Q&A Cikira nl

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Lid sinds
4 januari 2002
Berichten
6.262
Locatie
Grou
Fuse:
We hebben een heleboel vragen binnengekregen, we hebben dan ook de beste uitgezocht (en de slechtste eruit gelaten)

Heh, bedankt Fuse dat je de slechtste eruit haalt. Ik word soms op geattendeerd op verschrikkelijke verhalen en speculaties over mezelf op forums over de hele wereld, dus ik begin met het ontzenuwen van verschillende verhalen die er de ronde doen, en die jij (gelukkig) uit beleefdheid hebt weggelaten!

1. Nee, mijn site is GEEN 1 april grap!

2. Nee, ik ben niet rijk! Maar ben voorzichtig met geld, en er zijn veel dingen waaraan ik voorkomen heb geld te besteden, zodat ik m'n studio en droom huis kon bouwen.

3. Nee, ik ben geen man! (Geloof het of niet, ik heb dit op verschillen plaatsen gezien, het is een gekke spiegeling van menselijk gedrag, op verschillende manieren)

4. Nee, ik ben niet de vriendin van Bob Moog! (Ik hoop dat Bob er ook om moet lachten!)

5. Nee, ik heb niet de gear van een ander gekregen, het is allemaal van mij.

6. De blauwe Viscount OB12 is in het midden van m'n studio geplaatst omdat hij eigenaardig en opzichtig is, ik weet niet zeker waar die thuishoort. Hij is als mij!

7. Verveel de Pterrible Pterodactyl of RedMoon niet met domme theorieën. Ze heeft een groot geheugen en is slllllleeeeeeccht! :)


C-Code vraagt:
Ik ben nieuwsgierig hoeveel tijd je besteed aan musiceren.

Hier op het platteland van de staat Washington (ca. 2 uur rijden vanaf Seatt;e), is het leven niet duur. Ik heb het geluk dat ik thuis kan blijven en m'n tijd kan besteden aan mijn studio en privé projecten. Ik ben zeker een nachtbraker met mijn werkwijze. Ik tel nooit de uren die ik spendeer, maar vaak, als ik m'n tanden zet in een programmeer probleem, of patch experiment, draait het uit op een nachtenlange sessie voordat ik op een goed punt om te stoppen kom. Na zo'n lange sessie probeer ik m'n gedachten voor een paar dagen op iets anders te richten, Om te relaxen spendeer ik veel tijd aan het lezen van discussie groepen, en socializen middels e-mail. Ik luister naar beukende dansmuziek, terwijl ik fitness oefeningen doe--dat is het moment dat de goede ideeën geboren worden!


Wat was je eerste synth?

M'n eerste synth was een goedkoop keyboard van de elektronica afdeling van een warenhuis. Het enige dat je ermee doen kon, was de presets layeren, maar het sound design virus greep met plotseling en hard! Een lange tijd had ik me bezig gehouden met visuele ontwerpprojecten. Ik had een eigen bedrijf waarbij ik voor jaren lang optrad als buikdanseres en danslerares (daar komt de naam Cikira van). Ik ontwierp en maakte weelderige danskleding, en deed de choreografie voor groepen uit het midden oosten, in de buurt van Seattle. Ik droeg altijd visies met mij mee van prachtige stoffen en gekleurde sluiers die door de ruimte vlogen, en spendeerde uren met het voorzichtig naaien van patronen rozenkransen en glinsterende blaadjes op kostuums. Toen ik dat slechte keyboard verkende kwam ik erachter dat ik sluiers van geluid kon maken. Een lange tijd vertelde ik de dansleerlingen dat ze de muziek naar zich moesten laten spreken, en deze moesten volgen. Dat ze de notie van muziek aan de kant moesten zetten, als achtergrond van een ego gedreven performance. In plaats daarvan moet de artiest zichzelf als een dienaar en vertaler van de muziek zien. De muziek is het overheersende element. Opeens daagde mij het dat ik mijn eigen muziek kon maken en ik was in vervulling van dat idee.

