Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg


Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-
 
Last edited by a moderator:
Bax heeft de prijs al verhoogd van 8349 naar 9325 - en die van de B-stock naar 8160. Thomann en Music Store zitten nog op 8379. Daaruit leid ik af dat Bax geen voorraad heeft.
 
Ik heb vandaag dan eindelijk mijn - zestienstemmige - Moog One besteld. De poen had ik er al lang voor opzij gelegd en intussen is de prijs tijdelijk iets gezakt.

Waar heb je hem besteld? Ik zie dat hij bij Bax een stuk duurder is (9325) dan een tijd geleden. Misschien om hun B-stock aantrekkelijker te maken. Bij Thomann nu 8379 (was 8439).

edit: mijn gedachten werden gelezen.. :D

Enne: gefeliciteerd! :okdan:
 
Waar heb je hem besteld?

Enne: gefeliciteerd! :okdan:
Bij Music House in Utrecht, onder andere omdat die officieel reparateur van Moog zijn. Ik heb hem daar ook voor het eerst bespeeld, met toestemming van de koper, toen ze de eerste verkochten. Ik koop de meeste instrumenten tweedehands, behalve heel dure, en dan is het een geruststellende gedachte dat je bij problemen op service in de buurt kunt terugvallen.
Dank je wel!
 
Ik heb mijn 16 voice vorig jaar mei gekocht voor €7735 alleen die winkel is niet meer in business. Er zit in elk geval genoeg marge op om te onderhandelen met de muziekboeren.
 
Ik moet tot mijn spijt melden dat ik niet eens in de gaten had dat er een Moog One is gemaakt. :D

Anyway, na deze thread gelezen te hebben, en ik een mini heb, denk ik dat de One mij best zal bevallen. Ik heb op de mini ook erg veel plezier, en de klank is geweldig, maar ik mis de poly.

Misschien dat ik ook tot aanschaf overga, ik wil al heel lang een mooie grote analoge poly bak van Moog. De prijs is niet zo zeer een probleem, maar ik wil wel graag dat ik niet elke maand met deze synth onder de arm naar de service moet.
 
Ik heb mijn 16 voice vorig jaar mei gekocht voor €7735 alleen die winkel is niet meer in business. Er zit in elk geval genoeg marge op om te onderhandelen met de muziekboeren.
Ik vermoed dat ze zich juist te weinig marge hebben toebedeeld want je zult niet de enige klant zijn die scherp heeft onderhandeld. Winkels moeten wel kunnen blijven bestaan. Dat is ook in het belang van de klant. Als er wat mee is, kun je terug naar de winkel.

Ik heb mijn Moog One sinds gisteren binnen. Netjes thuis bezorgd. Ik had me verkeken op de diepte en moest twee plankdragers van 50 cm omwisselen voor 60 cm om hem te kunnen plaatsen, maar hij staat nu netjes op ooghoogte.

Het uitgangsvolume is zo hoog dat mijn digitale mengtafel op 0 dB overstuurde. Dat heb ik tot nu toe alleen met de Waldorf Pulse meegemaakt. Gelukkig kun je de waarde aflezen. Ik heb het volume nu op 75 procent gezet. Dat is ruim voldoende.
 
Firmware 1.3.0 is uit, met naast de gebruikelijke bugfixes en verbeteringen een zeer grote uitbreiding van de modmatrix. Belangrijkste is dat je inputs en outputs van de modmatrix nu ook als sources en destinations kunt gebruiken en er is een grote hoeveelheid functies beschikbaar om modulatie data mee te bewerken, zoals filtering en allerlei wiskundige bewerkingen. Ga vandaag eens uitzoeken hoe het werkt en wat je ermee kan, maar ik vermoed heel veel.
 
Net opgehaald van de webstek. Ik was altijd al slecht in wiskunde en dit soort functies moet ik maar gewoon uitproberen zonder ze te begrijpen.

Ik heb nog een vraag, Is Local off mogelijk op de Moog One? Mijn Akai MPC-X laat altijd inkomende mididata door, waardoor de Moog One twee keer zo veel stemmen verbruikt.
 
