Welke sampler heb ik nodig?

NorthernLightX

Prutser
Lid sinds
18 april 2002
Berichten
1.778
Locatie
Velserbroek
Ik sta voor een lastige keuze, graag jullie hulp:

Ik ben in het bezit van de prachtige Korg Triton Pro. Met 64MB samplegeheugen. Daar kunnen heeeel erg veel samples in. Dat is onwijs tof. Wat echter niet zo tof is is dat de Korg maar 6 outputs heeft, en ik wil wel iedere gesamplede sound op een apart kanaal van mijn (toekomstige) mixer kunnen bewerken. Ik werk nu nog veel met gesamplede drums, dus dan zijn de outputs snel op. Nu kan ik de Korg wel als dedicated drumsampler in gaan zetten maar dan zou ik dat geweldige apparaat flink tekort doen.

Ik heb als geluidskaart een Egosys WaMiRack. Die heeft 8 outputs. Ik wil d.m.v. harddiskrecording op de PC zang en/of gitaar partijen kunnen gebruiken in mijn composities. Als die dan toch in de PC staan kun je daar net zo goed software effecten op los laten, maar dat zorgt meestal voor een stereosignaal. Uitgaande van maar 1x zang en 1x gitaar ben ik dan al 4 van de 8 outputs kwijt, en 4 outputs voor drums is een beetje weinig.

Nu ben ik dus aan het overwegen om een hardware sampler aan te schaffen zuiver voor de drums en misschien wat one-shot sampletjes. Mocht ik de Korg echter flink inzetten (lees: alle outputs al gebruikt hebben) dan wil ik ook wat grotere samples uit de nieuwe sampler laten komen. Ik heb hier nog een reepje 72pins 16MB liggen wat vroeger in de Korg zat, die wil ik graag in de nieuwe sampler erbij kunnen zetten, hij moet dus 72pins SIMM geheugen omdersteunen.

Zoals je boven al kon lezen wil ik meerdere outputs door een mengpaneel leiden, dus 6 tot 10 outputs heb ik wel nodig denk ik.

Editen van samples doe ik vooral op de PC. Daarna laad ik die via CD of floppy (of eventueel ZIP) in de sampler. Een pre is dus een sampler met CDspeler (of ZIPdrive) en een harddisk, zodat ik niet iedere keer met schijfjes aan de gang moet. Het liefst interne versies van CD (of ZIP) en HDD.

Extra's voor live-gebruik zijn leuk, zoals filtertjes e.d. die ook via MIDI aan te sturen zijn. Een ingebouwde sequencer als de MPC serie heb ik niet nodig, sequencen doe ik met de PC of desnoods met de Triton.

Als laatste is mijn geldboompje een beetje kaal, dus een aangename prijs is geboden. Tweedehands is geen probleem.

Wie o wie weet welke sampler ik nodig heb???

Alvast bedankt voor de hulp,

NLX
 
Kijk eens naar een akai s3000xl heeft 8 + 1 stereo outs
Deze kost 2de hands zo'n €700,-

Of een yamaha a3000 of a4000 zal ook zeker voldoen.

Geloof zelfs dat er 72pins in gaat .... maar als je het daarom moet doen ??!!

Verder zit er scsi op deze samplers zodat je direct vanaf je pc naar je sampler kan zenden en terug. Geen gekloot met floppies of cd's dus.

Verder is het net als met synths een kwestie van smaak (filters enzo). En ik geloof dat de yamaha's ietsie uitgebrijder zijn.

succes
 
Sterker nog een Akai 2000 met extra outputboard tweedehands en dan via SCSI aan je computer is dan ook wel ideaal voor die prijs. Kun je millenium programma of mesa gebruiken om die Akai via de computer te programmeren en hoef je niet je sampler via knopjes te programmeren.
 
Origineel geplaatst door fuse
Sterker nog een Akai 2000 met extra outputboard tweedehands en dan via SCSI aan je computer is dan ook wel ideaal voor die prijs. Kun je millenium programma of mesa gebruiken om die Akai via de computer te programmeren en hoef je niet je sampler via knopjes te programmeren.

Yeps.... is goedkoper ..... maar je kan voor sommige functies niet zonder editor en das weer een nadeel.
 
OK, dat editen via de PC vind ik wel tof, ik heb namelijk totaal geen zin om via zo'n klein LCD schermpje te zitten pielen.
Ik neem aan dat ik dan ook nog steeds de samples op de PC kan opnemen en bewerken en dan daarna met dat programma via SCSI naar de sampler blazen?
De sampler is in dit geval dus een SCSI-apparaat en geen SCSI-host (zoals de Korg, die alleen een eigen SCSI-chain kan hebben)?

