24bit sampler? wat is er zoal te verkrijgen?

Fatar

Drum Pad?
Lid sinds
29 juli 2003
Berichten
826
Ik zit echt uit te kijken naar een sampler, maar zou graag een 24bit variant willen. software samplers zijn niet mijn ding en ik heb samen met een voormalige vriend van mij een yamaha a3000 (volledig uitgebouwd) en een emu e6400ultra gehad. vooral de emu was een fantastische bak wel, maar 16bit en alleen de effecten 24bit. nou ben ik niet supegoed op de hoogte van samplers, behalve deze en vroeg me af wat nou echt een leuke sampler zou zijn voor het produceren van psytrance.

uitangspunten
goede effecten. liefst samples grafisch weergegeven zoals op de emu e6400ultra. stuk of 8 outputs. het liefst usb.

ik vraag me af of ik niet teveel verlang eigenlijk en of ik misschien toch maar een emu moet gaan aanschaffen of een yamha a5000, want de 3000 heb ik persoonlijk geen belang meer bij vanwege de effect routing. de z-plane filters van de emu zijn ook vet te noemen. he ik weet het niet meer hoor..pffff..
 
denk je dat je het verschil goed kan horen? staar je niet blind op specs hoor :)
 
Kweetnie,,, het verschil tussen de mpc2000 en de mpc4000 is wel heel duidelijk te horen iig.
Maar als je de sampler alleen voor drums gebruikt is 16 bit zeker wel voldoende. Je moet eens weten hoeveel platen er nog uitgebracht worden die met een mpc2000 of zelfs nog een s serie gemaakt worden. Ik moet Olaf hierin wel gelijk geven
 
ja zou zat ik dus ook al te denken, maar weet het niet olaf of ik dat kan horen. ik vond de geluidskwaliteit van de emu iig wel veel vet en boba jij hebt ook gelijk, maar wat is dan nog een verstandige keus? een a5000 of een emu?
 
Je zou eens kunnen kijken naar de Akai Z4 of Z8. Volgens mij zijn dit tot nu toe nog de enige 24bit hardware samplers, maar ik zou wel de tip van Olaf meenemen...
 
emu no doubt about it

stond er pas nog een hier, een 64 voor 150 euro

echt mega vet die bakken

leuke is dat straks 16 bit in vergelijking met 24 bit weer rauw klinkt ...
dan zoekt iedereen ipv een s950 een 16 bitter .. no doubt about it
 
Even maar een verkooppraatje ;) Ik ben een zéér tevreden Yamaha-gebruiker. De A5000 heeft tot nu toe alles wat ik ervan had verwacht. Het geluid is goed, filters vet, maar die nemen het toch niet op tegen E-mu's Z-planes. En als je de bediening door hebt (heeft bij mij wel even geduurd :D) dan is het een machientje dat heel natuurlijk aanvoelt in het gebruik. De samples zijn heel makkelijk te bewerken en eh... EFX-EFX-EFX-EFX-EFX-EFX!!!!
 
16 bit samplers hebben vaak een 14 bit reële output; de goede niet te na gesproken.
Een merk zet daarom 18 bits converters in zijn dozen om 16 bit te kunnen garanderen
(raden maar....helaas zonder Kees Schilperoort). Ook de interne resolutie van de sampler m.b.t.
tot de DSP-bewerking speelt een rol (afrondingsverschillen met bewerkingen als een filter, een
shaper, een vervormer etc). Deze moet dan ook nog eens intern goed teruggedithered worden
(niet getrunceerd) naar de eindresolutie voor de DA-converter.
Zelf gebruik ik 16 bit samples die worden bewerkt in een 26 tot 32 bit omgeving, komen als
20 bit eruit naar een 24bit converter (een soort gain staging met bitjes...).
Let in verband met de jitter ook op de voeding van de sampler (schone constante DC moet er in
de machine gaan vanuit de voeding). Een goedgebouwde 16 bit sampler met goede interne resolutie
voor de DSP kan mits in een vriendelijke electrische omgeving (schone stroom met een constant en
juist voltage en GEEN aardlussen!) net zo goed klinken als een mindere 24 bit in een ongecontroleerde
electrische ambiance.
Sommige samplers kakken door hun SPDIF een hoger dan 16 bit signaal uit (niet teruggedithered);
hierbij zou je via een (Apogee liefst) SPDIF touwtje via een geniaal en voor het geld kwalitatief hoog-
staand doosje als de Mindprint DI/O (24 bit AD-DA plus goeie pre-amps) dit door de DSP opgekrikte
signaal kunnen laten afspelen.
In de digitale wereld lijkt meer vaak beter maar kost ook meer opslagruimte etc.; toch wordt het
eindresultaat van de digitale processing vaak meer bepaald door de kwaliteit van de analoge compo-
nenten er om heen.


