SF marktplaats verhuftering

ano150122

Gedeactiveerd account
Lid sinds
1 januari 2004
Berichten
2.363
Ik moet even iets kwijt. Ik heb laatst wat dingen te koop gezet op de SF marktplaats. Ik heb een aantal reacties mogen ontvangen van geinteresseerden.
Sommigen zelf mijn tel nr gegeven voor whatsapp en zo.
Allemaal willen ze iets afspreken, maar dan hoor je ineens niks meer.

Vroeger gingen mensen hier in mijn ervaring heel fatsoenlijk met elkaar om.
Heb ik gewoon pech de laatste tijd of is er een soort van hufterigheid ingeslopen die voor sommigen normaal is ?
Merken jullie dit ook of ben ik de enige.
Ik bedoel, als je contact opneemt met iemand en die gewoon laat wachten zonder iets terug te appen oid .. ik vind het echt genant en erg a-relaxed.
En als het nou één keer gebeurt, maar het lijkt de standaard manier te zijn tegenwoordig. Misschien heb ik al die andere keren gewoon mazzel gehad met de mensen waarmee ik handelde.. ik sla nog liever mijn apparatuur kapot dan het aan zo iemand te verkopen serieus. Maar goed, ik verkoop het dus niet aan ze want ze laten niks van zich horen :D
Nou, moest ik even kwijt. Ben even gefrustreerd zoals het er nu uit ziet :) Maar is een beetje fatsoen teveel gevraagd of zo ?
 
....of is er een soort van hufterigheid ingeslopen die voor sommigen normaal is ?
Ja, ik denk dat dit voor sommigen normaal is. De samenleving / wereld verandert in rap tempo en de normen en waarden van nu zijn niet altijd meer die van toen.

Maar ik heb tot nu toe veelal positieve ervaringen gehad met forumleden, maar 'slechts' in 2-3 gevallen niet of in mindere mate. Tot het niet opsturen van spullen (en daar van tevoren bijna 500€ voor betaald hebben) en niet reageren op pb's. Uiteindelijk wel de spullen ontvangen (ná ca. 3,5 week), nadat ik eerst met juridische stappen gedreigd had.

Ik wil me er niet te druk om maken, hetgeen soms moeite kost.

Maar ik zou ook wel graag een bol.com bashing draadje willen openen ivm een akkefietje wat ik nu met ze heb. Wat een schorremorrie...
 
Ik probeer zelf altijd zo vriendelijk mogelijk over te komen via pm's
Als ik die vriendelijkheid ook terug krijg stop ik er vaak iets extra's bij als ik degene ben die het verkoopt. Denk hierbij aan een gek type kabeltje, speeltjes of andere gekkigheden (denk aan mutable instruments).

Klinkt misschien heel kleuterig maar ik heb het gevoel dat het werkt en dat mensen positiever worden. Het geeft net dat beetje extra in vergelijking met marktplaats
 
Misschien een "good traders" thread aanmaken waar mensen een bericht in zetten bij een positief verloop van een transactie?

Op sommige fora komt je rating dan bij je profiel te staan. Naar mijn mening een goede manier om snel het schorem op te ruimen.
 
Mensen die apparatuur verkopen wat achteraf niet in orde blijkt zijn van eenzelfde pluimage. Hoewel er soms sprake is van onwetendheid. Vervelend is dat wel. Het is van alle tijden. Ik heb niet het idee dat de hufterigheid toeneemt, het kan soms wat tegenzitten.
 
Binnen SF al lange tijd niks meer gekocht/verkocht, tot mijn laatste ervaring ging het daar meestal OK. Maar niet reageren blijkt echt de nieuwe, vreselijke, norm in de maatschappij te zijn op basis van mijn recente ervaringen op de grote NL/BE verkoopsites. Ik heb er geen probleem mee dat je om welke reden ook geen interesse meer hebt, maar laat dan eens iets weten. Soms is er iets wat ik echt nog wil verkopen, maar alleen al daarom zie ik er zo tegen op.
 
Het ontbreekt gewoon steeds meer mensen aan een soort algemene fatsoensnorm, uiteraard niet alleen op SF. Het kan niet anders of dit heeft deels met opvoeding te maken. Maar nu voel ik me ineens wel heeeeel oud :beard:
 
Ik snap er zelf ook weinig van als iemand niet de moeite neemt om af te zeggen.

Een rating systeem zou volgens mij wel helpen, maar dat is al eens geopperd en daar wilden de mods niet aan ivm het extra werk en drama die dat volgens hen zou opleveren. Ik vermoed dat dit wel mee kan vallen als je mensen ook in staat stelt een weerwoord te geven.

Wat je zelf kan doen is een kleine aanbetaling vragen. Ik heb trouwens meegemaakt dat ook na een aanbetaling men toch niet op komt dagen of op het allerlaatste moment afzegt... Maar dan voelt het wel net iets minder lullig.

Ook nog even vlak voor de afspraak om een bevestiging vragen kan helpen, krijg je dan geen reactie dan weet je hoe laat het is.