Wat zijn concreet de verschillen tussen de Akai 3000 en de 2000 serie? Ik wil er zo min mogelijk euro's aan spenderen, aangezien ik ook nog een mengtafel en een set monitoren op het verlanglijstje heb staan, dus als die 2000 kan wat ik ermee wil ga ik daar waarschijnlijk voor.

Dat geheugen heb ik destijds in de Korg gekocht. Je raakt het aan de straatstenen niet kwijt, maar als je geheugen moet kopen is het natuurlijk weer veels te duur. Daarom zou ik het graag hergebruiken. Past er 72pins in die Akai's?
 
AKAI

AKAI

Ikzelf gebruik een Akai S2000 en S3000xl. Samples bewerk ik (vaak) eerst op de PC in Soundforge. Daarna kan je deze samples (.wav) importeren in MESA (Modulair Editing System Akai), de samples toewijzen aan toetsen en, nou ja, eigenlijk alles wat je ook hardwarematig kan en moet doen. Daarna kan je ze idd via scsi (ook weer vanuit MESA) naar de RAM van de Akai sturen. De Akai is in dit geval één van de scsi apparaten in de keten (in mijn geval heb ik dus een akai s3000xl; een zipdrive; een harddisk en natuurlijk de scsi-hostkaart in de pc in de scsi-keten zitten). Helaas kan ik de andere sampler (de s2000) er niet tussen hangen, omdat dat vanwege de termination niet gaat; de s3000 en s2000 zijn beide vast geterminated; moeten dus aan het einde. Ik heb dit opgelost dor ook aan de s2000 een (scsi) zip te hangen.

De S2000 en S3000XL zijn in grote lijnen functioneel hetzelfde. Dit zijn de belangrijkse verschillen:
S3000XL: "groot" grafisch scherm; S2000: (zeer) klein tekens-lcdscherm / S3000XL: 8 individiual out, 1 x stereo out, 1 x spdif (kloon van stereo) out; S2000: 1 x stereo out / S3000XL: makkelijk te bedienen (veel functietoetsen etc.) S2000: lastig te bedienen (scrollen in menuutjes) / S3000XL: OS in ROM; S2000: OS vanaf schijf (of hd).

De S2000 kan echter wel uitgebreid worden met de optionele 8-out (incl spdif); 'k heb er zelf ook de fx-board inzitten; kan in beide modellen. geldt ook voor de xtra filter-board. Als je toch wilt bedienen via de pc, koop dan een S2000 en schaf die extra outputs aan. Wel zorgen voor OS 2.0 in de sampler en natuurlijk een scsi-kaart in je pc.
V.w.b. geheugen: kan uitgebreid worden tot max. 32 MB (er zijn 2 slots). Je kan het volgende er in stoppen: 4 MB óf 16 MB 72-pins EDO of Fast Page SIMM's. 70 ns of sneller.
Groetjes,
Rene
 
Daar heb ik iets aan! Ik moet dus eigenlijk op zoek naar een Akai S2000 met extra outputs, FX en filterboard, en 16MB RAM geheugen zodat ik mijn eigen SIMM er naast kan zetten.

Zijn de samplers van andere merken trouwens niet interessant? (Ik noem een EMU, Ensoniq, Roland...)
 
Ik gebruik zelf een a4000 van Yamaha

Is echt een prima ding (kost zo'n 1000 euro dacht ik - maar kan tegenwoordig best anders zijn)

Ook ik kan op me klomputer het grootste gedeelte programmeren met zo'n handig editortje wat je erbij krijgt van Yamaha.

Er zitten een hoop ingebouwde fx in, waarvan werkelijk alle parameters te veranderen, en met midi aanstuurbaar zijn.

De mogelijkheden zijn erg groot, maar toch koste het me niet veel tijd om 'm te snappen.

-- HanzZ
 
1000 euro vind ik toch wel een beetje aan de prijs... Zitten er behalve effecten ook filters in die A4000?

Ik zoek eigenlijk een machientje die precies kan wat ik wil en eigenlijk niets meer, voor een bedrag tussen de 300 en de 600 euro. Mocht er iets te koop zijn in perfecte staat en redelijk nieuw dan wil ik nog wel wat omhoog gaan met de prijs, maar hoe goedkoper hoe beter nu...
 
Nu bij Thomann in de aanbieding (BlowOuts):

YAMAHA A4000 - dispatch retour with full warranty! Sampler with Studio Quality, large graphic display, 4MB wave memory.

Deze ondersteunt 72Pins EDO, dus ik kan mijn SIMMetje erbij prikken voor 20MB totaal, ruim voldoende dus. Is dit een aantrekkelijke prijs voor een Yamaha A4000 met volledige Thomann garantie???

