Roland JV1010 - XV-5080 Series Tips & tricks topic

Voor mij is er een supreme dance kaartje onderweg. De xv5080 is wel een keeper. Heb die bewust over de integra en 2080 gekozen om de sampler.
tja dat editen moet maar via het frontpaneel.
 
Geen idee, ik heb hem gekocht via eBay en hij moet nog komen - maar ik heb niet echt veel ambities om met eigen samples aan de slag te gaan. Maar wie weet, wel leuk om mee te spelen natuurlijk.

Feit dat de Patch Base editor hem support is ook wel een pre, want ik ben echt niet tevreden met de VST en iPad editors die Roland voor de Integra-7 heeft gemaakt. Heb wel een third party oplossing van een Japanse developer dat op zich werkt, maar het is het allemaal net niet.
 
Geen idee, ik heb hem gekocht via eBay en hij moet nog komen - maar ik heb niet echt veel ambities om met eigen samples aan de slag te gaan. Maar wie weet, wel leuk om mee te spelen natuurlijk.

Feit dat de Patch Base editor hem support is ook wel een pre, want ik ben echt niet tevreden met de VST en iPad editors die Roland voor de Integra-7 heeft gemaakt. Heb wel een third party oplossing van een Japanse developer dat op zich werkt, maar het is het allemaal net niet.

HEM!? Tijd voor een interventie met het GAS collectief :D
 
Ik ga dit topic een beetje misbruiken om het wat over de MV-30 te hebben, aangezien het ding eigenlijk een soort proto-JV is (meer dan de D70...).

Verschillen met D70:
- 16 track MIDI sequencer aan boord, 8 voor de interne sounds (7 normaal + 1 rythm track), 8 extern. Intern geheugen voor de sequencer is uitbreidbaar tot 1 Mb.
- Geen DLM.
- De sequencer heeft iets wat "Realtime Phrase Sequence" heet, waarmee je sequences via toetsen kan triggeren en zonodig in een loop kan afspelen - net een groovebox.
- Realtime MIDI-mixer functie, helaas beperkt tot volume en panning.
- Laden van OS en opslag op floppy, inclusief patch sets (je kan dus een oneindig aantal patches opslaan). Er worden meerdere patch sets meegeleverd, inclusief een proto-General MIDI set (bank 5/6) en een "MT-32" set (bank 7/8, klinkt niet echt als een MT-32).
- U220/D70 tones, maar i.t.t. D70 kan hij alle types tones aan die de U220 ook aan kan. Je kan dan ook alle uitbreidingskaarten voor de D70, MV-30, U110/220 volledig gebruiken.
- LFO met meer waveforms.
- Een duidelijke, begrijpelijke handleiding en ditto OS. Er zijn wat dingen die op een specifieke manier moeten, maar uiteindelijk is er heel makkelijk mee te werken:halleluja. Naar ik begrijp is dit heel atypisch voor Rolands uit die tijd (bv. D70 is werkelijk onleesbaar)...

De MV-30 doet iets met velocity dat ik niet helemaal kan volgen - bij sommige patches klinken noten niet enkel zachter of harder, maar verandert het verloop van de toon, zelfs al zijn de instellingen om dat te doen uitgeschakeld. Over het algemeen is de respons op velocity trouwens heel prettig en precies.
Dan het filter. Ik dacht "Ik pleur even de resonantie flink omhoog, en dan horen we wel wat ie kan". Nou, dat heb ik geweten. Als hier staat dat het filter aggressief is, dan menen ze dat:duivels:. Met het volume redelijk laag gaf dat een bloedstollend coole maar gehoorpijnigende kakofonie door de koptelefoon...:frons: Dus dat heb ik maar snel omlaag gedraaid.

Verder heb ik de SN-SPLA-01 kaart aangeschaft, de enige ooit geproduceerde D70 kaart. 12 tonen, in single en detuned varianten. Sommigen zijn niet heel interessant, maar anderen juist weer wel. Aan te raden.
 
De xv5080 is wel een keeper. Heb die bewust over de integra en 2080 gekozen om de sampler.

Hmm, ik had niet zo'n interesse in de sample functies maar zie dat je ze echt in de WG kunt gebruiken en dan door de hele engine heen kunt trekken. Dat is toch wel leuk dan bij sounddesign. Werkt dat SCSI2SD een beetje?
 
Ja hoor dat scsi2sd werkt goed. Heb nu een 64gb disk.
volgens mij is de sample enige iets beperker maar nog steeds krachtig.

Laat maar horen als je hulp nodig hebt.
Kan evt een screenshot van de scsi2sd settings maken.

Cheers
 
Zijn jullie collecties al compleet of komt er nog een 3080 of andere modellen bij. Om het geheel completer te maken ;)
 
Ik heb op dit moment 2 JV2080s met 17 expansions en wacht op de XV-5080 - en ik heb de Integra-7. Dan ga ik alles eens een tijdje naast elkaar draaien en verwacht dan de boel weer wat uit te gaan dunnen om de overlap terug te brengen en fondsen vrij te maken voor nieuwe GAS-doelen. Ik ben meestal niet zo van het hoarden om het hoarden.
 
Ach, het houdt je bezig he :D Ik piel al 25 jaar met synths ofzo, maar ik vind de JV engine toch wel een van de leukste en veelzijdigste die ik ben tegengekomen. Leer ondanks 4 maanden intensief gebruik nog steeds nieuwe dingen.
 
stack.jpg

Nou da's toch best leuk allemaal :D
 
Was net aan het JV's luisteren geslagen door deze draade en stuitte bij een demo voor de JV2080 op een preset genaamd Flying Waltz.. Herkende meteen iets van een raptrack (I need a girl) waarvan ik de synthpartij altijd al erg lekker.
Na wat zoeken blijkt het gewoon uit een demo van de JV1080 te zijn gesampeld.. https://www.youtube.com/watch?v=ZAMtQ3OecPk

Ben wel benieuwd of zoiets ook uit een JD990 te halen valt, die heb ik toevallig nog ergens.. :)
Het klinkt als een lfo die via een blokgolf een interval van 7 noten doet.. maar er zit nog meer in.. ???
Maar zeker leuk om nu de oorsprong te weten van deze klank en dat het met een Roland JV is gedaan.. :)
 
Back
Top