleen zo krijg je het voor elkaar tegenwoordig.
Maar ze adverteren er nu wel vrolijk op los.

Ze hebben nu ook Linux drivers aangekondigd. En dat zal vast ook nog wel even duren eer ze dat draaiend hebben maar dan zijn ze zowieso toch een van de weinige fabrikanten die ook Linux drivers voor hun producten hebben. (naast bijv RME)
En wie weet geeft dit ook zo'n impuls dat er meer audio/midi applicaties voor Linux worden ontwikkeld. Of dat je makkelijk van je oude bakken nog een aparte VST host kan maken en die als FX inpatchen.

Maar ook jou geliefde Apogee heeft al een mLan AD/DA converter. En stel nou eens dat je 4 van die dingen kan kopen. Dan heb je dus 32 kanalen die je vrij kan patchen naar alle 32 ins outs van je computer. Me dunkt dat je daar een harde plasser van krijgt.
Dan kun je die 3 01v's wel de deur uit mieteren. En lekker alles in software mixen.

En zelf probeer ik ze ook het bloed onder de nagels vandaan te halen door net zo lang te bitchen en plein publique zodat ze of domme antwoorden moeten gaan geven of toevallig toch toegeven en meer aan die punten gaan werken. Misschien dat het niets uitmaakt maar wie weet.

Wie zit er nou in godsnaam ook op zo een MLan verhaal te wachten? Yamaha stelt het voor alsof ze een waanzinnige uitvinding hebben gedaan en dit de oplossing voor al je problemen is. Yeah, sure.
Het kan me geen reet schillen of nou alle verbindingen in 1 kabel zitten en ik denk dat het merendeel van de gebruikers daar ook absoluut niet wakker van ligt en daar net zo over denkt.
De hele fout van Yamaha is dat ze hun eerste mLan dingen als concept op de markt hebben gebracht. Maw de gebruikers mogen er mee 'spelen'. En vervolgens komt de volgende fase op de markt maar is niet backwards compatible. Net zoiets als een nieuwe auto op de markt brengen maar de nieuwe rijdt op een andere brandstof.

En neem nou een variant van mLan nl Cobranet. Dat is speciaal bedoeld om massaal grote mixers aan elkaar te koppelen. Dus jassen ze 48 kanalen door een klein (kut)kabeltje.
Me dunkt dat het heel wat praktischer is dan een dikke vette 48+ aderige multikabel.
En dan is die ene kabel genoeg om een stagemixer en een FOH mixer aan elkaar te knopen. Dus voor audioengineers ook nog eens superpraktisch.

Spdif, AES, Firewire, Midi, zijn op zichzelf staande wereldomvattende standaards. Daar ga je niet mee klooien.
Dat doen ze ook niet. Ze hebben een subset van Firewire gedefinieerd en zijn dat gaan ontwikkelen. Netjes binnen de grenzen dus. Apple zag in dat dit zo algemeen toepasbaar was dat ze het zelfs standaard in hun OS hebben gebouwd. Dus inprikken en metteen gebruiken.
Jammer genoeg heeft Microsoft dit niet gedaan zodat het ook makkelijker is om multiclient WDM drivers te hebben maar de drivers nu ondersteunen gewoon ASIO en je kunt één spoort als WDM gebruiken.

Waarom gaat midi al 20 jaar mee, net terwijl er voor die "trage" bus 101 alternatieven zijn ? Because it works as is.
Midi is kut. Het is een 30 jaar oud protocol dat veels te lang is meegegaan en niemand wil veranderen omdat al die fabrikanten niet het licht in elkaars ogen gunnen.
Bij een beetje data loop je al gevaar dat je timing in de war gaat lopen. Om nog maar te zwijgen van hangende noten als een note off niet doorkomt. En bijv automation van een mixer via midi is soms al te zwaar omdat de interface gaat sputteren dattie hij niet kan bijbenen.

En als je als fabrikant gaat aankondigen dat je closer wilt gaan samenwerken met de software dan is midi niet meer genoeg omdat je dus ook je communicatie met je software door dat draadje moet gaan jassen.

Nee, doe mij maar gewoon de STANDAARD midi, audio en digitale verbindingen.
Wat mij initieel interesseert aan om het even welk apparaat is klankkwaliteit. De rest vind ik bijzaak.
Dit staat helemaal buiten de klankkwaliteit. Maar het heeft alles met stabiliteit te maken. Snelle (virtuele) midi verbindingen zodat je niet meer loopt te kloten met sysex en MTC die elkaar niet kunnen verdragen. Een centrale masterclock zodat je geen dropouts meer krijgt (tikken). En veel minder kabels in je studio waarmee je ook nog eens geen last hebt van storingen en groundloops.

Maar je geeft het nu zelf ook als zo briljant aan. Waarom zit de conservatieve audiowereld op mLan te wachten? Wat heb ik er aan en wat moet ik er mee?

Maar ook al is Yamaha aan't klungelen als ik weet niet wat het basisidee is gewoon simpel en eenvoudig. Je pakt een bestaande standaard Firewire en alles gaat door die ene kabel.
En iedereen die hier aan wil werken mag gewoon meedoen.
En aangezien elke nieuwe computer dit tegenwoordig heeft dan kan iedereen ook zo'n nieuwe spullen aansluiten via deze manier.

Alleen maakt Yamaha de grove fout om niet eens fatsoenlijk na te denken hoe mensen eenvoudig kunnen overstappen van hun oude naar nieuwe omgeving. Het typische japanse denken van, iets nieuws dus alles nieuw kopen.

Voor meer info:
http://www.mlancentral.com
 
Ik hoorde dat er inmiddels al een aardige reeks fabrikanten warm zijn gelopen voor mLan. En niet de minste. Dan zullen mLan apparaten (dus ook inputs a la i88x) snel goedkoper worden.

Weet iemand hier meer over? Namen?

Yamaha, Korg, ...
 
Mlan support voor synths....behalve Yamaha is er niets bekend over de grote jongens zoals Roland, Korg, Clavia, EMU etc . Of ze plannen hebben...dat weet ik niet. Maar goed, midi duurde ook een paar jaar voordat een beetje begon te lopen, wellicht is er nog hoop.
 
Ehm. Korg en Kurzweil doen allebei mee hoor. Die hebben mLan apparaten. Nog niet zoveel omdat ze vast de kat in de boom willen vastbinden, maar komt tijd komt ratelband.

Hebbie nog Presonus en Apogee. De powercores van TC met firewire gaan ook mLan draaien. (is in beta fase)
Terratec zal wellicht een serie goedkopere interfaces gaan bouwen.

Tascam doet ook mee, maar hun eigen firewire apparaten ondersteunen geen mLan. Vraag me ook even af of dat er ooit van komt. Ik hoop van wel.

Voor de rest doet Emagic/Apple ook mee. Steinberg en Cakewalk ook.

Trouwens. Zoveel alternatieven zijn er niet eens.

Adat is er nog, maar ondersteund hoger dan 44.1/48 alleen met duplexing.
Tascam met TDIF is ook niet echt doorgebroken. En ze gebruiken zelf ook gewoon firewire omdat dit op elke nieuwe computer zit tegenwoordig.
En Roland's R-bus is gewoon gigantisch geflopt. (en terrecht)
 
Back
Top