(Deze heeft alleen maar 4 outputs ;{ - is daar nog iets aan te doen? - Ja dus, expansionboard is ook te koop bij Thomann: 235 euro! stelletje boeven :( )
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door NorthernLightX
Zitten er behalve effecten ook filters in die A4000?

Yep, een hele hoop. En allemaal live twiekable.

-- HanzZ
 
eh, HUHUU...

eh, HUHUU...

kan t niet laten om te vertellen dat ik een yamaha a3000 te koop heb staan met 10 outputs en digi in out en met werkende scsi chain kun je met verschillende proggy's samples sturen naar de a3k. kijk in de andere thread of mail me voor de details!!
 
P.S.

P.S.

de sampler is zelfs volledig te bedienen via een editor, ik gebruikte er een notebookje voor (ook te koop b.t.w. ;)
er zitten 5 Toewijsbare midi controller draaiknoppen op, iets van 11 filters. 3 keer 54 effecten helemaal afgestemd op moderne electronische muziek. beat remix functie, hij leest wav/aiff files en akai samples (ik heb r samplecd's bij)

do some reading up guys, dit is echt een fun apparaat.
pity i need the money
 
Is een softsampler nix voor je ? Als je toch alles weer op de PC wilt opnemen kan het het net zo goed in de pc houden. Kan natuurlijk wel een probleem zijn als je live geen pc gebruikt....

Ik heb mn a3000 ooit verkocht omdat ik alles op de pc ben gaan doen. Dat gedoe met scsi heb ik nu niet meer gelukkig.

Het is wel de goedkoopste manier.
 
Re: P.S.

Re: P.S.

Origineel geplaatst door teknoid
de sampler is zelfs volledig te bedienen via een editor, ik gebruikte er een notebookje voor (ook te koop b.t.w. ;)
er zitten 5 Toewijsbare midi controller draaiknoppen op, iets van 11 filters. 3 keer 54 effecten helemaal afgestemd op moderne electronische muziek. beat remix functie, hij leest wav/aiff files en akai samples (ik heb r samplecd's bij)

do some reading up guys, dit is echt een fun apparaat.
pity i need the money

je hebt mail :)

Origineel geplaatst door 4-Tek
Is een softsampler nix voor je ? Als je toch alles weer op de PC wilt opnemen kan het het net zo goed in de pc houden. Kan natuurlijk wel een probleem zijn als je live geen pc gebruikt....

Ik heb mn a3000 ooit verkocht omdat ik alles op de pc ben gaan doen. Dat gedoe met scsi heb ik nu niet meer gelukkig.

Het is wel de goedkoopste manier.

Goedkoop zeker. Maar als je mijn eerste post even doorleest kom je er achter dat ik te weinig outputs heb, want ik wil alles extern mixen. Geen optie dus helaas.
 
Weer een advertentie gespot:

EMU esi4000t, voledig uitgebouwd, 10 outs (8 indv. 2fx), fx board, 32mbRam, handleiding

voor 800 euro aangeboden.

Is dit een goede sampler?

kan iemand mij ook in grote lijnen de verschillen tussen de A3000 en A4000 van yamaha uitleggen?
 
de A4000 heeft een groter display en iets meer effecten.
verder kan je in de a4000 ook ide harddisks doen terwijl de a3000 alleen scsi disks ondersteund.


voor mijn setje vraag ik 900 euro, alles heeft bij elkaar ooit meer dan 5000 gulden gekost

(yamaha a3000 sampler V2 output exp. 10 analoog uit digi in/out, 34 mb,,1.3 gig aan scsi harddisk (1 int/1 ext.), adaptec scsi contr. card, scsi cd rom speler, scsi kabels, sample cd roms alles in prima conditie )
 
Origineel geplaatst door teknoid
de A4000 heeft een groter display en iets meer effecten.
verder kan je in de a4000 ook ide harddisks doen terwijl de a3000 alleen scsi disks ondersteund.

Als dat alles is....

voor mijn setje vraag ik 900 euro, alles heeft bij elkaar ooit meer dan 5000 gulden gekost

Daar heb ik je vanmiddag een mailtje over gestuurd. Wat het ooit heeft gekost vind ik niet zo interessant, wel wat het nu moet opbrengen.

Waar staat die V2 eigenlijk voor achter A3000?
 
ik heb ook zo'n ESI4000 turbo met 32 MB

turbo staat hier voor die extra uitbreidingen +effecten (is 1 kaart)

Prima sampler, 800 euro is nog wel te doen...
 
Origineel geplaatst door NorthernLightX
EMU esi4000t, voledig uitgebouwd, 10 outs (8 indv. 2fx), fx board, 32mbRam, handleiding
Pjotr heeft die van een maat van mij over gekocht. Prima sampler, lekker EMU geluid!
 
Back
Top