Yamaha GX-1

19vierentachtig

Ouwe rot
Lid sinds
4 april 2007
Berichten
1.923
Ik vroeg me af.....Zou er in de Benelux iemand zijn die een Yamaha GX-1 bezit.


Volgens mij had Rick vd Linden er 1 destijds. (dus wie weet staat die nog ergens (?)
Heb zelf jaren een EX-2 gehad, en dat was al echt ma-gisch om op te spelen.
Maar natuurlijk "nowhere close to" een GX1.
 
Toevallig heb ik me een poosje geleden ook weer eens verdiept in die GX-1 nav wat filmpjes van Rick van der Linden. Zijn oude CS-80 is hier jaren geleden in Assen opgedoken en stond op marktplaats. Ik heb zijn oude Arp 2600 hier nog een poos in huis gehad (stond samen met een Minimoog stof te vangen in muziekzaak Daisybell in Assen)

Antwoord op je vraag heb ik niet, maar als iemand van hier jaren geleden die 2600 bij Daisybell heeft gekocht, dan was het dus de 2600 van Rick.



Ik vroeg me af.....Zou er in de Benelux iemand zijn die een Yamaha GX-1 bezit.


Volgens mij had Rick vd Linden er 1 destijds. (dus wie weet staat die nog ergens (?)
Heb zelf jaren een EX-2 gehad, en dat was al echt ma-gisch om op te spelen.
Maar natuurlijk "nowhere close to" een GX1.
 
Ik vroeg me af.....Zou er in de Benelux iemand zijn die een Yamaha GX-1 bezit.


Volgens mij had Rick vd Linden er 1 destijds. (dus wie weet staat die nog ergens (?)
Heb zelf jaren een EX-2 gehad, en dat was al echt ma-gisch om op te spelen.
Maar natuurlijk "nowhere close to" een GX1.

Ja, hij heeft er twee albums meegemaakt, een met de titel GX1 en eentje op de klassieke manier (die titel weet ik niet meer).:D
 
mooie anekdote :)
Grote kans dat die GX van Rick toch nog ergens id buurt staat dan.

Mooie zaak was Daisybell ook. Had het idee dat er nooit wat verkocht werd en de eigenaar (Lex) het moest hebben van de verhuur van ruimtes aan de drumschool. Jaren stonden daar achter in de hoek die Minimoog en 2600. Lex deed er altijd wat geheimzinnig over, wilde ze niet aansluiten en al helemaal niet verkopen. Ik kon er altijd terecht om dozen te halen voor het versturen van synths en zo leerden we elkaar steeds beter kennen. Lekker met een peuk in de zaak chinese meuk bashen en over analoge synths lullen. Op een dag heb ik mijn Synthi Aks een keer meegenomen en on the run gespeeld over de PA die hij voor de verhuur had. Hij vond dit zo geweldig dat ik de Minimoog en 2600 mee naar huis mocht nemen om mee te klooien. Ze hebben hier zo'n 2 jaar gestaan. Helaas is Lex een paar maanden geleden overleden.

Die GX-1 heeft me aan het denken gezet. Ik ga deze week eens kijken of die GX-1 van Rick hier in de buurt bekend is.
 
haha, gelijk dikke hernia in the pocket na het tillen dan.
Die EX2 was van hetzelfde caliber, inmens groot en zwaar (alleen de speaker was al +100KG) maar man man wat een heerlijke sound

In deze track vanaf 2:26 is de EX2 prominent gebruikt (16e geluid/arp) :

 
Toevallig heb ik me een poosje geleden ook weer eens verdiept in die GX-1 nav wat filmpjes van Rick van der Linden. Zijn oude CS-80 is hier jaren geleden in Assen opgedoken en stond op marktplaats. Ik heb zijn oude Arp 2600 hier nog een poos in huis gehad (stond samen met een Minimoog stof te vangen in muziekzaak Daisybell in Assen)

Antwoord op je vraag heb ik niet, maar als iemand van hier jaren geleden die 2600 bij Daisybell heeft gekocht, dan was het dus de 2600 van Rick.

Die CS80 heb ik destijds gekocht en heb ik nog steeds. ik heb een tijdje later navraag gedaan naar de GX-1, bij zijn zwager. Het antwoord heb ik ooit in de mail ontvagen maar zou ik op moeten gaan zoeken. De GX-1 was echter niet meer beschikbaar of zo anders had ik er wel werk van gemaakt :dubbel:
 
Ik heb mijn mailbox van 2005 doorgespit en vond alleen nog maar een opmerking van mezelf dat de zwager van Rick, toen ik de CS80 daar ging halen, een draagbaar programmerbaar preset-kastje had van de GX-1. Volgens mij wist de zwager niet wat het was, ik ook niet op dat moment...
 
