Hoe zoek ik de juiste sampler...?

Jos de Lange

Stamgast
Lid sinds
8 februari 2004
Berichten
110
Locatie
A'doorn
Echt een vraag van een newbie op sampler gebied :-)

Waarom stel ik die vraag dan zo?
Ik zoek een sampler die voor mij een midi-module moet vervangen.
Ik wil gewoon een aantal (< 10) goede (liever geweldige) strings tot mijn beschikking.
Middels een 2e synth (Kawai K1) wil ik de sampler kunnen aanspreken/aansturen.

Dus ....thuis de samples uitzoeken/opnemen...etc. en live (en in de oefenruimte) over
kunnen beschikking.

Geen sampler dus om jingles of mixen te maken, maar puur ter vervanging van de midi-modules.
(meer vrijheid voor eigen geluiden).

En aangezien ik niet of nauwelijks ervaring heb met samplers (behalve wat freubelen met PC's
en bijbehorende pakketten) heb ik nog een vraag;

Moet ik voor een mooie string een sample hebben die per toets een (deel)sample heeft of
hoef ik mij daar niet zo mee bezig te houden?

Ik hoop dat iemand mij al een 'duw' in de richting kan geven.

Alvast bedankt voor de reacties!

Jos
 
Zoek gewoon een sampler met een volwaardige 'synthengine' in plaats van een 'phrase sampler'.
Hiermee kan je dan samples aanslaggevoelig triggeren, pitchbenden, moduleren via je K1.
Dit werkt dan net zo als een soundmodule waarbij je ook de klanken nog kan editeren (filter, ADSR, EQ, FX, ...).
Enkele voorbeelden: Akai S-2000 (of hoger), Emu E-5000 (of hoger) en Yamaha A-3000 (of hoger).

Strings vind je terug op verschillende sample CD's, doe er op dit forum maar eens een query op.
Deze sample CD's bevatten dan vaak al klanken die uit meerdere 'zones' bestaan.
Er wordt dan bvb per oktaaf een niewe sample gemaakt die dan voor verschillende noten gepitchshift wordt.
Meestal zijn deze CDs in AKAI S-1000 formaat, maar deze kunnen wel gelezen worden door de andere merken.

En sample CDs bestaan natuurlijk in alle prijzen/kwaliteiten.
 
Ik denk dat een Akai S3000 (XL) voor jouw oa. een hele goed keuze is.....! Uitstekende kwalitiet, degelijk en betaalbaar voor zover dat belangrijk is natuurlijk.

gr. Mario
 
Origineel geplaatst door r.5
Zoek gewoon een sampler met een volwaardige 'synthengine' in plaats van een 'phrase sampler'.
Hiermee kan je dan samples aanslaggevoelig triggeren, pitchbenden, moduleren via je K1.
Dit werkt dan net zo als een soundmodule waarbij je ook de klanken nog kan editeren (filter, ADSR, EQ, FX, ...).
Enkele voorbeelden: Akai S-2000 (of hoger), Emu E-5000 (of hoger) en Yamaha A-3000 (of hoger).

Bedankt voor je uitleg. Toevallig noem je merken en type's die ik al min of meer 'op de korrel'
had op marktplaats.


Strings vind je terug op verschillende sample CD's, doe er op dit forum maar eens een query op.
Deze sample CD's bevatten dan vaak al klanken die uit meerdere 'zones' bestaan.
Er wordt dan bvb per oktaaf een niewe sample gemaakt die dan voor verschillende noten gepitchshift wordt.
Meestal zijn deze CDs in AKAI S-1000 formaat, maar deze kunnen wel gelezen worden door de andere merken.

En sample CDs bestaan natuurlijk in alle prijzen/kwaliteiten.

Stel een klank heeft voor elke toon in het octaaf een sample, hebben we het dan over een sample-grootte
die nog te behappen is m.b.v. zeg.... 32 Mb?
Of hebben we het dan niet meer over een kwaliteitsample?