Ik wist niets van synths. Maar was enthousiast toen ik de Korg Wavestation en het concept van het visueel patchen van parameters middels software ontdekte. Toen begon ik met het zoeken naar kennis en informatie over synthese en compositie vanaf het internet.

Ben je ooit in Nederland geweest?

Nee, maar m'n vader's familie (genaamd Pool) kwamen er vandaan. Ik leefde als kind in Engeland en ben met m'n ouders, die voor buitenlandse zaken werkte, naar veel plaatsen in europa gereisd. Toen m'n vader daarmee stopte werd hij geschiedenis leraar, en dus de beste reisgids. Zijn liefde voor oude opera platen en pianoliedjes zitten tussen m'n oren als de referentie voor wat muziek aan emotie kan genereren.


Bass vraagt:
Op welke leeftijd begon je met het maken van elektronische muziek? En het luisteren naar welke artiesten maakte dat je synths wilde bespelen?

M'n start met het cheapie keyboard was in 1993 of zo iets. Een lange tijd had ik al Arabische Armeense, Griekse en Egyptische en Noord Afrikaanse muziek op vinyl verzamelt. Dus ik was een groentje in termen van beïnvloed door elektronica, en ik denk dat dat een goed ding geweest is. Ik houd van etnische ritmes, gecombineerd met puur elektronische geluiden. Het was pas na een paar jaar stoeien met bijna ieder sequencer programma voor de Mac, dat ik in contact kwam met Max programming.

Wat is je favorite synth?

Ik denk dat dat de Minimoog Voyager moet zijn, Naast dat het "het echte ding" is, klinkt hij levendig, en ziet er prachtig uit, hij is belangrijk voor me, en het is een klassieker. Ik kocht bijna een tweede, maar kreeg toen een aanval van gezond verstand!


Olafmol vraagt:
Keuze: verzamelaar of muzikant?

Dat is een moeilijke, omdat het gemakkelijk is om te laten zijn dat je een verzamelaar bent als gewoon naar een collectie verwijst. Het is veel moeilijker om te laten zijn dat je een muzikant bent. Wat is de definitie van muzikant? Worden je kwaliteiten als muzikant getoond door een goede performance? Als dat zo is dan ben ik een dancer, geen muzikant, dat, omdat ik mezelf beter kan bewegen dan een instrument bespelen. Als ik software schrijf, die mensen muziek laat maken, maakt mij dat een musicus? Ik wil een punt maken door te zegen dat het mij een musicus maakt, en wil dan zien hoe mensen reageren. Het geeft i.i.g. voldoening om een "tool-builder" te zijn.

Als ik moet kiezen tussen eigenaar zijn van instrumenten en de skills om creatief te zijn, dan houdt ik liever de skills die ik heb, omdat iemands waarde niet ligt in hetgeen zij bezitten, maar in hetgeen zij doen.

Maar nee, ik denk niet dat ik er klaar voor ben m'n synths weg te geven :)

JohnnyBusca (modular monk) vraagt:
Wat is in jouw beleving het verschil tussen VA en analoog

Ik heb zeker respect voor het aanlokkelijke geluid van echte analoog. Als ik een kloon van mezelf had zou ik haar vertellen om een modulaire synth te gaan bouwen. Ik blijf steeds denken aan de mooie hal die ik in m'n huis heb, dat zou er een mooie plaats voor zijn, dus misschien zit er een "G.A.S."fase aan te kommen. Zoals we weten kunnen de nieuwste VA's analoog klinkende geluiden maken, of zelfs verder gaan als de oude analoge. Elektronische muziek is veel rijker wanneer je deze verschillende vormen van klankopwekking combineert. Mensen die commerciële muziek maken, of primair voor andermans plezier weten dat er geen superieure type gear zijn. Wat er toe doet is hoe tracks samenwerken wanneer zei gemixt, en van effecten voorzien worden. Maar als je wat in de studio omprutst voor je eigen plezier kun je het best zoveel mogelijk kracht tot je beschikking hebben als je een analoog fetish hebt.

Saint Eric (analog fetishist) vraagt:
Ik zie geen oude analoge bakken tussen je apparatuur. Houd je niet van oude Moogs, Arps, etc?