Die CS80 heb ik destijds gekocht en heb ik nog steeds. ik heb een tijdje later navraag gedaan naar de GX-1, bij zijn zwager. Het antwoord heb ik ooit in de mail ontvagen maar zou ik op moeten gaan zoeken. De GX-1 was echter niet meer beschikbaar of zo anders had ik er wel werk van gemaakt :dubbel:

Te gek man! Stond dat ding niet in een schuur met allemaal hooi? Kan mij het beeld vaag herinneren....

Volgens mij woont hier in de buurt ook een oud importeur van Yamaha. Misschien dat hij er iets mee te maken heeft gehad of hem ooit in service heeft gehad. Kans is klein maar wellicht een mooi verhaal straks. Ook ooit mee gesproken over een CS-80
 
Ik vroeg me af.....Zou er in de Benelux iemand zijn die een Yamaha GX-1 bezit.


Volgens mij had Rick vd Linden er 1 destijds. (dus wie weet staat die nog ergens (?)
Heb zelf jaren een EX-2 gehad, en dat was al echt ma-gisch om op te spelen.
Maar natuurlijk "nowhere close to" een GX1.


Op gearslutz (dacht ik) is een owner's list te vinden van de nog bestaande/bekende GX-1's

Ergens in de afgelopen maanden is er ook een thread over de GX-1 van Rick van der Linden geweest op Synthforum. Heb ik ook nog wat in gepost. Maar ik kan die thread zo gauw niet terugvinden.

Die GX-1 had hij waarschijnlijk in bruikleen van Yamaha. Om hem te promoten. Hij is in verschillende tracks/albums te horen. De bekendste is natuurlijk GX-1
https://www.musicmeter.nl/album/84050

84050.jpg


Wel andere threads hier op Synthforum

Rick van der Linden
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=25080

Yamaha GX-1
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=40677
 
De GX-1 heeft mijn speciale belangstelling. Er zijn er meer op de wereld dan die ons bekend zijn van een aantal rijke muzikanten. Mijn eerste kennismaking was de solo op Carrouselabra van Led Zeppelin, De GX-1 was Van der Lindens eigendom en ik heb van een kennis van hem gehoord dat hij hem heeft verkocht aan een buitenlander. Er is dus hoogstwaarschijnlijk geen GX-1 meer in Nederland. Er zwierven nog wel wat cartridges rond in zijn huis.

Jammer dat er zo weinig muziek mee is opgenomen. Je zou verwachten dat de gelukkige bespelers zo'n instrument helemaal zouden uitmelken.

Het album GX-1 heb ik indertijd besteld bij Fonos, een label dat het Nederlandse muzikale erfgoed beheert.
 
...De GX-1 was Van der Lindens eigendom en ik heb van een kennis van hem gehoord dat hij hem heeft verkocht aan een buitenlander. Er is dus hoogstwaarschijnlijk geen GX-1 meer in Nederland.....

Dus Rick van de Linden behoort/behoorde dus met recht op het (hele korte) lijstje van (ex) GX-1 eigenaars.

Die van Benny Andersson (ABBA) is nu dan waarschijnlijk de dichtstbijzijnde GX-1
Hij staat in Benny Andersson's Riksmixningsverket-Studio, Stockholm, Zweden
http://www.rmvstudio.com/equipment/
 
De GX-1 heeft mijn speciale belangstelling. Er zijn er meer op de wereld dan die ons bekend zijn van een aantal rijke muzikanten. Mijn eerste kennismaking was de solo op Carrouselabra van Led Zeppelin, De GX-1 was Van der Lindens eigendom en ik heb van een kennis van hem gehoord dat hij hem heeft verkocht aan een buitenlander. Er is dus hoogstwaarschijnlijk geen GX-1 meer in Nederland. Er zwierven nog wel wat cartridges rond in zijn huis.

Jammer dat er zo weinig muziek mee is opgenomen. Je zou verwachten dat de gelukkige bespelers zo'n instrument helemaal zouden uitmelken.

Het album GX-1 heb ik indertijd besteld bij Fonos, een label dat het Nederlandse muzikale erfgoed beheert.

Volgens mij bestaat Fonos niet meer, heb laatst nog geprobeerd om GX1 te bestellen bij hen, maar er is geen website meer.:duivels:
 
Ik word ook een beetje gefrustreerd van die site hoor. Grote lappen tekst over archief links en database rechts, maar ik vind nergens een link naar dat archief... En dan die zoekfunctie, waar kijkt die eigenlijk? Als ik op "LP" zoek, is het resultaat een bedrijfje dat LPG installaties plaatst...

Via vriend Google wel een link naar het Fonos archief gevonden:
https://www.muziekweb.nl/Link/L00000012166/Fonos

En daar vind je vlotjes het GX-1 album:
https://www.muziekweb.nl/Link/JK208637/Gx-i?TrackID=JK208637-0001
 
Abba heeft heel erg veel GX1 gebruikt en die is ook heel prominent te horen op verschillende albums. Als het goed is staat die er ook nog bij een van de B's.

Album van van der Linden is trouwens erg goed. Leuk weetje: 3 nummers van die plaat zijn gebruikt als achtergrondmuziek in series van Bassie & Adriaan.
 
Back
Top