Genelec 1029's of Alesis M1a's????

DJ41

Lid sinds 1834
Lid sinds
20 december 2001
Berichten
1.910
Locatie
Nieuwerkerk a/d IJssel
Dilemma:

Ik wil nieuwe monitors, maar weet niet welke. Mijn enige "eis" is dat ik een goed laag bereik heb. Ik maak Hardcore/Gabber muziek en dus moeten de monitors tegen wat abuse kunnen. Mijn budget is 1000 Euro. Ik lees hier veel goede dingen over de Genelec's 1029's, maar er is ook een aparte subwoofer voor te verkrijgen en die is ook zeer prijzig. Zonder sub zal hij dan wel niet tot zijn volle recht komen?! De Alesis M1 (actief) lijkt me ook wel een aardige keus.

Wie heeft hier ervaring mee en wie weet winkels waar ik ze kan testen en (goedkoop) kan kopen??

Thanks!!!

Dennis
 
Grappig, je maakt wat los bij de mensen. Mja da's dan maar goed laten we zeggen. :)

Maar senor DJ, volgens mij zijn die kleine genelecs nou net niet wat je zoekt denk ik. Zonder die subwoofer missen redelijk veel laag en klinken ze wat scheller. Misschien dat die alesis dan beter is maar gaat anders maar eerste een keer in de winkel luisteren waar ze die dingen hebben staan. (boeie of je ze daar koopt of niet)
En anders die 1030AM is denk ik toch handiger voor you, mja die zijn een tikkie (!) duurdah.

En geilen op de specs lijkt me niet zo handig, maar het is nooit verkeerd om vantevoren voordat je gaat luisteren even wat research te doen.
 
Die 1030's zijn inderdaad 2X zo duur!!! Ik heb die Alesis boxen nog nooit gehoord, ben benieuwd of die een beetje kunnen brullen qua laag.
 
Ik heb die Alesis M1a's. Op zich prima boxjes, wel lekker veel laag. Aleen klinken ze wat HiFi. Ze klinken af en toe wat te prettig en je hoort niet zo goed wat er mis is in je mix. Het zijn prima boxen om op te componeren maar afmixen kun je beter andere monitortjes voor hebben
 
monitors

monitors

Ik gebruik zelf de 1029a's. Ze klinken erg goed, maar echt veel ECHT laag zit er niet in. Heb je idd de subs voor nodig. Vanaf de 60hz klinkt alles echter behoorlijk goed en uitgebalanceerd. De m1's ken ik alleen via via, en vond ze ook wel goed klinken. Beetje te warm naar mijn smaak, maar wel goede bas!
 
Als je echt wil horen wat er beneden de 60 a 80 hz gebeurt moet je zowieso een sub hebben. Geen enkele nearfield komt zo laag. Of natuurlijk echte grote monitors
 
Kun je elke sub op alle nearfields kwijt? Ik ga denk ik voor de Alesis M1a's en dan zoek ik er t.z.t. nog een goeie sub erbij. (wanneer ik weer geld heb...)
 
Misschien een beetje raar, maar ik gebruik heel vaak de koptel om goed naar het laag van een mix te luisteren. En om heel precies naar de details te luisteren is het een prima method mits je die koptel ook gebruikt om je mp3'jes enz op te horen zodat je een beetje weet wat zo'n ding allemaal qua geluid verkleurt. Maar volgens mij geld hetzelfde voor je monitorspeakers. Alleen wel irri dat die dingen zo steriel klinken bij de meeste muziek.

Maar DJ zou je dan nu wel doen (jongen?) van die Alesis. Want volgens mij hebbie ze nog nooit gehoord, of ik mot d'r helemaal naast zitten.
 
Laatst gewijzigd:
Up 2 u

Up 2 u

Laat die alesissen maar staan. Geweldige hifi monitor absoluut geweldig geeft alles spectaculair weer, maar geeft op een andere installatie(lees:) je opname. Grove problemen> het laag is meestal te veel op je net gebrande master(je kan ze beter als midfield(3 meter) gebruiken). Je midhoog klinkt op de alesis wel +2 db. Niet kopen... Ze kleuren te veel. lees tests in FM maar. Koop de genelec of als je budget het toelaat een Mackie(die is super voor gabber!!!) bovendien is laag, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt voor gabber/hardcore niet zo enorm belangrijk als je denkt. bij een gabber bassdrum bevindt de piek zich niet in het sub low maar veel meer in het hogere gedeelte van het laag. ik denk wel 25-50- hertz hoger dan een techno bassdrum(van 80-120 naar 120-150). Tip> klinkt als een kartonnen doos maar als het daar op klinkt en dat blijft toch de basis wet van monitoring>dan klinkt het elders alleen maar beter. absolute zero> zeer geliefd in de dance.
 