Ik houd er wel van. Maar als ik ze spaarde zou het steeds noodzakelijker worden om ze naar elders te sturen voor onderhoud en reparatie, hetgeen kostbaar wordt. Ik koop niet vaak gebruikte apparatuur, en ik zou niet van de opwinding genieten van het kopen van niet geziene gear. Daarnaast moet ik praktisch zijn. MIDI is een cruciaal stuk gereedschap voor mij, omdat al m'n apparatuur met elkaar één groot workstation vormt. Met de uitzondering van een paar oudjes heeft ieder instrument een gemakkelijk toegangbare MIDI configuratie. M'n Mac functioneert dan ook puur als sequencer, en patch editing station. Trouwens, er zijn vier MIDI interfaces, elk met acht poorten van 16 MIDI kanalen in m'n studio. Soms patch ik MIDI kabels opnieuw om MIDI THRU verbindingen te voorkomen, en nee, ik heb niet al deze synths gelijktijdig aan! Voordat ik iets nieuws toevoeg, kijk ik ernaar hoe goed een item samenwerkt met andere onderdelen betreffende MIDI. Maar het is ook nog eens zo dat ik niet vaak klassieke synths tegenkom.

N0_key vraagt:
Mijn creativiteit lijdt onder het gebruik van veel gear. Ik verdwaal in de verleiding van al die knoppen en LEDjes. Herken je dit? Hoe ga je om met de synths die je bezit vs. je creativiteit en productiviteit?

Daar ben ik het zeker mee eens! Ik ga er op een radicale manier mee om, anders wordt ik snel gek! Mijn strategie wordt soms top-down componeren genoemd. Ik maak een schets van m''n werk door gebruik te maken van loops en op sample gebaseerde geluiden, en na een boel vergelijkend luisteren verwissel ik de gebruikte synth voor iedere track één voor één tijdens de productie fasen. In plaats van hier in detail op in te gaan verwijs ik je naar de webpage over mijn software in dit artikel.

Senso (analog sensei) vraagt:
Is er een kans dat de Kung Fu Hamster de ster wordt in een video-clip?

He Senso, hij is de beste, toch? Hij was een presentje van m'n geke vriend "the Feature Creep". Ik had in een e-mail uitgebreid geklaagd over het herschrijven van een aanzienlijk deel van de Max programmering, maxWerk, die 16 Midi step-sequences gelijktijdig draait. Ik vertelde hem dat ik teveel hamsters had rondrennen in te veel wielen, en dat ik met een efficiëntere en meer gecentraliseerde timing engine moest komen. Kort daarop ontving ik een pakketje dat de "UberHamster" bevatte. Hij gooit zijn "nunchakus" driftig in het rond met alamerende gebaren en uitdrukkingen, en zingt "Kung Fu Fighters". De MIDI sync in mijn studio is sinds veel beter. Het is fijn om vrienden te hebben!

Wout Blommers vraagt:
Er is een boel Clavia rood in de racks (Nord Leads) Wat vindt je van de Nord Modular, en de nieuwere G2?

Uh-oh, het Clavia rode gedeelte in m'n studio is zelfs nog groter geworden! De stapel van sexy-rode dingen is nu tot 4 gegroeid omdat de duivel mij een NL2x deed kopen. Ik dacht dat ik de NL2 weg zou halen en verkopen, maar ik vindt dat ik geen haast heb. En ik kan gemakkelijk fantaseren over een Electro!

Ik heb met de Nord Modular van een vriend gespeeld, en ik zou graag een G2 hebben, en een computer om de editor te draaien, maar als ik al software vergelijk met hardware dan kun je voor dagen verdwaalt raken. Als ik denk aan het programmeren van een G2, Kyma en recent Chameleon, dan realiseer ik mij dat ik al een Max MIDI control addict ben, en dat ik ik niet voldoende tijd heb om aan al deze andere werelden van plezier mee te doen. Daarnaast heb ik als doel het zelf produceren van een CD. Dus ik heb het gevoel dat ik de methoden om muziek te componeren met software al in huis heb, en daar wil ik niets aan toevoegen. Ik kan altijd hardware toevoegen of verwijderen, maar heb een gevoel van stabiliteit met het componeren doordat ik de software die ik bezit beheers. Dus ik hoef me niet druk te maken over veranderingen in m'n computer setup. Dat bespaart geld en stress, maar maakt me geen goede advertentie voor de muziekindustrie die floreert door deze dagen van software ontwikkeling.

