Wie heeft er een Akai S950 en wat doe je er mee?

Lid sinds
2 augustus 2015
Berichten
940
Locatie
Leuven
Hallo,

Gisteren ben ik samen met een andere SF'er een Akai S950 gaan halen. Is er iemand die nog zo iets heeft staan en zoja, hoe heb je die geïntegreerd in je setup en wat doe je ermee?

Het blijkt een 2.5Mb sampler te zijn met een aantal edit mogelijkheden en een goede filter en bitcrusher en blijkbaar veel gebruikt in house en in hiphop voor drumsets te bewerken.
Maar zijn er dan werkelijk nog mensen die de tijd nemen om drumsounds te downgraden in size om op diskettes te krijgen en vervolgens via menu diving en enkel wat drukknoppen
een sample te bewerken om die dan vervolgens weer terug te sturen naar je DAW? Met loops lijkt het me heel omslachtig, met single drumsounds krijg je er natuurlijk wat meer op je diskette.
De handleiding heb ik nog niet gevonden/gelezen maar is het ook mogelijk om de sampler te voeden met een spoor van je DAW en het samplegedeelte over te slagen en de S950 alleen als effectprocessor te gebruiken?

Alé ik ben eigenlijk benieuwd naar iedereen die er ervaring mee heeft.
 
Makkelijkst is om te samplen ipv in te laden. Dan heb je ook meer de sound van de sampler.

Handigste is om een aantal standaard programs te maken waar je dan vervolgens je samples in toewijst. Bijvoorbeeld mono chops, of drums met de outputs al toegewezen etc. Dan werkt het best snel.
 
Ik heb er een staan….integratie in mijn setup is niet lastig want ik werk alleen met hardware dus ik stuur de S950 gewoon aan via MIDI. Heb dus geen DAW of iets dergelijks.

Naar mijn weten is het overigens niet mogelijk om de S950 als een soort effectprocessor te gebruiken. Dat had in de tijd waarin deze bak uitkwam ook voor niemand echt iets toegevoegd trouwens (nu is dat wel anders inderdaad).
 
Maar ik kan dus ook gewoon 1 noot van een willekeurige synth samplen en deze dan spreiden over het midikeyboard dat je aansluit op de S950?
 
Check het YouTube kanaal van the daydream sound eens. Hij gaat in op waarom en hoe je de s950 wilt integreren in je setup, o.a.




 
Ik doe vrijwel alles met mijn s900, ik sample mijn drums erin, stuur ze uit naar mengpaneel, eq en naar de mpc. Waarin ik het verder uitbouw tot de beat die ik wil hebben.

Samples hetzelfde process alleen wil ik dan vaak nog in program mode gaan om het filter te gebruiken of de lfo en warp functie. Kun je erg coole sounds mee krijgen. Maar vind vooral het pitchen erg mooi. Klinkt veeeeel anders dan wanneer je hetzelfde zou doen in een mpc, smoother ofzo. Meer als tape of vinyl vind ik!

De moeite om alles op 1 floppy te krijgen en op te slaan sla ik nu liever over. Beter het gemak en snelheid van de mpc qua opknippen en programmeren. Plus opslaan is ook makkelijker
 
De handleiding heb ik nog niet gevonden/gelezen maar is het ook mogelijk om de sampler te voeden met een spoor van je DAW en het samplegedeelte over te slagen en de S950 alleen als effectprocessor te gebruiken?

Beetje een tegenvaller he, dat je deze sampler uit 1986 niet gewoon als een VST effect op je Ableton Live tracks kan pleuren om je die veel gehypte 12-bit crunch te geven? Om de sound van deze sampler te krijgen zal je er dus... shock... horror.. mee moeten samplen ;)
 
Beetje een tegenvaller he, dat je deze sampler uit 1986 niet gewoon als een VST effect op je Ableton Live tracks kan pleuren om je die veel gehypte 12-bit crunch te geven? Om de sound van deze sampler te krijgen zal je er dus... shock... horror.. mee moeten samplen ;)

Gelukkig zijn er nu Tal Dac en RX950 :D
 
Nou das niet altijd waar, het is ook makkelijker om bv multisample patches op de computer te maken en loops voor sustained sounds te maken bv. Maar idd samplen en bv een beetje oversturen is ook leuk.
 
ReCycle heb ik altijd een hele fijne tool gevonden. :)
Enige tijd geleden heb ik de upgrade (versie 2.2.4) daarvan gekocht, maar die versie heb ik nog steeds niet getest of het probleemloos werkt.

https://www.propellerheads.se/recycle

Je kunt eventueel een demo downloaden om ReCycle te proberen...
 
Recycle is leuk ja.
Werkt dat ook met een S950?
Gaat dat dan over midi?
Ik heb het vroegah gebruikt met een S2000 en dat ging over SCSI.
 
Bedankt voor al de reacties. Even ter verduidelijking, de S-950 staat voorlopig even hier, ik heb hem niet gekocht en wist niet eens wat je ermee kon doen...als ik al sample is het in maschine of via men KORG KP3 maar omdat dat ding me zo zat aan te kijken vanuit een hoek in de woonkamer heb ik hem toch maar eens aangesloten om te zien wat hij kon en hoe hij klinkt omdat het weinige dat ik ervan wist totaal achterhaald leek in 2018, zeker met die diskettes. Het heeft even geduurd zonder handleiding, vooral omdat de monitoring maar via 1 van de 11 uitgangen hoorbaar was :)

Het concept is me nu een beetje duidelijker. Om hem volledig te benutten zou ik dus 8 drumsounds kunnen samplen, aan 8 verschillende noten toewijzen (je kan waarschijnlijk ook layeren of een bereik van noten kiezen voor 1 sample) en deze kunnen dan via midi en een sequencer getriggered worden naar de 8 uitgangen die dan weer naar je mixer of soundkaart gaan.

De filter en bitcrusher kan ik dus niet gebruiken zonder te samplen maar als ik Sjeff zijn post goed begrijp sampled hij op diskette en neemt de uitgang daarna op zodat je de diskette steeds kan overschrijven en toch iets sneller kan werken.

Ook bedankt voor de handleiding, die is precies nog met een tipmachine geschreven....
Wat synthnoten heb ik al kunnen samplen maar voorlopig nog niks kunnen bewerken, ik blijf nog even bezig.
 
Laatst gewijzigd:
Zo uit mijn hoofd want ik het het al een tijdje niet meer gebruikt maar: Recycle 2.0 ondersteund dacht ik als laatste versie nog scsi, vanaf 2.1 kun je geen knipsels meer over scsi sturen naar je hardware sampler. Of het weer terug gekomen is in latere versies weet ik niet.
 
De filter en bitcrusher kan ik dus niet gebruiken zonder te samplen maar als ik Sjeff zijn post goed begrijp sampled hij op diskette en neemt de uitgang daarna op zodat je de diskette steeds kan overschrijven en toch iets sneller kan werken.

Ook bedankt voor de handleiding, die is precies nog met een tipmachine geschreven....
Wat synthnoten heb ik al kunnen samplen maar voorlopig nog niks kunnen bewerken, ik blijf nog even bezig.

Nou ik gebruik helemaal geen diskettes aangezien ik op het ram geheugen sample en dat uiteindelijk doorstuur.
Zit je ook niet te kloten met het kleine geheugen, alhoewel je daar ook genoeg mee kan doen in principe.

Je hebt wel filmpjes waarin gasten zeggen dat je het 12bit geluid krijgt als je in sample modus de monitoring weer oppakt. Maar dat is dus bullshit, het moet eerst gesampled worden wil je het geluid en de extras krijgen van deze machine.
 
Back
Top