Welke sampler heb ik nodig?

Hoe verhoudt zo'n EMU zich ten opzichte van een A3000?
passen er ook SIMMen in, en zo ja hoeveel?

Als 800 euro "nog wel kan", wat is dan een echt aantrekkelijke prijs?

teknoid: Dat mailtje was een beetje fout gegaan, 5 minuten geleden maar ff opnieuw gestuurd... :o
 
V2

V2

het word hier een grote schietshow geloof ik,
...neem de mijne , neem de mijne

V2 is een systemupgrade die yamaha ongeveer een jaar na release van de a3000 uitbracht,
diverse mogelikheden nl: betere loop remix fuctions, betere loopdivide functions (je hebt een loop en de a3k verdeeld deze d.m.v. een druk op de knop gesliced over je toetsenbord)
je kunt elk van de 3 effecten banken over willekeurig welke output uitsturen, dit maakt de a3000 nog beter geschikt als stand alone effectprocessor. er zijn ongeveer 7 nieuwe filters,
verder allerlei kleine verbeteringen t.a.v. de userinterface

de a3k is naast een goede sampler een creatief apparaat, zoniet een synthesizer.
je kan het zien als een VA waar je zelf de wavforms in kunt stoppen. dmv ale synthedit mogelijkheden, de efceten en de resamplefunctie kom je zo snel en makkelik tot nieuwe geluiden.
 
Het klinkt inderdaad als een geweldig apparaat, alleen heb ik er (nu) niet het geld voor om hem aan te schaffen zoals jij hem aanbiedt...

Ik heb een A3000V2 op marktplaats gezien voor 350 euro, zonder outputboard welliswaar, maar dat kan ik apart nog bemachtigen...

-

Weet iemand wat je met een Ensoniq Mirage sampler kan? Ze worden voor rond de €200 aangeboden op de diverse verkoop-sites...
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou geen a3000 kopen zonder outputboard. Die zijn volgens mij niet meer los te krijgen. Zorg ook dat je een v2 koopt. De v1 heeft minder goede scsi implementatie en een minder goede sysex implementatie. Als je programmas op je computer wilt gebruiken om de a3000 aan te sturen moet je de v2 hebben omdat die door de slechte sysex ondersteuning van v1 daar niet mee werken. De a3000 is ook niet met een diskette de upgraden zoals de a4000 en a5000 maar daar moet je een extra chippie voor kopen (en die zijn ook nauwelijks meer te krijgen)
 
ensonic mirage, is dat geen 8 bit sampler?

probeer eens websearch zou ik zeggen...
 
Origineel geplaatst door teknoid
probeer eens websearch zou ik zeggen...

Jajah, ik weet het, ik ben lui 8o)
 
ensonic mirage

Volgens vintagesynth.org heeft ie 8 stemmen, kan ie met 8 bitten samplen op max 33 kHz en kan ie op 10 kHz max 6.5 seconden samplen

Maar hij heeft wel analoge lowpassfilters
 
waar waar?

waar waar?

ik ben namelijk op zoek naar zo n sampler uit de laten 80...
 
Re: waar waar?

Re: waar waar?

Origineel geplaatst door DeLoN
ik ben namelijk op zoek naar zo n sampler uit de laten 80...

www.marktplaats.nl en www.tweedehands.nl, Ze worden tussen de 175 en 200 euro aangeboden, ik heb totaal zo'n 4 advertenties gezien. Succes :)
 
Origineel geplaatst door NorthernLightX
Hoe verhoudt zo'n EMU zich ten opzichte van een A3000?
passen er ook SIMMen in, en zo ja hoeveel?


Het belangrijkste verschil zit wellicht niet in de apparaten, maar wel in de sample CD-Roms die ervoor beschikbaar zijn. De 10-delige Yamaha-library is pure shit voor de vuilbak. Bij de A4000&A5000 krijg je die mini-library weliswaar "gratis", maar bij de A3000 zaten ze niet bij. Conclusie: de A3k en ook wel A4k&A5k zijn wel heel knappe machines met veel features voor het geld, maar om al die toeters en bellen daadwerkelijk te benutten, moet je eerst zelf zoveel mogelijk wavs proberen erin te pompen. :confused:

Voor loopjes, drum sounds en FX is dat allemaal niet zo'n grote moeite, maar als je echt met instrumentklanken wil spelen (piano's, strings, synth pads enz) is het van essentieel belang om talloze multi-samples aan te maken. Met de A-reeks is dat niet zo eenvoudig, tenzij je echt veel tijd hebt natuurlijk. ;{

Ook beweert Yamaha compatibel te zijn met de Akai-library, maar dit is slechts ten dele waar: enkel de audio wordt geconverteerd, maar envelopes e.d. worden volkomen genegeerd; bovendien kan je enkel preset na preset inladen (en niet een volledige bank in 1 ruk door) :stupid waardoor je nog onnoemelijk veel tijd verliest om een bruikbare bank te compileren :Z

Geef mij dan toch maar zo'n Emu, die volledig compatibel is met talloze Akai S1000 CD's en uiteraard de eigen Emu-library.
 
er zijn emnkele onvolkomenheden met het inladen van akai samplers SCHIJNT. Ik heb 10tallen akai cd roims ingeladen zonder problemen of voor mij merkbare errors.
Als je met Intrumentklanken wilt spelen, zoals je het noem moet je natuurlijk Gigasampler op je pc installeren, alle akai samplecd's op je harddisk zetten en zo met een click hele banken van b.v. 1 gigabyte per instrument in seconden laden...
Het zou anno 2002 volledig achterhaald zijn daar een hardware sampler voor te gebruiken, zoals ook blijkt uit gebruik van profs voor bijvoorbeeld filmscores of klassieke stukken e.d...
 
Origineel geplaatst door teknoid
er zijn emnkele onvolkomenheden met het inladen van akai samplers SCHIJNT. Ik heb 10tallen akai cd roims ingeladen zonder problemen of voor mij merkbare errors.

Heb je dat inladen van akai CD's op de A3k of op de A4k gedaan? En hoeveel tijd heb je verloren met dat converteren? Want met de A3k v2 kan je enkel preset per preset importeren, en dus niet een volledige bank in 1 ruk door. En als je dan verschillende banken van >100 presets op 1CD-Rom hebt... :stupid
Key zones en mapping worden wel goed geïmporteerd, maar envelope settings worden genegeerd. LFO en modulation routings weet ik niet.
Maar misschien heeft Yamaha dit allemaal verbeterd met de A4k & A5k?
 
Origineel geplaatst door teknoid
Als je met Intrumentklanken wilt spelen, zoals je het noem moet je natuurlijk Gigasampler op je pc installeren, alle akai samplecd's op je harddisk zetten en zo met een click hele banken van b.v. 1 gigabyte per instrument in seconden laden...
Het zou anno 2002 volledig achterhaald zijn daar een hardware sampler voor te gebruiken, zoals ook blijkt uit gebruik van profs voor bijvoorbeeld filmscores of klassieke stukken e.d...
"Achterhaald" lijkt me nogal grof gesteld, maar ik begrijp je redenering best wel. Hardware samplers hebben natuurlijk nog altijd handige voordelen zoals stabiliteit, transporteerbaarheid (voor live te gaan), geen extra stress op je CPU, interne effecten, interne harde schijf, geoptimaliseerde architectuur, een zekere karakteristiek in de klank : die akai CDs waar je het over hebt, klinken bv. echt niet zo goed als je zo afspeelt met een HALion of EXS24, als met een Emu E4 (ja, doe maar eens een objectieve AB-vergelijking, het is heus geen subtiel verschil).

Daarnaast moet je mij ook ns vertellen hoevaak je in dagdagelijkse praktijk zo'n bank van 1GB per instrument nodig gaat hebben? En hoeveel DVD-Roms met zo'n grote banken bestaan er eigenlijk al? Want dit is natuurlijk allemaal schitterend, in theorie althans.

Ik ben er overigens van overtuigd dat Emu en Akai ooit nog wel hardware samplers zullen beginnen maken die werken zoals de Gigasampler e.d.: met streaming-technieken, veel interne FX, interne HD van >100Gb enz, compatibel met .wav en USB.
 
ach ik wil hier niet in de softsynht versus hardware synth oorlog vallen. een anatal van je argumenten kloppen, met een aantal ben ik het zeker niet eens. ik ga mn tijd nier verdoen met ouwehoeren op dit board. kan veel beter muziek gaan maken ofzo
 
Back
Top