Kunnen de samplers die jij opsomt ook realtime de samples lezen en afspelen van HD of CD-Rom,
of moeten de samples altijd in het intern geheugen staan om 'aangesproken' te kunnen worden?

Groetjes
Jos
 
Origineel geplaatst door C-Code
Al aan softwaresampling gedacht ?

Mach Five van MOTU is mijn tip !

Ik heb niet zoveel zin om naast alle spullen die ik nu al versleep,
ook nog eens een PC (Notebook) te gaan verslepen. :-)
 
Origineel geplaatst door Jos de Lange
Stel een klank heeft voor elke toon in het octaaf een sample, hebben we het dan over een sample-grootte
die nog te behappen is m.b.v. zeg.... 32 Mb?
Of hebben we het dan niet meer over een kwaliteitsample?

Moeilijk om voor de vuist weg een welbepaald aantal MB te noemen.
Dat hangt uiteraard af van de gekozen sample rate en vooral totale duur van iedere toon die je wil sampelen.


Origineel geplaatst door Jos de Lange
Kunnen de samplers die jij opsomt ook realtime de samples lezen en afspelen van HD of CD-Rom,
of moeten de samples altijd in het intern geheugen staan om 'aangesproken' te kunnen worden?

Voor zover ik weet bestaat er geen enkele hardware sampler die z'n banken rechtstreeks van een CD-Rom in real-time zou kunnen aanspreken. Altijd eerst van HD / CD-Rom / Zip/ Jaz / MO inladen in het RAM geheugen. De recente Akais (S5000/6000, ook Z4/Z8?) kunnen wel streamen van HD, dacht ik.
 
Origineel geplaatst door Jos de Lange
Stel een klank heeft voor elke toon in het octaaf een sample, hebben we het dan over een sample-grootte
die nog te behappen is m.b.v. zeg.... 32 Mb?
Of hebben we het dan niet meer over een kwaliteitsample?

Kunnen de samplers die jij opsomt ook realtime de samples lezen en afspelen van HD of CD-Rom,
of moeten de samples altijd in het intern geheugen staan om 'aangesproken' te kunnen worden?

Groetjes
Jos
De samples moeten altijd eerst in het geheugen geladen worden.
De meeste samplers kunnen makkelijk tot 128MB uitgebreid worden,
sommigen zelfs met gewone 72-pins geheugen uit een oude PC.

Bij 'cd kwaliteit' 16-bit/44.1kHz stereo geluid neemt 1 (stereo) sample exact
2 x 44100 x 16 = 1411200 bit in per seconde. Aangezien er 8 bits in 1 byte zitten
komt dit overeen met 176400 bytes/sec of ongeveer 10MB/minuut.

Dus als jij een 'program' over 5 octaven wil hebben, met een nieuwe sample voor ieder octaaf,
kan je met 32MB dus max. een program van een kleine 40 seconden maken.

Let wel: voor eindeloze klanken (zoals strings) kan je wel loops maken,
waarmee het einde van de klank opnieuw overloopt in het begin,
waardoor je dus enorm veel geheugen kan sparen.
 
Origineel geplaatst door r.5

Let wel: voor eindeloze klanken (zoals strings) kan je wel loops maken,
waarmee het einde van de klank opnieuw overloopt in het begin,
waardoor je dus enorm veel geheugen kan sparen.

