Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg


Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-
 
Last edited by a moderator:
3000ste toestel. De serienummers zijn verdeeld tussen de 8xxxx en 16xxxx series. Ik heb nummer 776 uit de 16 reeks :D
 
16-01468, in december 2019 gemaakt.
 
Nummer 775 is zeker in Nederland, want de eigenaar heeft weleens wat gepost in een Moog One group op Facebook.
 
Voor ons gebruikers is dat goed want dat betekent dat Moog meer middelen heeft voor ontwikkeling van de firmware.
 
Meer exemplaren drukt wel de prijs, wanneer deze telt als vintage en je het aan een liefhebber wil verkopen. ;)
 
Nieuw kopen is meestal een slechte investering, tenzij je bereid bent 20 jaar te wachten ofzo. Ik heb de mijne niet gekocht als belegging, maar om muziek mee te maken :D En ik vind het nog steeds een topaankoop, na zo'n anderhalf jaar ontdek ik nog bijna wekelijks nieuwe dingen, het is echt een bodemloze snoeppot voor sounddesign.
 
Nap : ja, dat begrijp ik, het was ook niet echt serieus. Ik ken de Moog One alleen van de YT-filmpjes, maar ik denk dat dit instrument over 20 jaar en later nog steeds staat als een huis en uitgroeit tot een ware klassieker. En niet onbelangrijk, dit is er eentje die over enkele decennia technisch gezien gewoon prima werkt.
 
Dat hoop ik wel, al waren er in het begin toch wel veel mensen met flinke problemen (lijkt inmiddels allemaal wel opgelost) en het ding wordt ook wel goed warm....
 
Om geen nieuwe draad te beginnen,,,

Wat zijn de meeningen van de mensen die er lang 1 hebben, of minstens een jaar gehad hebben.

Wat is het die er voor zorgt dat hij blijft?
 
Zijn er al bekende bands die de Moog One in een van hun nummers gebruikt hebben?
 
De Moog One kan zo ongeveer alles, maar het is niet dat alles wat je doet ook altijd tof klinkt. Het is niet als een charismatische Prophet-10 of OB-6 dat je een beetje kunt draaien en alles eigenlijk wel gaaf is. In de Moog One draai je dingen net zo makkelijk helemaal kapot en dan kun je opnieuw beginnen. Maar als je weet wat je doet en de moeite neemt echt in de details van synthese en de soundengine te duiken, is hij ongeëvenaard. Ik ben nog steeds gek op het ding, ook al is het lang niet mijn meest gebruikte synth.
 
idd vult m'n OB6 & P10 goed aan , samen met Subharmonicon, DFAM Mother32 en Peak op hardware synth niveau niks meer te wensen.
 
Ik doe niet zo gauw meer iets weg maar voor de Moog One (16v) mochten drie andere synthesizers het veld ruimen en ik heb daar nog geen spijt van. Geen instrument is perfect dus ook de Moog One niet, maar met mijn Alesis Andromeda is het de veelzijdigste analoge polysynth en ze vullen elkaar deels aan. De bediening is overzichtelijk en je kunt er snel interessante geluiden mee maken. Alleen de wiskundige functies in de modulatiematrix begrijp ik niet allemaal, maar dat ligt aan mij. Ik moet daar gewoon mee experimenteren en horen of er wat bruikbaars uitkomt, anders werkt het niet voor mij. Ik heb er een album in de stijl van de Berlijnse School mee opgenomen, maar hij leent zich voor meer. Toen ik het geluid nodig had van een Russische accordeon en samples mij niet het laag boden dat ik zocht, heb ik het instrument maar op de Moog One nagemaakt. Na de laatste update was ik van de valse noten in de lage registers af, dus deze klank was goed inzetbaar.
 
als je een 16v zoals ik heb gedaan importeren pas dan op want ik heb een 16v gekocht serienummer begint met 16xxx nummer op doos is gelijk en 16v is aangevinkt op de doos, deze was origineel verzegeld toch was het een 8 voice helaas weg geld kon niets geregeld worden omdat ie buiten nl dealers om was gegaan.
 
Back
Top