Editorial: Gebruik van synths in een track

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.262
Locatie
Grou
Editorial

In dit editorial besteden we aandacht aan het gebruik van synths in een track. Dit gebeurt door aan de hand van verschillende audiofragmenten, screenshots en foto's. Als je deze editorial begint te kezen kun je het best gelijk de volledige track downloaden. Deze vind je achter deze link, bij de afsluiting van dit editorial vind je de link nogmaals. Mocht je willen reageren op dit editorial, doe dat svp in deze thread.

Deze track, Wet Pants, Smutty Elbows, is geproducert door DJ Zki & Dobre, en uitgebracht op het JP label. Als je wilt weten wat deze heren op hun kerfstok hebben kijk dan eens bij het Nationaal Popinstituut

Intro: sweep uit de Juno 106

Wanneer je de track hebt beluisterd hoor je na de "restaurant" sample een sweep uit de juno 106 . De audio van de juno 106 is met diverse effecten bewerkt. Er is voor de 106 gekozen omdat er zeer snel sweep mee te maken zijn, ruis open schuiven, de rest uit, beetje resonantie, envelope goedzetten en sweepen maar. Vervolgens is het geluid flink veranderd in logic dmv een ringmodulator. Het verschil tussen de bewerkte en onbewerkte audio hoor je in de volgende twee fragmenten:


- Audiofragment van de Juno sweep voor FX
- Audiofragment van de Juno sweep na FX


juno106.gif



Drumz

Uiteraard ontbreken in deze track de percusie geluiden niet. Dobre drumt vooral met de EMU6400.




Bassline uit de Nordrack

NordRack

Een "analoog-achtige" bass met dat typische digitale nord-randje. De artiest verteld: "Als ik die bas met bv de ms20 had gemaakt dan was toch te dik geworden en was iets teveel dichtgesmeerd in de mix. nu steekt ie er nog wel een beetje bovenuit terwijl ie nog best vet is."


De bass uit de Nordrack hoor je als audiofragement onder deze link, en zie je als sequence in onderstaande afbeelding.

Nord-Bassline.gif



JX8P lead vanaf 1:04

Achter deze link vindt je info over de JX8P.

De JX8P is in het volgende audiofragemnet hoorbaar. Dobre verteld "Pad-achtige geluiden zijn altijd fijn uit de jx, het apparaat heeft een bepaalde simpelheid, vooral in combinatie met de programmer, maar ook in klank. beetje raar ofzo. :D"



M4100008.jpg


Virtuele gitaren van Steinberg voor een break op 2:19

Voor de gitaar sound wordt gebruik gemaakt vanvirtuelel gitaar van Steinberg, je hoort hem in onderstaand voorbeeld:

Virtuele gitaar

De midi data zie je in onderstaand screenshot van het sequencer scherm



virtualguit.gif


virtualguitseq.gif



MS20 op 3:35

MS20

Klik hier en je hoort van de MS20 een audio fragment Dobre over de MS20: "Leuk om de 2 oscillatoren uit elkaar te tunen, krijg je van die "eerie" klanken. superhandig, toegankelijk en vet apparaat. Ik ken het ding op m'n duimpje (net als de rest van de synths trouwens) en ik weet precies wat ie kan. Dus als ik een bepaald geluid in gedachten heb waarvan ik weet dat de ms20 dat wel zou kunnen kan ik dat supersnel creeëren."

De sequence van het audio fragment dat je hoort zie je op onderstaande afbeelding.

ms20.gif


Het complete arangement


Onder deze link de afbeelding van het sequencerscherm

Track in z'n geheel

Dit editorial is mede tot stand gekomen door de fantastische hulp van Dobre, waarvoor dank!

p.s. Het copyrecht van al het materiaal in dit stuk behoort bij de betreffende rechtsperoon.
 
Laatst gewijzigd:
Hier in ieder geval de complete track nog even totdat de links zijn gefixt.
 

Attachments

  • Ski & Dobre - Wet Pants, Smutty Elbows.mp3
    7,1 MB · Bekeken: 178
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top