4 studio,s later.

JohnDoe28

Ouwe rot
Lid sinds
1 februari 2013
Berichten
1.063
ik ben naast dat ik het leuk vind om muziek te knutselen. :D
ook groot liefhebber van allerlei muziek.
nu luister ik daarnaast ook wel eens wat van het forum.
maar ook naar de grote sterren.
onder andere ben ik fan van norah jones. :)
maar norah jones heeft wel meerdere studio,s nodig.
tot het komen van een nieuw album.
een voor het opnemen een ander voor het mixen en een voor het masteren. :P

dus de vraag is dat echt nauw nodig om zoveel studio,s te gebruiken?
en ik heb ook wel verhalen gehoord dat er ook rijken zijn
die voor elk instrument een andere studio gebruiken voor het mixen enz.
en gaan we die kwaliteit niet bereiken in 1 studio?
en is masteren dan zo bijzonder dat we daar studio,s voor moeten aanleggen?. :?
 
Een opnameruimte is anders dan een mix/controle ruimte en een mastering suite is wat specifieker qua apparatuur, afluistering en monitoring, dan een mix studio.
Om maar te zwijgen over het verschil in specialisatie tussen de engineers in die disciplines.

Waar een mix studio hoofdzakelijk neutraal dient te zijn, geldt voor een opname studio dat het mooi klinkt; een mix ruimte moet dus eigenlijk géén "eigen sound" hebben, terwijl een opname ruimte juist een mooie/goede klank typeert.

Of je al die verschillende studios, en daarmee samenhangende engineers, nodig hebt, hangt helemaal af van:
1. Jouw ambitie en doel van de productie.
2. SOORT productie.
3. Of je het je kunt veroorloven of niet.

Als je productie bestaat uit VST instrumenten en een eventueel direct opgenomen basgitaar, zul je natuurlijk geen aparte opname studio nodig hebben.
Echter, een strijkers ensemble, een blazer sectie of een uitgebreide drumkit, zal moeilijk in de typische zolderkamerstudio met enig succes opgenomen worden.
En zelfs wanneer dit laatste, met zorgvuldige planning, geduld en veel genialiteit, voor elkaar gekregen kan worden, zal het niet echt werkbaar blijken voor een commerciele productie, waar tijd en personeelskosten een rol spelen.

Dus, als de productie voornamelijk bestaat uit akoestische instrumenten, zullen opname ruimtes, waarin deze instrumenten tot hun recht kunnen komen, steeds nooodzakelijker blijken.
En dan is het best mogelijk dat je dan verschillende opname ruimtes/studios gebruikt voor de verschillende instrumenten; een geschikte studio voor strijkers is niet per definitie geschikt voor percussie, bijvoorbeeld.

Maar, het is zeker wèl mogelijk om kwaliteit te bereiken in een enkele studio, met een enkele engineer!
Mijn verhaal is alleen om uit te leggen waarom er soms gekozen wordt, en het soms beter/handiger is, om het anders aan te pakken. :)


Voor elk instrument een andere studio gebruiken om te mixen, daar heb ik echter nooit van gehoord; dat staat haaks op het concept van mixen.
Elk NUMMER in een andere studio mixen gebeurt wel, maar dat heeft veelal een logistieke verklaring of deadline redenen.
 
Back
Top