Solina Strings vs. Eminent Unique?

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Ik ben benieuwd naar de mening van een aantal kenners op het gebied Solina / Eminent:

Onlangs in levende lijve een Eminent 310 Unique (het 'Jarre orgel', voor de liefhebbers :) ) kunnen beluisteren.
Was ik erg van onder de indruk door de zeer karakteristieke geluiden, zeg maar 90% van Oxygene en Equinoxe onder de knop - Smallstone erop en zweven maar :W).
Nou zie je heel af en toe wel es zo'n orgel op Marktplaats staan, niet eens zo duur, maar 2 dingen houden me tegen:

1) De grootte van het gevaarte (zoiets schroef je niet eventjes in een 19" rack).
2) Het gewicht van het gevaarte (ik kreeg onmiddelijke piano-verhuis-flashbacks).

Nou begreep ik eigenlijk dat het Jarre geluid in de Eminent eigenlijk een soort Solina onderdeel (met chorus-unit) is, dus nou vraag ik me af: zo'n Solina String Ensemble, in hoeverre komt dat nou in de buurt?
Is het gewoon: Eminent 310 minus orgel is Solina String? Of toch anders?

Vooral omdat zelfs m'n rug zo'n String Ensemble een stuk acceptabeler vindt... :D

Graag jullie input! :halleluja
 
Het grote verschil is dat de 310 stereo is. Het ensemble-effect is dan ook dubbel uitgevoerd in de 310.

Wellicht dat je uit een String Ensemble ongeveer hetzelfde kan krijgen met een beetje creatief delayen :)
 
Toen ik bij Huib De Bruijn was geweest, zei die tegen mij dat Jarre een week geleden ook bij hem aan de deur stond. Hij had 2 solina string ensembles bij. Dus ik denk dat je met een solina string ensemble wel goed zit! ;)
 
overigens neem je een Solina String Ensemble ook niet zo even onder je arm mee....hij ziet er minder zwaar uit dan hij is!!!!
 
Hoi Hanz,

Ik heb laatst de DVD - Live in Moscow gekocht en ik moet zeggen dat het laatste nummer (en meerdere) erg lekker klonken op dat orgel. Ik weet overigens niet of het dezelfde is waar jij over spreekt maar het was in ieder geval zo'n combi met een apparte RitmeBox. Een Solina klinkt trouwens ook niet verkeerd en heeft het zelfde gevoel in zijn sound. Maar dat orgel, wow dat was nog een graadje beter. Moeilijk....
 
Astro, dat orgel van Jarre is (altijd) de Eminent 310 Unique.
Sleept-ie overal mee naar toe.

Deze dus:
Studio_E310-U_1.jpg


Even tsjekken:
-Hout? Ja!
-Knopjes? Mmm-mm
-Schuifjes? Yup...
-Leds? Dacht-ut wel.

De conclusie lijkt me voor de hand liggen... :D

Site met info en audio demo's:
http://home.online.no/~per-kr/Eminent_310_Unique.htm
 
Ik geloof dat mn vader nog zo'n grote eminent thuis heeft staan.
Ik herinner me dat dat ding toen nieuw zo'n FL.12.000,- koste. (30 jaar geleden)
Zijn buurman was toen de directeur van eminent.

Ik ga toch eens goed kijken welk type het is.
 
Nou Errol, je weet maar nooit wat je tegenkomt...

Maar eh... voor de centen zou ik het niet doen - zoiets brengt (als je geluk hebt!) rond de 50 Euro op.
Altijd uiterst vermakelijk als je op Marktplaats mensen ziet schermen met multi-dure orgels (hij heeft ooit wel x-duizend gekost) en ze vragen nogsteeds iets van de helft. Paar regels daaronder staat dan vaak het zelfde gebakkie maar dan gratis af te halen voor een kamerplant :D

Toch zou ik er graag ééntje onderdak bieden. Maar ik vind een busje & wat vrienden inhuren voor zoiets een beetje te veel van het goede - zeker omdat ik ook al niet zoveel ruimte voor zo'n geval heb. Maar ooit... ooit!
 
Hehehe Astro, leuke pic. Nooit gezien, dus nu is het officieel...

Weetjewat, als ik er 1 zie op Marktplaats help je mij eerst sjouwen, dan help ik jou met de volgende! :eureka:
Moet nog wel lukken, deze eeuw :o:
 
Dan ga je je toch afvragen of je met creatief modden dat ding niet 1/4e kleiner kan maken (en kan midificeren :D).

Met dergelijke ouderwetse electronica moet dat nog gaan, of niet?
 
Origineel geplaatst door Hanz
Hehehe Astro, leuke pic. Nooit gezien, dus nu is het officieel...

Weetjewat, als ik er 1 zie op Marktplaats help je mij eerst sjouwen, dan help ik jou met de volgende! :eureka:
Moet nog wel lukken, deze eeuw :o:

Weet wat je zegt Hanz ik woon 2 hoog en heb geen lift. Smal trapje. Maar het is een idee (voor de toekomst). :D
 
Met dank aan Marcel D, nog even een fraaie foto in het kader "Oxygene en Equinox op 2 vierkante meter".
Foto genomen na een Jarre concert...

DCP02371.JPG


-Eminent 310 Unique
-Korg Minipops
-Smallstone Phaser

8~
 
Je hebt ook een 'theater' uitvoering van de Eminent 310...

De site Eminent 310 Unique Salvation Project zegt:

The only differences are visual ones. The Theatre has a darker casing, it's more colourfull (yellow, red, back levers for the register selecting instead of gray, brown and black), an on-board Rithmix 'drum computer' and if it survived the 25 years since they where build, fancy lights below the top-lid.

M'n schoonmoeder zal hem nog even demonstreren:

et310u-white.jpg


Trouwens, is een Eminent Theatre 2000 een geheel ander orgel?
 
Ik heb dus zelf ook een Eminent 310 Unique en een Solina String Ensemble, maar als ik Jarre stukken speel met de Smallstone erover vind ik het geluid van de Solina niet echt in de buurt komen van de 310. Klinkt een stuk "doffer" vergeleken met het wat "heldere" geluid van de 310.

Bovendien zat ik eraan te denken om toch die 310 van me live mee te nemen ;). Net zoals Jarre: een bodemsteum met wielen eronder en hoppa meenemen. (das wel makkelijk gezegd dan gedaan, maar gelukkig heb ik ook een MPV tot mijn beschikking)
 
Hoi

even mijn mening . . . . .:geslaagd:
Ik heb zelf - heel lang geleden - een eminent 310 unique en een solina strings gehad. Zo zijn ECHT heel verschillend. Nog steeds zou ik wel weer de 310 willen bezitten, want het orgel gedeelte is fantastisch, en de strings over de leslie gewoon super. Nooit ge-evenaard. Sja en dan de solina strings, daar geldt het zelfde voor, hoewel, ik vind dat vele synths dit geluid goed na kunnen maken, alleen de "chorus" of "ensemble" die in de solina zat is lekker vol!!!!

kortom - 2 verschillende apparaten met een eigen karakter.

John
 
Ik heb al een hele tijd dat ding (de 310 dus) staan. Heb er echter nog weinig mee geexperimenteerd.
Zou iemand met wat tips kunnen geven hoe ik hem moet instellen op de Jarresound?
En het laatste nummer van de Equinoxe cd, is dat ook de eminent?
Dat vind ik ook een waanzinnig geluid....zou het daar ook wel van willen weten.
Of of....een manual...wie heeft er een manual :D
 
Back
Top