Welke mediaspeler heb ik nodig?

edhal

Ouwe rot
Lid sinds
26 januari 2007
Berichten
1.718
Locatie
nulvierachtacht
Ik heb lekker veel mp3's op mijn mp3-speler staan.
Maar nu wil ik die ook op mijn vintage hi-end hifi audio-set in m'n woonkamer gaan afspelen. Nu doe ik dat nog wel eens door mn mp3spelertje met een jack/tulp-kabel aan te sluiten op de versterker.

Ik ben dus op zoek naar een mediaspeler (geen mp3 dockingstation oid) waar ik lekker veel mp3's in kan laden en ze over mijn hifi-set kan afspelen.
Eisen die ik er aan stel:
-met een duidelijk display
-liefst met streaming internet-radio
-streaming tv is niet noodzakelijk

Bestaat zo'n apparaat? Iemand tips? Waar moet ik op letten bij keuze?
Thnx
 
Inderdaad een Raspberry is ideaal voor precies dat, en als hij toch al bij je tv komt te staan gooi je er meteen retropie op!

Wel even rekening mee houden dat een pi wel problemen heeft om een harddisk via USB te voeden. Beter een harddisk aansluiten met eigen voeding. Of een flinke SD card erin stoppen kan natuurlijk ook. Of vanaf een netwerkshare etc etc.

De audio output van de Raspberry is niet veel, dus wel zo handig dat je hem met HDMI aan je tv hangt en tv output aan je vintage audio hangt. Als dat niet gaat beter een andere oplossing zoeken.
 
Audio uit is idd niks op een Pi, dat is een soort van SACD DSD converter, maar dan op 200Khz ipv op 5Mhz en zonder deftige spoelen en caps als filter. Ergste is dat volume ook in de bitstream wordt geregeld, dus op 5% van volume heb je maar 5% van de bitrate. 10000khz in totaal in zaagtand door een filter klinkt niet grappig.
Maar voor zo'n 10€ heb je een nette bijpassende 48khz 24 bit stereo uit USB dongel.
 
Een Raspberry Pi maar dan aangesloten via HDMI voor de audio. Misschien dat dat laatste beter klinkt dan de analoge uitgang.

Verder lijkt mij dat een (oude?) mobiele telefoon ook aan de wensen voldoet qua:
  • duidelijk display
  • streaming internet-radio
  • streaming tv

Geluidskwaliteit v/d analoge uitgang v/e telefoon? Geen idee moet ik helaas toegeven.

Succes met kiezen! :)
 
Meeste moderne home entertainment setjes hebben Bluetooth support. Oud telefoontje erbij en gaan.
 
Ik gebruik voor mijn vintage hifi rommel een bluetooth reciever met analoog uit. Kost geen drol op ebay
 
Ik gebruik voor mijn vintage hifi rommel een bluetooth reciever met analoog uit. Kost geen drol op ebay
Ik weet niet wat de kwaliteit van de geluidsinstallatie en de verwachtingen qua audiokwaliteit zijn van @edhal maar Bluetooth audio (oftewel A2DP) kan laag zijn van kwaliteit en soms zelfs DRM beschermd zijn. Dat laatste zorgt ervoor dat kunstmatig de kwaliteit laag gehouden wordt.

Voor meer info:

Maar zoals wij wetenschappers altijd zeggen: het experiment biedt uitkomst. Dus: gewoon een keer proberen met je telefoon (Bluetooth of via Jack) en je weet het. :)



P.S. Sommige Bluray spelers ondersteunen ook een externe hard disk via USB.
 
Zoals eerder al opgemerkt: Bluetooth is een container begrip....

Bluetooth audio gebruikt (meestal) lossy datacompressie (denk MP3-achtig).

- A2DP, is het default Bluetooth profiel. Kan veel, maar vaak wordt alleen SBC compressie gebruikt. En dat is niet best.
- APTx (van chipbakker CSR) is al een stuk beter, maar moet door zendend en ontvangend apparaat worden ondersteund.
- W1 (van Apple) schijnt ook goed te zijn. maar moet ook door zender en ontvanger worden ondersteund.

https://www.howtogeek.com/338750/whats-the-difference-between-bluetooth-a2dp-and-aptx/

Sommige Media players transcoderen trouwens ook. Dus on-the-fly van het ene formaat naar het andere. Dat kan handig zijn. Maar in geval van lossy formaten of verschillende bitdepths/bitrates gaat ook dit ten koste van de kwaliteit.
 
Ik denk meteen aan een Logitech Squeezebox, bij voorkeur de Touch: internet radio, je kunt er een USB stick in hangen, hij kan via bijv. een NAS of PC spelen. Touchscreen om te bedienen, maar dat kan ook met een afstandbediening. Goed geluid en anders kun je z'n digitale output via een andere DAC laten lopen.


Helaas niet meer niet te krijgen, maar op marktplaats staat deze nog wel eens (of de Duet of zo).
 
Heb je al in de richting gekeken van bijvoorbeeld een Onkyo C-N7050 (deze heeft alleen het nadeel dat deze internetradio via een kabelaansluiting heeft) * dit kan je trouwens omzeilen.
Netwerk player/internet radio.
of een Pioneer N-50 of iets van Marantz (maw keuzes genoeg)

Ik zou even navraag doen bij een goede HI-FI boer wat de mogelijkheden zijn.
 
Ik weet niet wat de kwaliteit van de geluidsinstallatie en de verwachtingen qua audiokwaliteit zijn van @edhal maar Bluetooth audio (oftewel A2DP) kan laag zijn van kwaliteit en soms zelfs DRM beschermd zijn. Dat laatste zorgt ervoor dat kunstmatig de kwaliteit laag gehouden wordt.

Maar zoals wij wetenschappers altijd zeggen: het experiment biedt uitkomst. Dus: gewoon een keer proberen met je telefoon (Bluetooth of via Jack) en je weet het. :)

P.S. Sommige Bluray spelers ondersteunen ook een externe hard disk via USB.

Ja via de kabel klink wel wat beter, maar via de bluetooth reciever is goed te doen.
Als je volume maar goed afstelt anders overstuurd de boel.

Mij set is best goed. Degelijke denon uit de 80's en een paar Dynaudio speakers.

Ik heb dees: https://www.ebay.com/itm/Bluetooth-...hash=item3afc942472:m:mSQ4-qgkhZSaSKyjheHMKqw

supported protocols: A2DP/AVRCP/HFP
 
Back
Top