Ik kan me voorstellen dat het gedoe met onbetrouwbare kopers een voordeel is voor betrouwbare handelaren zoals Turnlab... Als verkoper krijg je dan niet de hoofdprijs maar het bespaart je wel veel mogelijk gezeur.
 
Ik heb al een tijdje niks gekocht of verkocht via de marktplaats van SF, maar wat me wel is opgevallen, is dat er steeds meer wordt aangeboden van forumleden die ik niet ken uit reguliere topics. Als je elkaar 'kent' van de posts in allerlei discussies, werkt dat wel bevorderlijk voor een normale, vriendelijke communicatie.
 
Over het algemeen heb ik wel goede ervaringen op sf maar een enkele keer heb ik na een pb ook wel 'ns niets meer terug gehoord, toch wat onbeleefd vind ik.
 
Ach, komt dat niet gewoon omdat tegenwoordig Jan en alleman op SF zit? Als je een synth of aanverwante apparatuur zoekt of wilt verkopen, dan kom je hier al snel terecht. Er is geen verplichting om ook in andere topics actief te zijn.
 
Mijn ervaringen zijn tot dusver ontzettend positief - men is in het algemeen aardig en eerlijk. Het gebeurt natuurlijk wel eens dat iemand niets meer laat horen, maar ik die dat dan maar als een manier om met minimale inspanning aan te geven dat je niet meer geïnteresseerd bent. Het effect is namelijk hetzelfde.

:)
 
Je moet effe via marktplaats.nl handelen. Das pas feest man...

Al ben ik ook niet altijd de simpelste met contact, maar bij mij is het dan ineens heeeeeeeeeeeeeel druk.
 
Ik moet even iets kwijt. Ik heb laatst wat dingen te koop gezet op de SF marktplaats. Ik heb een aantal reacties mogen ontvangen van geinteresseerden.
Sommigen zelf mijn tel nr gegeven voor whatsapp en zo.
Allemaal willen ze iets afspreken, maar dan hoor je ineens niks meer.

Vroeger gingen mensen hier in mijn ervaring heel fatsoenlijk met elkaar om.
Heb ik gewoon pech de laatste tijd of is er een soort van hufterigheid ingeslopen die voor sommigen normaal is ?
Merken jullie dit ook of ben ik de enige.
Ik bedoel, als je contact opneemt met iemand en die gewoon laat wachten zonder iets terug te appen oid .. ik vind het echt genant en erg a-relaxed.
En als het nou één keer gebeurt, maar het lijkt de standaard manier te zijn tegenwoordig. Misschien heb ik al die andere keren gewoon mazzel gehad met de mensen waarmee ik handelde.. ik sla nog liever mijn apparatuur kapot dan het aan zo iemand te verkopen serieus. Maar goed, ik verkoop het dus niet aan ze want ze laten niks van zich horen :D
Nou, moest ik even kwijt. Ben even gefrustreerd zoals het er nu uit ziet :) Maar is een beetje fatsoen teveel gevraagd of zo ?

tip: spreek "gewoon" ergens face to face af, of als dat niet gaat, bel elkaar op. Steeds meer mensen hebben echt een informatieoverload of zien digitale communicatie als een zeer vrijblijvende manier van communiceren. Zoals je hebt gemerkt. Dus probeer dat te omzeilen door ze echt te spreken te krijgen.
 
Heb bijna nooit negatieve ervaringen met kopen of verkopen. Handel alles ook alleen maar cash af en wil mensen persoonlijk ontmoeten voor een deal gesloten wordt.

Vorige week nog iets gehaald op de van Lennepkade in Amsterdam. Prachtige studio gezien en een alleraardigste man ontmoet die ook op synthforum zit. Persoonlijke ontmoetingen zijn voor mijn gevoel echt wel een voorwaarde voor goede deals.

Is het in het verleden nog wel eens voor gekomen dat ik mensen aan heb geboden hun reiskosten te betalen opdat zij een gratis dagje Amsterdam hadden en ik het betreffende item. Vinden de meeste mensen die ik het voorstel een goed idee.
 
Op sommige fora komt je rating dan bij je profiel te staan. Naar mijn mening een goede manier om snel het schorem op te ruimen.

Idd, een " I-trader" bij je profiel, zo'n draadje moet je anders helemaal gaan doorlezen, op iemand's profiel kijken is veel handiger.
 
Volgens mij is dit een trend die de 'nieuwe norm' lijkt te worden. Ik las laatst een artikel waarin bedrijven worden geconfronteerd met nieuwe werknemers die zonder iets te zeggen niet komen opdagen op hun eerste dag. Het blijkt dat die dan gewoon ergens anders hebben gesolliciteerd en zonder iets te laten weten afhaken.

Artikel is hier te lezen:
https://www.linkedin.com/pulse/people-ghosting-work-its-driving-companies-crazy-chip-cutter


Opvoeding van de laatste generaties eerder,zal er niet op beteren..
 
Ach. Antwoorden we allemaal altijd even beleefd? Niet veralgemenen, en volgende keer beter.
Ik probeer beleefd en vriendelijk te zijn maar soms lijkt t alsof n verkoper “in zijn gat gebeten is” omdat je n bod doet... geen probleem, dan verkoopt ie t gewoon niet aan mij toch.
 
Back
Top