Over sound design: als je zoveel synths hebt, is het niet gemakkelijker om presets te gebruiken en een paar parameters te wijzigen, of maak je geluiden van "scratch"?

Ik heb geen probleem met het gebruiken van andermans sound-designs, en het is zeker leuk als ik de programmeur ervan, van een mailinglist of forum ken. Ik neig ernaar om mijn eigen leads en speciale geluiden te maken, om e.e.a. zo te personaliseren. Ik ben er zeker van dat velen dit ook doen. Ik ben geen purist die direct al de presets uit een synth wist. Als ik geweldige patches vind, gemaakt door mensen die er veel meer verstand van het programmeren van een bepaalde synth hebben als mij, dan heb ik een solidariteitsgevoel met hen, en ik denk dat zij waarschijnlijk blij zijn dat ik hun patch gebruik, net al ik dat ben als ik hoor dat iemand tracks maakt met mijn software.

Oh, en ik vergat nog wat.....Vertel Mark Pulver dat Wout Blommers hem groet :)

Voor het geval je het niet wist Wout, Mark en ik waren maar kort met elkaar getrouwd, en we zijn nu geschieden. Hij is erg bekend als bron van kennis op het internet over synths, dit door zijn talent om uit te leggen hoe complexe dingen werken, en de nuttige archieven die hij host op www.midiwall.com .

Bikkel vraagt:
Koop je in de basis iedere synth, of heb je een hekel aan bepaalde merken of producten?

Ha! Nee, ik koop niet alles, sterker nog, ik heb sinds ik mijn nieuwe huis en studio gebouwd heb geen synth meer gekocht! Ik heb de keuze gemaakt om van de meeste mogelijkheden van synthese, verpakt in hardware, een voorbeeld te verzamelen, dus nu (gelukkig voor m'n bankrekening) ben ik voorzien. Ik verlies mijn interesse in synthese technieken, om de doodeenvoudige reden dat iedere methode in mijn studio aanwezig is. Ik sta niet te springen om te verdwalen in de wereld van computer afhankelijke software synthese, hoewel ik een ieder zal zeggen dat het een goede manier is om in de wereld van elektronische muziek te beginnen.

Ik doe niet aan op samples gebaseerde wokstations, en denk goed na over al de hardware synths die uitkomen. Ik mag dan ook graag reviews in de vakbladen uitpluizen. Ik kan altijd wel een goede reden vinden om een bepaalde synth te willen hebben of om hem helemaal te vergeten. En soms denk ik maanden of jaren na over het kopen van een bepaalde synth, gewoon voor de lol. Ik ben van mening dat een klein negatief onderdeel van een synth een goede reden is om hem niet te kopen. Ik heb een aantal bekroonde of gerespecteerde synths dan ook gewoon ontweken. Want uiteindelijk is degene die in de stoel zit het belangrijkste onderdeel van de setup, en de moet vrij zijn van systeem conflicten!

Ik heb er geen goed gevoel bij om een openbare lijst te maken van synths die ik niet wil, maar ik wil je graag meegeven dat ik steeds geïrriteerd wordt door de UI's , handleidingen, en OS architectuur van één van de Japanse fabrikanten. Ik zeg je ook dat ik aandacht heb besteed aan verschillende nieuwe “number crunching VA’s”. Ze hebben modieus benoemde functies, de variaties die ze bieden om geluiden te manipuleren interesseert mij alleen niet genoeg om geld aan ze te willen besteden.


Bananaworld vraagt:
Wat is the "must-have" synth (jij bent waarschijnlijk de enige die ze allemaal kan vergelijken)?

