lownoise high performance audio PC

olafmol

[EXPANSIONS]
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
8.784
Locatie
Utrecht
hoi,

ik ga binnenkort een dedicated audio PC bestellen, heb de configuratie zelf samengesteld met de focus op stabiliteit, performance en lownoise....

misschien zijn er meer mensen geinteresseerd om gezamelijk wat offertes aan te vragen? dat kan de kosten nl behoorlijk drukken en jullie hoeven het uitzoekwerk dan niet meer te doen ;)

de config:

chieftec case DX-01BLD
350W Enermax silentplus EG365P-VE FMA voeding
Zalman CNPS 5100 Plus CPU fan
CPU: P4 1.8GHz Northwood
geheugen: 512MB DDR geheugen
Mobo: GA-8IRXP Gigabyte
HD: 2 x Seagate Barracuda IV 7200rpm (40GB en 60GB)
grafische kaart: Matrox 550 32MB DDR Dual Head
CD-brander: lite-on 32speed brander 32/12/40
monitor: 15" 530f TFT Hansol
toetsenbord: cherry G81
muis: MS explorer intellimouse optical
3,5" floppy drive

bij interesse ff een gil geven..
ohja ik schat dat de prijs zo rond de 2000 euro gaat liggen....ikzelf ga er een midiman delta44 soundcard inrammen....maar andere kaarten zullen ook prima werken doordat alleen maar met standaard intel chipsets wordt gewerkt..

Olaf
 
Laatst gewijzigd:
Ziet er goed uit, en ik neem aan dat je van plan met dual-monitor te gaan draaien met je G550? Zeer goede keus vanwege de beeldkwaliteit.

De HD's zou ik misschien vervangen door IBM of anders evt. Maxtor, vanwege de doorvoersnelheid, kwa geluidsniveau maakt het niet zoveel uit.

Over het moederbord: kijk ook eens of een Asus moederbord nog in je budget past, deze zijn wat betreft stabiliteit toch net ff een tikkeltje beter.

Muis: duimknop van Intelli explorer ligt vrij hoog, kan risicoverhogend werken i.v.m. RSI. (foute beweging duim).
Kijk eens naar de Logitech Mouseman serie

TFT scherm: merk zegt mij niets, pas op met goedkope TFT's, kwaliteit kan erg tegenvallen. Aanrader (maar wel wat duurder): Philips 15" TFT 105 PE2
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Ziet er goed uit, en ik neem aan dat je van plan met dual-monitor te gaan draaien met je G550? Zeer goede keus vanwege de beeldkwaliteit.


nope, eerst maar 1 monitor, maar altijd goed om voor de toekomst al te hebben...

De HD's zou ik misschien vervangen door IBM of anders evt. Maxtor, vanwege de doorvoersnelheid, kwa geluidsniveau maakt het niet zoveel uit.

van systeembeheerende vrienden en kennissen hoor ik slechte verhalen over crashende IBM drives...dat wil ik niet meemaken....de barracuda IV's hebben hoge doorvoersnelheid en zijn ook lownoise door specifieke componenten....geloof dat het motortje erin erg stil is....ik heb ze gekozen omdat ze ook in de Carillon Audio PC's zitten die door de SOS Martin Walker erg goed werden getest...

Over het moederbord: kijk ook eens of een Asus moederbord nog in je budget past, deze zijn wat betreft stabiliteit toch net ff een tikkeltje beter.

was eerst ook van plan om Asus te gebruiken, maar dit model van giga-byte wordt door de dudes van RME Audio (van de hammerfall) nu ook in hun referentie P4 systeem aangeraden....hard rondgezocht en ook op bv tweakers alleen maar positieve verhalen over dit mobo..gebruikt gewoon netjes Intel chipsets..

Muis: duimknop van Intelli explorer ligt vrij hoog, kan risicoverhogend werken i.v.m. RSI. (foute beweging duim).
Kijk eens naar de Logitech Mouseman serie

heb hier op mijn werk die MS mouse ook, bevalt erg goed..heb toen ook naar de logitech gekeken maar toch qua ergonomie voor de MS gekozen...

