Solina Strings vs. Eminent Unique?

Een solina string ensemble is te midificeren.

Doepfer verkoopt een printplaatje genaamd: MTC64 (ongeveer 100,- euro)
Dat is een 64 kanaals midi tot trigger converter. Je heb dan op elke midinoot een trigger signaal.
Deze triggers kan je aansluiten op de toetscontacten van een String Ensemble.
Je moet er dan wel een transistor tussen zetten om het vermogen een beetje op te krikken. (dit kan goed met een array....welke weet ik niet)

Het is vooral veel soldeerwerk.

Als je twee MTC64's koopt, dan kan je de solina zelf multitimbraal maken.
1 voor de rechter sectie en 1 voor de linker (=bas) sectie.


Vraag me verder niet te veel over de technische details. Ik heb zelf een MTC64 gekocht en in een kastje gemaakt voor aansturen van andere klein grut. Ik heb dus wel ervaring met dat ding. Maar ik heb hem niet in een Solina gebouwd. Ik weet niet precies hoe het zit met die transistor array e.d.

Ik weet wel zeker dat wel het werkt omdat een vriend van me het op die manier gemaakt heeft. In de toekomst wil ik eens een Solina String Ensemble in een 4he 19" behuizing bouwen omdat ik er 1 heb met een super rotte kast en klavier, maar technisch verder ok.
T.z.t. zal ik hier eens posten hoe die vriend van me het precies heeft opgelost met die transistor array e.d..
 
Ensemble extern

Ensemble extern

Misschien nu dan Marcel? Of iemand anders die misschien kan uitleggen wat je exact nodig hebt -en moet doen -om het ensemble als extern effect in te zetten?

Origineel geplaatst door jgeers01
Ben je nog verder gekomen Marcel?
 
Re: Ensemble extern

Re: Ensemble extern

Origineel geplaatst door jgeers01
Misschien nu dan Marcel? Of iemand anders die misschien kan uitleggen wat je exact nodig hebt -en moet doen -om het ensemble als extern effect in te zetten?

Helaas nee. Ik ben met zoveel dingen tegelijk bezig dat het er allemaal even bij ingeschoten is. Gelukkig ben ik net klaar met mijn zolder en kan ik al mijn spul weer aan gaan sluiten nadat ik het ruim 3 maanden niet heb kunnen gebruiken (ik had het opgeslagen in een aparte kamer om me te motiveren om weer eens het een en ander aan mijn huisje te gaan doen)
 
Bericht door een moderator:
Het plaatje dat werd ingelinkt is copyrighted door de eigenaar van ModeZero, en wordt op diens verzoek verwijderd.


Verder een grappig bakje inderdaad. Gek genoeg lijkt het wel helemaal discreet, ik zie niet overduidelijk BBD's zitten?
Of kijk is nu verkeerd?
 
Is het mogelijk om de String Ensemble elektronica in een 310 te isoleren, en samen met klavieren te transplanteren naar een andere (lees: kleinere) kast?
En is dat te doen door iemand met geen elektronica ervaring?


Alweer een poosje geleden dat deze interessante vraag voorbij kwam. Een aantal leden waren met iets bezig, dus stel ik 'm nog maar eens:

Zijn er inmiddels ervaringen met het 'inblikken' van een 310, in de vorm van een extern Orbitone effect en/of als string-expander?

:kroon:
 
PS, check dit: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?p=2897562
(heel behoorlijk, IMHO!)
Dat is wel de beste emulatie die ik tot nu toe heb gehoord :okdan:

Inderdaad een grote uitdaging hoor, dat inblikken. Ik heb de schema's er nog eens op nageslagen en dan blijkt dat de samenhang van de diverse onderdelen enorm groot is. Ik denk wel dat er mogelijkheden zijn om een externe chorus te maken maar de hoeveelheid electronica (en dus ruimte) valt dan toch weer tegen. Om nog maar te zwijgen over een String expander. Het zou een leuk eindexamen traject kunnen zijn voor een student electronica. Weten we iemand? :geslaagd:

Niets is onmogelijk
:kroon:
 
http://oldschoolsound6.free.fr/manuels/information_service_solina.pdf

http://oldschoolsound6.free.fr/manuels/information_service_solina.pdf

=========================================================
.* .*. *.
.* :luv: SOLINA STRING ENSEMBLE ~ SERVICE MANUAL :walker: *.
.* *.
=========================================================

Voor al de " Doe Het Zelvers " onder ons:

http://oldschoolsound6.free.fr/manuels/information_service_solina.pdf


:geslaagd:

Solina String-ensemble(1970)

Zeker geen keyboard, er zat geen begeleidingsautomaat in, zeker geen synthesizer, want de toonopwekking was die als van een electronisch orgel, maar wel het meest succesvolle en nog steeds bij veel vintage-liefhebbers gebruikte 1-klavier instrument wat in Nederland ooit is gemaakt. Het principe beruste op een driedelige analoge chorus met ‘emmertjes’geheugen IC’s. Eminent bouwde het stringensemble ook voor ARP en het is internationaal vaak bekender als ARP-ensemble. Het stringensemble was niet uniek, concurrentie had het van de Roland RS202.


http://www.dse.nl/~rbos/solina/
 

Attachments

  • ARP_Solina_String_Ensemble.jpg
    ARP_Solina_String_Ensemble.jpg
    21,4 KB · Bekeken: 89
  • SolinaStringensemble.jpg
    SolinaStringensemble.jpg
    15 KB · Bekeken: 86
  • Roland_rs202.jpg
    Roland_rs202.jpg
    82,4 KB · Bekeken: 90
  • arp_solina.jpg
    arp_solina.jpg
    23,9 KB · Bekeken: 98
Laatst gewijzigd:
Ik krijg zojuist te horen dat de oma van mijn vrouw van een Eminent af moet. Welk type weet ik nog niet, maar hij is van haar man zaliger geweest en moet uit de jaren zestig stammen. Eigenlijk heb ik geen plaats in mijn studio, maar die ga ik graag maken.
 
Eminent ken ik niet, Jarre zegt me ook weinig.

Solina strings blijft leuk om te hebben. Altijd wel ergens weg te smokkelen in een tune.

RS202 is trouwens ook erg grappig. Erg plastic en kitscherig, maar geloofwaardig kitsch. Maar Solina en rs202 vergelijken is appels en banenen vergelijken.
 
... volgens Huib de Bruijn kan het niet... dat maakt het een dubbele uitdaging! ;)

PS, check dit: http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?p=2897562
(heel behoorlijk, IMHO!)

deze ken ik niet maar heb sinds kort Virtual String Machine van Gforce Software en deze sample based synth engine bezit samples (noot voor noot in allerlei settings) van alle grote string machines, eminent 310, solina, rs202, freeman etc.

Ik heb een 310 gehad en VSM klinkt echt heel goed, ga maar eens luisteren op hun website.
 
Heeft iemand hier perongeluk de schema´s van de solina string ensemble met de TDA1022 BBD´s. (bovengenoemde zijn niet de goede.)
Ik ben hier al een tijd naar opzoek op het www en heb het ook al vaker op het forum gevraagt maar het ziet er naar uit dat ik ze moet gaan kopen.

En ik bedenk me opeens nog een punt voor discussie.
Hebben jullie SSE´s ook zo veel ruis vooral als je de modulation aanzet.

groeten,
Maarten
 
Back
Top