Ik heb de Moog One ruim een maand in huis en - nadat ik een oud stuk gemaakt met Ruud Heij dat nog op de plank lag, heb afgemaakt - ermee mijn eerste muziek opgenomen. Hieronder een paar kritische kanttekeningen. Sommige zijn misschien al door anderen gemeld. Deze opmerkingen betekenen niet dat ik teleurgesteld ben in het instrument, maar ik denk dat het geluid, de veelheid van aansluitingen en de gebruiksvriendelijkheid voldoende onder de aandacht zijn gebracht.

Local off kan inderdaad nog niet. Daardoor is de combinatie met de Akai MPC X uiterst ongelukkig. Die stuurt alle ingezonden mididata terug. De oude mpc's waren op het gebied van midi veel beter. Ik moet nu opnemen met een ander klavier en de midi-uitgang van de One uitschakelen totdat Moog of Akai hun firmware bij de tijd brengt.

Het uitgangsvolume is zoals ik hierboven al schreef absurd hoog. Dat wordt helaas niet per preset opgeslagen (vandaar de naam master volume) maar als je van performance set wisselt of teruggaat van een performance naar een lager nummer (bijvoorbeeld een program change van 3 naar 2), dan verspringt een veranderde waarde weer naar 100%. Zo kun je je luidsprekers opblazen. Het is ondoenlijk om de waarden van de mixer van elk geluid aan te passen, te meer daar je dan de onderlinge verhouding tussen maximaal vijf interne signalen moet behouden.
Ik moet er nog wat op verzinnen. Het master volume reageert wel op midi CC 7, maar de MPC vermeldt de waarden ervan in dB in plaats van in stappen tot 127.

Ik had de preset 303 string - met 1 Synth - omgebouwd zonder beperking van het aantal stemmen. Toch ging de One al na een vijfstemmig akkoord stemmen stelen. Andere presets zoals Key Lime hadden er geen last van. Ik moest het maximum aantal stemmen op 16 zetten en toen kon ik er zestien spelen.

Op All notes off reageert de Moog One ook niet, maar dat kan ook aan de MPC X liggen. Uit- en aanzetten is ook zo'n gedoe maar als je een paar keer van performance set wisselt, kom je wel van de hangende noten af.

Al mijn zogenaamde class compliant USB-apparaten op een na versturen niet zomaar midi via USB. Ook de Moog One niet. Daarvoor heb je een USB-host nodig. Alleen mijn Alesis Vortex verstuurt midi naar de Akai MPC X, maar Alesis en Akai behoren tot hetzelfde concern.

Als je de effectprocessor gebruikt en van klank wisselt met dezelfde effectinstellingen, zelfs al is dit dezelfde klank (bijvoorbeeld via een program change met hetzelfde nummer), dan pauseert de effectsectie even. De Dave Smith OB-6 doet dit veel beter en misschien is die wel uitzonderlijk op dat punt. Dit vind ik een nadeel omdat je zo geen sequenspatronen kunt rijgen. Gelukkig heb ik alternatieven.

Af en toe hoor je nog gekraak bij het wisselen van preset. Ik heb het idee dat Moog niet alles kan oplossen.

Al met al heeft de Moog One meer problemen en storingen dan mijn Alesis Andromeda, die 18 jaar ouder is en twee keer zo goedkoop. Die heeft wel bugs gehad die ik niet kon verhelpen zodra ze optraden en had ook een grote update nodig voordat de midi-implementatie volwassen was maar de ontwikkelaars van Alesis hebben beter werk afgeleverd.
 
Bedankt,ik hoop dat ze de belangrijkste euvels gefixt krijgen want hij staat nog steeds op mijn verlang lijst
 
Zojuist dit - ingekorte - bericht naar Moog Music gestuurd over stemmingsproblemen en een onverklaarbare lange delay. Ik ben benieuwd of ik de enige ben die hier last van heeft.

Yesterday after a couple of hours it suffered from some severe tuning problems that could not be solved by restarting the instrument and waiting for the oscillators to warm up.

It was about two semitones out of tune. I had to retune master frequency to 480 Hz and cents to 73.