TFT scherm: merk zegt mij niets, pas op met goedkope TFT's, kwaliteit kan erg tegenvallen. Aanrader (maar wel wat duurder): Philips 15" TFT 105 PE2

deze hansol ken ik uit eigen ervaring, erg goed beeld...werd ook door Martin Walker in de SOS als zo goed getest dat ie er maar gelijk 1 van besteld had....

bedankt voor je feedback overigens!

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol


nope, eerst maar 1 monitor, maar altijd goed om voor de toekomst al te hebben...

in de regel moet je voor computer apparatuur nooit iets kopen met oog voor de toekomst. voor je het weet supporten ze geen nieuwe drivers meer etc.
 
klopt, maar ik neem aan dat monitors nog wel een tijdje worden gesupport totdat we de 1e PC krijgen die rechtstreeks op je visuele cortex inplugged ;)

Olaf
 
OK, was even aan't kijken en ben een lang verhaal kwijt.
Maar eh, waarom geen AMD? Vind nl. dat de prijs prestatie zwaarder weegt dan de merknaam Intel.

Het moederbord lijk me wel OK, maar houd er rekening mee dat nu net de mobo's met 533FSB op de markt kopen en die dus stukken sneller zijn vanwege die bus. Maar het beschaafd houden met een niet zo dure PIV is dan wel handig ja. Betaal je de helft voor 10% minder performance.
Maar als je softsynth freak bent is power echt wel handig. En een dual systeem is wel patserig maar wellicht een uitkomst. Alleen zo lastig is het dat je met een dual systeem maar 150% sneller bent dan met een single en je dus wel 250% moet investeren. (dual mobo's en CPU's zijn nog duurder ook nl.)

En d'r zit dus zoveel verschil als je HD op ATA 100/133 of nog op ATA33 draaien daar stond ik zelf van te kijken. Dus een raid opstelling is dan wel slim lijkt me. Al was het omdat je dan dedicated IO naar je HD had. En die IBMs zijn wel goed hoor. D'r was een serie die brak was en daar heeft IBM een slechte naam door gekregen die ze eigenlijk niet verdienen.
Maar twee HD's is inderdaad een minimum. En als system disk kan je ook een 20Gb pakken da's ook groot zat. Als recording HD is groter beter. Maar als je toch een raid hebt kun je ook striping gebruiken om een supersnel systeem te maken.

En over die monitoren. Ik had gemazzeld dat ik voor een zeer gunstige prijs twee Dell 17"kon kopen bij m'n G450. Maar een 17" is toch wel lekker hoor. Trouwens als je een combo DVD/CD-RW koopt dan kun je op die tweede uitgang van je 550 een monitor/TV hangen om DVD's op te kijken. Erg handig lijkt me.
 
Hansol is idd een goed monitormerk... en 15" op TFT is voor het oog hetzelfde als 17" op een normale monitor. Seagates zijn idd ook ok, zou ik ook erin houden. En sja, wat intel betreft... ieder z'n keus, alleen ik ga voor AMD. ;)
 
AMD Nforce

AMD Nforce

Ik snap ook niet waarom hij geen AMD neemt
de nieuwe Nforce chipset loopt erg snel en super stabiel heb ik gehoord
een XP1900 + op een nforce bordje met ddr kon 40 plugins draaien met een gewogen test in logic terwijl ik maar tot 10 kom met een intel 815 cel 1000.
Het geheugen kan nog veel harder maar de FSB van de Athlon's staan nog op max 133 mhz jammer genoeg
maar dat veranderd ook met de tijd.

De snelste schijven op dit moment zijn western digital 100giegers (raid heeft geen zin meer, kon in zijn eentje 50 MB per sec pompen)
ik heb zelf binnenkort mijn 2de maxtor DX740 60 gb voor een raid opstelling

Ik ben benieuwd :-)
 
Als geld niet een al te grote rol speelt zou ik Intel chipsets kiezen nog steeds. Toch net ff wat minder problematisch dan de rest.

