Welke sampler voor live Rhodes samples gebruiken?

bjodero

<turboprutser>
Lid sinds
9 januari 2003
Berichten
405
Locatie
Mokum
Een vraagje:
Ik wil graag een sampler om op het podium een 'Rhodes' en wat 60's-orgeltjes te kunnen laten horen. Tot nu toe redde ik me prima in de huiskamer annex oefenruimte met Reason en m'n stereo-installatie, maar op de planken wordt dit toch iets lastiger... Een notebook met USB-interface vind ik geen optie, want: 1. ik heb geen notebook, 2. lijkt me niet volledig betrouwbaar. En een desktop-PC met toebehoren is niet mobiel genoeg...

OK: een échte Rhodes is ontelbare keren beter, maar niet te betalen voor een arme student als ik. Dus: welke sampler is hier goed voor? Ik zat zelf te denken aan een S2000 (aanbod is wel verdacht groot trouwens, hoe kan dat?). Hoe doe ik dat live? Moet ik dan een CD-rom-speler, ZIP-drive o.i.d. het podium op zeulen, m'n sampler inschakelen en alles inladen? Of valt er ook wat te regelen met een ingebouwde harddisk of iets in die richting?

Of: kent iemand hier een goede module met daarin een Rhodes die bijna niet van echt te onderscheiden is? Of wellicht een andere mobiele, maar goedkope (ca. € 200,-) oplossing?
 
de rhodes van een yamaha EX5 is beregoed omdat het boven op die samples iets doen met modelleren van tines en pickup. Daar kan een sampler niet tegenop. Er zijn nog wat meer bakken die rhodes modelleren maar die zijn wel vaak duur.
- Nord electro
- korg z1
- GEM promega3

de Ex5r (rack versie) moet je toch wel kunnen krijgen voor 500,-
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Rhodes van de EX5 (heb ik ook) een stuk minder vind dan deze sample, en ook minder dan de Electro. Zelfs als je ze vergelijkt met de SkiRhodes patch die toch de beste EX5 Rhodes is...

Grtz,
Jeroen
 
Akai Z4 mooie multi's enzo :D

S2000 wordt zoveel aangeboden omdat er gewoon betere samplers zijn, ik denk dat bijvoorbeeld een emu sampler lekkerder zal klinken voor orgeltjes (klinkt wat warmer) of anders een ensoniq, die klinken ook heerlijk. En yamaha schijnt ook goed te klinken.
 
vintage pro

vintage pro

k heb zelf de vintage pro en de nord electro, en vind de vintage pro lekkerder klinken...... maar ja das persoonlijk, wellicht omdat de nord geen effecten zoals reverb ingebouwd heeft......
 
Je moet zeker eens luisteren naar een s-30 van yamaha. (dan wel geen module maar wel lekker licht) Ik ben zelf ook rhodesfreak (heb er een thuis staan) en
ik heb nu een s-90 van yamaha. Maar gek genoeg zijn de rhodes uit de s-30 echt nog beter. En ik heb echt wel elke synth gehoord die een rhodes ingebakken heeft. Geloof me, je weet niet wat je hoort
 
Je moet zeker eens luisteren naar een s-30 van yamaha. (dan wel geen module maar wel lekker licht) Ik ben zelf ook rhodesfreak (heb er een thuis staan) en
ik heb nu een s-90 van yamaha. Maar gek genoeg zijn de rhodes uit de s-30 echt nog beter. En ik heb echt wel elke synth gehoord die een rhodes ingebakken heeft. Geloof me, je weet niet wat je hoort
 
s30

s30

klopt, de s30 heeft ook zeer mooie rhodes klanken,volgens mij kunnen die ook in s80/90 geladen worden? de s30 kost momenteel net zo veel als een goede module, je kunt in de s30 ook de Cs6x/r geluiden laden, ze delen de zelfde engine, keb een s30 gehad, zou der zo weer een kopen...... maar ja..
 
De S30 heeft dezelfde samples als de S80, en inderdaad hele mooie patches. De S90 heeft dezelfde samples als de Motif en die is ook erg goed. Ik heb een soundset voor de Motif (gebruik maken van de interne samples) die de Motif nog veel meer Rhodes varianten geeft die een stuk beter zijn dan die uit de S80. (besteld op www.motifator.com)

Grtz,
Jeroen
 
Back
Top