Strangely one Synth in one performance preset stayed in tune. I was a Synth based on Duran Duran’s Save a prayer I had copied from the Classics presets file and tweaked to my taste.

I have not searched for posts on this issue extensively but I noticed some users have experienced similar issues.

There was also a long delay of the sound of Synth 2, like the Synth effect was going berserk . This problem did not occur after a restart, though.

I am forgiving about tuning drifts, the natural behaviour of analogue synthesizers but frankly, tuning problems like this are not acceptable for such an expensive instrument. My Alesis Andromeda has never had this issue i eighteen years and when it got out of tune too much, I was able to tune it. it even provides background tuning, which feature can be switched off. The Moog One cannot be tuned nor calibrated manually so far, though I understand you are working on an update.

Please help me out on this
 
Ik neem aan dat je de laatste OS versie hebt? Overigens heb ik wat dingen gelezen van mensen die na het wisselen van OS tuning problemen kwijtraakten omdat bij dit proces ook de voice cards opnieuw worden gecalibreerd. Wellicht is het de moeite een rollback te doen naar een oudere versie en/of de nieuwe versie (opnieuw) te installeren. Tuningproblemen lijken bij een kleine groep hardnekkig voor te komen, maar de afgelopen maanden zijn de meldingen hierover in de Moog One Owners Group (M.O.O.G.) op Facebook wel heel sterk gedaald, bij de meesten lijkt het inmiddels opgelost. Mijn Moog One heeft de klachten die jij beschrijft niet vertoond in het afgelopen jaar dat ik hem heb. Een optie om zelf de tuning te calibreren staat op de toekomstige featureslijst maar is nog steeds niet beschikbaar.
 
Koop je voor bijna 10k een synth en blijk je beta tester te zijn. Dit kost Moog toch vooral naam lijkt mij.
Ze hadden volgens mij beter een dikke investeerder kunnen opzoeken en de ONE nog min 3 jaar uit te stellen.
 
Moog heeft vanaf begin af aan gezegd dat het een project is dat groeit, al zijn serieuze problemen met tuning, defecten en vastlopers natuurlijk onacceptabel. Ik heb de mijne inmiddels een jaar en ben in die tijd niet tegen noemenswaardige issues aangelopen, maar zie wel redelijk wat mensen die, vooral in het begin, de nodige problemen hadden. Het meeste hiervan is inmiddels opgelost, maar er komen nog wel zaken voor en dan is het inderdaad met name tuningproblemen waar over geklaagd wordt. Ik ben dan ook benieuwd wanneer ze de user-calibration uit gaan brengen, want ze hebben al een aantal keren gezegd dat dit in ontwikkeling is.
 
Mogelijke problemen met tuning is echt onaanvaardbaar,en dit is ook de enige reden waarom ik er nog geen heb.

Ik kan me niet inbeelden met zo een toestel te moeten werken tijdens muziekproductie.

User-calibratie etc is nog uitkijken,wat dit allemaal doet en hoe het werkt en voor hoelang,het ding moet gewoon stabiel blijven eenmaal getuned.

Als je logisch nadenkt blijkt er een probleem te zijn met het ontwerp van de hardware dat is dan de reden dat sommigen er meer last van hebben dan andere,dat los je niet op met een meer in-depth computed calibratie systeem.

Als de hardware steeds afwijkt in bepaalde toestellen omwille van een te gevoelig ontworpen design dan blijven diegenen die problemen hebben er voor altijd mee zitten.

Indien de tuning problemen enkel softwarematisch zou zijn dan moet en kan het niet anders dat iedereen met een Moog-One de exact zelfde problemen moet hebben,wat niet het geval is blijkbaar.

Dus het is de hardware,als je pech hebt dat juist zo een toestel terecht komt bij jouw ben je goed gezien...
 
Dit is erg ruk voor zo’n exclusieve synth van zo’n gerenomeerd merk. Zal hem absoluut terug sturen/brengen indien mogelijk.
 
Da's wel balen zeg bij zo'n duur instrument, ik hoop dat je op korte termijn een bevredigend antwoord krijgt.
 
Back
Top