Een Athlon XP op een Intel moederbordje, dat zou pas een combinatie zijn.........
 
ik heb juist gekozen voor een Intel omdat ik geen zin heb in gezeik.... iets teveel dingen om me heen gezien waar mensen met AMD PC's vage problemen kregen met bepaalde plugin-boards etc..... ik ga gewoon voor zekerheid zal ik maar zeggen....
qua performance is het idd zo dat sommige plugins sneller draaien op een AMD vanwege de betere FP performance, andere plugins draaien weer sneller op een P4, zeker als er straks wat meer P4 optimised spul op de markt komt....

dusse..het zal alle2 wel ok zijn, ik ga gewoon voor de zekerheid, dan maar ietsie meer betalen....

maarrr: nog meer liefhebbers? ;) ik ga deze week ff wat offerteaanvragen de deur uit doen nl.

Olaf
 
Intel blijft idd op het moment gewoon de beste keus voor multitracking....
Ik heb trouwens ook nog even gekeken naar dat Gigabyte mobo, is idd een goed mobo, geen slechte keus. Over die IBM schijven: het klopt idd dat er een bepaalde serie niet helemaal in orde is, maar de nieuwste serie (ben de naam ff kwijt), schijnt dat niet meer te hebben.
 
ok dan.....zal het ff onthouden....jammer voor IBM dat ze die crashende serie hebben gehad, heeft niet echt in hun voordeel gewerkt lijkt me zo...

overigens lijkt me dit wel een goeie thread om ff te bewaren of misschien in een FAQ te knallen? je ziet toch wel vaak vragen over zelf samen te stellen audio PC's ....lijkt me dat hier nu behoorlijk wat zinnige info is samengebald.. ;)

Olaf
 
Er moet gewoon een FAQ komen met van dit soort info erin. Over geluidskaarten, mastering, enz. Kan geen kwaad lijkt me, en zo voorkom je voor een groot gedeelte terugkerende vragen. Dus, wie maakt er hier een fakje van? :)
 
IBM harddisks stonden inderdaad altijd als de beste bekend. Ik zou er nu nog wel voor kiezen maar ik zou wel ff controleren of het een goede of 'slechte' serie is.

Ik geloof dat op de betere harddisks een soort performance vs. noise instelling zit waarmee je ze nog stiller kunt krijgen.
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Intel blijft idd op het moment gewoon de beste keus voor multitracking....
Dus ik heb met m'n Athlon XP een kat in de zak gekocht?
Volgens mij zijn jullie in de war met VIA chipset mobo's waarmee menig PCI geluidskaart het gewoon niet goed deed. En waarom krijg ik dan bij Cubase VST 5.1 te zien dat ik een optimized for amd athlon bericht?
 
nee tuurlijk geen kat in de zak! prima dingetje! ;)

en nee, ik ben ook niet in de war met VIA vs Intel chipsets......ik ken alleen wat mensen die met een AMD processor met intel chipset toch rare errors kregen met bepaalde hardware.....

vandaar dat ik Intel heb gekozen...

Olaf
 
VIA chipsets zijn gewoon minder compatible dan Intel chipsets en minder makkelijk stabiel te krijgen.

Niet dat ze niet stabiel te krijgen zijn, het kost gewoon meer moeite.

En in de tijd dat AMD's nog op Intel chipsets pasten had je inderdaad wat compatibiliteitsproblemen door de AMD processor, nu is het omgekeerd, processor goed, chipset soms fout.
 
Tis wat laat misschien maar toch mijn vraag: Waarom geen Apple?
 
ik vind apples ondingen.....da's mijn persoonlijke mening gebaseerd op genoeg ervaring met die beestjes...

Olaf
 
Origineel geplaatst door olafmol
ik vind apples ondingen.....da's mijn persoonlijke mening gebaseerd op genoeg ervaring met die beestjes...

Ik vraag graag door :)

Wat vind je negatief aan de Mac, met welke systemen heb je ervaring?
 
Back
Top