Aaaah.... gelukkig.
Ik schrok al omdat ik in het vorige bericht van David ook al las over de tijdsduur
van de sample. Ik zal voornamelijk van eindeloze klanken gebruik gaan maken.
Dus zoals jij al zegt; loops.
(Ik dacht even dat ik op een verkeerd paard samplers) aan het gokken was. :-)
 
Samplers gebruiken is prima, omdat je altijd originele gekuiden kunt gebruiken. Let er echter wel op dat de fabrikanten van midi-modules een behoorlijk budget hebben om hun geluiden te verzamelen. Een sessie-violist kost heel veel voor die 5 octaven en dan heb je het over vijf keer één haal over de snaren. Om maar niks te zeggen over de apparatuur die ze voor de opnames gebruiken. Ik heb en S3000XL en gebruik hem inderdaad min of meer als zelf in te vullen midi-module. Als ik een melodielijntje op één van m'n twee synths heb gemaakt sample ik het gebruikte geluid en probeer van de sample een bruikbaar geluid te maken. Fatsoenlijke looppoints maken valt nog niet mee bij een gemoduleerd geluid. Een sample van een ongemoduleerd geluid in de sampler moduleren klinkt toch altijd weer anders dan het gemoduleerde origineel. Ik wil maar zeggen dat het zonder fatsoenlijke sample CD's moeilijk wordt een stuk of 10 fatsoenlijke string-patches te verzamelen. En aangezien sample-CD's vaak net zo duur zijn als de midi-module waar het geluid ook in zit...

Roland maakte ooit modules die eigenlijk die JV-expansionboards behuisden. Eén daarvan was een strings-uitvoering. Ik heb ooit overwogen deze aan te schaffen, maar ik liep er nooit tegenaan op het moment dat ik er geld voor had.

Laatste opmerking:
Ik heb op m'n S3000xl een Rhodes 73 patch die heel goed klinkt, maar alle 32 MB's in beslag neemt. Geen ruimte dus voor een drumkitje. Dat werkt niet... Kwaliteit/Kwantiteit=moeilijk. Verder is de S3000xl PRI-MA...
 
Origineel geplaatst door falafelbiels
En ik dacht dat Jos helemaal geen zin heeft in een computer...

Hahahaha.... Jos werkt de hele dag al achter computers :-)
Thuis heeft hij er ook nog 3.
Maar tot nu toe gebruikt die geen comp. bij optredens of in de oefenruimte. :-)
 
simpele akai S1000 of Emu Esi 32 met 32 mb voldoet al prima.

Als je alleen sample cds wilt gebruiken kan je ook op zoek naar de S1000 PB die alleen de samples etc. afspeelt en niet zelf opneemt...

voor 200 euro ben je al gesteld. bij de tot nu toe genoemde samplers ben je wel veel meer kwijt terwijl ze allemaal op het zelfde neerkomen.
Bij emu heb je nog filters op je sampler die geen andere sampler van niet emu merken dus heeft... (zplane etc.) akai staat bekend om het gebruikersgemak en de grote akai standaard die alle sample cd;s wel hebben.
Andere merken kunnen vaak akai samples ook lezen al is het soms enkel via SCSI oid.
 
Origineel geplaatst door r.5
Zoek gewoon een sampler met een volwaardige 'synthengine' in plaats van een 'phrase sampler'.
Hiermee kan je dan samples aanslaggevoelig triggeren, pitchbenden, moduleren via je K1.
Dit werkt dan net zo als een soundmodule waarbij je ook de klanken nog kan editeren (filter, ADSR, EQ, FX, ...).
Enkele voorbeelden: Akai S-2000 (of hoger), Emu E-5000 (of hoger) en Yamaha A-3000 (of hoger).

Voldoet de Emu Esi 4000 ook voor mijn toepassing/gebruik.
Ik vraag dit omdat jij in je opsomming Emu E-5000 of hoger stelt.
 
Origineel geplaatst door Jos de Lange
Voldoet de Emu Esi 4000 ook voor mijn toepassing/gebruik.
Ik vraag dit omdat jij in je opsomming Emu E-5000 of hoger stelt.

Zit ik nu al op mijzelf te replyen :-)

Kom ik op de site van E-MU, blijkt de handleiding van de Emu Esi 4000
er niet (meer) te staan.

Weet iemand een link/URL waar ik het manual kan downloaden?
 
Back
Top