Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg


Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-
 
Last edited by a moderator:
Er zit -maar- 1 jaar garantie op, maar voor $599 kan je (in het eerste jaar) 3 jaar extra bijkopen. Doen toch ?! :D
 
In de EU heb je sowieso 2 jaar garantie.

Nope, da's niet waar. Althans, in NL in ieder geval niet. Maar we kennen in NL wel een onbeperkte tijdsspanne voor een beroep op non-conformiteit. De 'wettelijke garantie' (een te eervolle benaming voor een bewijsvermoeden) bedraagt in NL 6 maanden...
 
Nope, da's niet waar. Althans, in NL in ieder geval niet. Maar we kennen in NL wel een onbeperkte tijdsspanne voor een beroep op non-conformiteit. De 'wettelijke garantie' (een te eervolle benaming voor een bewijsvermoeden) bedraagt in NL 6 maanden...

Nee hoor. De 2 jaar fabrieksgarantie is een EU verplichting. En dat is een minimum. Want officiëel heb je zelfs recht op garantie gedurende de 'redelijke levensduur'. Maar da's nogal een vaag gebied. Dit 2 jaar staat hoe dan ook vast.

"Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op 2 jaar 'wettelijke garantie'. In de Europese regels staat inderdaad een wettelijke termijn van 2 jaar. Maar in Nederland hebben we geen wettelijke garantietermijn. In plaats daarvan staat in de wet dat een product zo lang moet meegaan als u ervan mag verwachten. Van veel producten mag u verwachten dat ze langer meegaan dan 2 jaar. Daarom hebt u bij deze producten ook na 2 jaar nog recht op een gratis reparatie of een nieuw product."

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie
 
binaural heeft gelijk hoor. Maar dat zal hij, gezien zijn achtergrond, zelf beter kunnen uitleggen. Hier een overzicht van de regelgeving:

http://www.conformiteit.nl/conformit..._garantie.html


Wat betreft die twee jaar:

"Europese wettelijke garantietermijn
Veel ondernemers en consumenten menen dat er een Europese wettelijke garantie bestaat van twee jaar. Dit is een misverstand.

Europese Richtlijn Koop en Garantie
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn."
 
Europese Richtlijn Koop en Garantie
In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is weliswaar een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen, maar dit is een vervaltermijn voor de aansprakelijkheid van de verkoper en geen garantietermijn."

Allo,wakker worden, ''garantie'' betekend niets, ''aansprakelijkheid van de verkoper'' wel,2 jaar 'garantie' (in de volksmond zeg maar) is wettelijk verplicht in heel europa,als je toestel stuk is ,is de verkoper verplicht gratis dit te laten maken of te vervangen.

Dit,en niks anders telt:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:31999L0044
 
Laatst gewijzigd:

Zo werkt het stelsel niet. Richtlijnen hebben geen directe doorwerking zoals verordeningen. Je zult dus naar BW7 én naar de jurisprudentiële interpretatie moeten kijken voor de Nederlandse situatie. Hoe die systematiek precies in elkaar steekt, laat ik graag over aan de juristen onder ons. Ik heb alleen maar een bachelor Rechtsgeleerdheid.. :)
 
Wat betreft het termijn van 2 jaar wordt er in NL blijkbaar verwezen naar de rechten van de koper en niet naar de plichten van de verkoper maar er staat niet expliciet wat onder het termijn van 2 jaar valt in de tekst.

In ieder geval voor Nederlandse online winkels met .be is het vrij zeker dat ze de Belgische regels moeten toepassen.
 
Het begint een beetje off topic te raken maar ik doe ook maar een duit in het zakje; garantie is één maar als je een produkt van een bepaalde waarde koopt dan mag je daar een zekere verwachting van hebben dat die ook nog een tijdje na de garantieregeling het zal doen.
Niet mijn uitspraak maar dit is door een rechter uitgesproken indertijd en mag daarom gezien worden als maatgevend.
 
Ook interessant te vermelden is dat er ook een verplichting is voor fabrikanten om reserve onderdelen te voorzien voor herstelling voor apparatuur dat ingaat vanaf het item uit productie is vroeger was dit 10j,nu maar 5j
 
ik dacht dat België de EU regel uitgebreid had, maar blijkbaar is dit ook maar bij bepaalde bedrijven die aan goodwill doen.

edit; de huidige prijs lijkt astronomisch in vergelijking met aanbiedingen van Behringer, maar (en ik wil geen polemiek op gang brengen) in mijn bescheiden mening is het net behringer die moog van boetiek naar maatwerk prijzen duwt. (om es met couture te vergelijken)
maar dan wil je wel de bijhorende afwerking en service natuurlijk.
 