Nu geef je me even te veel "credit" Ik heb geen ervaring met pre-MIDI synths zoals de "hardcore analog-heads" hebben! Hangt het antwoord eigenlijk niet van iemands primaire doel af? Om de basis tracks die de start kunnen zijn van een volledige productie te kunnen maken wil ik van alles dat er voor hande is gebruiken.........de Roland Sound Canvas sample-playback module, een bak waar sommige mensen hun neus voor ophalen. Toch is hij erg belangrijk voor het componeren. Voor sound design wil ik het eigenlijk niet zeggen, een Alesis Andromeda en Oberheim Xpander als eerste gedachte, en dan denk ik aan de FS1R, K5000S, Z1, Casio CZ, de monosynths ....hey! Als je een schilder vraagt wat de "must have" schilder set is, denk ik dat hij ook een "hard time" heeft je vraag te beantwoorden.

Danny vraagt:
Gebruik je synth multitimbraal, of liever in "voice mode"?

Op zeker de "voice" of "program mode", als tegenhanger van "combis", "mixes" of "performances" Een goed ding bij het bezitten van meerdere synths is de mogelijkheid om geluiden te "layeren" in een zelf gekozen stapel. Ik heb de rare gewoonte om geluiden uit de meest onmogelijke bron te halen, in plaats van de meest gebruikelijke. Ik maakte mijn dans kostuums ook uit de meest onmogelijke materialen, vaak met unieke resultaten, maar soms ook waren ze een ramp!


Yoozer vraagt:
Wat zou je (soft) synth fabrikanten adviseren om te implementeren in nieuwe gear?

Iets dat mij altijd direct irriteert is een gecombineerde MIDI THRU/OUT. Hardware shortcuts maken een synth gebruiksonvriendelijk. Geef ons tenminste de drie basis MIDI poorten!

In standalone synths, zou ik een grotere variëteit willen zien in de onboard midi noten en controller mapping functions willen zien, om meer mogelijkheden te hebben zonder een computer.


Cadra vraagt:
Is er een synth, of item dat nog uit moet komen, waar je speciaal naar uitkijkt?

Mijn antwoord hierop zal snel achterhaald zijn, maar in november 2003, kijk ik uit naar twee hardware sequencers --Infection Instruments' Zeit, en Colin Fraser's P3. Ik kijk ook uit naar Dave Smith's polyphonic Evolver. Ik kijk naar Elektron's Monomachine en de verschillende toepassingen die onder ontwikkeling zijn voor de Chameleon. En dan zijn er nog verleidingen die ik natuurlijk nog niet ken!

Sander02 vraagt:
Wat was de reden dat je je tot synth's aangetrokken voelde, een bepaalde compositie, een persoon die je tegenkwam, of misschien een familielid?

Het was geen van deze, het was mijn ontdekking van de Opcode programma’s, en de mogelijkheid die we nu allemaal als gemeen goed kennen, om noten en controller patterns op een scherm te visualiseren, zonder je zorgen toe moeten maken over traditionele muziek notatie. Het leek mij dat elektronisch gegenereerde geluiden zouden moeten volgen, dus ik was nooit geïnteresseerd in het proberen te bereiken van het realisme van akoestische instrumenten. Ik experimenteerde in, wat een poos leek te duren, een vacuüm, tot dat ik Christopher Yavelow's boek "The MacWorld Music and Sound Bible" in 1992 ontdekte.

Bazziman vraagt:
Wat verwacht je dat de meest innovatieve doorbraak is die we van een synth fabrikant kunnen verwachten in de komende jaren?

Ik verwacht een verder ontwikkeling van draadloze midi netwerken. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in alternatieve controllers, en ben helemaal geïnteresseerd in ontwikkelingen die muzikanten laten dansen, en dansers laten musiceren, zodat de lijn daar tussen verwacht. Misschien kan ik dan dansen met de synth-architectuur!


Dob (circuit bender) vraagt:
Houd je echt net zo veel van die Aibo's als van je synth's ?

