Vraagje over studio setup wbt audio interface, effect loop enz

hand klap ka

Ouwe rot
Lid sinds
31 juli 2005
Berichten
601
Hi,

Ik wil een hardware synth en externe effecten, pedalen en andere hardware effecten, gebruiken met ableton en wilde even vragen wat ik nu precies nodig heb om dat draaiend te krijgen.

Ik wil 1 effect loop hebben met daarin alle hardware effecten. Ik gebruik ableton als drumcomputer/sampler en wil dat drumcomputer kanaal door de hardware effect loop kunnen halen en weer opnemen op een nieuw spoor in ableton en ik wil dit kunnen monitoren op headphones.

Hoeveel audio in en uitgangen heb ik nodig in mn audio interface en wat voor andere evt specs?

Hoe wire ik dit alles met audio kabels?

Hoe kan ik zorgen dat ik dit kan monitoren op headphones terwijl ik de effecten toepas en opneem?

Ik wil de methode gebruiken die hier beschreven staat onder "Method 2", omdat ik de intro versie van ableton heb en dus geen external effect plugin: https://help.ableton.com/hc/en-us/articles/209774265-Using-external-hardware#configureaudio

thks!
 
Ik wil 1 effect loop hebben met daarin alle hardware effecten. Ik gebruik ableton als drumcomputer/sampler en wil dat drumcomputer kanaal door de hardware effect loop kunnen halen en weer opnemen op een nieuw spoor in ableton en ik wil dit kunnen monitoren op headphones.

Selecteer als audio output van het drumpc/sampler spoor een uitgang van u audiointerface
Steek die audio output in de input van u fx.
Steek audio output fx in de input van u audio interface.
Maak in ableton een audiotrack aan en selecteer daar als audio input de input waar fx in steken
koptelefoon in de hp amp van u audiointerface

Hoeveel audio in en uitgangen heb ik nodig in mn audio interface en wat voor andere evt specs?
Het enige kant en klare antwoord vr mij op die vraag is hoe meer hoe beter :)
Hangt af van het budget.
Voor bovenstaande heb je zeker een audiointerface met min 2 mono inputs(zo kan je in stereo werken)
4 mono out(kan je in stereo werken en stereo mix naar monitors sturen en stereo mix naar 1 hp amp out

Kijk eens bij de merken focusrite presonus steinberg tascam en dergelijke
Ik zou u minimum een 4 in 4 out aanraden met een aparte hp amp uitgang en zorg zeker dat min 2 van uw inputs preamps hebben!
Sommige audiointerface hebben ook een "loop" functie en dit is in uw geval wel handig.


Het ontbreken van die external effect plugin is echt wel jammer want die doet het zelfde wat ik hier boven omschreef zonder al het extra werk.
 
Als je zowel effectpedalen als studio-effecten wilt gebruiken, door elkaar en met behoud van clean blend, is de Little Labs Pepper wellicht iets voor je.
Deze kan potentiele problemen met impedantie, gebalanceerd/ ongebalanceerd, line vs instrument vs mic level oplossen en dienen als centrale hub voor je effecten.
 
Je zal op zijn minst 1 (mono) of 2 (stereo) extra aparte outputs nodig hebben om een feedbackloop te voorkomen.

Opzich is et ook wel verstandig een interface te kopen met genoeg inputs en outputs. Zodat je niet een jaar later een nieuwe wil kopen met meer inputs of outputs.
 
Back
Top