ISPdeRuiter
 
Wat verwacht je van een 24 bits sampler en hoeveel 24 bits sample CD's zijn d'r?

Volgens mij niet zoveel.
 
Nog niet, maar dat gaat echt wel veranderen in de toekomst.

Trouwens veel multisample cd dingen zoals Garritan enzo zijn wel 24 bit, maarja dat zijn precies die dingen waarvoor ik nog wel de moeite wil nemen om mn pc aan te zetten
 
leuke informatie tot nu toe allemaal. ik denk dat de emu reeks me dan net iets meer aanspreekt als de yamaha serie. nogmaals heb van beide merken iets in me handjes gehad en de emu gaat gewoon verder. zowel in effecten als mogelijkheden. nou ken ik persoonlijk niet de a5000, maar ga der wel van uit. meer informatie is altijd welkom natuurlijk. :D
 
De Akai Z4 en Z8 kunnen zowel 16 als 24 bit tegelijkertijd lezen.

Volgende week ga ik een Z8 halen.
Dacht eerst aan een Z4, maar die heeft maar 2 outputs
Als je dan een Mutec-board koopt en dat geld bij de Z4 optelt is het verschil nog maar 70 euro
Dan liever een Z8
Afneembaar frontje is een extra luxe.
De Q-Control lijkt me wel tof om dan controllers toe te wijzen, vooral ook omdat deze realtime te gebruiken zijn.

Heb een paar sample cd´s met 24 bits samples bv Synthetic drums en gezien het in de toekomst meer zal gaan komen is het prettig je sample direct te laden en niet eerst hoeft te converteren.

Heb m´n S5000 dan ook om die redenen weg gedaan.

In de praktijk heb ik gemerkt dat ik van een zanglijn van een zanger die ik ging converteren toch een hoop verloor.
Niet dat 16 bit zo slecht was, maar het verschil was duidelijk hoorbaar
 
Origineel geplaatst door crossroad
z8...

op harmony central lees ik ook wel een ander verhaal over iemand die er alleen maar problemen mee had. sysex dumps waardoor het displaytje gewoon bleef hangen. de interne hd die niet wou formateren met de interne functie van de z8 en de customer support van akai was ook crap. tis maar een verhaal hoor van 1 iemand, de andere twee waren weer beter, maar toch... wordt daar ook niet geruster op. vond de a3000 ook veel van die 'kleine' kuren hebben. die van ons althans en hoorde wel vaker dingen erover. bij ons gingen de draai knoppen naar de kloten of beter te zeggen, reageerden niet meer na behoren. best klote wel. verder is aan geheugen komen een moeilijk verhaal bij de a3000 en misschien 5000 geen idee. zal nog wel wat meer gaan lezen over de akai z4 en z8. voorlopig gaat me voorkeur nog uit naar een emu.
 
Ai dat zijn mindere berichten.
Dan is het maar te hopen dat die Bugs aan een slechte OS liggen.
De S5000 had in het begin ook z´n kuren. later was het opgelost

Zijn er hier ook mensen die zulk soort ervaringen hebben met de Z8?
 
Bij nader onderzoek blijkt dat de Z8 ook maar 2 uitgangen aan boord heeft. de 8 outputs zijn optioneel.
Valt dat ff tegen, moet er als nog een expansieboard in :erm:
 
Model Z8A heeft dus wel de 8 outputs en Model Z8D het adat-board.
Kan ze niet beide tegelijk gebruiken

Dat wordt dan tocjh de Z8A en scheelt weer een expansieboard kopen
 
Back
Top