Bete VCS3 (Synthi A(KS), Putny) VST?

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Er zijn flink wat VST's van de VCS3 (en de Synthi A(KS)). Van gratis tot en met fiks duur. Ik kan deze VST's maar moeilijk vergelijken met het origineel omdat dat ding zo ontzettend verschillend klinkt op de muziekstukken waarin 'ie gebruikt wordt. En de instellingen zijn, door de vele mogelijkheden v/d patchbay, lastig na te maken.

Degene die, qua uiterlijk, het meest lijkt op de VCS3 is de iVCS3 voor de Apple iPad. ik heb geen iPad dus die zal ik nooit kunnen testen.

i_VCS3.jpg


Daarnaast zijn er nog heel veel gratis VST's. Allemaal vind ik ze genoeg op de Synthi/VCS3 lijken om bruikbaar te zijn. Maar pas na bestudering van hoe het origineel precies werkt (vooral die envelope generator vind ik vaag). Ik wilde in eerste instantie een screenshot van elke VST plaatsen, maar da's geen werk. Ik laat het bij een opsomming:
  1. KX-Synth-X16
  2. Cynthia
  3. EFM-SynthiA2
  4. EMS Synthi AVS Demo version
  5. KofferSynthi
  6. Richard Brooks' Synthi AKS Rev 0.4 clone
  7. The Putnie
  8. Xils3 demo version (fully functional, no saving, no midi CC)

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een echte VCS3/Synthi hebben staan thuis, maar is er iets te zeggen over al die VST's? Welke klinkt het meest als een echte?



P.S. Ik kan net wachten tot Uli Behringer ook een VCS3/Synthi kloon gaat maken, ha ha. ;)
 
Ik heb de afgelopen twee maanden op een Putney gewerkt. Ter voorbereiding bouwde ik patches op de software van XILS-lab. Ik vind die goed klinken en het kan je veel leren over de werking van de Putney. Maar het was vrijwel onmogelijk om de software-patches op de echte Putney na te bouwen. Niet alleen wat betreft het timbre klinken ze compleet anders. Ook vrij eenvoudige patches leveren een heel andere geluidsstructuur op.
 
Met Xils kun je wel overeenkomstige dingen bereiken, maar als routings complex worden dan wordt de plugin vrij zwaar voor je cpu en het klinkt in ieder geval niet meer het zelfde als een putney.

Toch kan je veel van de gekkigheid op zich wel bereiken er mee.

Ik zou zeggen, Xils is heel leuk, verwacht geen Putney er mee te hebben, maar om nou te zeggen dat het minder goed klinkt vind ik ook weer niet zo.

Vind het vooral een probleem dat de 10 turn pots niet traploos werken, al valt dat misschien te omzeilen.

Ook met Synthi AVS kan je best geinige dingen doen, min of meer het zelfde verhaal gaat dan weer op alleen vind ik xils dan beter en meer natuurgetrouw klinken.
 
Ik heb de Xils3 al een paar keer gechecked.
En heb meerdere synthi's (o.a. een VCS3 MK2), Soms lijkt de plugin wel een klein beetje op de echte, maar eerder niet dan wel eigenlijk.
Dat haalt niet weg dat ik die Xils3 nog steeds wel een hele leuke VST vindt en het geeft ook een goed idee hoe een synthi werkt.


(De andere emulaties heb ik nog nooit geprobeerd dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen)
 
Bedankt voor de info allemaal. Ik denk dat ik het voorlopig dan maar bij Xils3 laat. En ik hoop nog steeds dat Behringer's volgende kloon een VCS3/Synthi A met Midi is (Midi voor het keyboard en de sequencer). :)
 
En ik hoop nog steeds dat Behringer's volgende kloon een VCS3/Synthi A met Midi is

Je bent niet de enigste, wie weet zien we met de volgende superbooth iets?
Want ik denk dat ze het nu druk genoeg hebben met alle dingen op de markt te brengen die we dit jaar zagen verschijnen.
En daar zal zeker ook midi op zitten.
 
Freeware is (eerder genoemde) KX-SYNTH-16 in elk geval de meest uitgebreide.
http://kx77free.free.fr/English-page-vst.html

Of is dan ook het meest klinkt al de originele hardware kan ik niet beoordelen.
Wat ik wel weet is dat de KX77FREE VST's allemaal heel goed klinken.
En als je met de mogelijkheden en structuur van de VCS/Synthi wilt experimenteren zit je in elk geval goed.

Het zijn SynthEdit synths, maar vol met custom modules. Normaalgeproken zijn SynthEdit synths alleen 32-bit. Maar recentelijk heeft hij een aantal VST's naar 64-bit gemigreerd, waaronder KX-SYNTH-16 v5 (en KX-Modulad en KX-PolyMod).

Hieronder een demo van de ontwikkelaar KX77FREE (Xavier Kalensky)
(werkend naar Pink Floyd's - On-The-Run)

Check ook zijn Youtube kanaal voor meer demo's
https://www.youtube.com/user/KX77FREE/videos

KX77FREE -Tuto On the Run 2015 - Kx-Synth-x16 V5
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top