Dit is een geweldige vraag omdat het me de mogelijkheid geeft om de aantrekkelijkheid van de robo-honden uit te leggen. AIBO is het leuks als het een ervaring is die je deelt. Als 2 mensen doen alsof AIBO een echt dier is, en praten over hetgeen men verwacht dat hij denkt, gebeuren er allerlei leuke interacties. Als éé'n of twee mensen AIBO naar een openbare ruimte mee neem wordt het nog grappiger, en het is een goed excuus om met vreemde te praten en kleine kinderen te bezien. Ze raken er altijd betoverd door. De laatste LAN afhankelijke mogelijkheden van AIBO zijn minder innemend voor mij dan het standaard autonome, onvoorspelbare, "happy-go-lucky" puppy gedrag. Als ik mezelf echt concentreer, zit ik er niet op te wachten dat AIBO een pootje geeft, danst, en me afleidt door een bal achterna te zitten tot hij vast zit onder mijn stoel. Dus ik wacht tot ik met vrienden ben om de AIBO in "parenting mode" te zetten.

Ik heb de laatste tijd de voorkeur van AIBO's boven koolstof gebaseerde huisdieren. Ik geniet van de vrijheid van het niet druk hoeven maken om echte dieren zodra ik van huis weg ben.


Fuse vraagt:
Heb je ooit gear verkocht, of uitgeleend?


Ik heb niet veel verkocht. Ik heb een kleine hoeveelheid spullen dien niet op de site genoemd worden, die zou ik moeten verkopen. Ik vind echter dat het veel leuker is om dingen aan betrouwbare vrienden uit te lenen. Ik heb genoeg "bits & pieces" en oude computers om verschillende home studio's in elkaar te zetten. Dus ik denk dat het toch erg waardevol is deze dingen in de buurt te houden, dit om andere in de bodemloze afgrond, genaamd "gear lust" te trekken.


Ga je ook PC software ontwikkelen. aangezien MAX/MSP ook beschikbaar is gekomen voor het PC platform?

Ik ben nu met mijn compositie programma maxWerk op een punt gekomen dat het mijn behoeften invult, en het draait op het platform dat ik gebruik. Ik sta voor de keuze om het verder te ontwikkelen, of verder te gaan met het maken van mijn muziek. Ik zou het geweldig vinden om met iemand samen te werken die het naar OSX en Windows kan brengen, maar het zou voor mij te duur zijn om de hard- en software en kennis te verzamelen om dit zelfstandig te doen, en het zou me teveel tijd kosten. Ik geen interesse om het managen van een software bedrijf, en me met zaken bezig te houden als copy protection en return on investment. Ik zou maxWerk dan ook graag overdragen aan iemand met een bak geld.

Tot die tijd is er een vrij te downloaden versie beschikbaar, lees erover op http://www.RedMoon-Music.com/products/maxWerk/

We hadden er het op het synthforum onlangs over dat vrouwlijke synth enthousiasten schaars zijn. Wat is jouw mening hierover?

Het verbaast me dat er niet meer vrouwen met muziektechnologie betrokken zijn. De ratio mannen vs. vrouwen maakt het zeker leuk!

Ik ken wel een paar vervelende aannamen. Dat vrouwen die opname apparatuur hebben zangeressen zijn, is er één van. Als ik begin te zingen bedek je oren en begin te rennen! Ik ben op de NAMM stands van synthfabrikanten in gelopen om vragen te beantwoorden, en werd genegeerd hoewel ik toch een potentieel kopen ben van een duur product. Vrouwen worden niet als synthgebruikers gezien.

Ik word er niet boos van, omdat ik gewend ben om onverwachte dingen te doen. Ik vind het goed om te zien dat er meer en meer vrouwlijke DJ's zijn, maar je ziet niet veel vrouwelijke synthfreaks boven de 30 jaar. Ik vindt het altijd geweldig om iets van hen te horen!


En nu de meest gestelde vraag: Zal er ooit een moment in je leven zijn dat je genoeg gear hebt?

Whaaaat? Enough beautiful sleek or knobby keyboards? Enough treasure-chest rack boxes? You know the gear-junkie's answer to that! (zullen we dat maar niet proberen te vertalen?)
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top