Nou, ook maar eens een duit in het zakje doen hier.
Eerst een 14 maanden geschiedenisles over demo’s en YouTube: Toen de One uitkwam was ik net als velen super enthousiast: de looks en de specs en het woordje “Moog” zorgden daarvoor. Omdat het voor mij een enorme sloot met geld is om er eentje aan te schaffen ben ik eerst maar s rustig audio demo’s gaan afwachten. Maar het werd van kwaad tot erger: iedere demo maakte me minder enthousiast. Ik hoorde nauwelijks iets wat me kon bekoren. Een vage klasse klonk er wel doorheen, maar langzaamaan verloor ik toch alle interesse.
Tótdat ik een demo zag/hoorde van Daniel Fisher van Sweetwater. Hij demo-de sounds met de FXs aan en daarna uit. HAHAHAHAHA! Heb ik me meer dan een jaar beet laten nemen door Moog!
Die effecten verzieken vrijwel *iedere audio demo*. (Mijn mening he?). Toen ik een paar droge geluiden hoorde (nog steeds onder die youtube compressiedeken, maar dat had ik gelukkig wel vooraf ingecalculeerd bij het luisteren) was ik gelijk om. De modulatie effecten zijn gruwelijk slecht. De delays kunnen net, de reverbs zijn, opnieuw, zéér matig in mijn beleving.
Maar de synthesizer voice zelf... ohhhh....
Dus ja, een nier afgestaan en een One besteld.
Inmiddels ben ik in afwachting van de
derde One...
De eerste 16-voice One had een kapot voice board waardoor twee voices in de onderste regionen meer dan een semitone out of tune waren. Niet als je hem aanzette, maar als ie warm was geworden gek genoeg.
De tweede 16-voice One die wel goed tune-de, is uiteindelijk toch retour gegaan vanwege het geluid van de fans (daar had ik me bij de eerste One nog niet op geconcentreerd). De tijd dat ik jaren negentig PC geluid in mijn studio toesta is al heel lang voorbij. Ik ben misschien picky hierop, maar vind het gewoon niet kunnen, en zeker niet voor die prijs. Ik heb het dan over de fans-stand “normal” in de FW. Als je de fans op “low” zet is het te doen, maar dán wordt de One zó heet, dat je er een sauna mee aan kan sturen = snellere slijtage. Ook onacceptabel. What were they thinking? Ik kan me het gebruik alleen zonder irritatie voorstellen als je hem op een podium gebruikt of zo.
Nu kwam een vriend van me de One beluisteren toen ik de eerste net had staan, en die bestelde er gelijk ook eentje, maar dan een 8-voice. Die One houdt zijn fans in de “normal” stand wél onder controle bleek na uitgebreid testen. Vandaar dat ik alsnog de tweede 16-voice omruil voor een 8-voice.
Want één ding moet ik hier ook stellen: ik heb nog *nooit* zo’n fantastische poly analoog in huis gehad (en ik heb ze ongeveer allemaal gehad/gehoord in mijn leven).
Klasse, “hout”, dynamiek, druk... Met de tri/saw waveshape van de oscillators kun je zelfs Buchla terrein betreden als je wil, de envelopes zijn ongelooflijk muzikaal, hoogwaardige VCAs, dat hoor je overal in terug, de mogelijke filtersmaken zijn top, de modulatie mogelijkheden hemels. En van alles is ruim voldoende aanwezig (LFOs, envelopes, random generators, oscs, filters) De layering geeft enorme extra dimensies in sound design. De UI is uitgekookt en vervolgens kun je alles nog simpel opslaan ook. Wat wil je nog meer?
Oh, ik vergeet nog te raven over het toetsenbord: zéér goed.
Ja, voor mij is het een trade-off om naar 8 voices te gaan: ik wilde hem multitimbraal inzetten in een MIDI omgeving. Dat wordt lastiger met de helft van de voices. Maar het is een kleine aderlating als je het afzet tegen het geluid wat je krijgt. Werkelijk top.
Kortom: Moog heeft een top synthesizer gemaakt, en hun best gedaan dat te maskeren door de sound designers los te laten gaan met de effecten. En de 16 voice hadden ze anders/beter/stiller moeten koelen. Los daarvan: een aanrader voor iedereen die eredivisie geluiden wil maken en het zich kan veroorloven.