Bedankt voor je reactie! Welke Mackie zou je aanraden de Mackie HR824 is mij veeeeeels te duur!!

Ik zit nu te azen op een Event PS8, die heeft een laagbereik van 35hz, dat zou toch genoeg moeten zijn? Weten mensen hier nog andere goedkope sites zoals thomann??
 
Hmm, ook ik zou je Mackie's aanbevelen, ze zijn duur, klopt, maar ik zou niet bezuinigen (als je al bezuinigt tenminste) op de monitors... heel af en toe kom je ze zelfs in zeer goede staat 2e hands tegen.
Ik heb ze zelf ook en ze zijn megavet. Hoe hard je je main mix ook zet, de sound blijft loepzuiver op die Mackie's.
Kan bij mij misschien ook komen omdat ik een Mackie tafel heb, maar ik denk dat ze op elke tafel wel goed tot zn recht komen.

Gouden tip die al vaker is genoemd:

Ga elk type stuk voor stuk luisteren. Beste is met je eigen producties. Ga dan lekker even op een rustige dinsdagmorgen of woensdag- heen als er lekker weinig klanten zijn.

Succes!

PS, volgens mij heeft Mackie slechts 1 type near field monitor en da's de HR-824. Mackie maakt ook PA monitors maar die zijn denk ik niet echt voor studio bedoeld.
 
Ik ga denk ik voor de Event 20/20BAS, zijn bij Thomann ongeveer 1250 Euro en schijnen eigenlijk net zo goed te klinken als de Mackie's.
Ik heb van een aantal producers gehoord dat ze die ook gebruiken (Impulse Factory, Art of Fighters, Core pusher).
Ze zeggen dat het (sub)laag toch wel veel invloed heeft op je mix voor stampende housemuziek. moet toch ongeveer op de 35hz liggen zeiden ze.
 
Ben momenteel in onderhandeling voor 2 Mackie HR-824's voor 1200 Euro de set... ze zijn puntgaaf en 100% okee volgens die gast... is dit een redelijke prijs?
 
Tja 1200 € dus? Das een nette prijs, ik heb mijn setje voor 3000 piekjes gekocht, met 8 van die kegeltjes die je onder de monitors kan plaatsen om zo min mogelijke trillingen door de ondergrond te laten gaan. Die schijnen ook niet goedkoop te zijn. Dus 1200 euro is best ok. Maar heb je al andere merken monitors gehoord?
 
Origineel geplaatst door DJ41
Ben momenteel in onderhandeling voor 2 Mackie HR-824's voor 1200 Euro de set... ze zijn puntgaaf en 100% okee volgens die gast... is dit een redelijke prijs?

Mocht het afketsen dan mag je hem naar mij doorsturen! ;)
 
Ik heb zelf de M1 Actives. Ze geven inderdaad een hoop laag (genoeg), maar ik heb meestal problemen met inderdaad het midhoog. Toch weet ik hier wel omheen te werken. Dus ik luister het ook op mijn hifi, in de auto en op zoveel mogelijk dingen af. Mijn hifi staat trouwens direct op de Hifi dus ik kan direkt horen hoe het op een 'normale' set klinkt.

Maar de Alesis bevallen me over het algemeen dus goed en als je je van de bovengenoemde door 'De Voorman' genoemde nadelen bewust bent dan kan je er goed mee werken. Ben ook Genelecs 1029a's gewend en mijn ervaring is dat deze goed klinken. Maar zet ze wel in een goede ruimte, want anders wordt het mixen hierop toch moeilijk.!
 
Correctie op bovenstaande 'mijn hifi staat direkt op de 01v' !

:)
 
Origineel geplaatst door DJ41
Ik ga denk ik voor de Event 20/20BAS, zijn bij Thomann ongeveer 1250 Euro en schijnen eigenlijk net zo goed te klinken als de Mackie's.
Ik heb van een aantal producers gehoord dat ze die ook gebruiken (Impulse Factory, Art of Fighters, Core pusher).
Ze zeggen dat het (sub)laag toch wel veel invloed heeft op je mix voor stampende housemuziek. moet toch ongeveer op de 35hz liggen zeiden ze.

koop de Events, ik heb ze (BAS) en zijn perfect, klinken inderdaad bijna zo goed als de Mackies (bijna)
maar veel neutraler en rustiger dan de 1030 van genelec.
 
Back
Top