Laatst gewijzigd:
OK, merkwaardig die garantieregels dan, dacht dat de EU norm leidend was. Weer wat geleerd :eureka:
 
djazid Nick Batt beschrijft een ander probleem. Bij mij waren alle toetsen ontstemd, niet alleen de lage regionen. Gisteren bij het afmixen had ik gelukkig geen problemen.
Nap Ik heb het laatste OS erop gezet zodra het uitkwam en er van 21 maart tot 7 mei geen last van gehad. Wat er wel gebeurde, onverklaarbaar stemmen stelen, heb ik hierboven beschreven.
 
Het is allemaal niet zo erg dat ik garantie moet gaan inroepen. Als ik de Moog One vergelijk met de Akai MPC-X of de MatrixBrute, dan valt de ellende wel mee. Ik wil mijn verhaal hierboven niet ontkrachten, maar wil het wel in perspectief zien. Je koopt met de Moog One inderdaad een instrument in ontwikkeling, maar daar ben ik met mijn volle verstand mee akkoord gegaan.

Gisteren tijdens het afspelen van de laatste opname hoorde ik af en toe het volume van Synth 2 kelderen en een paar rare bijgeluiden. Het eerste moet ik onderzoeken en het laatste neem ik op de koop toe. De positieve kant is dat dit wel de meest organische polysynth is die ik ooit heb gehad. Daar gaan de luisteraars hopelijk dit jaar nog voorbeelden van horen.
 
Je koopt met de Moog One inderdaad een instrument in ontwikkeling, maar daar ben ik met mijn volle verstand mee akkoord gegaan.

Naja, local off is toch niet iets dat 'in onwikkeling' is. ;)
 
@Akikaze: Ga je echt met je volle verstand akkoord met de mankementen of probeer je hier psychologisch een dure aankoop goed te praten? :D

Ik zou het echt niet accepteren dat een synth van zoveel geld eigenlijk niet eens naar behoren werkt. Je zegt zelf dat je geluk hebt dat je er een opname mee door bent gekomen zonder problemen. Dat kan je organisch noemen, maar in mijn boekje zijn rare bijgeluiden en niet intentionele volume veranderen een groot teken van een product van inferieure kwaliteit of dat simpelweg nog niet af is. Bij een 40 jaar oude synth kan ik me zoiets voorstellen (al zo ik het daar ook laten fixen), maar toch van een gloednieuwe synth?

Hij is nog in ontwikkeling en er komen steeds software updates, maar die bugs hadden uit het systeem moeten zijn VOOR dat de synth uitkwam.

Maar goed, het is jouw keuze natuurlijk! ;)
 
@Akikaze: Ga je echt met je volle verstand akkoord met de mankementen of probeer je hier psychologisch een dure aankoop goed te praten?
Wie weet; ik ben geen psycholoog. Ik was wel gewaarschuwd door Gordon Reid in zijn bespreking. De realiteit is dat fabrikanten niet wachten met uitbrengen van een product totdat alle problemen in de software zijn opgelost. Als geïnteresseerde consument moet je kiezen... of wachten totdat de meeste bugs verholpen zijn of er meteen mee aan de slag kunnen en inzetten in je producties in de hoop die naar een hoger niveau te tillen. Met de Moog One heb ik gewacht tot half maart. Maar laten we het verder over het instrument hebben. Lezers zijn meer geïnteresseerd in de stabiliteit en de betrouwbaarheid daarvan dan in de zielenroerselen van Akikaze. :)
 
Reactie van Moog. Binnen vier weken mogen we de update verwachten.

Thanks for reaching out to us.

I assure you your dream is not a nightmare, but is much closer to reality than you realize. We are still working on customer-facing tuning for the One (which sounds like it will address all of your issues, some of the indirectly), and we have working betas for this feature. Our engineering team are working around the clock on this and other instruments, but we are close to finishing touches on the firmware. I estimate it will be out in less than four weeks.

I hear you about the tuning button on the Andromeda, and while it won't be as completely simple as this, the One provides an incredible amount of complexity in a synth that should make up for it.

Thank you for your understanding.

All the best,
 
Back
Top