Mixers en kleuren

Hover

-
Lid sinds
16 Maart 2002
Berichten
3.942
Locatie
Sint-Niklaas
Ik kijk uit naar een nieuwe mixer

Bij het lezen van reviews komt bij mij volgende vraag op:

Heel wat mensen vinden merk A beter dan B omdat de mixer het geluid 'mooier' maakt. Is het niet de bedoeling dat de mixer het geluid NIET bijkleurt (behalve dan de on-board fx) net zoals bij nearfield monitors?

Of bedoeld men hier dan de EQ?

Is EQ wel nuttig wanneer je (zoals ik) enkel gebruik maakt van synths? Als je niet tevreden bent over de klank dan kan je het toch bijregelen op de synth zelf?

Ik denk dat EQ vooral nut heeft bij bronsignalen (zoals vocals en andere analoge signalen) die je niet zomaar kan bijregelen. Je kan moeilijk aan de zanger vragen om een beetje 'anders' te zingen. (tenzij een paar pilsjes de toon kunnen bijregelen :))

Hover
 
je kunt wel zeggen dat een mengtafel neutraal behoort te klinken maar dat doen ze geen van allen.. je haalt het geluid nu eenmaal door een extra circuit..en dat kleurt het geluid altijd ...
ook klinkt de eq van de ene tafel anders dan van de andere

eq lijkt me trouwens wel altijd nuttig.. want heb jij eq op je synth zitten?
 
tuurlijk kan een tafel neutraal klinken, alleen de meeste willen dat niet.

Ik denk dat EQ vooral nut heeft bij bronsignalen (zoals vocals en andere analoge signalen)
eq zou ik trouwens maar zo weinig mogelijk gebruiken bij vocals, alleen als het echt nodig is.

ik gebruik de eq meestal om het hele zaakje goed bij elkaar te laten klinken en niet zo zeer om een bepaald apparaat een ander kakrakter te geven
 
EQ

EQ

EQ is misschien wel een van de belangrijkste dingen die je op een mengtafel vindt. Het is cruciaal om bepaalde kanalen bij elkaar 'uit de buurt' te halen, nét even een bepaalde frequentie te versterken of te dempen.. rumble en ruis weg te filteren bij geluiden die toch het echte hoog of laag niet gebruiken..

Al met al heel erg belangrijk om een goede eindmix te krijgen.
 
ik eq me altijd een slag in de rondte....
en heerlijk hoor die warmte die m'n tafel geeft... :)
 
Back
Top